Gå til innhold

Mer enn 70% av studentene på Politihøyskolen er nå kvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette meldes på Dagsrevyen. 

Hva tenker du om denne utviklingen?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ikke bare positivt.
Men den %-en vil nok svinge litt opp og ned, så jeg tenker ikke så mye over det

• Liker 14
Skrevet

Tenker ikke noe om det. En dyktig politibetjent er dyktig uavhengig av kjønnet sitt. 

• Liker 13
Skrevet

Jeg tenker så lenge de har skytevåpen og pepperspray så går det greit. Men skal de bruke fysisk makt ser det kanskje ikke så bra ut.. Og jeg regner med politiet ikke går inn med skytevåpen om byens to kranglefanter slåss i taxikøen. 😀

• Liker 9
Skrevet

En liten tanke... som polititjeneste"mann/kvinne" er det viktig å få respekt i en pågripelsessituasjon, fysisk overlegenhet gir respekt i en presset situasjon. Kombiner det med kulturer som ikke har mye respekt for kvinner så vil man få flere saker der man må eskalere til pepperspray/våpen eller at det vil bli brukt vold mot politiet. 

• Liker 32
Skrevet
Tiuren skrev (2 minutter siden):

En liten tanke... som polititjeneste"mann/kvinne" er det viktig å få respekt i en pågripelsessituasjon, fysisk overlegenhet gir respekt i en presset situasjon. Kombiner det med kulturer som ikke har mye respekt for kvinner så vil man få flere saker der man må eskalere til pepperspray/våpen eller at det vil bli brukt vold mot politiet. 

Jepp.

• Liker 5
Skrevet
55 minutter siden, Valeera said:

Tenker ikke noe om det. En dyktig politibetjent er dyktig uavhengig av kjønnet sitt. 

Hvorfor er det ikke samme opptakskrav for menn og kvinner på Politihøyskolen?

• Liker 13
Skrevet
nebbete fugl skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det ikke samme opptakskrav for menn og kvinner på Politihøyskolen?

Menn er fysisk sterkere.....

• Liker 4
Skrevet
48 minutter siden, altius said:

Jeg tenker så lenge de har skytevåpen og pepperspray så går det greit. Men skal de bruke fysisk makt ser det kanskje ikke så bra ut.. Og jeg regner med politiet ikke går inn med skytevåpen om byens to kranglefanter slåss i taxikøen. 😀

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, robot91 said:

Menn er fysisk sterkere.....

Skal kvinnene da ta seg av de mindre fysisk sterke kriminelle?

• Liker 16
Skrevet (endret)
nebbete fugl skrev (1 time siden):

Dette meldes på Dagsrevyen. 

Hva tenker du om denne utviklingen?

Jeg får en mistanke om at politiskoleopptak i all hovedsak er basert på karakterpoeng fra vidergående. Dette er i såfall en generell problematikk ved skoleopptak i Norge. Vi får ikke de som er best egnet til faget som er aktuelt, men de som har generelt best evne til å score gode karakterer på  videregående skole.  Kanskje jenter er flinkere enn gutter på vgs? Jeg kjenner ikke til statistikkene.

Endret av I Grosny
  • Liker 16
Gjest Paramount
Skrevet

Jeg tenker at det er typisk norsk å være sær og utfordre alt som var vanlig før. Framtiden blir slik: 70% skal skrive ut bøter på tusenvis av kroner for bagateller, 30% skal takle dysfunksjonelle knivstikkere som det blir stadig flere av.

Skrevet
Paramount skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker at det er typisk norsk å være sær og utfordre alt som var vanlig før. Framtiden blir slik: 70% skal skrive ut bøter på tusenvis av kroner for bagateller, 30% skal takle dysfunksjonelle knivstikkere som det blir stadig flere av.

Det er jo litt skummelt med kvinnelig politi når etaten er så opptatt av statistikker. Hvem skal ofres for at statistikkene skal se bra ut? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker i utgangspunktet at det kan være positivt å få lit flere kvinner in i politiet. Så er jeg litt mer skeptisk til utviklingen med at kvinner ser ut til og være overrepresentert på de fleste studier for tiden. Det er jo ikke bra om vi har en overdrevet stor kvinneandel i alle fag om noen år. Jeg synes vi må begynne å tilby kjønns poeng til menn i de faga det er mange kvinner på, og gjerne spesielt i yrker som lege, sykepleier, lærer og politi hvor jeg tenker en god kjønnsbalanse er ekstra viktig.  

• Liker 12
Skrevet

I yrker der et er fysiske krav burde kravene vært like for alle, det er en grunn til at det er et krav. 

• Liker 23
Gjest Paramount
Skrevet
Tøddel skrev (22 minutter siden):

Det er jo litt skummelt med kvinnelig politi når etaten er så opptatt av statistikker. Hvem skal ofres for at statistikkene skal se bra ut? 

Du kan så si. Enkelte er opptatt av slike statistikker, stolte av de, og ser på dem som et bevis på at de har oppnådd noe. Om det er aldri så galt. 

Skrevet

Dere har sett for mye krimfilmer. Kriminalitet har mange andre uttrykk enn muskelmenn og våpen. Andelen kvinnelige søkere til politihøyskolen er i år 56,8 %. Da er det jammen mange dårlige kandidater blant de mannlige og vi trenger vel egentlig ikke disse i denne viktige samfunnsfunksjonen. Lav oppklaringsprosent blir jo alltid forklart med for lite økonomiske ressurser. Svake kandidater til jobbene er jo en annen teori.

• Liker 10
Skrevet
Hareena skrev (6 timer siden):

Dere har sett for mye krimfilmer. Kriminalitet har mange andre uttrykk enn muskelmenn og våpen. Andelen kvinnelige søkere til politihøyskolen er i år 56,8 %. Da er det jammen mange dårlige kandidater blant de mannlige og vi trenger vel egentlig ikke disse i denne viktige samfunnsfunksjonen. Lav oppklaringsprosent blir jo alltid forklart med for lite økonomiske ressurser. Svake kandidater til jobbene er jo en annen teori.

Det er ikke sikkert. På mange studier så er poengsummen for å komme inn veldig høy. Jeg vet imidlertid ikke hvor høyt den lå på politihøyskolen. Når det er sagt. Bildet av treninga til politidamene viste at de så ut som toppidrettskvinner, så de har muligens nok mannlig sterk fysikk allikevel.

• Liker 2
Skrevet
Hareena skrev (7 timer siden):

Jeg har troen på at faglige smarte dyktige kvinner kan høyne nivået på politiet når det kommer til de som jobber mer tett på politietterforskning (kriminaltekniker, Kripos etc). For her har vi dessverre sett for mye hårreisende dårlig etterforskning opp gjennom årene. 
Når det gjelder mer operativ tjeneste i ordensavd er jeg mer skeptisk. I situasjoner hvor politiet trenger ren fysisk styrke. Det er ikke få av slike situasjoner i det ganske land hvor politiet må gå inn. Og folk blir mer og mer brutale der ute, med psykiske ustabile. 
Da synes jeg politiet skyter seg selv i foten ved å ha forskjellige fysiske krav for kvinner og menn for å komme inn på utdanningen. Respekten for politiet blir mindre for mange. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...