Gå til innhold

Ble avskjedet fra jobb idag, kom forseint

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da må man jo få betalt 1 time extra. Pleier å vare på jobb ca 10 min før ikke en time?????? Det blir jo 30 timer extra hvar mnd? Om ikke mer Hvis man ska drive på sånn? 

Anonymkode: 089c4...9f3

Det er ingen vits å svare såpass barnslig som det her.
Du plikter å være tilstede når arbeidet starter. Om du da er avhengig av kollektivtransport, så er det ditt ansvar å ta kollektivtransport som er såpass tidlig ute at du skal kunne tåle at det skjer noe i trafikken (innenfor rimelighetens grenser) 

Om jeg tar buss til jobb, så går bussen 6 ganger i timen. Jeg kan selvfølgelig velge den som er fremme 5 min før jeg starter på jobb, men da må jeg tåle risikoen det medfører.

Når dette har skjedd 4 ganger tidligere på en måned, så er det ganske åpenbart at du ikke holder det ansvaret som ligger på deg. Det er ingen som ber deg om å komme en time før. De ber deg være der presis. Det klarer du ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

laPistola skrev (9 minutter siden):

Absolutt, jeg forsvarer ikke ts, bare synes kommentarene ble så duste. « du er uansvarlig som ikke har bil» .. ok, så folk må kjøpe seg bil før de får jobb 😅 tror heller ikke det er vanlig og ALDRI ha opplevd og bli forsinket og komme for sent, det er liksom et stort gap mellom det og å komme for sent en gang i uka.

Enig i det du sier til slutt her, blir for stort gap ja. Jeg har levd i 50 år, og har ikke for vane å komme for sent. Å komme en time for sent flere ganger i måneden er ganske ekstremt, selv om ts har god grunn for forseintkomming. 
Det har hendt en sjelden gang at jeg har blitt forsinket av en eller annen grunn, heldigvis har det da aldri vært helt krise (at jeg er den eneste til å ta over vakta fex) men da har jeg ringt jobb og forklart situasjonen. I dag er jo det å ta en telefon ikke noe problem. Så lurer på om ts har gjort dette?

Føler på meg at det er mer som ligger bak her, og at forsentkommingen bare er et påskudd for å kvitte seg med en ansatt. 
Av en eller annen grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Men skulle ikke kollektiv bli det nye fremkomstmiddlet i Norge? Å ha bil lønner seg ikke i Oslo. Da kommer du hvartfall forseint. 

Ja, og alle andre kommer for sent også. Med bedre kapasitet på kollektivtrafikken ville færre kommet for sent på jobb. Arbeidsgivere burde oppmuntre til å reise kollektivt.

Anonymkode: 5b611...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trodde dock ikke att norge var så extremt perfekte att for seint komming er ulivligt. Jeg kan godt ta en tbana å vare på jobb en time i Forvei. Men det blir jo 30 timer extra jobb hvar mnd. 

Jeg starter kl 09, men vet at rush/ulykker osv kan forekomme. Seneste jeg har kommet er 08:58. (Men jmf gps skal jeg være der 08:00 pleier å komme 08:05-08:15)

Anonymkode: 0500f...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva gjør man når man får kjeft / trusler om oppsigelse når man én gang kommer sent mens de andre kollegaene kommer sent gang på gang uten konsekvenser? 

Anonymkode: f3d17...358

Noen som kan svare? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri kommet for seint på jobb i løpet av 32 år. Tror det er mere normalen at folk sjeldent kommer for seint på jobb enn rett som det er som deg. 

"Upresise folk er ikke folk til å stole på" sa en kjent arbeidslivstopp til meg i min ungdom. 

Anonymkode: ba8ce...ac1

Jeg kommer for sent rett som det er og det er ikke unormalt hos oss. Men vi har fleksitid, så vi må jo uansett ta det igjen. Har jeg møter fra dagen starter, beregner jeg ekstra god tid, men har jeg ikke det, så dropper jeg ikke å skifte den bæsjebleia som dukka opp på vei ut døra for å rekke å sitte på plassen min akkurat til arbeidsdagens start. Dette er normalen hos oss.

Denne kjente arbeidslivstoppen hadde kanskje hjemmeværende kone?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen som kan svare? 🙂

Høres ut som en sak for fagforening/verneombud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (Akkurat nå):

Høres ut som en sak for fagforening/verneombud.

Jeg kan jo ikke dokumentere at han kjefter på meg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Bacteria skrev (13 minutter siden):

Enig i det du sier til slutt her, blir for stort gap ja. Jeg har levd i 50 år, og har ikke for vane å komme for sent. Å komme en time for sent flere ganger i måneden er ganske ekstremt, selv om ts har god grunn for forseintkomming. 
Det har hendt en sjelden gang at jeg har blitt forsinket av en eller annen grunn, heldigvis har det da aldri vært helt krise (at jeg er den eneste til å ta over vakta fex) men da har jeg ringt jobb og forklart situasjonen. I dag er jo det å ta en telefon ikke noe problem. Så lurer på om ts har gjort dette?

Føler på meg at det er mer som ligger bak her, og at forsentkommingen bare er et påskudd for å kvitte seg med en ansatt. 
Av en eller annen grunn. 

Tviler på at ts har ringt og tror også det ligger noe mer bak. Og sparke en dyktig ansatt etter 6 år fordi trikken en forsinket 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, og alle andre kommer for sent også. Med bedre kapasitet på kollektivtrafikken ville færre kommet for sent på jobb. Arbeidsgivere burde oppmuntre til å reise kollektivt.

Jeg har i løpet av 35 år i arbeidslivet enda ikke kommet for sent på jobb, så nei, alle andre gjør ikke det. Om man kommer for sent til stadighet, må man jo beregne seg bedre tid før vakten starter, så enkelt er det. Evner man ikke det, da har man et problem.

Nå er det mye i denne tråden som ikke henger på greip, så sannsynligvis er det bare noen som har det gøy her, men at enkelte er "kronisk" for sene på jobb, er en realitet. De er som regel de samme som kommer for sent til avtaler ellers i livet også, og skjønner ikke hvorfor det er et problem.

Anonymkode: 83a7c...2ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har i løpet av 35 år i arbeidslivet enda ikke kommet for sent på jobb, så nei, alle andre gjør ikke det. Om man kommer for sent til stadighet, må man jo beregne seg bedre tid før vakten starter, så enkelt er det. Evner man ikke det, da har man et problem.

Nå er det mye i denne tråden som ikke henger på greip, så sannsynligvis er det bare noen som har det gøy her, men at enkelte er "kronisk" for sene på jobb, er en realitet. De er som regel de samme som kommer for sent til avtaler ellers i livet også, og skjønner ikke hvorfor det er et problem.

Anonymkode: 83a7c...2ba

Nå tar du da ting ut av kontekst, men jeg burde sikkert vært litt tydeligere. Jeg mente å snakket om konsekvensen av at enda fler skal begynne å kjøre bil i Oslo fremfor å kjøre kollektivt. Trafikkork er ikke noe mer forutsigbart enn bussen. Om enda fler skal kjøre bil i Oslo, vil det ikke nødvendigvis bli færre forsentkomminger, og man gjør det enda vanskeligere for de som MÅ være på jobb til et gitt tidspunkt. Jeg MÅsom regel ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg får jo feriepenger og en lønn till utbetalt 15. Så tror egt går helt fint å klare seg i 18 uker. Men alltså alla kommer for seint og det Gjelder alle! Finnes ikke ett eneste perfekt menneske som kommer i tide på allt i livet. Kan vare venner, middager, møten allt. Men få fort det Gjelder en jobb da er det på liv og død. Jeg har selv kolleger som kom for seint flere ganger. Men over tid. Jeg va veldigt uheldig denne mnd. Det er sjipt… 

Jeg har aldri i mitt liv kommet for sent. Og jeg har tatt både buss, bane, tog og båt til ulike jobber. Jeg har riktignok ofte måttet vente lenge før jobben starter, men det er jo mitt problem. Heller det enn å risikere å komme for sent. 

Anonymkode: e3032...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men hva gjør man når man får kjeft / trusler om oppsigelse når man én gang kommer sent mens de andre kollegaene kommer sent gang på gang uten konsekvenser? 

Det er av slike grunner enkelte velger å organisere seg i et fagforbund.

Hvordan vet du ar de andre ikke har fått kjeft/trusler?

Hva står i kontrakten din om arbeidstid?

Når det gjelder signalfeil eller kjøreledninger som faller ned så hadde jeg tatt taxi og sendt regningen til Ruter/Skyss/Vy - det gjorde jeg her i Bergen da jeg måtte være en plass til et visst klokkeslett og Bybanen stod hele dagen. Jeg fikk det dekket av Skyss. Så det at det ikke finnes alternativer når buss/bane står er bare tull.

Hvis jeg stod i fare for at dette kunne skje ofte fordi logistikken gjorde meg avhengig av et bestemt til tider upålitelig fremkomstmiddel ville jeg snakket med arbeidsgiver for å komme frem til en løsning vi begge kunne leve med. 

Hvis TS sin sak skal stemme, har hun fått en skriftlig oppsigelse som ikke er begrunnet med eget forhold men med arbeidsgivers forhold - mens man muntlig hadde sagt noe annet. Dette har man gjort fordi man ønsker å kvitte seg med en brysom ansatt uten at det får konsekvenser. Jeg kan ikke svare på behandlingstiden på dagpenger. Det er også rimelig klart at TS ikke har fått avskjed, men oppsigelse. Det er ikke vanlig at man får lønn "frem til den 15." når man må gå på dagen. TS vil heller ikke få dagpenger før oppsigelsestiden er gått ut - uansett om hun er fritatt for arbeidsplikt eller ikke. Dette fordi NAV ikke dekker dagpenger i oppsigelsestiden - så vidt jeg husker fra den tiden jeg selv var arbeidsledig kan man heller ikke søke før oppsigelsestiden er utløpt. Det kan jo være at TS bare har gått vakter som ekstrahjelp og at hennes oppsigelse betyr at hun ikke får flere vakter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
anon321 skrev (15 timer siden):

Om jeg tar buss til jobb, så går bussen 6 ganger i timen. Jeg kan selvfølgelig velge den som er fremme 5 min før jeg starter på jobb, men da må jeg tåle risikoen det medfører.

Du er klar over at det finnes steder der det ikke går buss 6 ganger i timen? Dette her må være trådens mest idiotiske svar.

Altså: jeg bor en plass der banen går 10 ganger i timen, hva hjelper det hvis banen ikke går i 1 time, 2 timer eller 8 timer? Og hva hadde dette hjulpet dersom det var der jeg bodde før og bussen faktisk uteble fullstendig grunnet glatt føre eller overvann selv om den gikk 4 ganger pr time - mens korresponderende buss gikk 2 ganger pr time?

(Min løsning i disse tilfellene er selvsagt taxi, som da lokalt kollektivdriftsselskap Skyss må dekke, og har dekket. Et år betalte de 4 taxiregninger for meg grunnet forferdelig elendig service som ikke bare skyldtes vær og føre forhold).

Noen bor steder der bussen eller banen går en gang pr time. Da er det ingen andre alternativer når denne uteblir (enn taxi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (6 timer siden):

Du er klar over at det finnes steder der det ikke går buss 6 ganger i timen? Dette her må være trådens mest idiotiske svar.

Altså: jeg bor en plass der banen går 10 ganger i timen, hva hjelper det hvis banen ikke går i 1 time, 2 timer eller 8 timer? Og hva hadde dette hjulpet dersom det var der jeg bodde før og bussen faktisk uteble fullstendig grunnet glatt føre eller overvann selv om den gikk 4 ganger pr time - mens korresponderende buss gikk 2 ganger pr time?

(Min løsning i disse tilfellene er selvsagt taxi, som da lokalt kollektivdriftsselskap Skyss må dekke, og har dekket. Et år betalte de 4 taxiregninger for meg grunnet forferdelig elendig service som ikke bare skyldtes vær og føre forhold).

Noen bor steder der bussen eller banen går en gang pr time. Da er det ingen andre alternativer når denne uteblir (enn taxi).

Nei, det er ikke et idiotisk svar. 
Vedkommende har selv valgt å søke jobb på det stedet h*n jobber på. Om det går 1 buss i timen eller 25 er helt irrelevant. 

Vi har en trådstarter som tror at det er arbeidsgivers problem at h*n ikke klarer å være på jobb tidsnok. Om det viser seg at man må ta en buss som gjør at man enten er der 1 time før tiden uten å kunne jobbe eller få betalt, eller må ta en buss som gjør at man kommer forsent 4 ganger på en måned, da er man ikke kapabel til å jobbe der. Det er bare ren logikk. 

Dette er avveininger alle mennesker må gjøre i sitt liv. Det finnes flust av mennesker som pendler fra Porsgrunn til Oslo hver dag, med 1.5 time i bil pr vei. De velger det, for at de mener det gir de en bedre livskvalitet enn å jobbe lokalt til en lavere lønn. Dem om det, men det er uansett det valget de tar. 

Denne personen velger å bosette seg et sted, søke på jobb et annet sted, og så klage over at det er lite fremkommelighet? Det er jo bare helt usaklig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er jo det som er så fiffig. Her skal personer liksom komme ex antall timer før på jobb, men en vet jo ikke NÅR det er signalfeil og kjøreledninger som detter ned!

Anonymkode: dd381...9bf

Jeg bor i oslo og har aldri kommet for sent til jobb. jeg planlegger reisen med 20 min margin i tilfelle det blir forsinkelser. Blir det forsinkelser mer enn 20 min så har man rett til å refundert utlegg til taxi fra Ruter. 

Anonymkode: 34cce...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bor i oslo og har aldri kommet for sent til jobb. jeg planlegger reisen med 20 min margin i tilfelle det blir forsinkelser. Blir det forsinkelser mer enn 20 min så har man rett til å refundert utlegg til taxi fra Ruter. 

det skulle stå med minst 20 min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så når både toget og T-banen sto bom stille for et par uker siden var du den eneste som skulle ta taxi da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laPistola skrev (Akkurat nå):

Så når både toget og T-banen sto bom stille for et par uker siden var du den eneste som skulle ta taxi da? 

Det er et unntakstilstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...