AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #1 Skrevet 30. oktober 2021 Det er en 100% stilling. Korte kontrakter som bare forlenges og forlenges, men ingen fast stilling. Det er jo ikke lov. Kan ikke spørre sjefen for da blir hun sur og jeg får sparken (hun finner en grunn). Er det lurt å skrive en e-post om det til henne slik at jeg har dokumentasjon i tilfelle hun gir meg sparken? "Hei. Jeg har jobbet her i snart 7 år uten å få fast jobb...". Hva synes dere? Anonymkode: ca0b6...321 2
stan Skrevet 30. oktober 2021 #2 Skrevet 30. oktober 2021 Er det noen tillitsvalgte eller verneombud du kan ta det opp med? 15
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #3 Skrevet 30. oktober 2021 Er du med i fagforbunet e.l.? Hvis ikke ville jeg ha meldt meg inn nå i dag! De vil kunne hjelpe deg. Jeg ville ikke ha tatt kontakt med sjefen før du har de i ryggen. I verste fall mister du jobben før du er organisert og da vet jeg ikke om de kan hjelpe deg? Etter 3 år (tror jeg?) har man rett på fast stilling. Sikkert mer detaljer som bestemmer, men det er illefall det jeg har blitt fortalt. Nok en gang vil fagforbundet få alle detaljene og hjelpe deg å få fast jobb. 7 år høres svært mye ut... Anonymkode: a39bf...03d 19
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #4 Skrevet 30. oktober 2021 stan skrev (21 minutter siden): Er det noen tillitsvalgte eller verneombud du kan ta det opp med? Dessverre ikke Anonymkode: ca0b6...321
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #5 Skrevet 30. oktober 2021 Helt uholdbart. Har opplevd det selv og det er utrolig dårlig gjort. Men nå kommer den nye regjeringen til å innskrenke arbeidsgivernes rett til å ansette i midlertidige stillinger, så snart stiller du sterkere. Sjefen må følge loven - enten hun vil eller ei. Anonymkode: 12176...867 15
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #6 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er du med i fagforbunet e.l.? Hvis ikke ville jeg ha meldt meg inn nå i dag! De vil kunne hjelpe deg. Jeg ville ikke ha tatt kontakt med sjefen før du har de i ryggen. I verste fall mister du jobben før du er organisert og da vet jeg ikke om de kan hjelpe deg? Etter 3 år (tror jeg?) har man rett på fast stilling. Sikkert mer detaljer som bestemmer, men det er illefall det jeg har blitt fortalt. Nok en gang vil fagforbundet få alle detaljene og hjelpe deg å få fast jobb. 7 år høres svært mye ut... Anonymkode: a39bf...03d Hvorfor er det feil å sende en sånn mail? Får jeg sparken, kan jeg kontakte advokat og sjefen får problemer for å gi meg sparken Anonymkode: ca0b6...321 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #7 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Helt uholdbart. Har opplevd det selv og det er utrolig dårlig gjort. Men nå kommer den nye regjeringen til å innskrenke arbeidsgivernes rett til å ansette i midlertidige stillinger, så snart stiller du sterkere. Sjefen må følge loven - enten hun vil eller ei. Anonymkode: 12176...867 Ansette ja...Hva med oss som har jobbet sånn i 5-7 år? Vi får ikke plutselig faste stillinger Anonymkode: ca0b6...321 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #8 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er en 100% stilling. Korte kontrakter som bare forlenges og forlenges, men ingen fast stilling. Det er jo ikke lov. Kan ikke spørre sjefen for da blir hun sur og jeg får sparken (hun finner en grunn). Er det lurt å skrive en e-post om det til henne slik at jeg har dokumentasjon i tilfelle hun gir meg sparken? "Hei. Jeg har jobbet her i snart 7 år uten å få fast jobb...". Hva synes dere? Anonymkode: ca0b6...321 Ja, e-post er en god ide. Og jeg ville meldt meg inn i en fagforening. Anonymkode: 12176...867 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #9 Skrevet 30. oktober 2021 Var akkurat i samme situasjon som deg. Meldte meg inn i fagforbundet og de hjalp meg med 100% fast stilling. Sjefen hadde ikke noe annet valg en å gi det til meg. Og takk gud for at jeg gjorde det, for bare et par mnd etter ble jeg gravid. Anonymkode: 4f4ca...f52 19
Gjest O.G. Skrevet 30. oktober 2021 #10 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er en 100% stilling. Korte kontrakter som bare forlenges og forlenges, men ingen fast stilling. Det er jo ikke lov. Kan ikke spørre sjefen for da blir hun sur og jeg får sparken (hun finner en grunn). Er det lurt å skrive en e-post om det til henne slik at jeg har dokumentasjon i tilfelle hun gir meg sparken? "Hei. Jeg har jobbet her i snart 7 år uten å få fast jobb...". Hva synes dere? Anonymkode: ca0b6...321 At du bare stille og rolig søker jobb andre steder. Uten å si noe til sjefen din før du får ny jobb.
