Gå til innhold

Hva er det som FOREGÅR i arbeidslivet egentlig??? Virker jo VILLT.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som foregår i arbeidslivet egentlig?

:rasende:stadig vekk tråder om psykisk trakkasering& mobbing,

Leste det var folk som tok livet av seg av mobbing, det blir planet falske bekymringer mot de som varsler (????) folk som ikke får lønnen de skal ha, folk som går på midlertidige kontrakter og som ikke får fast jobb, stadig mer bemanningsbyråer?

HVA SKJER? og hvorfor skal dette godtas???? Hva kan vi gjøre???

Anonymkode: d6693...dfb

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok du skal ta det du leser på kvinneguiden med en klype salt. Folk eier ikke selvinnsikt og lever i evig krenkelsesmodus og skjønner ikke når tilbakemeldingen er på sin plass pga egen opptreden.

Også spinner det videre på det mens folk fyrer opp under hverandre. 

Anonymkode: 4bd4c...6d8

• Liker 11
Skrevet

Det som skjer er villet politikk. Aml følges ikke og kapitlet om varsling er spill for galleriet. Folk flest er naive og godtroende og tror vi har et godt arbeidsliv. Dermed får det fortsette. Både det offentlige og LO har brukt såkalte faktaundersøkelser mot egne varslere. Arbeidstilsynet fører nærmest ikke tilsyn. Fagforeninger anbefaler folk å bytte jobb istedenfor å varsle. Leger sykemelder svært mange under paraplyen «psykisk ustabil periode» for å dekke over at det gjelder jobb. Omtrent alle fastleger bryter loven og unnlater å melde fra til Arbeidstilsynet når sykefraværet skyldes arbeidsforhold. Det får ingen konsekvenser for dem personlig og pasientene går glipp av mulighetene for yrkesskadeerstatning. Norge er ikke det glansbildet vi liker å presentere oss som. 

Anonymkode: bb31d...172

• Liker 9
Skrevet

Fordi sjefer vet at folk ofte ikke har valg.
Jobb / inntekt må man jo ha. 

Anonymkode: a7991...f25

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror nok du skal ta det du leser på kvinneguiden med en klype salt. Folk eier ikke selvinnsikt og lever i evig krenkelsesmodus og skjønner ikke når tilbakemeldingen er på sin plass pga egen opptreden.

Tror absolutt på det jeg leser, har sett og hørt nok selv som man ikke skulle tro kunne forekomme i norsk arbeidsliv. Mye snusk og dritt, selv i større seriøse bedrifter. Regelrett mobbing også. Man har jo vanskelig for å tro at feks voksne mennesker kan mobbe ansatte eller kolleger, men det forekommer absolutt. 

Anonymkode: 92188...605

• Liker 10
Skrevet

Folk har veldig lav terskel for å føle seg mobbet. Tynn hud. Selv har jeg jobbet i miljøer hvor man er blitt skjelt huden full. Men alt er glemt etterpå og no hard feelings. 

Anonymkode: e890d...c33

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det representerer også virkelig liv.

Jeg kjenner flotte dyktige mennesker som blir plaget av udugelig sjefer, folk som sparkes for misunnelse og intrigebygging, selv har jeg opplevd mobbing og stygge blikk, og jeg vet andre har det og... arbeidslivet er STYGT

• Liker 5
Skrevet

Folk har veldig lav terskel for å føle seg mobbet. Tynn hud. Selv har jeg jobbet i miljøer hvor man er blitt skjelt huden full. Men alt er glemt etterpå og no hard feelings. 

Alle vanlige mennesker reagerer på mobbing.

• Liker 12
Skrevet

Mye maktmisbruk og lite respekt dessverre. Jeg er 26 år, og har nettopp opplevd for første gang å ha en real og ordentlig leder. 

Anonymkode: 25390...8f3

• Liker 6
Skrevet

Noen forteller at en del psycho sjefer ansetter spesielt dem som ikke har andre muligheter...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er garantert noen som ikke har "no hard feelings"-viben. 

• Liker 3
Skrevet

Nei, det representerer også virkelig liv.

Jeg kjenner flotte dyktige mennesker som blir plaget av udugelig sjefer, folk som sparkes for misunnelse og intrigebygging, selv har jeg opplevd mobbing og stygge blikk, og jeg vet andre har det og... arbeidslivet er STYGT

Så hvorfor anbefaler folk så ofte å bytte jobb når sjansen for at det blir like ille på neste arbeidsplass er ganske stor? 

Skrevet

Noen forteller at en del psycho sjefer ansetter spesielt dem som ikke har andre muligheter...

Ja, lederjobber, spesielt i helsevesenet er ikke nødvendigvis så attraktive. De færreste jeg kjenner vil bli det. 

Skrevet

Se Støre sitt førjulsløfte. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fordi sjefer vet at folk ofte ikke har valg.
Jobb / inntekt må man jo ha. 

Det er sant og hvis man har mye gjeld så har man ikke så mye valg og må godta all dritt 

Skrevet
TLR skrev (3 minutter siden):

Det er sant og hvis man har mye gjeld så har man ikke så mye valg og må godta all dritt 

Noen har det, noen har små barn, noen har psykiske utfordringer, noen er innvandrere og tror ikke at de kan finne noe bedre.
Å jobbe under psychosjefen gjør noe med selvtilliten din. Du begynner faktisk å tro på at du ikke er verdt noe. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette stemmer prefekt med det som skjedde meg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Se Støre sitt førjulsløfte. 

Støre bør innse alvoret, det begynner å bli NOK for mange, vi blir en nasjon av sykemeldte.

• Liker 2
Skrevet

Dette stemmer prefekt med det som skjedde meg.

Og mange jeg kjenner...

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

HVA SKJER? og hvorfor skal dette godtas???? Hva kan vi gjøre???

Men hovedteori er at norske ledere på generelt grunnlag SUGER. 

Ikke har de nok kompetanse, ikke har de rett personlighet, ikke tar de tak i konflikter, de skal heller være venner med ansatte, de er gjerne ekstremt konfliktskye, som igjen overkompenserer manglende kunnskap med arroganse, de gjemmer seg bort, følger ikke opp, er mer opptatt av det administrative på bekostning av personalet, tenker mer på sin egen karriere enn andre rundt seg og blir som følge av dette sjefer og ikke ledere.

Det sørger for vanstyre, mistrivsel, gnistninger, lav motivasjon og mistillit, som igjen gjør at alt som er negativt i en bedrift eskalerer. 

Den største grunnen til oppsigelser i dag er pga dårlig ledelse. Dårlig ledelser er også grunnen til høyt sykefravær, samt høye uføretall. Sistnevnte har med stigma, manglende kompetanse og vilje, samt fordommer mot folk som er syke. Sykes restarbeidsevne blir sett på som et problem foran en ressurs nettopp fordi lederne ikke kan håndtere dette. 

Roten til alt dette er først og fremst uegnethet blant ledere, men også utdatert kompetanse i lederutdanninger. Teoriene rundt lederskap har stått stille i 40 år rundt et marked som er i konstant bevegelse. Tro meg, jeg har selv lederutdanning, og har stusset voldsomt på teoriene rundt lederskap. F.eks støtter teoriene seg opp mot at blir en arbeidstaker syk, så skal vedkommende inn på NAV, for det er ikke ditt ansvar. Blir noen mobbet så må de som blir mobbet ta ansvar selv og komme seg ut fra jobben, og du som leder skal støtte og veilede den ansatte til å bytte jobb. 

Lederteoriene praktiseres rundt ansvarsfraskrivelse, og dette skinner så sykt igjennom i lederpraktiseringene. 

For all del. Det finnes mange gode ledere også. Både med og uten utdannelse, i alle aldre. Men du må langt mellom arbeidsplassene for å finne disse. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...