Gå til innhold

Hvorfor er det greit å kalle blondiner dumme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min slekt er vi damene stort sett blonde. Felles for mange av oss er at vi OFTE får fortalt blondinevitser, det virker som folk som ikke kjenner oss en gang oppriktig talt tror vi har lavere iq enn gjennomsnittet og hvis noen av oss har et uhell ( F.eks søstra mi kjørte ut på glatta i fjor) så er det «dum og blond». Jeg vet jo at mange bare tuller med det, og det er absolutt ikke meningen å sette med på «krenkekrakken», men når man hører dette jevnlig fra man er ung ungdom til men blir voksen så er det ikke særlig gøy lenger.. 

så.. hvorfor er det greit å tillegge oss blondiner som gruppe dårlige egenskaper? Er ikke vi like mye verdt som andre? Fortjener ikke våre blonde døtre å bli tatt like mye på alvor?

hilsen drittlei, irritert blondine..

Anonymkode: 3aeee...5dd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om noen kommer med noe lignende til meg, så spør jeg hvordan setningen er om man bytter ut "blond" med "jøde" eller "neger". Enten forstår de det da, ellers så vil de krangle på det. Jeg mener det er galt uansett.

Anonymkode: a5e4c...365

• Liker 3
Skrevet

Er det greitt?

Anonymkode: d6860...82d

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Føler du deg krenka?🤪😜

• Liker 2
Skrevet
Dramaladyboss skrev (3 minutter siden):

Føler du deg krenka?🤪😜

🙄

• Liker 1
Gjest Martineroxyy
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I min slekt er vi damene stort sett blonde. Felles for mange av oss er at vi OFTE får fortalt blondinevitser, det virker som folk som ikke kjenner oss en gang oppriktig talt tror vi har lavere iq enn gjennomsnittet og hvis noen av oss har et uhell ( F.eks søstra mi kjørte ut på glatta i fjor) så er det «dum og blond». Jeg vet jo at mange bare tuller med det, og det er absolutt ikke meningen å sette med på «krenkekrakken», men når man hører dette jevnlig fra man er ung ungdom til men blir voksen så er det ikke særlig gøy lenger.. 

så.. hvorfor er det greit å tillegge oss blondiner som gruppe dårlige egenskaper? Er ikke vi like mye verdt som andre? Fortjener ikke våre blonde døtre å bli tatt like mye på alvor?

Nej det är inte okey. När folk drar sånna vitsar osv så säger jag lame, den har jag inte hört förut. Kom med något nytt. Eller så ignorerar jag det. Jag är själv blond. Jag känner mig dock inte kränkt men jag tycker humorn är dårlig och lame. 

Skrevet

Fordi hårfarge ikke er en "rase". Det er kun de som har en annen hudfarge enn hvit som det ikke er lov til å vitse eller si noe negativt om. Da heter det rasisme og det er visst mye verre enn all mobbing, erting og nedlatenhet alle andre opplever.

Anonymkode: 4f87f...4c2

• Liker 2
Skrevet

Dere burde begynne å marsjere i gatene og kreve å bli tatt på alvor.

Skrevet

Det kan blondiner takke Marilyn Monroe for. 

Anonymkode: 98dc5...f93

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

🙄

🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi hårfarge ikke er en "rase". Det er kun de som har en annen hudfarge enn hvit som det ikke er lov til å vitse eller si noe negativt om. Da heter det rasisme og det er visst mye verre enn all mobbing, erting og nedlatenhet alle andre opplever.

Jepp.

Spesielt er det stygt å kritisere dem når de er kjipe.

Anonymkode: c872d...1c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jepp.

Spesielt er det stygt å kritisere dem når de er kjipe.

Anonymkode: c872d...1c8

Hva mener du? 

Skrevet

Nei, men blondine vitser er jo bare tøys. Jeg tåler å høre vitser om mitt hjemsted og min dialekt osv.

Anonymkode: 840e2...4b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2021 den 22.44):

Whoops.

Jeg trodde negervitser fremdeles var kosher 😁

Anonymkode: ce77d...f37

Skrevet
On 10/30/2021 at 10:28 PM, AnonymBruker said:

Fordi det er fakta?

Anonymkode: c271d...f3c

• 2 måneder senere...
Skrevet

Fordi det blir ikke sett på som å sparke nedover.

Det har aldri gitt så mye mening for meg fordi de landene som har mye blondiner er også de der flest kvinner har høyere utdanning og karriere, så vitsen burde heller være at brunetter er dumme. 😉

Skrevet

Kanskje et ønske om at blondiner skal være dumme for da blir det lettere å komme mellom beina på dem. Ingen hemmelighet at menn verden over er kåte på blondiner.

Skrevet

Atter en ting og bli krenket av.... ! 

F3E30053-B3AF-485B-A7FD-2A307C12536A.thumb.jpeg.f623612bdd1e2c49d00556ccaaea6f04.jpeg

Anonymkode: f74cf...ad4

Skrevet

Jeg tror det er litt av samme grunn som at en slipper unna i offentligheten med å kalle menn "gubber", kan rakke ned på "rike", bruke hudfarge eller legning mot hvite heterofile osv. Det handler om at en anser disse gruppene som tilstrekkelig "robuste" til at de tåler det og at det er få som har som virke å forsvare dem. At det indikerer en veldig nedsettende syn på gruppene en ikke tør omtale slik tror jeg en glemmer. 

Skrevet

Jeg er selv blondine og får veldig sjelden høre blondinevitser. Så det er i hvert fall noe man er «ferdig med» i de kretsene jeg er i. 

Jeg synes forsåvidt ikke det er greit å antyde at folk visse negative egenskaper på grunn av utseende sitt, generelt sett. Samtidig føler jeg meg jo overhodet ikke som noen minoritet eller som en del av en gruppe som må beskyttes mot systematisk diskriminering eller overgrep. Hvis noen erter meg for håret mitt så er det ikke greit, men det er heller ikke undertrykkelse av en gruppe. Jeg er tross alt blant de priviligerte her i landet, så jeg synes ikke akkurat «kampen mot blondinevitsene» er så viktig å ta. Det er kanskje irriterende med blondinevitser, men blondt hår stopper en jo ikke fra å få jobber eller bli behandlet normalt i samfunnet. 

Anonymkode: 3e2b3...021

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...