Gå til innhold

"Hun har fremdeles ikken forstått at Mathias trenger ekstra hjelp"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste nettopp  rapporter fra PPT der de ( barnehage) påpeker at "hun har fremdeles ikke forstått at Mathias" trenger ekstra hjelp".

De folkene skrek til meg på møter, ga ikke ordentlige beskjeder, de brukte det mot meg at jeg ikke leverte Mathias til kl 08.30 hver dag 

( måtte tilpasse det med skolen og leverte 15 min senere) og sa de trodde det var noe feil med Mathias ( i garderobesetting ved henting mens andre foreldre kunne høre ).  .... dette var mitt første barn, jeg var ung og følte meg forfulgt, gjorde ALT for barnet og var veldig flink, men etter sommer ble jeg møtt med et sint: Har du hatt han alene hele tiden???? ...

Barn med autismespekterforstyrrelser kan være veldig høytfungerende, hjemme kan det være vanskeligere og avdekke a typiske trekk fordi det ikke er samme krav, like mye antall mennesker og forholde seg til og støy fra omgivelser, de ga meg ikke skikkelig beskjed. De stigmatiserte meg som en ressursvak, ung og enslig forsørger som overhodet ikke kunne oppdra et barn, og de mobbet meg, hver dag.

De ødela selvbildet mitt og selvtilliten min forsvant, ingen tiltak ble gjort og det fortsatte i skolen, der ble jeg utsatt for mer trakkaaerende oppførsel fra lærere, de ble rasende mot meg da jeg krevde tettere oppføging og individuell plan og meldte meg til politiet fordi de mistenkte seksuelt overgrep??  ( mitt barn viste aldri seksualsiert adferd da han var hos meg ) ble renvasket, men hele denne påkjenningen har ført til at jeg ikke har turd å få flere barn, følte livet var ødelagt.

og så år senere: ( alt har gått veldig fint med nå voksen barn med høy fungering av as) så leser jeg i rapporten:

Hun har framdeles ikke forstått at Mathias trengte ekstra hjelp.

Jeg visste ikke hva de mente, var ung og manglet kompetanse på høytfungerende autisme, de a typiske trekkene ble mer fremhevet i barnehage, han ble mer sliten og jeg skulle faktisk tatt han ut fra den barnehagen fortere enn hva jeg gjorde, han er i dag voksen og forteller detaljert hva de utsatte han for der, vi går aldri i området lenger.

Anonymkode: ea95a...27e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som jobber i PPT, barnevern eller BUP som kan fortelle om det er vanlig at foreldre til barn som er høytfungerende autister blir behandlet slik, noe vi kan forvente?

......

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå hører vi bare din versjon av det som har skjedd, men til og med ut i fra det du forteller her, så skjønner jeg at her har det skjedd masse fra din side om kanskje ikke er like heldig. Du høres ut som en som tar alt personlig, og er vanskelig å ha et konstruktivt samarbeid med. 

Men selvsagt, jeg kan forstå at det er vanskelig å ikke ta «kritikk» rundt barnet veldig personlig, og gå i en forsvarsposisjon. Har du noen gang fått hjelp til å regulere og forstå egne følelser rundt det som foregår/har foregått? 

Anonymkode: 1e251...76b

Når du får høre i en hentesituasjon med andre foreldre til stede: Vi tror det er noe i veien med ungen din så er det normalt å reagere, det er ikke normalt å skrike til folk på møter heller.

Nei, jeg tok ikke alt personlig jeg var for opptatt med å finne løsninger og få hjelp, på eget intiativ oppsøkte jeg helsestasjon, psykolog og sykehus.

Jeg var ikke vanskelig å samarbeide med, jeg la meg heller helt flat og var ikke til bry i det hele tatt, det er typisk og gi offeret skylden for det som skjedde, men nei- det var ikke min feil, jeg responderer saklig, rolig og fornuftig men når de behandler meg som en ressurssvak mor og mobber meg så er det klart jeg stiller spørsmål ved slik oppførsel. Det var kritikk mot meg, det står også helt tydelig i papirene.

Jeg er ikke vanskelig å samarbeide med, men jeg må jo få beskjed på en skikkelig måte for og forstå.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har barn med høytfungerende autisme, men dette ble først diagnostisert i barneskolealder. 
Jeg tror det er vanskelig å fange det opp i barnehagealder. 
Det som heter barneautisme blir oftere oppdaget i barnehagen pga det er større og mere merkbare problemer. 
Jeg søkte hjelp til undersøkelser før skolen var på banen fordi jeg la merke til at noe var annerledes i forhold til eldre søsken . 
Jeg visste ikke på den tiden noe om Asberger og hva det innebar. 
Men jeg søkte informasjon og vi var på familiebehandling for å lære oss å leve sammen med de utfordringene vi måtte jobbe oss gjennom. 
Min måte å takle det på var å søke kunnskap om diagnosen . 

Jeg slet litt med å forstå hele teksten din TS, men jeg oppfattet at du så litt tilbake på hva du fikk av tilbakemeldinger og hjelp fra barnehage/skole. 
Hvorfor skrek de til deg ? 
Det høres helt vanvittig ut .. 

Anonymkode: 506bc...249

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har barn med høytfungerende autisme, men dette ble først diagnostisert i barneskolealder. 
Jeg tror det er vanskelig å fange det opp i barnehagealder. 
Det som heter barneautisme blir oftere oppdaget i barnehagen pga det er større og mere merkbare problemer. 
Jeg søkte hjelp til undersøkelser før skolen var på banen fordi jeg la merke til at noe var annerledes i forhold til eldre søsken . 
Jeg visste ikke på den tiden noe om Asberger og hva det innebar. 
Men jeg søkte informasjon og vi var på familiebehandling for å lære oss å leve sammen med de utfordringene vi måtte jobbe oss gjennom. 
Min måte å takle det på var å søke kunnskap om diagnosen . 

Jeg slet litt med å forstå hele teksten din TS, men jeg oppfattet at du så litt tilbake på hva du fikk av tilbakemeldinger og hjelp fra barnehage/skole. 
Hvorfor skrek de til deg ? 
Det høres helt vanvittig ut .. 

En av de ansatte virket veldig sint og skrek til meg på møte:

VIL DU IKKE AT MATHIAS SKAL FÅ HJELP??????

- Det ville jeg selvfølgelig, tok kontakt med sykehus, barnepsykolog og helsestasjonen for å få hjelp, men jeg skjønte ikke hva de i barnehagen egentlig snakket om da det ikke ble kommunisert på en tydelig måte, det ble heller litt skjult. De var redde for at jeg skulle reagere, men formidler man vanskelig kommunikasjon på en skikkelig måte så er det lettere og forstå. Når de i tillegg utsatte meg for små kommentarer og stygge blikk daglig så var jeg naturligvis kommet i forsvarsposisjon.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

En av de ansatte virket veldig sint og skrek til meg på møte:

VIL DU IKKE AT MATHIAS SKAL FÅ HJELP??????

- Det ville jeg selvfølgelig, tok kontakt med sykehus, barnepsykolog og helsestasjonen for å få hjelp, men jeg skjønte ikke hva de i barnehagen egentlig snakket om da det ikke ble kommunisert på en tydelig måte, det ble heller litt skjult. De var redde for at jeg skulle reagere, men formidler man vanskelig kommunikasjon på en skikkelig måte så er det lettere og forstå. Når de i tillegg utsatte meg for små kommentarer og stygge blikk daglig så var jeg naturligvis kommet i forsvarsposisjon.

Her er det så utrolig mye som ikke henger sammen. Det er nok mange deler av historien som er utelatt,  ting du har missoppfattet. Du gir inntrykk av å ha liten evne til å se ting i sammenheng og reflektere rundt hendelser. 

Anonymkode: 7e055...689

• Liker 34
Skrevet

Ut i fra måten du uttrykker jeg på når du skriver her oppfatter jeg deg dessverre som ressurssvak og uten særlig god selvinnsikt. Skulle gjerne hørt motparten sin side av historien.

Anonymkode: f8ab7...39c

• Liker 44
Skrevet

Jeg sliter også med å få helhet i historien du forteller og oppfatter som du er ute å svartmale ulike instanser for å beskytte deg selv.   Håper at du IRL viser større evne til forståelse for andres perspektiv, helheter og sammenheng samt selvinnsikt enn du viser i det du skriver.  Jeg er enig med andre at du med det du skriver også oppfattes som ressursvak. 

Anonymkode: 7f5b8...d78

• Liker 14
Skrevet (endret)

.

Endret av Honey Dew
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når du får høre i en hentesituasjon med andre foreldre til stede: Vi tror det er noe i veien med ungen din så er det normalt å reagere, det er ikke normalt å skrike til folk på møter heller.

Nei, jeg tok ikke alt personlig jeg var for opptatt med å finne løsninger og få hjelp, på eget intiativ oppsøkte jeg helsestasjon, psykolog og sykehus.

Jeg var ikke vanskelig å samarbeide med, jeg la meg heller helt flat og var ikke til bry i det hele tatt, det er typisk og gi offeret skylden for det som skjedde, men nei- det var ikke min feil, jeg responderer saklig, rolig og fornuftig men når de behandler meg som en ressurssvak mor og mobber meg så er det klart jeg stiller spørsmål ved slik oppførsel. Det var kritikk mot meg, det står også helt tydelig i papirene.

Jeg er ikke vanskelig å samarbeide med, men jeg må jo få beskjed på en skikkelig måte for og forstå.

Har vanskelig for å tro at de skrek til deg. De sa bare klart i fra. Jeg er enig med de over her at du virker ressurssvak og kanskje litt hjelpeløs. Nå er han voksen og du må slå disse tankene fra deg.

• Liker 11
Skrevet
Honey Dew skrev (6 minutter siden):

Har vanskelig for å tro at de skrek til deg.

Hvorfor?

Anonymkode: 20376...2b4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor?

Fordi de ikke gjør det. De sa klart i fra og du kan ha opplevd det som skriking. Vi har jo bare din side av saken her. Den andre siden er sikkert en helt annen historie.

Synes du skal legge den saken fra deg. Den har slitt på deg lenge nå.

• Liker 11
Skrevet
Honey Dew skrev (3 minutter siden):

Fordi de ikke gjør det. De sa klart i fra og du kan ha opplevd det som skriking. Vi har jo bare din side av saken her. Den andre siden er sikkert en helt annen historie.

Jeg vet med 100 prosent sikkerhet at de skrek til meg, jeg har også vitner på det.

Representanter fra BUP ( spesialpedagog&psykolog )ble sjokkerte og de de involverte til å be meg om unnskyldning.

Det er ingen som får meg til å tro at jeg er ressursvak, jeg forteller hva jeg ble utsatt for, allerede nå er det kommentarer om at jeg virker ressursvak, ikke er reflektert nok og er vanskelig å samarbeide med. Det vitner om lite empati og null forståelse over hvordan man kan bli møtt når man får et barn som er annerledes. Jeg fikk tilbud om ledende stilling med barn etter dette, har tusenvis av møter, foreldresamtaler og samarbeid med bup, bv og lege osv bak meg, i tillegg til alle kamper jeg har kjempet ALENE. Har også klart å få et barn med spekterforstyrrelser til nesten bli normalfungerende i voksen alder, startet med tidlig intervensjon og sosiale historier alene- og klarte det.

Min historie er faktisk alvorlig, jeg har papirer på det og vurderer rettslige instanser.

• Liker 10
Skrevet

Noen mennesker, meg inkludert, har av ulike grunner opplevd ting som gjør at vi opplever klar direkte tale som skriking. Kan dette stemme også for deg TS? For det gjennomgående i teksten din er at folk har vært høylydte, vanskelige, brutale, trakkaserende og mobbende mot deg. Hele hjelpeapparatet, bhg og skole er ikke slik mot et enkeltindivid. Det skjer faktisk ikke. Da er det mer sannsynlig at dette individet opplever ting annerledes enn de fleste andre gjør.

• Liker 20
Skrevet
Ulven skrev (14 minutter siden):

Noen mennesker, meg inkludert, har av ulike grunner opplevd ting som gjør at vi opplever klar direkte tale som skriking. Kan dette stemme også for deg TS? For det gjennomgående i teksten din er at folk har vært høylydte, vanskelige, brutale, trakkaserende og mobbende mot deg. Hele hjelpeapparatet, bhg og skole er ikke slik mot et enkeltindivid. Det skjer faktisk ikke. Da er det mer sannsynlig at dette individet opplever ting annerledes enn de fleste andre gjør.

Nei, det er ikke tilfelle, jeg er 100 prosent sikker i min sak.

Alle skrek ikke til meg, opplevde det på 2 møter, med vitner til stede. Jeg skrev over at de måtte be om unskyldning (bup var tilstede) tror du psykolog og spesialpedagog også opplevde dette annerledes?

• Liker 6
Skrevet

Men hva er det barnehagen slet med å kommunisere til deg ? 
Hva utløste denne tydelige frustrasjonen som førte til skrik og rop? 
Fikk du noen beklagelse ? 

• Liker 4
Skrevet

Hva er det du ønsker å oppnå?

Anonymkode: cd81a...f14

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva er det barnehagen slet med å kommunisere til deg ? 
Hva utløste denne tydelige frustrasjonen som førte til skrik og rop? 
Fikk du noen beklagelse ? 

På hva de observerte, fikk høre i en hentesituasjon: "vi tror det er noe gale med ungen din."

• Liker 1
Skrevet
Honey Dew skrev (36 minutter siden):

Var du der?

Jeg er btw ikke ts.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...