Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når ble denne setningen så populær for kvinner som nettopp har blitt dumpet? 

Hva godt for seg har denne setningen?

Virker på meg som om ingen kvinne i Kvinneguidens historie har mistet sin store kjærlighet. For de skal bare være glad de er kvitt han.  

Anonymkode: 898b7...e8d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi ofte så ser man i etterkant hvilken tulling man har brukt tiden sin på, og dermed endelig ser klart hvor heldig man var når man ble kvitt han. Noen har selvfølgelig mistet sin store kjærlighet allikevel, og er dermed ikke glad for å være kvitt han. At du ikke ser nyansene her, handler kanskje mest om ditt perspektiv.

Anonymkode: fe00a...76e

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Virker på meg som om ingen kvinne i Kvinneguidens historie har mistet sin store kjærlighet. For de skal bare være glad de er kvitt han.  

Det blir sikkert brukt selv om det er hun som går også. 

Anonymkode: e5544...9ba

Skrevet

Ofte brukes det vel hvis man har blitt behandlet dårlig og den andre skal illustrere at man fortjener bedre?

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Man mister ikke sin store kjærlighet. Den som ikke vil være sammen med en, er en liten kjærlighet. 

Anonymkode: 63350...68e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tenkte faktisk på det samme for bare noen timer siden.

En kvinne med barn som hadde blitt dumpet og nå hadde eksen funnet ny dame og skrøt av at han aldri hadde hatt det så bra før.

«Du skal være glad du er kvitt han!»

Det var svaret.

Er vel noen som føler seg kjepphøy og kul, eller noen som tar ut bitterheten over sin egen misère. Disse folkene har rett og slett ingenting her inne å gjøre, burde pelle seg inn i telletrådene hvor de hører hjemme. 

Skrevet
~ m a u d e ~ skrev (3 minutter siden):

En kvinne med barn som hadde blitt dumpet og nå hadde eksen funnet ny dame og skrøt av at han aldri hadde hatt det så bra før.

«Du skal være glad du er kvitt han!»

Det var svaret.

Det er mange dårlige forhold der ute, og utro partnere skal man faktisk være glad for å bli kvitt. For de genererer lidelse i forholdet. Men bare si det hjelper jo ingen. Det er jeg enig med. Uansett skal man komme seg videre etter noe slikt må en fokusere på de negative sidene ved en slik partner, for å komme over sorgen og "kjærligheten" som overhodet ikke blir gjengitt på noen måte.

• Liker 8
Skrevet
Antiviruset skrev (1 minutt siden):

Det er mange dårlige forhold der ute, og utro partnere skal man faktisk være glad for å bli kvitt. For de genererer lidelse i forholdet. Men bare si det hjelper jo ingen. Det er jeg enig med. Uansett skal man komme seg videre etter noe slikt må en fokusere på de negative sidene ved en slik partner, for å komme over sorgen og "kjærligheten" som overhodet ikke blir gjengitt på noen måte.

Poenget mitt er at det er bare en så sykt slaskete måte å svare på.

Man slenger ut av seg en lettvint floskel, og tar seg ikke en gang tid til å anerkjenne den andres helt reelle smerte.

Hvorfor ikke heller da la være å svare, tenker jeg. Den som skriver inn, har jo allerede opplevd kynisme nok for noen år, om de ikke skal bli møtt med det her inne også.

Leste tråden nå, og ser at flere har kommet med mer empatiske svar. NymeriaRhoynar svarer, som vanlig, helt strålende.

• Liker 2
Skrevet
Gjenferdet skrev (33 minutter siden):

Ofte brukes det vel hvis man har blitt behandlet dårlig og den andre skal illustrere at man fortjener bedre?

Men folk bruker dette uttrykket til alt og alle. «Du fortjener bedre». Hvordan vet folk hva noen fortjener? 

Anonymkode: b4d9c...7a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men folk bruker dette uttrykket til alt og alle. «Du fortjener bedre». Hvordan vet folk hva noen fortjener? 

Ja, det har jeg tenkt noen ganger og. Jeg vet jo ikke hva som skjer i folks forhold, om mine venninner eller kamerater er gode partnere. Eller hvem som har «rett» osv. Tenker at et brudd er vondt for de det gjelder, og har som regel bare stilt opp om de trenger å prate om det og kun vært en lytter. Ønsker jo at folk skal ha det bra. Selv vrenger det seg helt innvendig om noen sier det til meg, for min eks er en fantastisk person - så da fortjener jeg vel egentlig dårligere ettersom det er over?! Da er det vel han som fortjener bedre? 😔💔Orker ikke høre sånt, det gjør for vondt å tenke på og vil i alle fall ikke prate om det dersom jeg kun får svada i retur. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Man mister ikke sin store kjærlighet. Den som ikke vil være sammen med en, er en liten kjærlighet. 

Tusen takk! Den var nydelig! Jeg trengte den🥰

• Liker 5
Skrevet
~ m a u d e ~ skrev (På 30.10.2021 den 17.11):

Poenget mitt er at det er bare en så sykt slaskete måte å svare på.

Man slenger ut av seg en lettvint floskel, og tar seg ikke en gang tid til å anerkjenne den andres helt reelle smerte.

Hva vet du om hva den som svarer føler eller ikke føler? Hvorfor er det en slaskete måte å svare på? 

Jeg har svart det du nevner. Og det er jo ikke fordi det er en floskel eller jeg er kynisk eller en generell drittsekk/slask, det er jo fordi jeg oppriktig mener at man har det bedre ved å slippe en sånn røv av en mann. 

Anonymkode: b6c37...516

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva vet du om hva den som svarer føler eller ikke føler? Hvorfor er det en slaskete måte å svare på? 

Jeg har svart det du nevner. Og det er jo ikke fordi det er en floskel eller jeg er kynisk eller en generell drittsekk/slask, det er jo fordi jeg oppriktig mener at man har det bedre ved å slippe en sånn røv av en mann. 

Forstår ikke helt hvorfor du henvender deg til meg. Jeg er neppe den mest nådige av de som kan svare deg på dette. Og heller ikke den som sier;

«Å men stakkars lille deg, har du masse unnskyldninger på lur, og fremstiller deg selv som et offer når ikke alle er fornøyd med deg - jamen daaa er det jo greit!»

Det var trådstarter som spurte. Jeg fortalte kun at det hadde jeg også lurt på. Og det virker som det er flere som tenker slik.

Da har man to valg;

1) man kan velge å kjøre sitt eget løp, drite i hva andre mener, og fortsette slik man føler for

2) man kan innse at man er del av et samfunn, tilpasse seg sosialt og slutte med å slenge ut av seg floskler som andre reagerer negativt på

Som det meste annet her i verden er dette et valg mellom å se seg selv som dronningen på haugen som vil at alle andre skal bøye seg, og det å se seg selv i kontekst til andre - likeverdige - mennesker, som man gjør lurt i å vise hensyn til.

Vi andre er ikke forpliktet til å lese dine tanker og mene at du ikke er en drittsekk, bare fordi du ikke selv synes du er det.

Du er pent nødt til å oppføre deg som et godt menneske, dersom du vil at andre skal oppleve deg som det.

AnonymBruker skrev (På 30.10.2021 den 17.14):

Nettopp - har tenkt det samme om denne også :) 

Skrevet

Et lite gjennomtenkt men VELMENENDE råd. De vil deg bare godt. Vil du skal innse at du fortjener bedre, og at du ikke ble dumpet fordi det er DEG det er noe galt med.

Anonymkode: 4356c...f00

• Liker 2
Skrevet
~ m a u d e ~ skrev (19 minutter siden):

Vi andre er ikke forpliktet til å lese dine tanker og mene at du ikke er en drittsekk, bare fordi du ikke selv synes du er det.

Nei, for all del. Jeg oppfattet det vel mer som et spørsmål - hvorfor sier noen sånne ting, og da forklarte jeg hvorfor jeg sier sånne ting - men poenget ser ut til å være å lage en rant over hvor empatiløse og drittsekker folk som skriver sånt er. 

Værsågod, ikke la meg forstyrre. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Et lite gjennomtenkt men VELMENENDE råd. De vil deg bare godt. Vil du skal innse at du fortjener bedre, og at du ikke ble dumpet fordi det er DEG det er noe galt med.

Anonymkode: 4356c...f00

At man ønsker noen godt, betyr ikke at man evner å få andre til å få det bedre.

Jeg tror nok det er flere enn jeg som har opplevd hvor mye verre ting kjennes ut når mennesker viser helt tydelig at de ser du har det vondt, men svarer en floskel og skynder seg videre. 

Det blir som å gi ungene penger og leker, fremfor å ta seg tid til å være sammen med de.

Dette kan man komme med tusen innvendinger på; jeg mente det ikke sånn, jeg mente det bare godt, det er tanken som teller, og så videre og så videre, men...nei.

Det er IKKE tanken som teller.

Man hjelper ikke mennesker ved å fly rundt i trådene og dele hjerter og klisjeer.

Man hjelper mennesker KUN ved å sette seg ned og ta seg tiden det tar. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2021 den 17.14):

Fordi ingen fortjener å bli behandlet på den dårlige måten?

Anonymkode: c0647...364

• Liker 2
Skrevet
miss summers skrev (På 30.10.2021 den 17.22):

Ja, det har jeg tenkt noen ganger og. Jeg vet jo ikke hva som skjer i folks forhold, om mine venninner eller kamerater er gode partnere. Eller hvem som har «rett» osv. Tenker at et brudd er vondt for de det gjelder, og har som regel bare stilt opp om de trenger å prate om det og kun vært en lytter. Ønsker jo at folk skal ha det bra. Selv vrenger det seg helt innvendig om noen sier det til meg, for min eks er en fantastisk person - så da fortjener jeg vel egentlig dårligere ettersom det er over?! Da er det vel han som fortjener bedre? 😔💔Orker ikke høre sånt, det gjør for vondt å tenke på og vil i alle fall ikke prate om det dersom jeg kun får svada i retur. 

Uansett hva man sier etter et brudd, så blir det "feil". Kritiserer man eksen, skjønner man ikke hvor verdifullt forholdet opplevdes sånn. Sier folk rosende ting om eksen, oppleves det som nedverdigende mot en selv ettersom man blei forlatt av vedkommende. Sier folk, kjærlighetssorg er dritt, det husker jeg godt, så oppleves det som at folk bagatelliserer sorgen og gjør den for allmenn, noe alle har opplevd og ikke den unike smerten man opplever det som. Behandler folk en som noe spesielt, føler man seg ensom og aleine og avkutta fra verden som et teit spesialtilfelle osv. Får en klem, er det feil. Får en ikke klem, er det også feil osv.

Og grunnen er ikke at alle rundt er så kjipe, men at mange får en depressiv reaksjon på et uventa og uønska brudd. Da finnes ingen rett måte. Og mange får også et snev av paranoia når det går opp for en at eksen har planlagt et brudd bak ryggen ens. Om en ikke kan stole på at sin nærmeste er der, hvem kan man egentlig stole på? 

Skrevet

Overivrige «hjelpere» blir fort godhetens tyranni. Man bør møte den andre der den er, i smerten. Er som med barn, man må gi varme hender og regulere ned før det er mottakelig for noe annet. Dessuten må voksne selv føle eierskap.

Skrevet
Ada111 skrev (1 time siden):

Overivrige «hjelpere» blir fort godhetens tyranni. Man bør møte den andre der den er, i smerten. Er som med barn, man må gi varme hender og regulere ned før det er mottakelig for noe annet. Dessuten må voksne selv føle eierskap.

Hear, hear!

Martinsen, Eriksson, Travelbee og Ada111 :) 

Omsorgsteori - et fag man trodde var fullkomment unødvendig en gang for etpar tiår siden, men som viser seg å være stadig mer aktuelt å repetere, etter hvert som samfunnet blir mer og mer narsissistisk.

Ikke minst, ønsker man å finne kjæreste, men ikke klarer det, så setter jeg femmeren min på at i nittini prosent av tilfellene, så er det her det skorter - ikke på kropp eller utseende.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...