AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #1 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg har en datter på 16 år. Jeg og faren gikk fra hverandre for tre år siden. Hun har alltid vært veldig sta og en periode hadde hun skolevegring, men det gikk over etter ca seks mnd. Siden hun alltid har vært sta, så har vi nok føyd henne mye. Hun har et veldig temprament, hyler, skriker og banner for den minste ting. En kveld nå i uken så hadde kjæresten og jeg lagt oss og hun skulle dusje kl.24. Skrudde musikken på full guffe, vi skulle opp kl.0600. Ba henne ned og da klikket hun totalt. Hylte og skrek og kalte meg de verste ting, kastet dorull på meg. Kjæresten min holdt seg helt i ro og blandet seg ikke inn i det hele tatt. Han har helt fra starten holdt seg i bakgrunnen og overnatter svært sjelden når hun er her. I det hun går forbi han så skriker hun til han at han er en jævla kuk og at han kan brenne i helvete. Han burde nok sagt fra, men han sa i etterpå at han ønsket ikke det skulle eskalere enda mer. Hvordan kan jeg reagere på dette? Nytter ikke å ta telefon, da kommer hun til å rive ned huset. Allerede dører som henger og slenger pga raseriet hennes. Faren nytter det ikke å snakke med, han bare føyer henne. FVK nekter hun å være med til. Prøver jeg å snakke med henne, så sier hun bare bla-bla-bla og holder seg for ørene og går. Hun går på rommet, låser døren og nekter å åpne. Hun gidder ikke komme ned til middag, henter mat etter jeg har spist. Hun hisser seg opp for alt, krever at jeg skal vaske/tørke tøy kl.23 på kvelden, og jeg har gjort det for å beholde freden. Hun var også slik før jeg traff kjæresten, så det er ikke det som har utløst dette raseriet. Har hun bakt på kjøkkenet så ser det ikke ut, hun rydder aldri etter seg. Kjenner jeg er helt rådløs her, vil hun skal be kjæresten om unnskyldning og oppføre seg. Men, vet ikke hvordan få det til, det nytter ikke å snakke med henne på noen som helst måte. Råd?? Anonymkode: cb677...293 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 30. oktober 2021 Hvorfor har ikke du kontaktet fagfolk for lenge siden ? Når du er redd for ditt eget barn (fysisk) så er det på høy tid! Anonymkode: c2817...535 54
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #3 Skrevet 30. oktober 2021 Vel, det er for sent å gi henne en oppdragelse, så du må nesten bare snakke med henne. Og så får du håpe at denne drittunge-oppførselen bare er en fase Anonymkode: b5f10...7d1 28
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #4 Skrevet 30. oktober 2021 Du har åpenbart gjort enorme bjørnetjenester over mange år. DU er den voksne. Oppfør deg slik og slutt å la henne herse med deg. Vaske klær kan hun gjøre selv, ærlig talt. Hun vil jo aldri endre seg slik du gjør nå.. stakkars framtidige partnere, sjefer, barn osv Anonymkode: c2817...535 40
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #5 Skrevet 30. oktober 2021 Da fjerner du alle «goder». Slutt på å vaske klær, lage henne middag, rydde og vaske etc. skrik tilbake og utager på samme måte. se om hun kan kjenne seg igjen da i den irrasjonelle og dårlige oppførselen. Anonymkode: d860c...823 25
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #6 Skrevet 30. oktober 2021 Fvk har jeg liten tro på i deres tilfelle. Har hun vært hos psykolog? Hvordan fungerer hun på skolen? Vanskelig å gi et konkret råd, men jeg ville gått til fastlegen pg bedt om henvisning til bup Anonymkode: bfb94...2b4 14
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #7 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da fjerner du alle «goder». Slutt på å vaske klær, lage henne middag, rydde og vaske etc. skrik tilbake og utager på samme måte. se om hun kan kjenne seg igjen da i den irrasjonelle og dårlige oppførselen. Anonymkode: d860c...823 Ekstremt dårlig råd. Anonymkode: bfb94...2b4 34
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #8 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg har ei av nesten samme ulla, så følger tråden. Håper du får noen svar fra folk som har vært gjennom noe lignende selv, ikke bare fra folk som har småbarn. Og rådet ovenfor om å søke profesjonell hjelp.. TS har jo det, ungdommen nekter å bli med. Hva gjør man da? Anonymkode: 29e75...dbe 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #9 Skrevet 30. oktober 2021 Hun har det opplagt ikke bra. Oppførselen er dårlig ja, men forsøk å snakk med henne eller la henne snakke med psykolog. Kontakt fastlege og be om henvisning til bup. Dere trenger alle hjelp/veiledning. lykke til Anonymkode: bfb94...2b4 11
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #10 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ei av nesten samme ulla, så følger tråden. Håper du får noen svar fra folk som har vært gjennom noe lignende selv, ikke bare fra folk som har småbarn. Og rådet ovenfor om å søke profesjonell hjelp.. TS har jo det, ungdommen nekter å bli med. Hva gjør man da? Anonymkode: 29e75...dbe Be om hjelp et mer egnet sted. Feks fastlege bup? Få råd og veiledning om hva man selv kan gjøre. Fvk har alt for lite ressurser og fagfolk. Snakker av erfaring. Bup har mer egnet kompetanse Anonymkode: bfb94...2b4 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #11 Skrevet 30. oktober 2021 Hun oppfører seg bra på skolen og ute blant venner. Anonymkode: cb677...293 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #12 Skrevet 30. oktober 2021 Dette er ekstremt unormalt atferd for en sekstenåring, i slik grad at man kan mistenke at det er mer enn bare manglende oppdragelse som ligger bak. Hvordan fungerer hun på andre arenaer? Skole, nettverk, venner? Det er åpenbart at dere må ha profesjonell hjelp. Vil ikke hun bli med så må i hvert fall dere få foreldreveiledning. Det vil vurdere fra kommune til kommune hvor det er best å henvende seg, men skolehelsetjenesten er ofte et godt første sted. De har som oftest god oversikt over tjenestetilbudet og kan også ha samtaler med jenta selv. Anonymkode: 32480...dbb 19
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #13 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er ekstremt unormalt atferd for en sekstenåring, i slik grad at man kan mistenke at det er mer enn bare manglende oppdragelse som ligger bak. Hvordan fungerer hun på andre arenaer? Skole, nettverk, venner? Det er åpenbart at dere må ha profesjonell hjelp. Vil ikke hun bli med så må i hvert fall dere få foreldreveiledning. Det vil vurdere fra kommune til kommune hvor det er best å henvende seg, men skolehelsetjenesten er ofte et godt første sted. De har som oftest god oversikt over tjenestetilbudet og kan også ha samtaler med jenta selv. Anonymkode: 32480...dbb Hun fungere bra på skolen og blant venner. Er bare hjemme hun oppfører seg slik. Anonymkode: cb677...293 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #14 Skrevet 30. oktober 2021 Første bud må være å slutte og belønne dårlig atferd. Dvs. selvfølgelig IKKE vaske tøy sent på kvelden bare fordi hun krever det, ikke kjøpe de tingene hun peker på (klær, sko, mat osv).. snakke med henne og tydeliggjøre at goder må man gjøre seg fortjent til. Din nåværende strategi fungerer jo tydeligvis ikke, så noe må endres. Også må du regne med at det blir mer turbulent den første tiden, men det må man bare stå i. Jenta er myndig om 2 år.. hun kan ikke gå inn i voksenlivet og tro at man kan behandle mennesker sånn. Det er verken godt for deg, hun eller omverdenen ellers. Anonymkode: c99ec...3b1 37
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #15 Skrevet 30. oktober 2021 Høres ut som hun har det vanskelig med seg selv. Her burde du ta grep før hun går over til rus og diverse andre ting. Anonymkode: 114d6...896 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #16 Skrevet 30. oktober 2021 Dette er resultatet av curlingforeldre og 2000 generasjonen som er blitt kalt prinser og prinsesser. Bortskjemte barn som er blitt dratt opp av senga klokka 06.30 og kjørt til barnehagen klokken 07.00 og hentet igjen 16.30. Disse barna har vokst opp med fullt program, blitt underholdt av alle fra de var nyfødt og fått kostet beine veien frem til de når er ungdommer. Så kommer kollapsen. De tåler ikke krav og motgang ergo de utagerer for å få viljen sin. Når prinser og prinsesser nå skal stå på egne ben og bli voksne så mister de grepet helt. Gratulerer! Din prinsesse er skapt av deg og resultatet ser du nå. ☺ Anonymkode: 3ad42...922 25
Katten.2.0 Skrevet 30. oktober 2021 #17 Skrevet 30. oktober 2021 Herregud, høres ut som eksorsisten i moderne form. Ingen råd her i gården, men masse sympati! 7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #18 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg blir helt målløs hver gang jeg leser innlegg som dette. Anonymkode: abd17...436 9
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #19 Skrevet 30. oktober 2021 Tror jeg ville kjørt kort prossess på den der dessverre. Satt meg ned en eneste gang og forklart at du kan ha forståelse for at noe pågår som gjør at hun oppfører seg slik hun gjør, men at det må ta en ende. Du kan hjelpe henne med det, men da må hun også ville hjelpe seg selv ved og feks snakke med familievernkontoret… Vil hun ikke det kan du si det er greit , men klarer hun ikke oppføre seg er hun heller ikke velkommen til å bo hos deg. Er hun normalt fungerende på skolen vet hun at det er regler over alt og klarer man ikke følge de og oppføre seg vil det kunne få konsekvenser som utvisning. Nå er hun der hjemme og det er fullstendig opp til henne om hun vil ta i mot hjelp, endre seg og bo med deg eller flytte til sin far/på hybel. Ingen kan bo sammen med andre og oppføre seg akkurat som de vil! Det har jeg forklart mine siden de var små. Du har nok vært litt dumsnill og får svi for det nå, men din datter er vel ikke dum? Hun vet hvordan oppføre seg på skole/borte? Da må du også kunne forvente det samme hjemme. Er det noe i deres relasjon som trigger denne oppførselen må dere få hjelp om dere skal bo sammen! Anonymkode: e53d7...3ee 8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #20 Skrevet 30. oktober 2021 Hadde sendt henne til psykolog jeg. Begynn med å forklare for fastlegen hvordan hun oppfører seg, og ta det derfra. Med det sagt så var jeg også en sinna tenåring som slo med dører, kjefta på foreldrene, klikka for småting og var ufyselig å være rundt… Som barn var jeg stille og rolig, men da tenårene kom var jeg helt grusomt sinna. Jeg har alt på stell i voksen alder med jobb, stabil økonomi, egen plass å bo, fine vennskap, og jeg blir aldri sinna over småting lengre, det gikk over. Så for meg var det rett og slett bare hormoner som raste rundt. Har sagt skikkelig unnskyld til foreldrene mine for hvordan jeg oppførte meg og har et godt forhold til dem i dag. Anonymkode: 7e8ea...441 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå