Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest mange tråder her i det siste både om skilsmisse med små barn og både fysisk og emosjonell vold. Alle råd går på å forlate et voldelig forhold (kanskje selvsagt)

Jeg har opplevd mye emosjonell vold fra min ektemann, det har vært latent vold (trussel om vold) mot meg og han har brukt vold mot barna. Jeg truet med skilsmisse for noen år siden men valgte å bli. Han bruker ikke fysisk vold lengre (han har det bedre med seg selv nå sier han) men brukte mye høy stemmebruk inntil for en stund tilbake når jeg sa nok. Vi har vært i terapi og han innrømmer angrer har fått seg en psykolog osv - lover det er bra nå - han har det godt med seg selv og da klarer han å regulere seg. For første gang i ekteskapet tror jeg han har skjønt hvor skadelig det har vært og jeg tror på han når han sier han ikke vil være den personen lengre.

men mine følelser er helt døde, jeg blir kvalm/svimmel hvis han kommer for nær meg. Jeg leter febrilsk etter et hus i nærheten. Har så dårlig samvittighet for å splitte opp familien, for barna og til og med for ham men jeg tror ikke jeg klarer å bli hos ham. Men jeg kjenner jo at jeg burde ta meg sammen og prøve å ville bli kjæresten hans igjen men blir så lei meg av tanken på å være halvt lykkelig og egentlig litt visnet 💔

Noen med erfaringer? Hva gjorde du? Gikk? Ble værende?

Anonymkode: 24252...3c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde ha dårlig samvittighet for å bli i et forhold med en mann som var voldelig mot barna dine. Start der.

Anonymkode: 911fc...829

• Liker 26
Skrevet

Det at kroppen og hodet ditt reagerer så sterk på hans nærvær sier alt.

Hvis du får det bedre av å forlate ham vil også barna dine få det bedre av at mammaen deres har det bra. Du fortjener en ny start, det er ikke din jobb å måtte være med denne mannen uansett om han forandrer seg eller ei. 

Stol på deg selv og hva følelsene dine forteller deg.

• Liker 11
Skrevet

Selv om du ønsker å tilgi så betyr det ikke at du er i stand til det. Sånt setter seg så innmari i kroppen. Stor klem til deg! Gjør det du må gjøre for å få det bra❤

Anonymkode: 24779...504

• Liker 4
Skrevet

Han har tatt ansvar for sin væremåte, og nå er det din tur å ta vare på deg sjøl og barna . 

Anonymkode: c6b51...5ec

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du burde ha dårlig samvittighet for å bli i et forhold med en mann som var voldelig mot barna dine. Start der.

Anonymkode: 911fc...829

dette

Anonymkode: 148d7...774

• Liker 4
Skrevet

Måten kroppen din reagerer på sier alt. Selv om han har skjerpet seg husker kroppen din. Jeg har vært gjennom psykisk vold, og blir enda stiv i kroppen og småkvalm om jeg ser bilde av eksen eller hører om han. 

Jeg kom meg vekk og fikk et godt liv. Kam bare anbefale det samme. Du fortjener bedre, og å være alene er bedre.

Anonymkode: 989ab...4c0

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

dette

Anonymkode: 148d7...774

Det var ikke så lett å bryte med daglig angst for å la barna være alene med faren sin. Ingen som fortalte meg om krisesenter den gang

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var ikke så lett å bryte med daglig angst for å la barna være alene med faren sin. Ingen som fortalte meg om krisesenter den gang

Får de oppfølging? Hvor gamle er de og hvor lenge siden volden skjedde?

Anonymkode: 24779...504

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ikke hør på slike folk, TS. De vet åpenbart lite om vold i nære relasjoner. Det er lett å sitte på utsiden å si slike ting. Utrolig at noen folk klarer å vri på enhver situasjon slik at kvinner som opplever vold er de som har skylden🙄

Skrevet

Om igjen:

Han har utsatt barna for vold og du valgte da å bli? 

Det tenker jeg gjør deg til medansvarlig. 

Du har fortsatt anledning til å bryte opp. Og ikke minst snakke med barna dine, de ble jo sviktet av begge foreldre her. 

• Liker 8
Skrevet

Ikke egenerfart, men jeg har jobbet med mange som både har utøvd og levd med vold i nære relasjoner. 

Det er lite sannsynlig at du vil få tilbake tryggheten i dette forholdet, tror jeg. Og uten trygghet er det jo dødt. Det er også vanskelig å si hvor stor endring han faktisk har gjennomgått. Det er som han sier, lettere å regulere emosjoner når man har det bra og ikke overveldes. Men å endre mønsteret hvor man reagerer med vold i det man overveldes, som jo skjer før eller siden for oss alle, er et omfattende prosjekt med ganske dyster statistikk.

Om barna er store nok til at de kan kommunisere hvordan de har det under eventuelt samvær, for det blir det jo som oftest, og du er trygg nok i deg selv til å håndtere den utfordringen om den kommer, tenker jeg at det beste vil være å gå. Og å ta høyde for at en slik prosess i seg selv kan trigge ytterligere vold, så du skal skjerme deg og barna i en periode (ja, det er lettere sagt enn gjort, men mulig). 

Anonymkode: 77939...290

• Liker 5
Skrevet
Zooey skrev (3 minutter siden):

Ikke hør på slike folk, TS. De vet åpenbart lite om vold i nære relasjoner. Det er lett å sitte på utsiden å si slike ting. Utrolig at noen folk klarer å vri på enhver situasjon slik at kvinner som opplever vold er de som har skylden🙄

Mja.

Jeg vet endel om vold i relasjoner i form av å ha vært barnet selv i situasjonen.

Det er der jeg henter mine meninger fra. 

Og ansvar for valget om å bli er ikke å legge skyld, det er å si at man har et ansvar for ens barn. 

Voldsutøveren tar åpenbart ikke ansvaret. Da er det en voksen igjen. Som må forlate. Når man velger å bli gjør man seg til medansvarlig for tiden videre. 

• Liker 6
Skrevet
Fløff skrev (21 minutter siden):

Mja.

Jeg vet endel om vold i relasjoner i form av å ha vært barnet selv i situasjonen.

Det er der jeg henter mine meninger fra. 

Og ansvar for valget om å bli er ikke å legge skyld, det er å si at man har et ansvar for ens barn. 

Voldsutøveren tar åpenbart ikke ansvaret. Da er det en voksen igjen. Som må forlate. Når man velger å bli gjør man seg til medansvarlig for tiden videre. 

Det er mye vold som ikke lager blåmerker og som dermed ikke kan bevises. I en foreldresamtale er det ikke garantert at jeg ville fått full omsorg og jeg følte ikke da (selv om jeg burde det) at jeg kunne ta risikoen. Nå er jeg sterkere på er vis og har fått ham endelig til å innse. Jeg forstår erfaringen din og jeg forstår at det er tungt. Jeg gjorde mitt ytterste og jeg klarte delvis å beskytte dem - jeg klarte sakte men sikkert å overbevise ham om å roe seg og nå endelig har han skjønt det - jeg har varslet alle som kan varsles, skaffet helsehjelp til både ham, barna og meg selv. og det er nå mange som følger med på om et brudd går bra. Jeg burde gjort mer før men jeg gjør det nå

• Liker 3
Skrevet

Du er veldig egoistiske han har hvert voldelig mot barna men allikevel så ble du? Nå lever du bare i en stor bobble og skulle ønske ting ikke var som det er. Bare dra! Og ikke glem å ta med barna. Stakkars barna...

Anonymkode: 17293...98b

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer nå mest på hvordan det går med barna? Har de fått hjelp og hvordan er forholdet deres med faren nå? 

Anonymkode: 487aa...357

• Liker 2
Skrevet

Du har dårlig samvittighet for å gå overfor barna som nå lever i aktivering og triggere?

Anonymkode: 644da...0cb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer nå mest på hvordan det går med barna? Har de fått hjelp og hvordan er forholdet deres med faren nå? 

Anonymkode: 487aa...357

Barna har fått hjelp og de har et greit forhold til ham selv om de foretrekker meg for trygghet

• Liker 2
Skrevet

Han var voldelig mot barna? Og du ble? Hvorfor? Og hvorfor tenker du det er lurt å bli nå?

Dette skjønte jeg ikke noe av. 

Anonymkode: f1166...8ba

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barna har fått hjelp og de har et greit forhold til ham selv om de foretrekker meg for trygghet

Hadde han hvert voldelig mot deg så hadde du helt sikkert gjort det slutt. Men han var voldelig mot barna det går vel fint? 🙀 her burde barnevernet hvert inn i bildet for lenge siden.

Anonymkode: 17293...98b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...