stan Skrevet 30. oktober 2021 #1 Skrevet 30. oktober 2021 Når jeg leste dette ble jeg både sint og lei meg. Hva slags mennesker er det som oppfører seg slik? Norske mannfolk. Jeg skjemmes på deres vegne. https://www.nrk.no/innlandet/rita-laakso-fikk-_lappjaevel_-ropt-etter-seg-pa-gata-i-hamar-da-hun-deltok-pa-samisk-sprakuke-1.15709574 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #2 Skrevet 30. oktober 2021 Ikke meg. Jeg roper bare skjellsord til syklister som sykler på motorveien. Men bare generelle skjellsord, ikke rasistisk. Anonymkode: 066d2...a96 9
Gjest Warrior Skrevet 30. oktober 2021 #3 Skrevet 30. oktober 2021 Det er mennesker det. Som gjør det. Enkelt og greit. Det er trist ja at folk oppfører seg sånn, men det kommer ikke som noe sjokk. Alt for mange mennesker er bare ondskapsfulle. Alt for mange føler seg bedre av å være frekk mot andre. Alt for mange må si stygge ting til andre og være slem for å føle seg tøff. Hets og skjellsord blir bare mer og mer vanlig. Det er den nye normalen. Så man ser hvordan menneskeheten er blitt.
stan Skrevet 30. oktober 2021 Forfatter #4 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ikke meg. Jeg roper bare skjellsord til syklister som sykler på motorveien. Men bare generelle skjellsord, ikke rasistisk. Anonymkode: 066d2...a96 Det er jo litt forskjell. Å rope til noen som i gjør noe dumt og farlig for seg selv og andre, er en ting Men å rope til ei gammel dame fordi hun har på seg feil klær? Det er så langt nede at jeg ikke har ord. 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #5 Skrevet 30. oktober 2021 Barn og fulle folk Anonymkode: 78b4f...d32
Hatsumomo Skrevet 30. oktober 2021 #6 Skrevet 30. oktober 2021 stan skrev (1 time siden): Når jeg leste dette ble jeg både sint og lei meg. Hva slags mennesker er det som oppfører seg slik? Norske mannfolk. Jeg skjemmes på deres vegne. https://www.nrk.no/innlandet/rita-laakso-fikk-_lappjaevel_-ropt-etter-seg-pa-gata-i-hamar-da-hun-deltok-pa-samisk-sprakuke-1.15709574 Idioter er det som gjør det. Det jeg ikke forstår, er dette hetset mot samer? Mulig det er fordi jeg bor i sør og ikke i nord, men jeg har alltid tenkt at samene er noe Norge bør være stolt av, virker som et fantastisk spennende folkeslag, med sine egenskaper, språk og kultur. Så virker det som at der samene bor i nord, så blir de mobbet, hetset og får mye dritt slengt mot seg uten at jeg som sørboer skjønner et kvekk av hva som skal tilsi den slags behandling? 8
stan Skrevet 30. oktober 2021 Forfatter #7 Skrevet 30. oktober 2021 Hatsumomo skrev (4 timer siden): Idioter er det som gjør det. Det jeg ikke forstår, er dette hetset mot samer? Mulig det er fordi jeg bor i sør og ikke i nord, men jeg har alltid tenkt at samene er noe Norge bør være stolt av, virker som et fantastisk spennende folkeslag, med sine egenskaper, språk og kultur. Så virker det som at der samene bor i nord, så blir de mobbet, hetset og får mye dritt slengt mot seg uten at jeg som sørboer skjønner et kvekk av hva som skal tilsi den slags behandling? Slik opplever jeg det og. Først når jeg møtte folk fra nordnorge oppdaget jeg samehatet. Det er jo egentlig litt rart. Ut fra historien er det heller samene som burde hate, slik de har blitt behandlet. 7
Zenhouse Skrevet 31. oktober 2021 #8 Skrevet 31. oktober 2021 Hatsumomo skrev (20 timer siden): Idioter er det som gjør det. Det jeg ikke forstår, er dette hetset mot samer? Mulig det er fordi jeg bor i sør og ikke i nord, men jeg har alltid tenkt at samene er noe Norge bør være stolt av, virker som et fantastisk spennende folkeslag, med sine egenskaper, språk og kultur. Så virker det som at der samene bor i nord, så blir de mobbet, hetset og får mye dritt slengt mot seg uten at jeg som sørboer skjønner et kvekk av hva som skal tilsi den slags behandling? Akkurat det samme tenker jeg. Diskuterte det her hjemme i går. 2
Entern Skrevet 3. november 2021 #10 Skrevet 3. november 2021 stan skrev (På 30.10.2021 den 21.13): Slik opplever jeg det og. Først når jeg møtte folk fra nordnorge oppdaget jeg samehatet. Det er jo egentlig litt rart. Ut fra historien er det heller samene som burde hate, slik de har blitt behandlet. Undertrykkere hater ofte de undertrykte mer enn motsatt, historisk sett. Et godt eksempel på dette er sørstatene i USA. De hvite hatet de svarte mye mer enn motsatt. Ifølge en samisk kompis er samehat fortsatt utbredt særlig langs kysten av Finnmark. Nevnte kompis er ikke PK og har tøff humor, og synes ikke det er spesielt synd på samer i dagens Norge, men sa at å dra innom kyststeder i Finnmark rett og slett var direkte ubehagelig, type tilfeldige fremmede roper ukvemsord på gata ubehagelig. Helt fryktelig. 2
Entern Skrevet 3. november 2021 #11 Skrevet 3. november 2021 (endret) Sorry dobbelpost 😮 Endret 3. november 2021 av Entern 2
Blitz21 Skrevet 3. november 2021 #12 Skrevet 3. november 2021 Rasister. Skjedde med moren min en gang på 80 eller 90-tallet. Hun ble kalt «pakkis» av noen i en bil som stoppet, rullet ned vinduet, ropte «pakkis», og kjørte videre. 2
Mwanafunzi Skrevet 3. november 2021 #13 Skrevet 3. november 2021 Jeg har blitt ropt etter sånn flere ganger, tenker mitt om de som gjør det. 2
Entern Skrevet 3. november 2021 #14 Skrevet 3. november 2021 Blitz21 skrev (5 minutter siden): Rasister. Skjedde med moren min en gang på 80 eller 90-tallet. Hun ble kalt «pakkis» av noen i en bil som stoppet, rullet ned vinduet, ropte «pakkis», og kjørte videre. De er ikke bare kjipe, de er dumme også. Jeg ble utsatt for noe lignende for 20 år siden og jeg er etnisk norsk 🥴
Petra75 Skrevet 3. november 2021 #15 Skrevet 3. november 2021 Hatsumomo skrev (På 30.10.2021 den 16.56): Idioter er det som gjør det. Det jeg ikke forstår, er dette hetset mot samer? Mulig det er fordi jeg bor i sør og ikke i nord, men jeg har alltid tenkt at samene er noe Norge bør være stolt av, virker som et fantastisk spennende folkeslag, med sine egenskaper, språk og kultur. Så virker det som at der samene bor i nord, så blir de mobbet, hetset og får mye dritt slengt mot seg uten at jeg som sørboer skjønner et kvekk av hva som skal tilsi den slags behandling? Det er en del konflikter mellom samer og annen befolkning, også i de sydligere deler av landet. Mange føler nok at deres eget livsgrunnlag ikke blir hensyntatt nok i forhold til samene og deres urfolkrettigheter, og dette skaper selvfølgelig frustrasjoner. Men dette forsvarer ikke hets og mobbing, selvfølgelig. Men idioter finnes alle steder, og til trådens hovedspørsmål om hvem som gjør slikt: dumme folk.
parmanoia Skrevet 3. november 2021 #16 Skrevet 3. november 2021 Har skjedd meg også. Ble skreket dritt til av forbikjørende bil. Er ikke same. Var på grunn av hvordan håret mitt ser ut. Og jeg er ikke mørk i huden, så det kan ikke kalles rasisme heller. Noen er bare totalt kørka i pappen og skriker drit til de som skiller seg ut på en eller annen måte. 3
Maskulino Skrevet 3. november 2021 #17 Skrevet 3. november 2021 (endret) Hatsumomo skrev (På 30.10.2021 den 16.56): Idioter er det som gjør det. Det jeg ikke forstår, er dette hetset mot samer? Mulig det er fordi jeg bor i sør og ikke i nord, men jeg har alltid tenkt at samene er noe Norge bør være stolt av, virker som et fantastisk spennende folkeslag, med sine egenskaper, språk og kultur. Så virker det som at der samene bor i nord, så blir de mobbet, hetset og får mye dritt slengt mot seg uten at jeg som sørboer skjønner et kvekk av hva som skal tilsi den slags behandling? Det er historisk konflikt mellom reineiere som kommer om i deler av året med reinsdyrene sine, og fatboende bønder som ikke ønsker avlingene sine trampet ned og spist osv. 95% av alle i Norge pleide å være bønder, med en liten handelsklasse, noen embedsmenn og et lite sjikt håndtverkere. Disse konfliktene sitter dypt i samfunnspsyken lenge etter at mye av konfliktene egentlig er en saga blott - I nyere tid kan samer protestere mot kraftlinjer, industri og mere til, på grunnlag av beiterettigheter osv, noe som fremstår som provoserende for de som ikke lever av halv-nomadisk dyrhold. Endret 3. november 2021 av Maskulino 1
Million Skrevet 3. november 2021 #18 Skrevet 3. november 2021 Hva i all verden er det for mening i å rope noe til samer? De er jo helt vanlige folk, nordmenn som alle oss andre! Jeg har aldri sett på dem som noe annerledes. Eller, selvfølgelig lever de litt annerledes med gammer og reinsdyrflokker (litt fjernt fra mitt byliv i Oslo) men de er norske som alle oss andre. Jeg har mistet helt trua på folk altså. Å rope etter noen bare fordi de har på seg en samekofte, helt vanvittig dårlig menneske som gjør noe sånt. 1
Petra75 Skrevet 3. november 2021 #19 Skrevet 3. november 2021 Maskulino skrev (28 minutter siden): Det er historisk konflikt mellom reineiere som kommer om i deler av året med reinsdyrene sine, og fatboende bønder som ikke ønsker avlingene sine trampet ned og spist osv. 95% av alle i Norge pleide å være bønder, med en liten handelsklasse, noen embedsmenn og et lite sjikt håndtverkere. Disse konfliktene sitter dypt i samfunnspsyken lenge etter at mye av konfliktene egentlig er en saga blott - I nyere tid kan samer protestere mot kraftlinjer, industri og mere til, på grunnlag av beiterettigheter osv, noe som fremstår som provoserende for de som ikke lever av halv-nomadisk dyrhold. Men det er jo ikke en saga blott, konfliktene er der i fullt monn fortsatt. Jeg kjenner folk som har måttet legge opp driften på grunn av dette.
Evelina Skrevet 4. november 2021 #20 Skrevet 4. november 2021 stan skrev (På 30.10.2021 den 21.13): Slik opplever jeg det og. Først når jeg møtte folk fra nordnorge oppdaget jeg samehatet. Det er jo egentlig litt rart. Ut fra historien er det heller samene som burde hate, slik de har blitt behandlet. De hater vitterlig også... Hat er aldri ok, hverken den ene eller den andre veien, men jeg kan skjønne hvorfor ting er som de er. Jeg er fra Østlandet, men har nå bodd i Finnmark i mange år og ser ting med andre øyne enn jeg hadde gjort om jeg aldri hadde flyttet. Tidligere i høst var det f.eks en hund som forsvant på jakt. Hunden og GPS-senderen ble etter hvert funnet. Hunden var død og GPSen skutt i filler. Da hadde en reindriftssame skutt hunden (og det etter at den ble observert på samens firhjuling, ergo hadde man kontroll på hunden og skøyt den ikke nødverge) og GPSen. Det har alltid blitt sagt at samene skyter jakthunder, men først nå kan det bevises. Det kokte naturligvis i kommentarfeltetene. Men var det noen samiske som tok avstand fra dette? Nei. De var mer opptatt av hetsen. I vår var det en som gikk ut og kalte alle norske navn for fantasinavn. At de samiske stedsnavnene var det eneste riktige, for det var de opprinnelige navnene. Really? Hvor er bevisene for at samene faktisk var her først? Sofia Jannok, en samisk artist, fikk under et tv-intervju spørsmål om hvordan det var å være en del av det samiske folk. Et ok spørsmål, skulle man anta? Neida, hun parerte med "Vel, hvordan er det å være en del av et kolonisert folk?". Jeg kunne nevnt hundrevis av andre eksempler, eksempler som er grunnen til at ting er som de er. Ikke bare i nord, men alle plasser der det bor en stor andel samiske. Hets, som i dette tilfellet, er aldri ok. Men jeg må innrømme at jeg ikke lenger har samme syn på samene, som det jeg en gang hadde. Jeg har ikke gjort noe for å endre det synet, det har samene klart fint på egenhånd. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå