Gå til innhold

Til arbeidsgivere og ansettelsesansvarlige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til deg som bor i mindre by og tettstrøk. 

Synes du det er rart at noen som ikke har bodd i byen eller tettstedet søker til bedriften for å jobbe i den? samtidig som dem sier at de er villig til å flytte dit?

Anonymkode: beaa9...600

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så veldig rart. Bor jo det selv, og syns det er et godt valg. 

Det er jo naturlig å snakke om på et intervju. 

• Liker 1
Skrevet
stan skrev (42 minutter siden):

Ikke så veldig rart. Bor jo det selv, og syns det er et godt valg. 

Det er jo naturlig å snakke om på et intervju. 

kan du repetere det du skrev, opplevde det ikke tydelig det du skrev nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke rart at noen vil flytte dit hvor jeg bor selv. Jeg synes det er fint å bo her, det er ikke så merkelig at andre bor her.

Dette er noe det er naturlig å snakke om på et intervju. 

Hvorfor vedkommende ønsker å flytte hit. Det kan ofte si noe om hvor langvarig ansettelses forholdet blir.

• Liker 1
Skrevet

Det er helt vanlig å bo et sted og søke jobb et annet sted. Når man får jobben, flytter man. 

Anonymkode: 7fdb2...c5d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt vanlig å bo et sted og søke jobb et annet sted. Når man får jobben, flytter man. 

Anonymkode: 7fdb2...c5d

jeg har erfart spørsmålene som mer kritiske, og hvorfor flytte fra der du bor nå. 

Skrevet

Det er ganske vanlig å få søkere fra andre steder. Men da må man selvsagt forsikre seg om at vedkommende man velger faktisk ønsker å flytte på seg. En ansettelsesprosess er både omfattende og tidkrevende, så vi vil så klart ikke kaste det bort på noen som til slutt sier nei til jobben fordi de ombestemte seg og ikke ønsket å flytte likevel.

Anonymkode: da2f2...f46

Skrevet

Mange mindre steder sliter å få nye ansatte, da spesielt folk som er høyere utdannet. De håper da at den som søker har ønsker om å bo på stedet og at de ikke vil flytte bort alt for tidlig. Jeg søkte selv jobb på et mindre sted som nyutdannet, men bodde der bare ett halvt år da jeg fikk jobb i et mer sentralt sted. Dette er helt normalt, selv om de kunne ønske folk vil bli lengre. 

Anonymkode: 4c0db...7aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Til deg som bor i mindre by og tettstrøk. 

Synes du det er rart at noen som ikke har bodd i byen eller tettstedet søker til bedriften for å jobbe i den? samtidig som dem sier at de er villig til å flytte dit?

Er ikke en uvanlig situasjon 

Skrevet

Da jeg bodde i Lofoten var det utrolig mange søkere på jobber lokalt fra folk som bodde alle andre plasser enn i Lofoten. Søkerne skulle selvsagt flytte varig. Men sannheten er vel nærmere det at mange ønsker å oppleve øyriket i et år også forsvinner de like fort som de kom 🙄 Også er det påan igjen. Ikke like lett for lokale å få seg jobber da de trodd alt må tilby stillingen til den som er best egnet. Bør være en eller annen klausul om å bli boende minst tre år 😝

Anonymkode: 0450f...ee4

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

jeg har erfart spørsmålene som mer kritiske, og hvorfor flytte fra der du bor nå. 

Da handler det kanskje mer om hvordan du oppfatter ting, enn hva som egentlig var ment. 

Anonymkode: e2c8b...f8e

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Da handler det kanskje mer om hvordan du oppfatter ting, enn hva som egentlig var ment. 

Det jeg oppfattet var ikke til å være tvil av. 

Men kjenner du noen her? hvorfor vil du flytte hit? hvis du fikk drømmejobben der du bor, hva ville du gjort?

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Å hold kjeften din, slutt med den jævla gaslightinga. Kanskje TS har rett? Hvorfor i alle dager tror du at din gjetning er mer riktig enn TS opplevelse? Sånne svar er så dumme jeg blir helt sprø 😅😡🤯

Anonymkode: 6102e...e85

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke på det som rart i det hele tatt, men har kun jobbet med rekruttering i Oslo-området og her er det jo mange tilflyttere. 

Anonymkode: 3e32b...428

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mer tydelig enn du klarer å formulere deg, skjønner ikke hva som var uklart i innlegget du siterte?

Anonymkode: 6aadd...629

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Mer tydelig enn du klarer å formulere deg, skjønner ikke hva som var uklart i innlegget du siterte?

Anonymkode: 6aadd...629

har du tydningen liksom?

Skrevet

Det er vel ganske vanlig?

Jeg har selv flyttet til en liten plass hvor jeg ikke hadde noen tilknytning - fordi det tilfeldigvis var der det var en jobb som passet til min litt snevre kompetanse. På intervju spurte de selvsagt hva jeg tenkte rundt det mer å flytte dit og sånn, men følte ikke at det ble brukt mot meg. Tror egentlig bare de var glade for å ha godt kvalifiserte søkere! Det er jo ingen hemmelighet at det ofte er vanskeligere å rekruttere «på bygda».

Bor der ennå, men vil jo tro at arbeidsplassen i ansettelsesprosessen lurte litt på hvor lenge jeg eventuelt ville bli om jeg fikk jobben… Det forstår jeg jo! Men sannheten er jo at man vet aldri med folk uansett. Man kan ha flaks og folk blir i tjue år, eller man kan ha uflaks og «miste dem» etter noen måneder. Det vet man jo som arbeidsgiver også. 

Kanskje mer uvanlig at folk vil flytte til et sted de ikke kjenner noen dersom de har en kompetanse hvor de kan få jobb hvor som helst (feks lærer, sykepleier, elektriker etc)? Forstår jo at det blir et tema på intervju uansett. Man vil jo gjerne få klarhet i hva slags motivasjon man har for jobben og hvordan man har reflektert rundt dette med flyttingen. 

Anonymkode: bbd27...65d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...