Gå til innhold

Tips på mat och matbudjett? Max 2000 nok i mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg vill gjerne klare meg på ett matbudjett på 2000 nok i mnd. Det vill si ca 60 kr om dagen. Har dere tips på frukost, lunch, kveldsmat og 2 snaks/ mellanmål før 60 nok/ dag? Jeg brenner mye kcal i jobb og må spise hvartfall 2000-2500 kcal per dag før å orke. Og jeg vill gjerne spise proteiner og kjøtt. :) 

Noen tips? Forslag? 

Anonymkode: 35156...1bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er egentlig umulig, men 4000 kr kan gå om du er alene. 

Lag store porsjoner, frys ned måltidsvis. Mye asiatisk mat er rimelig, som stekt ris. Kjøp store pakninger med koteletter, kylling etc. frys ned mer enn du tror du må. Billige frosne grønnsaker som amerikansk blanding, wok og lapskausblamding. 

Skrevet
Cisne skrev (7 minutter siden):

Det er egentlig umulig, men 4000 kr kan gå om du er alene. 

Lag store porsjoner, frys ned måltidsvis. Mye asiatisk mat er rimelig, som stekt ris. Kjøp store pakninger med koteletter, kylling etc. frys ned mer enn du tror du må. Billige frosne grønnsaker som amerikansk blanding, wok og lapskausblamding. 

Men det er jo flere som sier att dem klarer seg fint på 2000 her inne. Og jeg Trenger alla tips jeg kan få. Fordi det er umuligt. Jeg havner rundt 4k i mnd…. Glemte å si att kylling det spiser jeg nesten ikke pga konsistensen… ikke heller lapskause. Men allt det andra lät ju ok 👍🏼 takk

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er jo flere som sier att dem klarer seg fint på 2000 her inne. Og jeg Trenger alla tips jeg kan få. Fordi det er umuligt. Jeg havner rundt 4k i mnd…. Glemte å si att kylling det spiser jeg nesten ikke pga konsistensen… ikke heller lapskause. Men allt det andra lät ju ok 👍🏼 takk

Jeg fryser allrede ner og lager mye billig mat men får det ikke till uansett… spiser oftest havregrøt og melk till frukost uten noe på. Sen Litt nøtter som mellomål, lunch varrierer men kan fort bli en sån toro kjøttsaus pose, kjøttdeig og billig pasta. Elller en laxbit og Noen poteter. Og kveldmat ofte 2-3 egg bare stekt og juice. ♥️

Skrevet

Hvis du skal ha alt dette så ser det litt vanskelig ut med 2000 i mnd.. Alt er sikkert mulig, men om du skal ha kjøtt og protein må du nok ha et større budsjett🤷‍♀️

Anonymkode: daff0...b66

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

2000 kr er helt umulig i praksis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du skal ha alt dette så ser det litt vanskelig ut med 2000 i mnd.. Alt er sikkert mulig, men om du skal ha kjøtt og protein må du nok ha et større budsjett🤷‍♀️

Jeg har vart vegan før under Lang periode men jeg måtte slutte fordi min mage klarte ikke av det. Plus att jeg va sulten hele tia. Jeg brenner mye kcal hvar dag, både i jobb plus att jeg er ung og har høy førbrenning… 

Skrevet

Lag ukesmenyer, pass på at om du lager f.eks ris den ene dagen så kan jo legge inn rester av ris til middagen dagen etter, evt til lunsj. 
Lag mye av maten fra bunn, lag mat etter sesong for da er råvarene billigst (og best)

Har du fryser så kjøper du inn stort når du kommer over kjøtt og sånt til 50% 

Når du lager lasagne, gryteretter, supper osv så lager du såpass at du kan fryse ned i porsjoner som du kan bruke til lunsj eller middag på travle dager

Om du er i nærheten av en sånn REKO-ring så kan man få mye kjøtt relativt billig. Jeg hamstrer gjerne inn viltkjøtt fra jegere som jeg fryser ned og bruker gjennom året fram til neste jaktsesong

Jeg er glad i kjøtt, men sper gjerne på med bønner og linser i mange retter. Det drar ned prisen en del

Når jeg var i overgangen mellom ubevisst forhold til matbudsjettet og prøve å være så bevisst som mulig så var det litt dyrt. Siden jeg f.eks aldri bakte brødene selv osv så måtte jeg hamstre inn alt jeg trengte av mel osv, måtte fylle skapene med bønner og linser, kjøpe inn stort av kjøtt osv, men over tid så ble det billigere. Nå bruker jeg ca 3000kr pr mnd på mat når vi er 2. Alene så blir det mye mindre. 

En vanlig dag for meg er havregryn til frokost, alltid elsket det og spist det siden jeg var liten. Veksler mellom melk med havregryn, eller havregrøt med melk eller vann. Som regel så har jeg litt frukt/bær-rester i kjøleskapet som jeg har oppi. Lunsj blir veldig ofte middagsrester fra dagen før. Middag er veldig variert, helt avhengig av sesong som sagt

Anonymkode: 0a36a...741

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vart vegan før under Lang periode men jeg måtte slutte fordi min mage klarte ikke av det. Plus att jeg va sulten hele tia. Jeg brenner mye kcal hvar dag, både i jobb plus att jeg er ung og har høy førbrenning… 

Men hvorfor 2000? Pga økonomi? Det er et lavt matbudsjett hvis du ønsker mye protein og masse mat pga høy forbrenning..

• Liker 1
Skrevet

Mye grønnsaker i sesong. Kål er veldig billig nå. Og Dumpster diving kan hjelpe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor 2000? Pga økonomi? Det er et lavt matbudsjett hvis du ønsker mye protein og masse mat pga høy forbrenning..

For å spare penger till lelighet…. Og mange her inne snakker om att 2000 går fint å klare seg på. Men jeg har prøvd å prøvd å prøvd å regne på det. Og jeg får det ikkke till. Med mindre jeg begynner å legge hele fritia mi på å lete tillbudsvarer… jeg har ikke bil heller så jeg kan ikke storhandle 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men fick forslag om å dumpsterdive og det kan jeg jo prøve faktiskt. ☺️ Blir dock nervøs… tenk Hvis Noen ser meg. 

Skrevet
Tvist skrev (3 minutter siden):

Mye grønnsaker i sesong. Kål er veldig billig nå. Og Dumpster diving kan hjelpe. 

Hehe Takk før tips ☺️ Men kål Nei da dør magen min…. 

Skrevet

Jeg har også høy forbrenning og spiser mye mat til kvinne å være. Inne på en side hvor folk forteller at de bruker 2000 kr i mnd på mat, så spises det mye nudler, en tallerken suppe med pasta til middag og få måltider i døgnet.  Jeg hadde sultet hele døgnet med det mange spiser som bruker lite penger. Jeg lager alt fra bunnen, kjøper så mye jeg kan til 40-50% i avslag. Baker alt brød og i tillegg koker kraft. Lager store porsjoner som jeg fryser ned, men kommer omtrent aldri under 4000 kr i mnd. Mat har blitt "dyrt" de siste årene.

• Liker 6
Skrevet

Ris og poteter, egg og first price ting. Noen sa du måtte kutte ut kjøtt, men du for f.eks en stor pølsepakken sykt billig 

Anonymkode: a7420...7e1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

For å spare penger till lelighet…. Og mange her inne snakker om att 2000 går fint å klare seg på. Men jeg har prøvd å prøvd å prøvd å regne på det. Og jeg får det ikkke till. Med mindre jeg begynner å legge hele fritia mi på å lete tillbudsvarer… jeg har ikke bil heller så jeg kan ikke storhandle 

De som sier det, lyver. Det er umulig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ris og poteter, egg og first price ting. Noen sa du måtte kutte ut kjøtt, men du for f.eks en stor pølsepakken sykt billig 

Anonymkode: a7420...7e1

Asså sorry… jeg har glemt å få med masse ting… jeg takler ikke kylling eller pølser… jeg spiser det iblandt men er pga konsistensen 😪 kan spise kyllingkjøttdeig med taco krydde. Og pølsegryte som er snørpbilligt men ikke med en kanske 1-2 gng i uken… spiser egt mest fisk… 

Skrevet
Cisne skrev (16 minutter siden):

De som sier det, lyver. Det er umulig. 

Trist Jeg hade så høye førhåpninger :( 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trist Jeg hade så høye førhåpninger :( 

Synd, fordi det hadde vært helt fantastisk å kunne spare 2000 kr per måned på mat. Mat har blitt altfor dyrt. Jeg bruker å se videoer på YouTube om struggle meals og frugal meals. Mange gode tips. F eks her 

Skrevet
Cisne skrev (1 minutt siden):

Synd, fordi det hadde vært helt fantastisk å kunne spare 2000 kr per måned på mat. Mat har blitt altfor dyrt. Jeg bruker å se videoer på YouTube om struggle meals og frugal meals. Mange gode tips. F eks her 

Det va et Kjempe bra forslag virkeli♥️ Bara att 600/14 blir 42 kr per middag. Så det er fortsatt allt før dyrt med tanke på att jeg må spise resten av dagen! Men virkelie tusen Takk for tips ♥️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...