AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #1 Skrevet 30. oktober 2021 Hei. Jeg har en datter på snart to år som sliter med mye oppkast.. før hun var nesten året var hun frisk og fin, aldri syk og gulpet ikke engang. Hun er generelt ei veldig blid jente med fin utvikling. Siden desember ifjor har hun stadig hatt tilbakevendende oppkast. Først var det hver 14. dag og alltid på kveld til det nå gradvis har økt til flere ganger hver dag med noen dager pause. Hun klager noen kvelder på smerter i hender og føtter. Den siste tiden slår hun håndflaten lett mot hodet. Barnehagen sier hun faller mye og blir fort sliten. Vektnedgang og stadig feber. Vi har selvfølgelig vært på sykehus flere ganger og fått utredning uten resultat. Det virker til å bli lengre og lengre tid mellom vi får telefontime med lege/overlege. De skriver ofte feil eller ikke nevner vesentlige ting i epikriser fra innleggelser som at «hun virker å være bedre enn ved ankomst», mens sannheten er at vi blir sent hjem med forverring i hennes tilstand. Sånn generelt er hun aktiv og normalen er at hun ikke har nedsatt allmenntilstand heldigvis. I alt er vi egentlig fornøyd med oppfølgingen fra sykehuset, men vi er bekymret og fortvilet. Når vi er på tråden med sykepleier for å få snakke med lege kommer ofte kommenterer som: «sikkert bare gulp, eller hun kan jo ha omgangen». Det er ganske frustrende og kvier oss derfor ofte til å ringe sykehuset selv om vi har fått beskjed om å ringe ved forverring. Så mye oppkast er ikke gulp. Heldigvis har vi også tillatelse fra barnehagen om at hun kan komme i barnehagen selv om hun har kastet opp og vi får beskjed dersom det er noe som går på huset. Lille sliter, men det ser ikke legene når hun stort sett er aktiv. Det er på kvelden før og etter hun kaster opp at hun er tydelig medtatt og slapp. Typisk nok har vi vært på sykehuset i hennes nokså korte, men friske perioder…. Jeg ønsker så sårt å høre andres erfaringer med hovedsakelig langvarig oppkast🙏 men gjerne erfaringer fra sykdomsbilder som kan ligne. Anonymkode: becfd...ac6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #2 Skrevet 30. oktober 2021 Har kun erfaring med varig gulping på småbarn, men ikke oppkast på eldre barn dessverre. Kan det være migrene? Anonymkode: d3804...e07
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #3 Skrevet 30. oktober 2021 Nå har hun feks hatt oppkast i 26 dager i strekk med 4 dager uten før dette.. TS Anonymkode: becfd...ac6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #4 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har kun erfaring med varig gulping på småbarn, men ikke oppkast på eldre barn dessverre. Kan det være migrene? Anonymkode: d3804...e07 Legene har vært inne på det, mens synes det virker for usannsynlig siden oppkaster er i så lange perioder og at hun er i relativt fin form så hun er ikke utredet for migrene. Trodde også tidligere det kunne være det da hun virker veldig sensitiv mot lyd og lys før. Ts Anonymkode: becfd...ac6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #5 Skrevet 30. oktober 2021 Blitt testet for cøliaki. Min som var litt yngre hadde oppkast på denne måten før diagnosen kom. Kom mest om kvelden, samtidig som det ble mer søvn og vekten gikk ned. Anonymkode: 8ffeb...962
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #6 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Blitt testet for cøliaki. Min som var litt yngre hadde oppkast på denne måten før diagnosen kom. Kom mest om kvelden, samtidig som det ble mer søvn og vekten gikk ned. Anonymkode: 8ffeb...962 Hun er blitt testet for cøliaki med negativt resultat. Vi har også prøvd å hold henne unna gluten i en 4 ukers periode uten bedring. Lurer på om 4 uker er nok til å kunne avfeie cøliaki? prøvene kan gi negativt svar på så små barn uten å være til å stole på:-)? Ts Anonymkode: becfd...ac6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #7 Skrevet 30. oktober 2021 Her er det på tide å bli AB kjenner jeg. Jeg var en slik unge som kastet opp stadig vekk, om enn ikke så ofte som din datter. Det begynte visstnok i toårsalderen og stoppet da jeg var 6-7 år. I mitt tilfelle så hadde jeg også kramper som satte inn og som gjorde at jeg stivnet i hele kroppen og kunne ikke røre meg. I følge mine foreldre frøs jeg til og minnet mest om en dukke. Krampen har jeg ingen minner om så den tror jeg avtok da jeg var 3-4 år, men jeg husker at jeg satt i en krok og kastet opp i en bøtte så da må jeg ha vært eldre. Jeg vet det var leger involvert men da mer med fokuset på disse krampene, og det mine foreldre fikk høre var at det trolig var nervøst betinget. Dette er mange år siden så det er umulig å finne noen skikkelige journaler på det. Aner ikke om det din datter har er noe liknende, men