Gå til innhold

Hva synes dere om Halloween?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er ille nok med å bli ringt på til hele kvelden...

Anonymkode: 26fb6...998

Ser den. Hvis det blir for ille, så kan du se om det hjelper å skru av utelys, eventuelt sette en lapp ved ringeklokka "Her markeres ikke halloween".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, C8H10N4O2 said:

Ser den. Hvis det blir for ille, så kan du se om det hjelper å skru av utelys, eventuelt sette en lapp ved ringeklokka "Her markeres ikke halloween".

Har ikke utelys, men synes det heller burde vært slik at de som vil feire dette marker at de gjør det.

Anonymkode: 26fb6...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2021 den 21.11):

Hva synes dere om Halloween?

Synes det er bare tull.😉

Hva gjør dere på denne dagen?

Anonymkode: eb96a...d2e

Det ER tull, men med 3 små barn i hus kan man ikke stenge dem inne og si ''Nei, alle deres venner skal gå knask eller knep, men dere blir hjemme''. Jeg er ingen fan av HW, men er nødt til å holde ut i noen få år til. Men vi har ingen fest hjemme og i år ble det heller ingen fest hos andre. Covid-19 henger fortsatt som en mørk skygge og påvirker feiringen (heldigvis!), men vi hadde veldig mange barn som kom på døra. I fjor var det veldig få, men i år var det veldig mange. Vi hadde akkurat nok godteri til alle før vi måtte slukke alle lys ute.

Jeg gleder meg til at barna vokser nok til å slutte med dette tullet ... Vi er jul-mennesker :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man burde kjøpe inn godteri til barna så kan de kose seg med en film eller noe fremfor at de tigger godteri fra fremmede som man ikke vet om har gjort noe med godteriet de gir fra seg

Anonymkode: fc606...624

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker det. Får hilst på alle barna og mange foreldre i nabolaget. Sett fine kostymer. Delt ut godteri og vært hyggelig. Binder gata og bydelen sammen i noe hyggelig. Blir mindre tagging og ensomhet av slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2021 den 21.30):

Er vel ingenting av det vi feirer som er norsk bortsett fra 17 mai?

Anonymkode: 609a0...db9

Jul og påske og st hans feiring med bål må vel sies å være ganske norske, med mindre man tar svalestup ned i hyper-relativismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Amerkaner har jo jeg pyntet huset og med halloween moro de siste 15 år. Det som jeg synes er helt hysterisk er at. NÅ skal norske foreldre begynne å bestemmer selv når de skal sende barna rundt ‘da den dag passer best’ . Hvor hjernedød går det ann å være.  Det er 31.okt. Ikke ‘lørdag 25 okt fordi det er bedre for meg’. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlander skrev (2 minutter siden):

Som Amerkaner har jo jeg pyntet huset og med halloween moro de siste 15 år. Det som jeg synes er helt hysterisk er at. NÅ skal norske foreldre begynne å bestemmer selv når de skal sende barna rundt ‘da den dag passer best’ . Hvor hjernedød går det ann å være.  Det er 31.okt. Ikke ‘lørdag 25 okt fordi det er bedre for meg’. 

Men nå er du i Norge 🇳🇴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en hyggelig greie for barna, om alle følger reglene.

Vi gjør litt forskjellig ut av det. Om noen av barna går runde, så åpner vi også for at de kan komme til oss. Pynter utenfor og har godteri. 
Om ingen hos oss skal gå, slukker vi lys mot gata og stenger ned, så det ser tydelig mørkt ut. Har ingen pynt ute. 

Vanligvis er foreldre flinke til å lære opp de små, og de større følger også reglene når de går alene. 
Noen småunger blir overivrige og ringer på mange ganger selv om det er tydelig mørkt. Men heldigvis forstår de fort at å ringe på mørke hus bare stjeler tid de kunne brukt til å ringe på pyntede hus. (Og bra er det, for sånn gjentagende ringing er ganske irriterende.) 

Vi har heldigvis ikke hatt noen tilfeller av stygge knep. Men ungene har snakket om hva de kunne gjøre om noen valgte knep foran knask. (Snu dørmatta er et enkelt triks.) 

I år, som i fjor, vet jeg det er mange som ikke deltar fordi de har sykdom i hus. Men det er jo mulig de som ringer på heller vil ha smitte enn å få mindre godteri? 

Anonymkode: a9fe7...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlander skrev (6 minutter siden):

Det har vi gjort noen år, men da var det avtalt blant noen få, og barna gikk bare til hverandre. Når de ble litt større, gikk de sammen 31. oktober, og fikk ringe på alle steder det var pyntet.

Anonymkode: a9fe7...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er Halloween noe som ungene synest er kjekk. Jeg bryr meg ikke, men gleder meg på vegne av ungene  som synest det er stor stas.

Jadda, det er kommersielt.. butikkene snor seg.. en "skikk som er adoptert fra Usa". Men jeg tenker at det er nå bare sånn. En kan velge hvor mye en legger i det. Når ungene var veldig små så ble det kjøpt rimelige klær på Nille.

Anonymkode: 9bbfe...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/31/2021 at 11:37 AM, AnonymBruker said:

Halloween kommer fra en keltisk feiring. Det var irer som tok feiringen med til USA. Noen elementer av Halloween henger også igjen fra norrøn feiring av at sommer var over til vinter. 

Altså ikke en amerikanisering.

Jeg elsker Halloween. Skrekkfilmer er favorittsjangeren min, og jeg elsker alt som er ekkelt og skummelt. Å overspise godteri er bare en bonus. Og å kle seg ut i kreative, skumle kostymer! Jeg har feiret Halloween siden barndommen på 90-tallet og gleder meg over hvordan det blir mer og mer vanlig. Heldigvis er det en feiring som har kommet for å bli. 

Anonymkode: a7b2a...ea5

Enig! Feiret selv og gikk knask eller knep på 90-tallet. Elsker halloween og skumle filmer. En av mine favoritt-dager og bare hyggelig når det kommer barn på døra! :) :) Eneste problemet mitt med den dagen er kjøpefesten: billig plast-drit som kjøpes inn på Nille og som kastes for så å kjøpe nytt neste år. Skulle ønske plast ble skattet opp i skyene så man måtte investere og bruke det igjen år etter år. Samme med kostymer egentlig. Vi måtte alltid lage våre egne kostymer, ikke snakk om at foreldrene våre gadd å kjøpe inn det til oss. 

Anonymkode: 6b50f...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig! Feiret selv og gikk knask eller knep på 90-tallet. Elsker halloween og skumle filmer. En av mine favoritt-dager og bare hyggelig når det kommer barn på døra! :) :) Eneste problemet mitt med den dagen er kjøpefesten: billig plast-drit som kjøpes inn på Nille og som kastes for så å kjøpe nytt neste år. Skulle ønske plast ble skattet opp i skyene så man måtte investere og bruke det igjen år etter år. Samme med kostymer egentlig. Vi måtte alltid lage våre egne kostymer, ikke snakk om at foreldrene våre gadd å kjøpe inn det til oss. 

Knask eller knep kom ikke før 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er kjekt. Barnet digger det også, så vi skjærer ut gresskar og pynter litt. Hyggelig å glede barna som kommer på døra, er så mange kreative og kule kostymer å se :) Når kvelden er omme og ungen er lagt så er det på med skrekk, gore og  andre galskapsfilmer til meg selv :popcorn:🎃 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det vanlig å kaste dekorasjonene etter én bruk? 😳 Folk tar da gjerne vare på julepynt over flere år, er det så stor forskjell med Halloween-pynten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å pynte med gresskar og lys. Se en hyggelig "skummel" familiefilm med barna. Artig med barna som kommer skumle på døra og takker pent for litt godteri. Når man slår av utelysa så blir det respektert. Det går fint og rolig for seg. Et småspennende avbrekk i høstmørket.

Anonymkode: 8e5d6...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...