Gå til innhold

Taushetsplikt og liten bygd der alle vet alt. Hvordan forholde seg til det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobbet tidligere på en barneskole i en by der alle kjenner hverandre. Jeg er litt nysgjerrig på en hendelse som skjedde i en familie til en unge jeg jobbet med. Men jeg er jo bundet av taushetsplikten min. Men samtidig, så var min familie tidligere god venn med den familien det gjelder. 

Hvordan forholder jeg meg til det? Kan jeg spørre ting om den hendelsen? Eller må jeg holde kjeft? Vil jo så klart ikke nevne ungene i det hele tatt. Den hendelsen er ganske gammel og skjedde lenge før jeg startet å jobbe på skolen. 

Anonymkode: e6c6d...711

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det virkelig noe å lure på?

Anonymkode: e1296...783

• Liker 9
Skrevet

Jeg mener du bør holde deg langt unna den saken. Har hele mitt voksne liv jobbet med taushetsplikt.

• Liker 7
Skrevet

Fikk du vite om dette pga. jobben, så ikke si noe. Fikk du vite om det utenom, så kan du jo spørre :) 

• Liker 5
Skrevet

Uff så fælt at du ikke får sladre. 

Jeg ville funnet meg en annen jobb når du tenker at din nysgjerrighet er viktigere enn velferden til andre mennesker

Anonymkode: 73ff0...098

• Liker 5
Skrevet

Husk at du har aktiv taushetsplikt i tillegg til den passive. Det innebærer at du ikke skal prøve å få informasjon om noe som ikke er relevant for deg. Alt du har fått vite i egenskap av jobben din om folk går inn under taushetsplikten.

Anonymkode: d4a68...8b3

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Uff så fælt at du ikke får sladre. 

Jeg ville funnet meg en annen jobb når du tenker at din nysgjerrighet er viktigere enn velferden til andre mennesker

Anonymkode: 73ff0...098

Det handler jo ikke om å sladre. Les en gang til. Eller har du ikke noe positivt å si, så logg av. Det var et spm, det handler ikke om at jeg MÅ finne ut av min nysgjerrighet. 

Skrevet

Er du den samme som skrev i går som liksom var leder med ansatt som brukte antidepressiva?

Anonymkode: 93d76...cc7

Skrevet

Hvordan kan du lure på dette engang? SELVSAGT ble du ikke det!

Anonymkode: fdafd...d15

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan kan du lure på dette engang? SELVSAGT ble du ikke det!

*bØr skulle det stå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er du den samme som skrev i går som liksom var leder med ansatt som brukte antidepressiva?

Anonymkode: 93d76...cc7

Nei, det er jeg ikke :P

Skrevet

den eneste riktige måten å få vite om dette er å faktisk spørre den familien/foreldre til det barnet du jobber med. eller noen andre ansatte på skolen du jobber (slik at det er innenfor taushetsplikten). 

det handler også om samarbeidet og at det ikke er etisk riktig å "grave i historikk" fra andre parter. 

dersom andre naturlig snakker om hendelsen så kan du spørre, men pass på å ikke spørre for detaljert slik at du røper din intensjon. 

jobber selv innen skoleverket, og Tom når jeg får vite noe av gamle kontaktlære prøver jeg å stille spørsmål slik at jeg får "høre det" fra foresatte, evt spør foresatte om jeg kan snakke med gammel kontaktlærer 

Anonymkode: 74d32...ec7

Skrevet

Du må bare leve videre ved det. Du jobber jo ikke lenger på skolen det gjelder ut i fra det du skriver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...