AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #1 Skrevet 30. oktober 2021 Går ungene dine julebukk, eller kjenner du andre som har barn som går julebukk? Her forsvant julebukkene etter folk startet med Haloween, synes det er enormt trist at ikke foreldre har videreført denne fine tradisjonen. Anonymkode: 69e0b...f5f 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #2 Skrevet 30. oktober 2021 Nei, julebukk har ikke vært tradisjon for mine barn, og savner det ikke. Er så glad for at vi slipper at unger ringer på for å tigge midt i juleselskap/nyttårsselskap. Mye bedre med halloween. Da forstyrrer de ikke noe, men er en del av moroa. Anonymkode: f27a3...5ff 11
applestories Skrevet 30. oktober 2021 #3 Skrevet 30. oktober 2021 Det kommer kanskje noen én gang i løpet av romjulen, men det er ikke så mange småbarn i nabolaget lenger. På Halloween kommer det til sammenligning kanskje to-tre grupper.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #4 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg er 29 år og har aldri gått julebukk i min barndom, eller opplevd at noen andre gjør det heller. Verken på sent 90-tallet eller nå i senere tid. Det er en ganske utdødd tradisjon i mitt område i Oslo. Anonymkode: 6e98c...635 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #5 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg kan erindre at jeg gikk julebukk en eller to ganger. Er 36 år. Mitt barn har aldri gått julebukk, og ingen av hennes venner heller. Kan vel ikke akkurat legge «skylden» på Halloween for at julebukk er sjeldent nå til dags. Men i julen har de fleste barn flust med julekaker, godteri og snacks de kan gumle i seg, mange familier ender jo til og med opp med å kaste halvparten av julekakene de har kjøpt eller lagd selv. Da er det ikke særlig stas å gå rundt i nabolaget å få med seg deres overskudds-julekaker og eventuelt noe godteri som de likevel kan få hjemme. Barna blir jo til og med lei av alle søtsakene de har tilgang på i julen. Skjønner at det var annerledes før i tiden, da det ikke var dette overflodet som vi har i dag. Men tidene endrer seg. Anonymkode: 33939...197 7
Gjest laPistola Skrevet 30. oktober 2021 #6 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg tror julebukk forsvant før Halloween ? Tror jeg gikk julebukk et par ganger på begynnelsen av 80- tallet. Mener det døde ut rundt da. Ikke sett det på åresvis ( Oslo)
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #7 Skrevet 30. oktober 2021 Her går «alle» barn julebukk den 13 dag jul. Og veldig få går Halloween. Anonymkode: 4326b...d8a 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #8 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg ble født den siste dele av 90-tallet og foreldrene våre organiserte julebukk et par ganger for oss jentene i klassen på barneskolen. Vi syntes ikke noe særlig om det. Å synge julesanger for vilt fremmede for en klementin var ikke helt optimalt når vi heller ville leke hos hverandre Anonymkode: 7ae27...361 7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #9 Skrevet 30. oktober 2021 Vi gikk samlet, en bøling med barn fra nabolage, hvert eneste år. Fikk masse godteri og kaker (og noen kjedelige klementiner, men det var jo en del av greia og gav julestemning det også). Alle barna storkoste seg. Vi gikk første halvdel av 90-tallet. Fikk julebukk på døra ut hele 90-tallet, men dabbet av etter halloween kom. Jeg synes det trist at vi mister en egen tradisjon og j de heller adopterer fra andre. Julen i seg selv er jo også en tradisjon som er i endring, hvor folk er så raske med å rydde jula vekk. Jeg er vell litt av den typen som er redd at tradisjoner skal forsvinne. Anonymkode: 69e0b...f5f 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #10 Skrevet 31. oktober 2021 Ikke sett noen julebukk selv siste årene, men gikk selv som barn. Jeg ble født på slutten av 80 tallet, og oppvokst på Sørlandet. Var helt vanlig gå julebukk, og de fleste av de jeg gikk med gikk hele barneskolen. Det var ikke noe organisering da, pleide gå med søsken og kusiner. Synes det var veldig hyggelig, og vi fikk jo ett hav av godteri og frukt stort sett. Møtte aldri noen som var negative, ikke alle som var like forberedt på julebukk da😛 men de ordnet noe vi kunne få som feks brus. Anonymkode: adde5...395 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #11 Skrevet 31. oktober 2021 Det forsvant lenge før Halloween, og gudskjelov for det. Ha barn på døra som synger surt i tide og utide er jeg glad vi slipper. Setter mer pris på de få timene på Halloween, og de barna er gjerne mindre og ganske så søte i sine «skumle» kostymer. Anonymkode: eda56...481 8
Fru Uperfekt Skrevet 31. oktober 2021 #12 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Går ungene dine julebukk, eller kjenner du andre som har barn som går julebukk? Her forsvant julebukkene etter folk startet med Haloween, synes det er enormt trist at ikke foreldre har videreført denne fine tradisjonen. Anonymkode: 69e0b...f5f Julebukk er det ikke her vi bor. I dag går de knask eller knep, så går de nyttårsbukk 31.12
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #13 Skrevet 31. oktober 2021 Julebukk er noe man drev med i forrige århundre. Anonymkode: 03107...bbb 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #14 Skrevet 31. oktober 2021 Vi ble sendt ut som julebukker i rare kostymer i romjula. Det var flaut og vanskelig, og alt vi fikk var klementiner. Kanskje noen pepperkaker som lå til overs etter at julebesøk hadde reist. Og veldig mange var ikke hjemme. Hos oss døde det ut mange år før Halloween. I motsetning til julebukk, var dette noe vi barna selv gledet oss til og ville gjøre, og ikke noe foreldrene våre presset oss til. Og kostymene er definitivt bedre. Det var litt cowboytilstander det første året hvor alle trodde det var meningen at vi måtte finne på knep til dem som ikke hadde godteri. Men nå synes jeg det er ganske ordnede forhold. Dessuten passer Halloween for barn i alle aldre. Lange, vanskelige julesanger ble vanskelig for de små. Anonymkode: fe26d...118 8
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #15 Skrevet 31. oktober 2021 Meg over. Vi sluttet med julebukk i 1997. Anonymkode: fe26d...118
Cata Skrevet 31. oktober 2021 #16 Skrevet 31. oktober 2021 laPistola skrev (19 timer siden): Jeg tror julebukk forsvant før Halloween ? Tror jeg gikk julebukk et par ganger på begynnelsen av 80- tallet. Mener det døde ut rundt da. Ikke sett det på åresvis ( Oslo) Lenge før. Jeg er over 50, oppvokst i en småby og gikk aldri julebukk da jeg var barn. Tror min mors generasjon som bodde på landet gjorde det av og til. 2
Gjest På druen Skrevet 31. oktober 2021 #17 Skrevet 31. oktober 2021 Denne tradisjonen døde ut for lenge siden. Var barn på 90-tallet, og da var det nesten ingen som gikk julebukk. Tror bare jeg husker at det en gang ringte på døren av noen av de andre barna i nabolaget som gikk julebukk.
Tiuren Skrevet 31. oktober 2021 #18 Skrevet 31. oktober 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Julebukk er noe man drev med i forrige århundre. Anonymkode: 03107...bbb Er det slikt man kaller en tradisjon?
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #19 Skrevet 31. oktober 2021 Jeg gikk julebukk noen ganger på 80- tallet. Det fungerte ikke noe videre ettersom det var så mange som var bortreist, og de som var hjemme hadde ikke noe videre å gi oss. Generasjonen før oss var sikkert fornøyd med småkaker, nøtter og appelsiner, men for oss 80-tallsbarn var det ikke så gøy. Mange eldre klager over at Halloween har tatt over for julebukk, men hvis folk faktisk hadde gjort enn innsats og kjøpt inn godteri som barn likte til julebukkene hadde kanskje tradisjonen fortsatt. Nå er det Halloween for alle penga her i huset! Anonymkode: 63e3c...a33 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #20 Skrevet 31. oktober 2021 Her eg bur går «alle» julebukk 6. januar og veldig få Halloween. Eg bur i dit byggefelt med mange barn, og har aldri opplevd at det er barn som går knask eller knep på Halloween. Det er meir vanlig med Halloween-fest eller liknande. Gøy å ha litt av kvar tradisjon 😊👍 Anonymkode: c08e8...763 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå