AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #1 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg har vært mellomleder i noen måneder nå. Jeg leder fire team med hver sin teamleder, ca 22 stykker. Vi jobber med saksbehandling inne helse/ sosial/omsorg. Dette betyr at de ansatte må være gode på relasjoner med brukerne av tjenestene våre, ha gode fagkunnskaper, kunnskap om utfordringene til brukerne, kunnskap om forvaltningslover/annet lovverk, være a jour skriftlig, delta på samarbeidsmøter med andre instanser osv. Det har tidligere vært høy turnover, det er stort arbeidspress, mange alvorlige saker på hver enkelt, tidspress, og utfordringer i kontakten med brukerne, og det kan forekomme trusler. Jeg ønsker å være en god leder, støtte og tilrettelegge, samtidig så er det en del lovkrav og andre krav som må oppfylles. Jeg sier ikke at det blir enten eller, men jeg har utfordringer med å balansere alt innenfor lederrollen. Det handler til syvende og sist om brukerne våre, det er en sårbar gruppe. Samtidig kommer det brukerne til gode om de ansatte trives i jobben, ikke slutter eller er sykemeldte, slik at det ikke hele tiden blir nye å bli kjent med og lang ventetid på svar. Det er spesielt ett team som har skilt seg ut og hvor det har vært flere lovbrudd som det fra over meg forventes at jeg rydder opp i. Det er det teamet med mest utfordringer og mostand, de krever og trigger noe i meg som de andre teamene ikke gjør. Ett team er veldig ryddig og ordentlig, blir det avdekket feil ordner de opp så god de kan og lærer til neste gang. Slik det er nå er det ikke mulig å endre teamsammensetningen, og det er jeg litt lettet over, så vi ikke risikerer å ødelegge det som fungerer bra. De ansatte i det "dårligste" teamet er de mest "høylytte" og krenkbare på kontoret. De trenger mye skryt, og kan levere ok resultater da. Det skriftlige er ikke av den beste kvaliteten, men jeg ser at tilgjengeligheten og fleksibiliteten ovenfor brukerne blir bedre, og de kan være gode relasjonelle i kontakten med brukerne. Dette får de selvsagt skryt for når jeg observerer dette. De ansatte er direkte i kontakten med ledelsen, men foruten om teamlederen så tåler ikke teamet tydelige beskjeder selv, med mindre det er skryt. Lovkravene er der fortsatt, og når jeg tar det opp ser jeg at de oppfatter det som mas. Det virker som at de tror at jeg ikke forstår presset de står i, alle arbeidsoppgavene og kravene, det gjør jeg, jeg forstår at det er hardt, men jeg ser også at andre ansatte klarer å løse oppgavene på en god måte innenfor fristene. Dette har vi snakket om mange ganger, jeg vet at de står i et stort press. Hva er en god leder for deg? Hvordan mener du en leder skal balansere det relasjonelle og ivaretagelsen av de ansatte, sett opp mot den jobben som skal bli gjort? Bør jeg lytte til teamet som sier at de vil ha skryt og satse på at jeg klarer å endre de med skyt (selv om det tar lang tid) , fremfor å være direkte når det henter frem motstand og misnøye hos teammedlemmene? Kan det være at jeg for utålmodig og må gi de ansatte mer tid? Jeg ber de ansatte om tilbakemeldinger på mitt lederskap, og opplever at jeg har en god tone med de ansatte, spesielt de ansatte på de andre tamene som jeg ikke har skrevet om her. Anonymkode: 42cfc...5b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå