AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #1 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg har nå blitt gravid og er 5 uker på vei, ungen her fylte nylig 4år. Det er jo en litt stor aldersforskjell. Mitt ønske var jo to tette men det er jo ikke alltid det er så lett. Uansett hva er deres erfaringer med denne aldersforskjellen? Jeg ser og kjenner meg litt glad for at 4 åringen har mer forståelse nå, og hun har jo ikke annet enn mast om en baby i ett år. Ulemper? fordeler? Anonymkode: add7d...7fe
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #2 Skrevet 30. oktober 2021 Fordeler: Som du selv sier; eldste forstår litt mer og er mer selvstendig. Kan være med å ‘hjelpe’ til med babyen. Ulemper: Kanskje ikke like tett forhold opp gjennom ungdomsårene; da er 5 år ganske mye. Ferier kan og by på ulike behov, samt rutiner og leggetider o.l. Generelt tror jeg imidlertid ikke det blir noe stort problem. Vi har både store og små barn, og tilpasser alle behov på tur, men får jo ikke til å dekke for alle samtidig. Anonymkode: 3a2fa...433 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #3 Skrevet 30. oktober 2021 Nå er jeg voksen og har ikke opplevd å ha barn med den aldersforskjellen, men jeg har en lillebror som er 5 år yngre. Vi var fra starten verdens beste venner, og det er vi fortsatt. Moren min passet veldig på at jeg ikke skulle tvinges til å ta ansvar for lillebror uten at jeg ville, og var opptatt av at det ikke skulle gjøres forskjell på oss (en viss forskjell blir det jo med 5 år). Så det hjalp nok 😊 Det har ikke vært noe negativt for oss, vi passet på hverandre etter hvert som vi vokste opp, det var mye selskap i hverandre selv om vi ikke var jevngamle. Vi henger ofte sammen nå, og kan reise sammen og dra på byen sammen selv om vi er i 30-årene og har familier og alt 😊 Det er vel fordeler og ulemper med alt, men jeg ville i hvert fall komme med en 100 % positiv opplevelse av å ha en 5 år yngre lillebror 😊 Anonymkode: 12b3a...3bc 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #4 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg har den forskjellen på mine 3 og det er fordeler og ulemper. Det absolutte positive er er at de er veldig selvstendige de største. De leker med andre barn, har besøk av andre, er ute alene, alle rutiner er på plass og de er til god hjelp med minste og i hverdagen generelt. Eneste negative jeg kan komme på et at det er vanskelig å underholde de alle sammen med noe som gleder alle 3 på en gang og det gjør at vi foreldre deler oss mye. Minste er 4 år så det er fortsatt mye de de kan gjøre sammen alle 3, men det begrenser seg etterhvert som eldste har blitt større. Anonymkode: 87c17...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #5 Skrevet 30. oktober 2021 Vet ikke som forelder, men det er 5 år mellom søsteren min og meg, og vi har alltid vært som erteris 😊 Anonymkode: 2f0bc...401 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #6 Skrevet 30. oktober 2021 Tusen takk for svar! Spesielt dere som selv sier at dere har ett godt forhold til søsken ved den alderen, det er jo naturligvis mitt største ønske. Ulempene er jo ikke det verste, vil jeg vell nesten tørre påstå at det er verre ulemper med to tette Min samboer har 4 søsken der alle 5 kom på 6 år, og de har jo ikke noe kontakt mer eller mindre. Men det har nok mye med foreldrene å gjøre. Men er jo aldri noe garanti uansett. Anonymkode: add7d...7fe
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #7 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg er storesøster til en fem år yngre bror, og vi har et strålende godt forhold. Joda, han var litt irriterende som liten (men veeeeldig søt), men jeg var nok generelt ganske grei storesøster - men nå som voksne er det han og samboeren jeg og samboeren henger mest med. Uendelig takknemlig for ham 🥰 Anonymkode: 2d1be...3a0
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #8 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg har drøyt fire år mellom mine to, og det har stort sett bare vært positivt. Jeg ønsket egentlig to tette, men mannen var ikke enig, så da ble det sånn Fordelene har vært at vi slapp unna søskensjalusi da baby nr 2 kom. Eldste var stolt og hjelpsom, og selvstendig nok til at det var greit å ta seg av baby, uten at det ble noe problem. Hvor nære de har vært gjennom oppveksten, har gått i bølger. Da de var små, hadde de masse glede av hverandre. Når de ble litt større, trakk eldste seg mer mot jevnaldrende, og det var noen ganger vanskelig for minstemann. I tenårene var de kjempekompiser, og hang mye sammen. Nå er de voksne, og har et distansert forhold. Mye fordi de er på helt ulike steder i livet. Det finnes ingen fasit på dette her. Kjemi og personlighet avgjør om man får et nært søskenforhold eller ei. Alder har ikke så mye å si. Anonymkode: 73cbc...7a1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #9 Skrevet 30. oktober 2021 Det er like stor forskjell som det er på meg og min bror. Vi har alltid hatt tett bånd og alltid vært og er bestevenner fortsatt! Anonymkode: 59259...f59
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #10 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg og mitt søsken har denne aldersforskjellen. Vi bodde sammen men hadde lite med hverandre å gjøre i oppveksten (lite til felles og på ulike stadier). Først som voksne, etter yngste fylte 18, har vi fått et godt forhold og tilbringer mye tid sammen. Anonymkode: c01d4...a79
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #11 Skrevet 30. oktober 2021 Det er 5 år mellom meg og søster (jeg fylte 5 år 1 mnd før hun ble født). Har vært helt fint for oss, vi begge har fått lov å være litt "enebarn" i oppveksten fordi vi ikke gjorde alt sammen og fordi vi var langt fra hverandre i alder. Men vi hadde selskap og glede av hverandre på hytteturer osv. Vi var en del uvenner i perioden hun var 5-13 og jeg var 10-18 men vi sloss ikke på måten jeg så venner med søsken i nær alder gjorde. Økonomisk tenker jeg det er greit at store utgifter har litt avstand. Feks konfirmasjon, lappen, studietid, første boligkjøp osv. Våre foreldre hadde råd til å hjelpe oss begge med alt dette og tenker aldersforskjellen bidro der til at det var lettere for dem. Jeg hjalp til en del med søster som barn, for eksempel fulgte og hentet jeg henne i barnehagen en del. (usikker på om sånt er lov nå for tiden). Ble sjeldent tvunget til å passe på henne da men gjorde det frivillig i blant. Som voksne er vi gode venner Anonymkode: 54581...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #12 Skrevet 30. oktober 2021 Nå var det ikke sånn du så det for deg men mange barnepsykologer vil jo si at aldersforskjell på barna er en god ting. De får være litt enebarn begge to, eldste har fått en god dose alenetid og er i stor grad selvhjulpen når baby kommer. Eldste vil ikke være "truet" på samme måten når aldersforskjellen er nesten fem år. Den lille er så mye mindre at det aldri vil være krav om at ting skal være helt likt og de får begge rom til å forme seg selv uten å sammenlignes med et tett søsken. Mine barn har 4 år og 8 måneder mellom seg. Anonymkode: 32d60...102 1
Silva Pluvialis Skrevet 30. oktober 2021 #13 Skrevet 30. oktober 2021 (endret) . Endret 4. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #14 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tusen takk for svar! Spesielt dere som selv sier at dere har ett godt forhold til søsken ved den alderen, det er jo naturligvis mitt største ønske. Ulempene er jo ikke det verste, vil jeg vell nesten tørre påstå at det er verre ulemper med to tette Min samboer har 4 søsken der alle 5 kom på 6 år, og de har jo ikke noe kontakt mer eller mindre. Men det har nok mye med foreldrene å gjøre. Men er jo aldri noe garanti uansett. Anonymkode: add7d...7fe Jeg som skrev om meg og søsteren min. Min mor var del av en søskenflokk på fire som kom på fem år, de har også alltid vært veldig nære. Det handler nok veldig mye om hva foreldrene gjør. Anonymkode: 2f0bc...401
Irja Skrevet 30. oktober 2021 #15 Skrevet 30. oktober 2021 Det er 4 år og 9 måneder mellom barna mine. Jeg har ikke opplevd noen ulemper enda. (yngste er 4 år nå) En storesøster som var ferdig med smokk, bleie og vogn. Som hadde godt språk og kunne hjelpe til med mye. Det var helt nydelig 🙌🏻 De er gode venner 😊 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #16 Skrevet 31. oktober 2021 Jeg tror nok det handler mer om hvem barna er enn aldersforskjell hvor god relasjon de får. Men jeg kjenner i hvert fall flere familier med to barn med 4-5 år mellom hvor barna har en god relasjon, og de sier det er glade for at det er noen år mellom dem. Jeg hadde nok valgt rundt 4 år selv hvis vi skulle velge fritt. Først og fremst pga. at et eldre storesøsken søker mer utover, har flere folk i livet sitt enn mamma og pappa så det kanskje kan være lettere når det kommer en baby som krever mye. De forstår mer av hva som skjer. Samt at hver og en av barna kunne fått litt mer fokus i baby og småbarnstid. Men vi endte med 1,5 år mellom våre, og det har så langt gått mye bedre enn fryktet det også. Gratulerer Anonymkode: fcf63...c47
Fjella Skrevet 15. august 2022 #17 Skrevet 15. august 2022 Hva gjør søsken med fem år mellom sammen? Jeg selv er gravid med nr 2 og det blir fem år. Jeg er lei for at jeg ventet så lenge.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #18 Skrevet 15. august 2022 Fjella skrev (5 timer siden): Hva gjør søsken med fem år mellom sammen? Jeg selv er gravid med nr 2 og det blir fem år. Jeg er lei for at jeg ventet så lenge. De tegner, perler, bygger Lego, togbane, rollelek, eldste leser for minste (og legger minste innimellom -av eget ønske), minste får være med eldste og vennene som en søt liten maskot, osv osv. Jeg synes de har et svært godt vennskap. Nå er de 6 og 11. Og de to krangler jo mye mindre enn hver av dem krangler med barnet i midten (8). Anonymkode: 26fed...0eb 1
Ulrikke Skrevet 15. august 2022 #19 Skrevet 15. august 2022 Stebarna mine er 10, 6 og 5 år eldre enn fellesbarnet. Hun har egentlig alltid vært nærest den eldste av dem, altså den som er 10 år eldre. Har aldri opplevd noe "vanskelig" med stor aldersforskjell, vi har alltid tilpasset så det har vært noe for alle, men det har selvfølgelig hendt at vi to voksne har delt oss litt og tatt med noen barn hver, for eksempel. Men gode forhold og tilhørighet har de definitivt i dag også! 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #20 Skrevet 15. august 2022 Jeg planlegger for ca denne aldersforskjellen (førstegangsgravid nå) faktisk 😅 Fordeler: mer selvstendig storesøsken, mer gunstig mtp vår økonomiske situasjon (hovedfaktor for oss), får god tid til å følge opp eldstemann i småbarnsperioden med alt det innebærer, ro til søvn etc. Eldste vil forstå mer av situasjonen. Min helse vil bli veldig påvirket ved en graviditet så det vil være viktig å ha et eldre barn. Ulemper: de vil ikke ha hverandre som lekekamerater i småbarnsfasen. Samtidig ser jeg at hos tantebarna mine har eldste (7 år) mye bedre kontakt og glede med minste (1 år) når det gjelder lek og samspill. De andre barna mellom er for utålmodige. Har sett mine søsken få svært tette barn og helt ærlig: det er kaos. Jeg ser fordeler med å være flere barn tett, men flest ulemper. Har også litt aldersforskjell med egne søsken, og vet at mitt forhold til de er helt annet enn hva dem har seg i mellom (de er tette, jeg kom litt etterpå). De har kranglet mer og irritert seg over hverandre frem til de ble 18+, mens jeg har fått mange koselige stunder med dem. Og privatsjåfør som ungdom 😆😆 Anonymkode: cc2c1...4ea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå