AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #1 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg slutter på ppilla i slutten av august. Fikk mensen igjen med en gang, og tror jeg har sånn cirka kontroll på eggløsning ved hjelp av app og el-tester. Vi hadde sex hver dag rundt antatt el-tidspunkt. Skuffelsen var derfor stor da mensen kom nå. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke har gått denne gangen - bør vi allerede nå frykte dårlig kvalitet feks hos mannen? Anonymkode: e3e90...147
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #3 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nei. Anonymkode: 166ea...a6b Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor ikke? Overalt hvor jeg googler får jeg inntrykk av at man blir gravid så sant man har sex rundt eggløsning. Anonymkode: e3e90...147
Patriotpaula Skrevet 30. oktober 2021 #4 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor ikke? Overalt hvor jeg googler får jeg inntrykk av at man blir gravid så sant man har sex rundt eggløsning. Anonymkode: e3e90...147 Gitt at et par er friske og man har sex på riktig tidspunkt rund EL, så er det bare ca 20% sannsynlighet for graviditet hver måned. Litt avhengig av hvor gamle dere er, så trenger du ikke å tenke på at noe er galt før dere har prøvd ett år Alt innenfor ett år regnes som normalt 9
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #5 Skrevet 30. oktober 2021 Det skrives vel overalt at det er helt normalt at det kan ta tid, at det er helt normalt at det kan ta 6-12 måneder med prøving før man eventuelt blir gravid? Det er i alle fall den oppfatning jeg har, og som jeg har fått gjennom all min googling om temaet Man har ca. 20-25% sjanse for befruktning per syklus når man er i sin mest fruktbare alder og er frisk. Spesielt når man kommer av hormonell prevensjon - da kan ta det flere måneder før kroppen stabiliserer seg og gir deg eggløsning. For vår del klaffet det i prøveperiode 3, hvor vi hadde truffet blink med eggløsningen osv de to andre gangene også. Ungt, friskt par. Anonymkode: 19d6e...9af 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #6 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det skrives vel overalt at det er helt normalt at det kan ta tid, at det er helt normalt at det kan ta 6-12 måneder med prøving før man eventuelt blir gravid? Det er i alle fall den oppfatning jeg har, og som jeg har fått gjennom all min googling om temaet Man har ca. 20-25% sjanse for befruktning per syklus når man er i sin mest fruktbare alder og er frisk. Spesielt når man kommer av hormonell prevensjon - da kan ta det flere måneder før kroppen stabiliserer seg og gir deg eggløsning. For vår del klaffet det i prøveperiode 3, hvor vi hadde truffet blink med eggløsningen osv de to andre gangene også. Ungt, friskt par. Anonymkode: 19d6e...9af Ja, jeg leser jo det, men samtidig har jeg fått inntrykk av at hvis man har samleie rundt eggløsning, så bør man bli gravid. Men kanskje det bare er ment som at man øker sjansene? Uansett takk for at du delte, det var oppløftende. Jeg er 27, mannen fylte nettopp 30. Etter hva vi vet er vi friske, og holder oss i god fysisk form. Anonymkode: e3e90...147
Amatariel Skrevet 30. oktober 2021 #7 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg ble også veldig frustrert når vi ga alt og hadde myyye sex rundt EL og ingenting skjedde. Sannsynligvis er det flaks/uflaks involvert, men da vi forsøkte å spare oss litt så ble det klaff. To av barna våre er unnfanget med sex på 3 av 5 av de fertile dagene, og ett med 2 av 5 dager. Så dere kan jo prøve det... 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #8 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja, jeg leser jo det, men samtidig har jeg fått inntrykk av at hvis man har samleie rundt eggløsning, så bør man bli gravid. Men kanskje det bare er ment som at man øker sjansene? Uansett takk for at du delte, det var oppløftende. Jeg er 27, mannen fylte nettopp 30. Etter hva vi vet er vi friske, og holder oss i god fysisk form. Anonymkode: e3e90...147 Det er ved sex på de riktige dagene (altså når man treffer eggløsningen) at man i gjennomsnitt har 20-25% sjanse for graviditet per syklus Så det skal en god del flaks til selv om at er tipp topp med begge parter! Jeg vet det er ekstremt vanskelig, men du må nok bare være tålmodig og tro på det som skrives - at selv friske, unge par kan bruke opp mot 1 år uten at det er noe galt med noen av dem. Jeg mener å ha lest at gjennomsnittlig prøvetid er på ca 4 måneder eller noe slikt? Så dere har jo faktisk ikke prøvd lenge i det hele tatt (selv om det føles ekstremt lenge, i know…) Dere kan jo bestille time til privat utredning da, hvis det kan hjelpe deg med å senke skuldrene Anonymkode: 19d6e...9af 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #9 Skrevet 30. oktober 2021 Hvis du gikk av pillen i slutten av august så har dere vel ikke hatt mer enn 2 prøveperioder enn så lenge. Men går det mer enn 6-7 mnd og dere stresser veldig, så kan mannen sikkert levere inn en spermprøve for sikkerhets skyld. Men hjelp i det offentlige får man uansett ikke før man har vært prøvere i ett år. Jeg ble gravid i PP4 (=prøveperiode 4) med mine 2 siste barn, første barn var ikke planlagt og ble unnganget pga hull i kondomet ☺ Jeg tenker at de fleste blir nok gravide innen 6 mnd, og en god del flere i løpet av ett år. Anonymkode: 5a3a4...3cc 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #10 Skrevet 30. oktober 2021 Problemet her er at man tror det bare er å ha sex så blir man gravid. De kaster prevensjon etter oss, men npr man faktisk begynner å prøve, innser man at vi nesten er blitt løyet for. Man blir ikke gravid bare man ser en penis 😂 Det er rundt 20% sjanse for at det skjer hver mnd. Bare 20%. Det er ikke de beste sjansene. Mange får det til. Men mange bruker lang tid på å få det til. Det er en grunn til at man får beskjed om at man må ha prøvd i minst 1 år før man søker hjelp. For det tar tid, for de fleste. Anonymkode: f6933...e09 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #11 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ved sex på de riktige dagene (altså når man treffer eggløsningen) at man i gjennomsnitt har 20-25% sjanse for graviditet per syklus Så det skal en god del flaks til selv om at er tipp topp med begge parter! Jeg vet det er ekstremt vanskelig, men du må nok bare være tålmodig og tro på det som skrives - at selv friske, unge par kan bruke opp mot 1 år uten at det er noe galt med noen av dem. Jeg mener å ha lest at gjennomsnittlig prøvetid er på ca 4 måneder eller noe slikt? Så dere har jo faktisk ikke prøvd lenge i det hele tatt (selv om det føles ekstremt lenge, i know…) Dere kan jo bestille time til privat utredning da, hvis det kan hjelpe deg med å senke skuldrene Anonymkode: 19d6e...9af Man skal ha rimelig mye penger til overs dersom man velger privat fertilitetsutredning etter bare 2 prøveperioder ☺ Anonymkode: 5a3a4...3cc 3
Marai Skrevet 30. oktober 2021 #12 Skrevet 30. oktober 2021 Det viktigste er at man må slapper av selv om man ønsker seg et barn , ikke stress , det vil gjøre ting verre . nyt sexen og ikke tenk at nå skal jeg bli gravid ^^ 1
Rosatoast Skrevet 30. oktober 2021 #13 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg slutter på ppilla i slutten av august. Fikk mensen igjen med en gang, og tror jeg har sånn cirka kontroll på eggløsning ved hjelp av app og el-tester. Vi hadde sex hver dag rundt antatt el-tidspunkt. Skuffelsen var derfor stor da mensen kom nå. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke har gått denne gangen - bør vi allerede nå frykte dårlig kvalitet feks hos mannen? Anonymkode: e3e90...147 Det kan ta flere måneder, ca 6 mnd før man blir gravid når man prøver. Og når man har gått på prevensjon kan det også ta tid. Så det at du er utålmodig allerede nå, forstår jeg ikke helt. Dette er jo allmenn kunnskap
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #14 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man skal ha rimelig mye penger til overs dersom man velger privat fertilitetsutredning etter bare 2 prøveperioder ☺ Anonymkode: 5a3a4...3cc Det er jo flere som sjekker seg selv før de starter prøvingen, så akkurat det er jo opp til hvert enkelt par å vurdere Jeg mente egentlig bare at man ikke trenger å vente det nødvendige året som er kravet i det offentlige, dersom man kjenner at usikkerheten rundt om noe kan være galt blir for stor før den tid. Anonymkode: 19d6e...9af 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #15 Skrevet 30. oktober 2021 Marai skrev (1 minutt siden): Det viktigste er at man må slapper av selv om man ønsker seg et barn , ikke stress , det vil gjøre ting verre . nyt sexen og ikke tenk at nå skal jeg bli gravid ^^ Dette er det dårligste rådet man kan gi. Hvis man har vært prøver selv så vet man at det er umulig å ikke tenke på graviditet. Normalt stress reduserer ikke fertiliteten. Det som hjelper er å kartlegge eggløsning og sørge for at man treffer riktige dager. Anonymkode: b1242...b4a 7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #16 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo flere som sjekker seg selv før de starter prøvingen, så akkurat det er jo opp til hvert enkelt par å vurdere Jeg mente egentlig bare at man ikke trenger å vente det nødvendige året som er kravet i det offentlige, dersom man kjenner at usikkerheten rundt om noe kan være galt blir for stor før den tid. Anonymkode: 19d6e...9af Ja det er jeg helt enig i. Jeg kom bare til å tenke på pilotfrue Julianne Nygard og mannen som gikk for privat utredning og behandling etter bare 4 prøveperioder, var det vel. Det avdekket at Julianne hadde få egg igjen. Det kostet dem flere hundre tusen kroner og masse tøff hormonbehandling med sprøyter og gynekologiske besøk med uttak og innsett. Så ble hun plutselig gravid på den naturlige måten og de fikk barn nr 1. Ett års tid senere ble de igjen gravide på naturlig vis og har nå 2 små. De hadde spart seg for store pengesummer, mye tid og masse ubehag og smerte dersom de bare hadde vært litt mer tålmodige. Men at mannen kan levere inn en spermprøve etter 6-7 mnd med prøving syns jeg er helt greit. For det krever jo nærmest ingenting. Anonymkode: 5a3a4...3cc
Hedda-78 Skrevet 30. oktober 2021 #17 Skrevet 30. oktober 2021 Du har fått feil inntrykk, ts. Det er overhode ikke noen garanti for å bli gravid selv om man har sex på nøyaktig riktig tidspunkt og både mannen og dama er unge og har perfekt helse og egg/sperm. Det øker sjansen, ja, men det kan lilevel ta lang tid før spiren sitter. Det er normalt. Du har ingen grunn til å tro at det er noe galt med dere bare fordi du ikke ble gravid denne ene mnd. 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #18 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det er jeg helt enig i. Jeg kom bare til å tenke på pilotfrue Julianne Nygard og mannen som gikk for privat utredning og behandling etter bare 4 prøveperioder, var det vel. Det avdekket at Julianne hadde få egg igjen. Det kostet dem flere hundre tusen kroner og masse tøff hormonbehandling med sprøyter og gynekologiske besøk med uttak og innsett. Så ble hun plutselig gravid på den naturlige måten og de fikk barn nr 1. Ett års tid senere ble de igjen gravide på naturlig vis og har nå 2 små. De hadde spart seg for store pengesummer, mye tid og masse ubehag og smerte dersom de bare hadde vært litt mer tålmodige. Men at mannen kan levere inn en spermprøve etter 6-7 mnd med prøving syns jeg er helt greit. For det krever jo nærmest ingenting. Anonymkode: 5a3a4...3cc Jeg kjenner ikke helt til historien hennes, men jeg kan forstå hva du mener altså! Selve utredningen koster vel ikke mer enn 2-3000 i det private og inkluderer sjekk av begge parter (jeg synes ikke det er en horribel pris). Da kan man få en indikasjon på hvordan det står til, om man har pcos eller eventuelle andre utfordringer som kan være relativt enkle å behandle. Jeg ville nok likt å vite dersom jeg hadde unormalt få egg igjen for min alder, og da vite at vi kanskje ikke skal vente for lenge før vi eventuelt tar steget videre og starter med IVF. Selv par som har utfordringer (som pilotfruen og mannen) kan jo ha flaks å bli gravide uten hjelp også Men ja, selv tenkte jeg, da vi startet prøvingen, at jeg ville ta en slik utredning dersom jeg ikke hadde blitt gravid innen et halvt år, bare for å utelukke at det var noe helt åpenbart galt med en av oss. Jeg hadde nok uansett ikke hatt tålmodigheten til å vente et helt år, selv jeg vet at det er helt normalt. Så tenker det får være opp til det enkelte par hvor lenge de ønsker å prøve før de eventuelt tar en sjekk, om det er noen måneder eller over et år Anonymkode: 19d6e...9af 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #19 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Man skal ha rimelig mye penger til overs dersom man velger privat fertilitetsutredning etter bare 2 prøveperioder ☺ Anonymkode: 5a3a4...3cc Vi har greit stram økonomi, men de få tusenlappene det er med en utredning i det private, det fant til og med vi fram Har man ikke 3000 ca å avse har men vel heller ikke råd til barn. Syntes det var veldig greit å få bekreftet at vi ikke forsøkte måned etter måned på dårlig sperm eller uten el. Vi sjekka oss i pp3 og angrer absolutt ikke selv om vi ble gravide kun et par pp'er etter det. Verdt pengene. Anonymkode: b6e60...3b0 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #20 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, jeg leser jo det, men samtidig har jeg fått inntrykk av at hvis man har samleie rundt eggløsning, så bør man bli gravid. Men kanskje det bare er ment som at man øker sjansene? Uansett takk for at du delte, det var oppløftende. Jeg er 27, mannen fylte nettopp 30. Etter hva vi vet er vi friske, og holder oss i god fysisk form. Anonymkode: e3e90...147 Ja, det er ment som at da øker du sjansene. Eller egentlig som at det er kun da det er sjanser. Fra ca. 5 dager før til 1 dag etter eggløsning er det mulig å bli gravid. Og sjansen er størst et par dager før og på selve eggløsningsdagen. Det er altså ikke sånn at man nødvendigvis blir gravid hvis man har sex rundt eggløsning. Men man blir ikke gravid hvis man bare har samleier langt unna eggløsning (med mindre man ikke hadde helt kontroll på eggløsningen og traff på den likevel). Alderen, og at dere ikke har noen kjente fertilitetsutfordringer tatt i betraktning, trenger dere ikke frykte noe på en god stund enda. Sannsynligvis klaffer det i løpet av de neste månedene Anonymkode: 981bd...32f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå