AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #1 Skrevet 30. oktober 2021 Min kone og jeg har hatt denne samtalen utallige ganger før. Barna bestemmer for mye. De fleste dager er vi til for å kjøre barnas program. Hit og dit og, forresten, barna trenger ditten og datten. I samtale blir vi stadig enige om at det er vi som foreldre som skal kunne bestemme litt over alles tid. At vi også har egne behov og ønsker. Men praksisen avviker. Denne helgen skulle barna overnatte ute til i dag, hentes til litt familietid, så skulle kona og barna være med en vennine og deres barn. Noe som har vært planlagt i tre uker. Nå ringte tiåringen og hun ville gjerne bli lengre. Og, ja, gutten hadde kommet på noe nytt også. Det sier kona mi ja til, uten å snakke med meg først. Så dagen i dag falt i grus helt på måfå. Og, ja, for øvrig hadde de funnet på noe halloween-opplegg i morgen også, så denne venninna får hun sannsynligvis ikke møte lel. Gah! Jeg som far føler meg utelatt. Det er så dumt når familiedagen faller i grus også. Jeg hadde gledet meg til det. Nå er vi redusert til barnas tjenere, og de er bare 9 og 10. De vet at bare de maser nok på mamma, så får de det som de vil. Jeg blir stadig vekk den "slemme forelderen" fordi jeg holder på avtaler og faktisk bestemmer litt innimellom også. Det er bunnløst frustrerende. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå? Anonymkode: 19a9d...91f
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #2 Skrevet 30. oktober 2021 Har du hatt en ordentlig prat med din kone om det og fortalt akkurat hvordan du føler det? Syntes ikke det hørtes greit ut 😳 Anonymkode: 80b6a...04b 7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #3 Skrevet 30. oktober 2021 Nå må du rulle inn da :)! La nå barna få være her og der og kose seg med venner osv. de begynner å bli så store og da er venner og Halloween mye viktigere :). Vi ser såvidt ungene vi også😂. Men det er greit:). Nyt heller den lille tida med kona og plei forholdet :). Enjoy you’re self Anonymkode: d3c0b...ac6 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #4 Skrevet 30. oktober 2021 Sånn er det her også. Barna er 11 og 13 år. Vi lar de styre på,venner er faktisk veldig viktig for de. Familietid blir det mindre og mindre av. Tenker vi må være glade for at de faktisk har venner og et sosialt liv. Så får vi voksne gjøre våre ting. Anonymkode: b55a1...657 6
Rosatoast Skrevet 30. oktober 2021 #5 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nå må du rulle inn da :)! La nå barna få være her og der og kose seg med venner osv. de begynner å bli så store og da er venner og Halloween mye viktigere :). Vi ser såvidt ungene vi også😂. Men det er greit:). Nyt heller den lille tida med kona og plei forholdet :). Enjoy you’re self Anonymkode: d3c0b...ac6 Ehhh, når barna bare er 9 og 10 år så er ikke dette innafor. Hva skjer da når de er 16 og 17 år? De kommer til å være skikkelig uoppdragne. Bare vent. Barna bestemmer faktisk ikke alt selv, det kan dem ikke. De er små barn. Jeg syntes TS, at du skal ta en alvorlig prat med kona di, jeg ser dere har snakket før, men det holder ikke mål. Jeg tenker også at mange foreldre har det som dere, og det er nok fordi ungene ringer hverandre på mobilen sin og lager andre planer - som en VOKSEN person... I mine øyne er det feil. 16
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #6 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nå må du rulle inn da :)! La nå barna få være her og der og kose seg med venner osv. de begynner å bli så store og da er venner og Halloween mye viktigere :). Vi ser såvidt ungene vi også😂. Men det er greit:). Nyt heller den lille tida med kona og plei forholdet :). Enjoy you’re self Anonymkode: d3c0b...ac6 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sånn er det her også. Barna er 11 og 13 år. Vi lar de styre på,venner er faktisk veldig viktig for de. Familietid blir det mindre og mindre av. Tenker vi må være glade for at de faktisk har venner og et sosialt liv. Så får vi voksne gjøre våre ting. Anonymkode: b55a1...657 Jeg mener det er på høy tid at så store barn lærer seg at avtaler skal holdes. Og da snakker jeg ikke først og fremst om avtaler innad i familien, selv om det selvsagt også er viktig. Men her hadde de jo en avtale som omfattet barna til morens venninne. Disse ble dumpet uten noe mer om og men fordi det dukket opp noe mer spennende, og det er faktisk ikke greit. Anonymkode: 8ed5a...b58 27
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #7 Skrevet 30. oktober 2021 Veldig viktig for barns trygghet at foreldrene setter klare grenser. Barnet tester grenser og foreldrene skal opprettholde dem. Konen din gjør dem en bjørnetjeneste. Og ja, de bør lære å holde avtaler. Anonymkode: 59f26...da7 12
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #8 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Nå må du rulle inn da :)! La nå barna få være her og der og kose seg med venner osv. de begynner å bli så store og da er venner og Halloween mye viktigere :). Vi ser såvidt ungene vi også😂. Men det er greit:). Nyt heller den lille tida med kona og plei forholdet :). Enjoy you’re self Anonymkode: d3c0b...ac6 Helt enig Anonymkode: 90403...e4d 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #9 Skrevet 30. oktober 2021 Rosatoast skrev (44 minutter siden): Ehhh, når barna bare er 9 og 10 år så er ikke dette innafor. Hva skjer da når de er 16 og 17 år? De kommer til å være skikkelig uoppdragne. Bare vent. Barna bestemmer faktisk ikke alt selv, det kan dem ikke. De er små barn. Jeg syntes TS, at du skal ta en alvorlig prat med kona di, jeg ser dere har snakket før, men det holder ikke mål. Jeg tenker også at mange foreldre har det som dere, og det er nok fordi ungene ringer hverandre på mobilen sin og lager andre planer - som en VOKSEN person... I mine øyne er det feil. Joda det er helt innafor , å neida de er ikke uoppdragne gitt! Anonymkode: 90403...e4d 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #10 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Sånn er det her også. Barna er 11 og 13 år. Vi lar de styre på,venner er faktisk veldig viktig for de. Familietid blir det mindre og mindre av. Tenker vi må være glade for at de faktisk har venner og et sosialt liv. Så får vi voksne gjøre våre ting. Anonymkode: b55a1...657 Ja ikke sant, venner er superviktig . Finnes mange som ikke har venner , derfor viktig å ta vare på venner når man har Anonymkode: 90403...e4d
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #11 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg vet ikke helt hva familietid innebar men det høres såpass vagt ut for meg at jeg ikke helt ser det store problemet med å avlyse det, litt fleksibel må man være. Men generelt er det jo en uting om dere aldri er to om avgjørelser. Jeg synes det er verre at hun pga barnas infall i dag avlyser avtalen med veninnen som har vært planlagt lenge, det er dårlig gjort. Og kan skjønne du også blir irritert om dere feks har planer om noe konkret dere har forberedt og så endres det i siste liten pga noe barna sier og hun bare sier ja uten å en gang snakke med deg. Så tenker du kan bli litt mer fleksibel og godta at iblant endres planer fordi barnas vennskap er viktige, men hun må også snakke med deg før avgjørelser som påvirker deg også, og i blant si nei til barna når noe annet er planlagt og si at man må holde avtaler man har lagt. Anonymkode: ea8a9...e7a 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #12 Skrevet 30. oktober 2021 dette hadde jeg godtatt, greit de har henger med venner og slik,men familietid er også veldig viktig Anonymkode: 71373...148
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #13 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja ikke sant, venner er superviktig . Finnes mange som ikke har venner , derfor viktig å ta vare på venner når man har Anonymkode: 90403...e4d Hva med de vennene som ble dumpet? Ikke like viktige å ta vare på, skjønner jeg? Anonymkode: 8ed5a...b58 7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #14 Skrevet 30. oktober 2021 Det virker nå som du overdramatiserer dette . Javel, så ble det ikke familietid hele ettermiddagen, det får holde med kvelden da? Det virker jo ikke som dere hadde planlagt noe spesielt uansett. Og det treffet med venninna er jo ikke endret, det er jo bare noe du antar kommer til å skje? Så det eneste er at familietiden har blitt forskjøvet og det kom et halljoweenopplegg på tapeten i morgen. 🤷♀️ Jeg hadde nok fint kunne gjort begge disse tingene, siden det ikke var noen spesielle planer inne i bildet. Anonymkode: 56e4b...b09 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #15 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det virker nå som du overdramatiserer dette . Javel, så ble det ikke familietid hele ettermiddagen, det får holde med kvelden da? Det virker jo ikke som dere hadde planlagt noe spesielt uansett. Og det treffet med venninna er jo ikke endret, det er jo bare noe du antar kommer til å skje? Så det eneste er at familietiden har blitt forskjøvet og det kom et halljoweenopplegg på tapeten i morgen. 🤷♀️ Jeg hadde nok fint kunne gjort begge disse tingene, siden det ikke var noen spesielle planer inne i bildet. Anonymkode: 56e4b...b09 Enig Anonymkode: 90403...e4d
Gjest brødskalle Skrevet 30. oktober 2021 #16 Skrevet 30. oktober 2021 Er dama di ei dørmatte sånn ellers? Om hun er det, så er det som regel et større problem som fører til at hun er ettergivende hele tiden. Det kan være vanskelig snakke om også, for partner kan si den skal endre seg for å blidgjøre deg, men så fortsetter hun som før fordi hun ikke tørr/ klarer annet alikevel. Hva sier du til henne når du tar opp denne problemstillingen? Jeg ville lagt vekt på at du er skikkelig skuffa for at hun endret planene, fordi du hadde gledet deg lenge. Så ville jeg spurt henne om hun tenkte på deg da hun tok avgjørelsen? Om hun ikke tenker på at du også er en person som har ting du har lyst å gjøre, og har ting du gleder deg til. Hvorfor tar hun ikke hensyn til deg?
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #17 Skrevet 30. oktober 2021 Familietid for oss er at vi spiser middag sammen. Denne helgen er Halloweenhelg, rart du insisterer på familieting med så store barn som du har. Mine er 12 og 15 og er de hjemme i helger, ja så koselig, men vil de finne på noe med venner, ja så kan de det. Så innen to timer er begge to ute av huset, en ser jeg ikke før imorgen når jeg skal kjøre han til trening. Vi kan ha løse planer i helgene, men ser det alltid litt an hva ungene vil. Liker ikke å trumfe gjennom noe jeg vil som de ikke vil. Jeg setter fleksibilitet høyt. En ting ungene ikke får droppe i helger er kamper eller trening, har man meldt seg på skal man være med. Anonymkode: 0b369...651
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #18 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg syns det er viktig å holde avtaler man gjør med andre, så kan heller ting innad i husstanden omrokkeres litt. Altså ville jeg sagt ja til at barna kunne være lenger, men fastholdt avtalen med venninnen og hennes barn. Venner er viktig i den alderen, og kommer til å være hovedfokus i mange år fremover. Så spørs det veldig hva du legger i begrepet "familietid". En venninne av meg vokste opp med at familietid betydde at foreldrene bare ønsket å ha barna hjemme, uten noen videre planer for hva denne hjemmetiden skulle inneholde. Helt meningsløst og kjedelig for ungene, hvis det er det samme hos dere så forstår jeg din fru godt. Er det snakk om å spille spille eller spise lunsj kan vel det utsettes til i morgen eller en annen dag? Å spise middag sammen på kvelden kan være mer enn nok innen kategorien familietid for en på 9 og 10. Dere ønsker åpenbart ulike ting, hun vil at barna skal få leve som de ønsker, du vil at alle skal gjøre som du ønsker. Jeg tenker det kan være greit at du innser først som sist at venner er et større fokus for barna enn far og mor, og at familietid kan være så mangt. Så kan du selvfølgelig fortelle barna at du gleder deg til å tilbringe tid sammen med dem så de vet at det faktisk betyr noe, og gjerne planlegge å gjøre noe sammen som de syns er kjekt så de får lyst å henge med deg. Anonymkode: 1e700...0b0
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #19 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg hadde IKKE godtatt at planene med venninnen til konen din og hennes barn ble avlyst pga at de fikk lyst til å gjøre noe annet! Dette var noe som var planlagt i 3 uker! Nå står de ungene der ditchet! Kanskje de ikke har noen en plan B sånn i siste liten 🤬 Anonymkode: 3d6b4...d84 4
Katten.2.0 Skrevet 30. oktober 2021 #20 Skrevet 30. oktober 2021 En viktig lærdom i livet er at man holder avtalene man gjør med andre mennesker. Hadde det kun gått utover dere, som foreldre, er jo det en ting. Når det går utover planer med andre er det helt uaktuelt. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå