Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir ferdig med mastergraden til våren og jeg har allerede fått meg jobb, og i den sak lurer jeg på hvordan feriepenger beregnes.

Det sies ofte at man ikke får feriepenger det første året da det er opptjeningsåret. Vil det da være at man får betalt lavere enn fastlønnen første året fordi 12% av lønnen går til feriepenger neste år?

Anonymkode: 497ea...123

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du får betalt 1/12 av fastlønnen hver måned. Men de dagene du tar ut ferie så får du trekk i lønn når du ikke har opparbeidet deg feriepenger. 

Anonymkode: f8ec7...c38

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, du får betalt 1/12 av fastlønnen hver måned. Men de dagene du tar ut ferie så får du trekk i lønn når du ikke har opparbeidet deg feriepenger. 

Anonymkode: f8ec7...c38

Så siden alle ta ferie hvert år, vil det si at jeg blir trukket i lønn for de fem ukene jeg har ferie første året? Som igjen vil si at jeg ikke får den totale fastlønnen?

-TS

• Liker 1
Skrevet

du får ikke betalt mindre første året. 

Men 

fastlønn er årlig lønn, så må du ta - 5uker ferie. så i praksis så har du lavere årslønn enn din fastlønn. (siden ferie er ulønnet). det regnes 12%månedlig som betales ut i feriepenger. 

feriepenger som betales ut neste juni  er 12% av det du tjener i år. eks hvis du kun har arbeidet fra juni i år, så vil du jo kun få 12% av den lønnen du har fått fra juni til desember, og dermed få mindre penger utbetalt i juni neste år. 

det er derfor lov å søke om mindre ferie med grunnlag i lavere feriepengeopptjening første arbeidsår. 

Anonymkode: c1dc5...027

• Liker 2
Skrevet

Kommer du fra studier, militære eller ulønnet permisjon plikter du ikke å ta ferie første opptjeningsår. Du har i prinsippet lønn (fastlønn) bare i 11 måneder. Den 12 måned har du ferie. Feriepenger er 10,2-12% av fastlønn foregående år. 

Anonymkode: c1c40...694

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det sies ofte at man ikke får feriepenger det første året da det er opptjeningsåret. Vil det da være at man får betalt lavere enn fastlønnen første året fordi 12% av lønnen går til feriepenger neste år?

12% av lønnen går ikke til feriepenger neste år.

Men feriepengene dine blir beregnet på grunnlag av hva du har tjent, også kalt feriepengegrunnlaget. La oss si du begynner å jobbe i juni 2022. Du får 50 000 i måneden. Du tar ikke ferie da du kommer fra skole og ikke har opptjent ferie. Du jobber da juni-des og feriepengegrunnlaget ditt blir 450 000. Du kan velge å ta noe fri, da trekkes du i lønn og feriepengegrunnlaget blir lavere. 12 % av dette vil du få i feriepenger juni 2023. I juni 2023 vil du derimot ikke få lønn, da du trekkes for ferie (da du ikke har full opptjening så kan du be om å bli trukket mindre enn 5 uker). I eksemplet her så vil du i juni 2023 kun sitte med litt mindre enn en vanlig månedslønn om du velger å trekke 5 uker ferie. Vi som har full opptjening får jo mer utbetalt enn normalt  i juni når vi får ferielønn.

• Liker 1
Skrevet

Du må ikke ta ut ferie om du ikke har feriepengeopptjening. Har du jobbet i sels måneder i år, så må du ta ut noe ferie. 

Anonymkode: 41318...26b

• Liker 1
Skrevet

Eksempel: 

Din årslønn er 500 000, 41 666 per måned. Du begynner i jobben 1. januar. 

Du får utbetalt 41 666 kr hver måned (minus skatt). I juli er det feriemåned.

Alt 1: Du velger å ikke ta ut ferie, fordi du er nyutdannet og har ikke opptjent feriepenger: du får utbetalt 41 666 kr.

Alt 2: Du velger å ta ut ferie hele juli. Du får utbetalt 0. 

Anonymkode: 12fb1...930

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Eksempel: 

Din årslønn er 500 000, 41 666 per måned. Du begynner i jobben 1. januar. 

Du får utbetalt 41 666 kr hver måned (minus skatt). I juli er det feriemåned.

Alt 1: Du velger å ikke ta ut ferie, fordi du er nyutdannet og har ikke opptjent feriepenger: du får utbetalt 41 666 kr.

Alt 2: Du velger å ta ut ferie hele juli. Du får utbetalt 0. 

Anonymkode: 12fb1...930

Takk! Det var lett å forstå med et eksempel! :)

----------------------------------------------------------------------

Takk for all innlegg!

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...