Gå til innhold

Free seating på jobb, noen med erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Arbeidsplassen min skal renoveres og vi skal gå fra 200 cellekontor til 150 arbeidsplasser. Vi er 200 ansatte men noen er jo alltid sykemeldt, i permisjon osv. Vi har «kontormangel» i dag men mye står likevel tomt i kortere og lengre tider. Korona kom på et bra tidspunkt her, mange har nå innsett at de ikke trenger kontoret sitt i samme grad som før, og flere vil fortsette med dager med hjemmekontor.

Dagens kontorbygg består av seks fløyer, og hver fløy er dedikert til enkelte områder, fløy A er de som jobber med «frukt», fløy B jobber med «fisk», fløy C med «hvetebakst» osv. Disse gruppene blander seg sjelden med hverandre i dag, selv om alle i grunnen jobber med «matvarer», og alle fløyene har hvert sitt pauserom med kjøkken selv om vi også har en felles kantine.

De arbeidsplassene som skal bygges er ca 70 cellekontorer og 80 arbeidsplasser i store og små landskaper. Rundt 30 ansatte vil få faste arbeidsplasser da de har behov for spesielle maskiner eller har lederroller som gjør at de bør kunne finnes lett.

Jeg må si jeg gleder meg til dette. Jeg synes det høres spennende ut og ser fram til å treffe andre av kollegene mine i lunsjen. Jeg gleder meg til å velge kontor enkelte dager og landskapsplass en annen dag.

Dere som har erfaring med free seating, hvordan fungerer det på sikt? Blir det fort slik at mange finner seg en fast plass og tar hevd på denne? Samarbeider man mere? Kan man oppleve dager det er fullt på jobb, og hva gjør man da?
Ledelsen har selvsagt gjort beregninger som sier at det ikke vil skje, men det høres jo litt rart ut at så mange som 25% ikke er på jobb hver dag. 

Anonymkode: f59e3...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Arbeidsplassen min skal renoveres og vi skal gå fra 200 cellekontor til 150 arbeidsplasser. Vi er 200 ansatte men noen er jo alltid sykemeldt, i permisjon osv. Vi har «kontormangel» i dag men mye står likevel tomt i kortere og lengre tider. Korona kom på et bra tidspunkt her, mange har nå innsett at de ikke trenger kontoret sitt i samme grad som før, og flere vil fortsette med dager med hjemmekontor.

Dagens kontorbygg består av seks fløyer, og hver fløy er dedikert til enkelte områder, fløy A er de som jobber med «frukt», fløy B jobber med «fisk», fløy C med «hvetebakst» osv. Disse gruppene blander seg sjelden med hverandre i dag, selv om alle i grunnen jobber med «matvarer», og alle fløyene har hvert sitt pauserom med kjøkken selv om vi også har en felles kantine.

De arbeidsplassene som skal bygges er ca 70 cellekontorer og 80 arbeidsplasser i store og små landskaper. Rundt 30 ansatte vil få faste arbeidsplasser da de har behov for spesielle maskiner eller har lederroller som gjør at de bør kunne finnes lett.

Jeg må si jeg gleder meg til dette. Jeg synes det høres spennende ut og ser fram til å treffe andre av kollegene mine i lunsjen. Jeg gleder meg til å velge kontor enkelte dager og landskapsplass en annen dag.

Dere som har erfaring med free seating, hvordan fungerer det på sikt? Blir det fort slik at mange finner seg en fast plass og tar hevd på denne? Samarbeider man mere? Kan man oppleve dager det er fullt på jobb, og hva gjør man da?
Ledelsen har selvsagt gjort beregninger som sier at det ikke vil skje, men det høres jo litt rart ut at så mange som 25% ikke er på jobb hver dag. 

Høres ut som mitt verste mareritt! 

Anonymkode: bb364...b29

• Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra eget kontor til free seating for noen år siden. 

Og jeg elsker det. Man velger plass etter behov. Det er sosialt om man ønsker det, men også muligheter for å trekke seg unna. Det gir gode muligheter for samarbeid. Man innser at man ikke trenger så mye ting, tar meg 1-2 minutter å sette opp arbeidsstasjonen hver morgen. Og man blir etterhvert kjent med hele kontoret da man stadig er tett på nye folk, og det er veldig givende. 

Som dere har vi mulighet for hjemmekontor, også før Korona, så trenger jeg en "introvert" dag blir jeg bare hjemme. 

Det har vært nesten fullt, ulempen da er at de som kommer sent må ta plassen som er ledig, og nødvendigvis ikke den som passer til arbeidssituasjonen den dagen. Men alle er flinke til å rydde plassen om de er borte mer enn 1-2 timer, så som oftest er det veldig mye ledig. 

Den største utfordringen har vært noen eldre særinger som absolutt må ha egen plass. (lar man ting ligge igjen rydder vaskepersonale det, uansett hva det er). Så de kommer grytidlig for å sikre seg den samme plassen i hjørnet hver eneste morgen. Men om de ønsker å stresse med dette og gå rundt og irritere seg får det være deres valg, tenker jeg... 

Anonymkode: 72a14...8ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forferdelig. Kan ikke du gå på café hvis det er helt fullt?
Men jeg ville sagt opp om det ble sånn på min jobb. 

Anonymkode: 03972...2ed

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, saltvann said:

Hvor oppbevarer dere tingene deres? Må alt bli tatt med hjem hver dag?

På vår jobb er det skap med lås tilgjengelig flere steder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

saltvann skrev (4 minutter siden):

Hvor oppbevarer dere tingene deres? Må alt bli tatt med hjem hver dag?

Ting er: Laptop, PC mus, tastatur, en notatblokk og penn. 

Vi har et skap hver. Men jeg sluttet ganske raskt å bruke mitt da jeg like så greit hiver alt i veska hver dag. 

Trudde dette skulle være krise da jeg flyttet ut av eget kontor. Men ett år etterpå stod alt jeg hadde pakket ned i esker fra kontoret fortsatt uåpnet i garasjen... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Rundt 30 ansatte vil få faste arbeidsplasser da de har behov for spesielle maskiner eller har lederroller som gjør at de bør kunne finnes lett.

Jeg er en av dem som får fast plass pga behov for spesiell maskin, men "lederroller som gjør at de de bør kunne finnes lett" er en syltynn grunn til å få fast plass synes jeg. Hos oss er lederne de som er mest ut og inn av møter både internt og eksternt og sjelden sitter lenge på plassen sin - de har selvsagt free seating. Men det kan jo være forskjellig hos dere.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sluttet dersom dette ble praksis på min jobb. Jeg liker faste rammer og vite hva jeg kommer til. Jeg er som regel først på jobb uansett, men jeg hadde garantert vært hun sure gamle (selvom jeg kun er 30 år) som kom tidlig på jobb og sikret meg samme trygge plassen. 

Anonymkode: 6f3ae...29b

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (15 minutter siden):

Jeg er en av dem som får fast plass pga behov for spesiell maskin, men "lederroller som gjør at de de bør kunne finnes lett" er en syltynn grunn til å få fast plass synes jeg. Hos oss er lederne de som er mest ut og inn av møter både internt og eksternt og sjelden sitter lenge på plassen sin - de har selvsagt free seating. Men det kan jo være forskjellig hos dere.

Enig i denne. Ledelsen må selvfølgelig finne seg en ny plass hver dag, som alle andre. Vi ringer/melder bare om vi har behov for å finne noen. Dette var et viktig prinsipp da vi flyttet, da det var mye motstand, og det ville vært et helt feil signal om vi beholdt egne kontorer. 

Hos oss er det kun støttefunksjonene som har fast plass, da de er på kontoret hver dag, og behøver endel permer, stempler, med mer. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber masse med akkurat dette, og det man generelt ser er at 1) det stemmer at man i all hovedsak fint kan ha 30% underdekning de fleste steder, før korona så hadde jeg prosjekter hvor vi tellet antall på plassen sin/på huset for å avdekke dette (jo større organisasjonen/bedriften er jo enklere er det å ha underdekning) 2) free seating og underdekning krever at det er nok støttefunksjoner (stillesone/multirom/bookbare kontorer/samarbeidssoner osv). Som oftest så jobber vi med faste områder/etasjer for ulike avdelinger, men med mye felles støttefunksjoner, særlig i større bedrifter/over flere etasjer så bør man ha en felles tilhørighet med sine nærmeste medarbeidere

Og ledelsen bør absolutt ikke ha fast plass - erfaringsmessig så er de de som er minst på plass.

Der jeg jobber er det litt delt: de som er på jobb hver dag har fast plass, de som fremdeles ønsker hjemmekontor 2-3 dager i uka har free seating. Fungerer helt supert.

Anonymkode: df779...29d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet slik på en prosjekt, var på prosjektet som ekstern IT-konsulent. 

Det gikk egentlig ganske fint. Var fint å kunne rydde plassen sin på dagen. Hos oss, der vi jobbet i faste "Teams" ble det sånn at folk som kom hver dag og hadde faste teams, har også i praksis hadde faste plasser. Dvs, vi satt oss alle alltid på samme plass. 🤷

Vi hadde en mellomleder med en irriterende oppførsel, bare. Hun kom tidligst av alle, lagt veska og jakka på én plass - for å så forsvinne i en hel dag i møter. Hun var ny i rollen og var sikkert usikker og prøvde å "markere". Men det ga totalt motsatt effekt, hun fikk jo ikke akkurat mer respekt for det.

Anonymkode: 11777...2b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt jævlig og jeg byttet jobb etter tre måneder. Skal aldri jobbe i åpent landskap igjen og absolutt ikke med free seating. 

Støy, visuelle forstyrrelser, underdekning de luxe på dager hvor det f.eks var personalmøte, folk begynte å komme på jobb før sju kun for å kapre en av de litt mer skjermede plassene. Opplegget var på ingen måte tilpasset våre arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: da577...7af

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at free seating i praksis ikke er free seating. 90% av folkene hos oss sitter på de samme plassene hver dag. 

Anonymkode: 45afe...03c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at vi ikke har free seating på min arbeidsplass. Det går ikke an heller, fordi alle på kontoret ikke jobber med det samme. 

Anonymkode: b373e...5d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all deling og erfaringer. Må si jeg er litt overrasket over hvor mange som sier de ville sluttet om en slik ordning som dette ble innført, og glad for å høre om de det funker fint for.

Det med lederne er kanskje litt rart ja, men det er ikke mange av dem, tre stk tror jeg. De er absolutt mye på farten de også, så antar at kontorene deres ville kunne brukes av andre de dagene de ikke er der.

Jeg tror det blir strålende, gleder meg til å bli kjent med nye kolleger, jeg tror også at dette vil gi mange større innsikt i hva vi faktisk jobber med og å se bedriften i et større bilde.

Vi har ganske høy gjennomsnittsalder på de ansatte, så det er naturlig endel murring akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for all deling og erfaringer. Må si jeg er litt overrasket over hvor mange som sier de ville sluttet om en slik ordning som dette ble innført, og glad for å høre om de det funker fint for.

Det med lederne er kanskje litt rart ja, men det er ikke mange av dem, tre stk tror jeg. De er absolutt mye på farten de også, så antar at kontorene deres ville kunne brukes av andre de dagene de ikke er der.

Jeg tror det blir strålende, gleder meg til å bli kjent med nye kolleger, jeg tror også at dette vil gi mange større innsikt i hva vi faktisk jobber med og å se bedriften i et større bilde.

Vi har ganske høy gjennomsnittsalder på de ansatte, så det er naturlig endel murring akkurat nå.

Vi kjørte spørreundersøkelser før vi flyttet til slike lokaler. Det var stor motstand. Nå viser tilsvarende undersøkelser at 90% trives veldig godt med ordningen, da den er fleksibel, bedrer samarbeidet, og det er sosialt. Som du skriver, man fanger opp mer, fra flere personer. 

Jeg tror mange forbinder slike løsninger med evig støy, og derfor har fordommer. Og det stemte ikke hos oss. De som fortsatt er motstandere er to leire: De ekstremt introverte. Og de som har helt andre ting enn jobb på skjermen gjennom arbeidsdagen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hatet free seating, med mindre det betydde at det var innafor å jobbe hjemmefra/fra et annet sted hver dag, og at man kun måtte måte på kontoret til fysiske møter (forutsatt at det ikke var møter hver dag, måtte hatt minst 3-4 hjemmekontordager i uka i snitt) Så det hadde vært innafor dersom jeg kun kunne møte på arbeidsplassen de dagene jeg hadde behov for å treffe folk. Det er ikke free seating i seg selv som er problemet, men åpent kontorlandskap. Det blir mye støy og forstyrrelser. 

Anonymkode: 491e0...ab6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.10.2021 den 7.55):

Der jeg jobber er det litt delt: de som er på jobb hver dag har fast plass, de som fremdeles ønsker hjemmekontor 2-3 dager i uka har free seating. Fungerer helt supert.

Anonymkode: df779...29d

Hvis folk har mulighet til hjemmekontor så mye som de ønsker, så kan vel free seating gå an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere skal daffe rundt hjemme i pysj noen dager i uka, og likevel få betalt for 100% jobb?! Sånne privilegerte «jobber» kommer ikke til å være bærekraftige i det lange løp. Dere burde få betalt for de dagene dere er på jobb, og trekkes i lønn når dere «jobber» hjemme. Tror lønnskutt for «hjemmekontor» etterhvert tvinger seg frem, heldigvis.

Anonymkode: 27fca...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...