det kan kanskje være en ide å sjekke med legene om det kan være et eller annet som er psykisk betinget. Håper dere finner ut av hva det er og får hjelp, for det høres vanvittig slitsomt ut for både liten og stor. Anonymkode: b78b0...7cb 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #8 Skrevet 30. oktober 2021 Hei❤️ så leit å lese. Har hun vært på MR? Det er ingen enkel måte å skrive dette uten å skremme. Jeg forstår det, men spør likevel. Jeg tenkte hjernesvulst da jeg leste dette. Har det vært drøftet blant legene? Anonymkode: fca4a...028 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #9 Skrevet 30. oktober 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hun er blitt testet for cøliaki med negativt resultat. Vi har også prøvd å hold henne unna gluten i en 4 ukers periode uten bedring. Lurer på om 4 uker er nok til å kunne avfeie cøliaki? prøvene kan gi negativt svar på så små barn uten å være til å stole på:-)? Ts Anonymkode: becfd...ac6 Vår med cøliaki (han er seks) tok over et år før det normaliserte seg dessverre. Han var bedre etter seks måneder. Kuttet der all gluten? Det er mye gluten i ting man ikke ser for seg har gluten. Slik som endel godteri, leverpostei, sprøstekt løk, ferdig supper- og sauser.. Anonymkode: fca4a...028
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #10 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her er det på tide å bli AB kjenner jeg. Jeg var en slik unge som kastet opp stadig vekk, om enn ikke så ofte som din datter. Det begynte visstnok i toårsalderen og stoppet da jeg var 6-7 år. I mitt tilfelle så hadde jeg også kramper som satte inn og som gjorde at jeg stivnet i hele kroppen og kunne ikke røre meg. I følge mine foreldre frøs jeg til og minnet mest om en dukke. Krampen har jeg ingen minner om så den tror jeg avtok da jeg var 3-4 år, men jeg husker at jeg satt i en krok og kastet opp i en bøtte så da må jeg ha vært eldre. Jeg vet det var leger involvert men da mer med fokuset på disse krampene, og det mine foreldre fikk høre var at det trolig var nervøst betinget. Dette er mange år siden så det er umulig å finne noen skikkelige journaler på det. Aner ikke om det din datter har er noe liknende, men det kan kanskje være en ide å sjekke med legene om det kan være et eller annet som er psykisk betinget. Håper dere finner ut av hva det er og får hjelp, for det høres vanvittig slitsomt ut for både liten og stor. Anonymkode: b78b0...7cb Takk for svar!❤️ Nei, i opplever ikke at hun har kramper heldigvis. Usikker på hvordan hun fra 1 årsalderen kan være preget at nervøsitet - syns hun generelt virker veldig trygg og tillitsfull, men hvem vet vel hva et barn tenker. Anonymkode: becfd...ac6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #11 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei❤️ så leit å lese. Har hun vært på MR? Det er ingen enkel måte å skrive dette uten å skremme. Jeg forstår det, men spør likevel. Jeg tenkte hjernesvulst da jeg leste dette. Har det vært drøftet blant legene? Anonymkode: fca4a...028 ❤️ Ja, hun har heldigvis gjennomført MR og det var ingenting som tydet på svulst i hjernen eller annet som forårsaker trykk i hodet! Anonymkode: becfd...ac6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #12 Skrevet 30. oktober 2021 Har hun blitt sjekket for astma? Har en i familien hvor de stadig opplevde oppkast, viste seg å være astma. Men nøyaktig hvordan det utartet seg hos dem vet jeg ikke. Anonymkode: 6bd01...585 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #13 Skrevet 30. oktober 2021 Just now, AnonymBruker said: ❤️ Ja, hun har heldigvis gjennomført MR og det var ingenting som tydet på svulst i hjernen eller annet som forårsaker trykk i hodet! Anonymkode: becfd...ac6 Det var jammen godt å høre❤️❤️❤️ Det er jo viktig å undersøke skumle ting også. Vår lege ønsket å utelukke at vårt barn hadde leukemi, grunnet vektnedgang, blekhet og stadig sliten. Det viste seg heldigvis å være cøliaki. Anonymkode: fca4a...028 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #14 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg har to barn som har hatt langvarig oppkast da de var små. Hos det ene barnet skyldtes det refluks som ble veldig forverret da hun begynte med fast føde. Hos det andre barnet var det hjernesvulst… Jeg håper det har blitt tatt bilder av hodet? Det er jo så sjelden med hjernesvulst hos barn, men så utrolig alvorlig når det en sjelden gang er forklaringen. Oppkast kan være symptom på høyt trykk i hodet forårsaket av en svulst, og trykksymptomer kan komme og gå, så man kan bli forvirret fordi formen kan variere veldig. Men mest typisk med symptomer etter at barnet har ligget flatt, altså om morgen, natt eller utpå kvelden. Dersom dere har tatt bilder av hodet, kan du jo bare se bort fra kommentaren min. Men om det ikke er gjort, ville jeg virkelig krevd det. Utrolig viktig å utelukke alvorlig sykdom. Ellers kan cøliaki gi oppkast og blodprøvene kan gi feil resultat for barn under to år. Fire uker på diett er ikke nødvendigvis lenge nok til at kroppen stabiliserer seg. Så enten kan man ta mye prøver om det har gått litt tid eller høre om de vil vurdere gastroskopi. Så mye oppkast er jo ikke normalt, så jeg håper virkelig dere finner ut av det! Jeg vet alt om å bekymre seg for at noe er galt med barnet. Heldigvis er det sjelden noe alvorlig, men viktig å finne ut av uansett, så barnet kan få det bedre. Anonymkode: 8394f...1ba 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #15 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har hun blitt sjekket for astma? Har en i familien hvor de stadig opplevde oppkast, viste seg å være astma. Men nøyaktig hvordan det utartet seg hos dem vet jeg ikke. Anonymkode: 6bd01...585 Usikker på om de har vurdert det. Annet enn at de har lyttet utallige ganger på bryst og rygg. Hvordan utreder man astma egentlig? Hennes far har jo astma:-) visste ikke at oppkast kunne skyldes astma😊 ts Anonymkode: becfd...ac6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #16 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det var jammen godt å høre❤️❤️❤️ Det er jo viktig å undersøke skumle ting også. Vår lege ønsket å utelukke at vårt barn hadde leukemi, grunnet vektnedgang, blekhet og stadig sliten. Det viste seg heldigvis å være cøliaki. Anonymkode: fca4a...028 Ja, det var en lettelse🙏 Vet du hvordan de utelukker leukemi? Anonymkode: becfd...ac6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #17 Skrevet 30. oktober 2021 Ingen som tenker på muligheten for seksuelle overgrep? 😥 Anonymkode: ff203...b87 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #18 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har to barn som har hatt langvarig oppkast da de var små. Hos det ene barnet skyldtes det refluks som ble veldig forverret da hun begynte med fast føde. Hos det andre barnet var det hjernesvulst… Jeg håper det har blitt tatt bilder av hodet? Det er jo så sjelden med hjernesvulst hos barn, men så utrolig alvorlig når det en sjelden gang er forklaringen. Oppkast kan være symptom på høyt trykk i hodet forårsaket av en svulst, og trykksymptomer kan komme og gå, så man kan bli forvirret fordi formen kan variere veldig. Men mest typisk med symptomer etter at barnet har ligget flatt, altså om morgen, natt eller utpå kvelden. Dersom dere har tatt bilder av hodet, kan du jo bare se bort fra kommentaren min. Men om det ikke er gjort, ville jeg virkelig krevd det. Utrolig viktig å utelukke alvorlig sykdom. Ellers kan cøliaki gi oppkast og blodprøvene kan gi feil resultat for barn under to år. Fire uker på diett er ikke nødvendigvis lenge nok til at kroppen stabiliserer seg. Så enten kan man ta mye prøver om det har gått litt tid eller høre om de vil vurdere gastroskopi. Så mye oppkast er jo ikke normalt, så jeg håper virkelig dere finner ut av det! Jeg vet alt om å bekymre seg for at noe er galt med barnet. Heldigvis er det sjelden noe alvorlig, men viktig å finne ut av uansett, så barnet kan få det bedre. Anonymkode: 8394f...1ba Ja, MR er heldigvis gjennomført og ingenting der som kan forklare oppkast. De har vurdert refluks og hun har stått på noe som heter Nexum i 2 måneder uten at det har hjulpet. Kan barn få refluks når de snart er 1 år? Hun ble introdusert til fast føde forsiktig når hun var 4 måneder og hadde ett fast måltid med grøt fra 6 måneder ca. før vi gradvis økte til kun fast føde😊 Hun har så å si aldri gulpet som sagt. Syns du likevel det kan være tenkelig at dette er refluks?😊 ts Anonymkode: becfd...ac6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #19 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Usikker på om de har vurdert det. Annet enn at de har lyttet utallige ganger på bryst og rygg. Hvordan utreder man astma egentlig? Hennes far har jo astma:-) visste ikke at oppkast kunne skyldes astma😊 ts Anonymkode: becfd...ac6 Som sagt så kjenner jeg ikke til deres tilfelle inngående. Men jeg tror de var heldig å komme til en lege som gikk rett på astma som forslag. Om det var andre symptomer vet jeg ikke, men foreldrene hadde ikke astma i tankene. Tror de ble satt på astmamedisin for å se om det hjalp, noe det gjorde. Anonymkode: 6bd01...585
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #20 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen som tenker på muligheten for seksuelle overgrep? 😥 Anonymkode: ff203...b87 Er dette typiske symptomer på at hun kan være utsatt for seksuelle overgrep? Ts Anonymkode: becfd...ac6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå