Gå til innhold

Hvem er SIFOs referansebudsjett ment for? Det er jo utrolig mye penger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Mannen og jeg skal snart få et barn. Vi snakket om økonomi og endte opp på SIFOs referansebudsjett for å få et overblikk over hvor mye ting kan koste etterhvert. 

Men når jeg bare stiller inn på mannen og meg, så er det jo kjempemye penger! Vi bruker mindre på alle poster unntatt én. Og vi har skrudd forbruket opp noe kollosalt de siste årene. Før det brukte vi nok halvparten eller under på de fleste poster. 

Skal sies at vi ville hatt råd til å bruke så mye de skisserer, også med barn, men vi fikk bakoversveis over hva som sto der.

Hvem er denne kalkulatoren egentlig ment for?

Anonymkode: 847fa...7d2

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker mer enn budsjettet på mange poster og totalt. 

Anonymkode: 480e6...000

• Liker 9
Skrevet

Det er bare et gjennomsnittsbudsjett som skal speile hva man må bruke for å følge et "normalforbruk" i Norge uten å være utenfor. De fleste sløser og har null kontroll, derfor er SIFO budsjettet så høyt. 

• Liker 7
Skrevet

Den er ment som en informasjons rettleder, det betyr ikke at alle bruker se summene som er oppført.

Eneste kjipe er når man skal søke lån så er det mange banker som bruker denne, og selv om man har sitt eget utfyllende budsjett med kvitteringer så følges SIFO sine oppblåste tall post til post.

Anonymkode: b45eb...360

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bruker mer enn budsjettet på mange poster og totalt. 

Da har du et overforbruk og kunne spart mange penger på å være litt mer fornuftig.

• Liker 4
Skrevet

Synes budsjettet er lavt jeg.

Anonymkode: ed868...10c

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes også det budsjettet er altfor høyt, vi er ikke i nærheten av summen på de fleste postene. Og vi synes selv at vi bruker mye mer enn nødvendig på en del poster.

Anonymkode: 2b061...18e

• Liker 6
Skrevet

Tror vi bruker ca det som står i budsjettet, bruker jo ikke 2000 på klær hver mnd. Men i løpet av ett år, så er det nok den summen vi kommer opp i, hvertfall med små barn som må ha nye sesongklær og sko. 

Anonymkode: 8dffe...78b

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, Miewyn77 said:

Det er bare et gjennomsnittsbudsjett som skal speile hva man må bruke for å følge et "normalforbruk" i Norge uten å være utenfor. De fleste sløser og har null kontroll, derfor er SIFO budsjettet så høyt. 

Ah, så dette er bare et snitt? Da misforsto jeg! Og da overrasker det meg ikke. Vet mange sløser myyyye. Og noen enkeltindivider trekker sikkert opp snittet. Spesielt klær og personlig pleie tenker jeg da. Vi bruker mye mindre på mat også, men kan forstå om man går på restaurant 3 ganger per uke isteden for 1, eller kjøper veldig dyr biff og slike ting. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Den er ment som en informasjons rettleder, det betyr ikke at alle bruker se summene som er oppført.

Eneste kjipe er når man skal søke lån så er det mange banker som bruker denne, og selv om man har sitt eget utfyllende budsjett med kvitteringer så følges SIFO sine oppblåste tall post til post.

Interessant! Husker banken nektet for hvor lite penger vi brukte når vi søkte lån for fem år siden. Vi fikk nok lån altså, men de sa de skulle regne på det selv om jeg husker rett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da har du et overforbruk og kunne spart mange penger på å være litt mer fornuftig.

Nei, det har jeg ikke. Dessuten er ikke lommer på likskjorta.

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Joa men hvorfor skal man spare når man har råd til luksus og får like mye penger inn neste mnd og neste år og i uoverskuelig fremtid? Hva sparer feks du til?

Anonymkode: a75aa...7b3

• Liker 8
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tror vi bruker ca det som står i budsjettet, bruker jo ikke 2000 på klær hver mnd. Men i løpet av ett år, så er det nok den summen vi kommer opp i, hvertfall med små barn som må ha nye sesongklær og sko. 

Anonymkode: 8dffe...78b

Når det gjelder barn så har vi ikke anelse om hva som brukes. Derfor vi sjekket på nettet. Men i det minste for to voksne så står det 1850 mnd. Det er jo 21 000 i året. Og noen ganger er det kåper og slikt, men de kan vare leeenge. Vi kjøper nok et par sko hver, og så er det noen bukser og overdeler, men selv blir nok dete omtrent 2500-3000 i året for meg, tror ikke det blir mer for mannen.

• Liker 2
Skrevet

Sifo er et nøkternt budsjett. Klesposten er latterlig lav med tenåringer i hus. Et par sko på footlocker er fort 2000kr,og det går jo noen par i året. 

Anonymkode: 28eb5...6db

• Liker 12
Skrevet

Syns også det er mye, vi når det kun på bil - i fjor, nå har vi betalt ned billånet og er da langt under alle postene.

Ikke overrasket, vi er nøye med å ikke bruker mer enn hva vi trenger :) syns det er sjokkerende mye penger på f.eks klær og hygiene, mat og møbler. 

Anonymkode: ae78b...860

• Liker 4
Skrevet

Selv om man ikke bruker 2000,- i mnd på klær er det ofte store innhogg høst og vår. Da er det nye sko, nye jakker, shortser og kjoler til sommeren, ullgensere til vinteren. En julekjole drar jo og opp snittet. Mai er ikke spesielt billig om alle skal ha noe nytt til 17. mai. Barn vokser og passer sjeldent det de fikk i fjor.

• Liker 11
Skrevet

Enig i at det er latterlig høyt! 

Selv om vi regner gjennomsnittlig kommer vi ikke i nærheten av det forbruket. Par med to barn, hus, bil og katter 

Anonymkode: 94f20...efa

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Joa men hvorfor skal man spare når man har råd til luksus og får like mye penger inn neste mnd og neste år og i uoverskuelig fremtid? Hva sparer feks du til?

Anonymkode: a75aa...7b3

Har spart til mye jeg. Kun 250.000,- igjen på boliglån (bolig verdt 7.300.000), gjeldfri biler, hytte ved sjøen (500.000,- gjeld). Reiser på ferie to til tre ganger i året, betales kontant da jeg mener man ikke burde reise med mindre man kan betale på forhånd. Folk som bruker kredittkort til reiser og andre storkjøp har ikke kontroll på økonomien sin i det hele tatt.

Folk son ikke har en bufferkonto som er 2 -3 netto inntekt har ikke kontroll i det hele tatt.

Vanlig husholdnings økonomi burde bli obligatorisk på ungdomsskolen slik at flere blir flinkere på dette feltet.

Naboene synes ikke du er kul bare fordi du har en Tesla i oppkjørselen eller en fin båt, de vet at det er banken som eier bilen og ikke du. Vi må ha strengere krav mtp opptak av kreditt, forbrukslån og kredittkort. Folk flest klarer ikke å betale tilbake sender de låner grunnet overforbruk for å imponere de rundt seg.

Du blir ikke mer attraktiv når du sprader rundt i designer klær, dyr veske eller dollet opp med masse sminke. Er du et takras så er du er takras uansett hvor mye du pynter på fasaden.

• Liker 3
Skrevet

Det jevner ut seg. SIFO-budsjettet er nøkternt, og ikke latterlig høyt når man ser det i snitt over året, og over flere år. Joda, alle kan nok klare å leve for summer lavere enn dette, men det er ikke meningen at det skal være et "spinke og spare-budsjett". Derimot skal man kunne ha en vanlig livsførsel som verken er sløsete eller knipete. 

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har spart til mye jeg. Kun 250.000,- igjen på boliglån (bolig verdt 7.300.000), gjeldfri biler, hytte ved sjøen (500.000,- gjeld). Reiser på ferie to til tre ganger i året, betales kontant da jeg mener man ikke burde reise med mindre man kan betale på forhånd. Folk som bruker kredittkort til reiser og andre storkjøp har ikke kontroll på økonomien sin i det hele tatt.

Folk son ikke har en bufferkonto som er 2 -3 netto inntekt har ikke kontroll i det hele tatt.

Vanlig husholdnings økonomi burde bli obligatorisk på ungdomsskolen slik at flere blir flinkere på dette feltet.

Naboene synes ikke du er kul bare fordi du har en Tesla i oppkjørselen eller en fin båt, de vet at det er banken som eier bilen og ikke du. Vi må ha strengere krav mtp opptak av kreditt, forbrukslån og kredittkort. Folk flest klarer ikke å betale tilbake sender de låner grunnet overforbruk for å imponere de rundt seg.

Du blir ikke mer attraktiv når du sprader rundt i designer klær, dyr veske eller dollet opp med masse sminke. Er du et takras så er du er takras uansett hvor mye du pynter på fasaden.

Jøsses, hva er poenget med å bli aggressiv i en tråd om SIFO-budsjettet?

• Liker 19
Skrevet

Vi lever akkurat som vi ønsker og bruker langt under SIFO budsjettet. Synes det er synd alle banker tar utgangspunkt i denne i forhold til de faktiske forholdene (over mange år). 

Anonymkode: 28b6d...d77

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...