stan Skrevet 30. oktober 2021 #11 Skrevet 30. oktober 2021 Arbeidsmiljøloven er klar på at etter maks fire år er man fast ansatt. Selv om sjefen ikke gjør noe, har TS samme rettigheter som en fast ansatt allerede. Det høres ut som et arbeidssted som er preget av lovløshet. 18
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #12 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ansette ja...Hva med oss som har jobbet sånn i 5-7 år? Vi får ikke plutselig faste stillinger Anonymkode: ca0b6...321 Jo, fordi midlertidige stillinger er nettopp midlertidige. Når de løper ut, så må de tilby faste stillinger i henhold til lovverket så fremt det går gjennom før nyttår som er planen til Støre. Anonymkode: 85e13...369 7
Fru-Krok Skrevet 30. oktober 2021 #13 Skrevet 30. oktober 2021 Meld deg inn i en fagforening asap, dersom det ikke finnes plasstillitsvalgt vil du få hjelp sentralt. 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #14 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Var akkurat i samme situasjon som deg. Meldte meg inn i fagforbundet og de hjalp meg med 100% fast stilling. Sjefen hadde ikke noe annet valg en å gi det til meg. Og takk gud for at jeg gjorde det, for bare et par mnd etter ble jeg gravid. Anonymkode: 4f4ca...f52 Hva om jeg bare sier til sjefen at "jeg har snakket med fagforeningen..." slik at hun skjerper seg? Anonymkode: ca0b6...321
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #15 Skrevet 30. oktober 2021 O.G. skrev (44 minutter siden): At du bare stille og rolig søker jobb andre steder. Uten å si noe til sjefen din før du får ny jobb. Hvorfor søke andre jobber? Anonymkode: ca0b6...321 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #16 Skrevet 30. oktober 2021 stan skrev (43 minutter siden): Arbeidsmiljøloven er klar på at etter maks fire år er man fast ansatt. Selv om sjefen ikke gjør noe, har TS samme rettigheter som en fast ansatt allerede. Det høres ut som et arbeidssted som er preget av lovløshet. Absolutt. Så hva synes du om en sånn e-post? Anonymkode: ca0b6...321 2
Gjest O.G. Skrevet 30. oktober 2021 #17 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor søke andre jobber? Anonymkode: ca0b6...321 For denne plassen høres ikke ut som et bra sted å være i 7 år til, for å si det sånn.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #18 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Helt uholdbart. Har opplevd det selv og det er utrolig dårlig gjort. Men nå kommer den nye regjeringen til å innskrenke arbeidsgivernes rett til å ansette i midlertidige stillinger, så snart stiller du sterkere. Sjefen må følge loven - enten hun vil eller ei. Anonymkode: 12176...867 Likevel går universitetene under radaren, og fortsetter å lyse postdoc-stillinger uten reelle muligheter for høyere stilling på sikt. Anonymkode: b1bde...b04 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #19 Skrevet 30. oktober 2021 Det er så mange tråder her inne som beskriver ulovlige arbeidsforhold. Når skal folk forstå fagforeningenes plass i arbeidslivet? Vi som er medlemmer betaler kontigent for at forbundene skal kunne jobbe for et anstendig og godt arbeidsliv og vi får hjelp om vi opplever det motsatte. Noen her tror visst at Arbeidstilsynet er et slags gratis ombud du kan løpe til hvis du føler deg forurettet på jobben. Slik er det ikke. Du kan selvsagt gå til privat søksmål, men det blir fort sytti tusen i advokathonorar og du risikerer å tape saken samt bli sittende med motpartens saksomkostninger. Ts: Følg rådet som flere her har gitt deg, meld deg inn i fagforeningen! Og dere andre, gjør det samme, ikke vent til du får trøbbel, det er usoledarisk. Anonymkode: c78f0...75f 15
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #20 Skrevet 30. oktober 2021 O.G. skrev (19 minutter siden): For denne plassen høres ikke ut som et bra sted å være i 7 år til, for å si det sånn. Skjønner det, men denne plassen har mange positive ting som jeg kanskje ikke finner andre steder Anonymkode: ca0b6...321
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå