Gå til innhold

Ble avskjedet fra jobb idag, kom forseint

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har arbeidet på samme arbeidsplass i 6 år. Seneste mnd kom jeg for seint 4 gng pga tbanen og trikken. Jeg kom forseint to ganger første året men ikke noe mer en 6 ganger totalt på 6 år. Og nå fick jeg sparken. Er det lov? Føler meg helt dritt…

Anonymkode: 089c4...9f3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du fått muntlig og skriftlig varsel? 

Anonymkode: 6861d...8a2

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du fått muntlig og skriftlig varsel? 

Det er ikke noe formelt krav om dette.

Men selvsagt er ikke et par forsentkomminger grun god nok til oppsigelse.

Avskjed på dagen kan man fint gi når det er snakk om tyveri, vold eller hendelser av samme alvorlighetsgrad.

Anonymkode: c9cff...e76

• Liker 13
Skrevet

Tror det går for å være usaklig oppsigelse. Så spørsmålet om muntlig eller skriftlig varsel er et viktig punkt i den sammenheng. Er du medlem av et forbund? 

Anonymkode: 18686...4f6

• Liker 8
Skrevet

Avskjediget og sparket er ikke det samme men begge deler er veldig kjipt. Du må skrive mer enn hva du føler hvis du vil ha gode innspill. Eventuelt kan du snakke med fagforeninga di. 

Anonymkode: 6f835...929

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noe formelt krav om dette.

Men selvsagt er ikke et par forsentkomminger grun god nok til oppsigelse.

Avskjed på dagen kan man fint gi når det er snakk om tyveri, vold eller hendelser av samme alvorlighetsgrad.

Anonymkode: c9cff...e76

Det er jo et krav om det når det gjelder slike hendelser som gjentar seg for at det skal være en saklig oppsigelse. Det er derfor jeg spurte. 

Forseintkomminger kan være grunn til oppsigelse dersom det medfører konsekvenser på jobb, spesielt om det involverer andre mennesker, man ikke sier ifra om man er forsinket og man ikke irettesetter seg når man får beskjed om det. De fleste ledere ser gjennom fingrene på dette her, men i bunn og grunn har ikke leder en usaklig grunn til oppsigelse når vedkommende har kommet forseint 4 ganger den siste måneden, så fremt prosessen er gjort saklig. 

Jeg kom kl 8.01 en gang, og leder sa at de spurte om når de skulle ringe meg. Vi startet kl 8.00. Så ja, det er forskjeller blant ledere og deres krav til punktlighet. 

• Liker 8
Skrevet

Det er ikke saklig grunn til avskjedigelse. Det kan være saklig grunn til oppsigelse. Oppsigelse skal likevel følge noen formalkrav, f.eks skal det gjennomføres samtale på forhånd.

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet

Dette var en god gammeldags trolletråd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo et krav om det når det gjelder slike hendelser som gjentar seg for at det skal være en saklig oppsigelse. Det er derfor jeg spurte. 

Forseintkomminger kan være grunn til oppsigelse dersom det medfører konsekvenser på jobb, spesielt om det involverer andre mennesker, man ikke sier ifra om man er forsinket og man ikke irettesetter seg når man får beskjed om det. De fleste ledere ser gjennom fingrene på dette her, men i bunn og grunn har ikke leder en usaklig grunn til oppsigelse når vedkommende har kommet forseint 4 ganger den siste måneden, så fremt prosessen er gjort saklig. 

Jeg kom kl 8.01 en gang, og leder sa at de spurte om når de skulle ringe meg. Vi startet kl 8.00. Så ja, det er forskjeller blant ledere og deres krav til punktlighet. 

Nei det er ikke noe krav om advarsel, det er en misforstålese mange tar som en sannhet. Det blir ofte praktisert advarsler i arbeidslivet fordi det gjør det lettere for arbeidsgiver ifht beviskrav når man vil sparke en ansatt, men det er ikke noe lovmessig krav.

TS dersom dette stemmer så antar jeg det ligger mer bak enn det du skriver her. For øvrig er det ditt ansavr å stille på jobb når du skal, fire forsentkomminger på en måned er ikke akseptabelt, da må du ta en tidligere buss for å være sikker på å stille presis. 

Anonymkode: b4c49...4a0

• Liker 12
Gjest Blondie65
Skrevet

Å måtte gå på dagen betyr at man har gjort en grov forsømmelse - f.eks. tyveri eller svindel - helt bevisst. 

Å bli oppsagt med oppsigelse pga eget forhold betyr at man gjentatt ikke har rettet opp i adferd som ikke er akseptabelt. Å komme for sent kan være en oppsigelsesgrunn. Da tenker jeg at grunnen er at man ikke makter å stå opp om morgenen og altså gjentatt forsover seg. Å komme for sent pga t-bane og trikk kan være god nok grunn dersom du burde forstått at det kan forekomme og har mulighet til å ta tidligere bane og trikk. 

Eksempel:

A) All trikk og bane står i mange timer grunnet spesiell teknisk feil og du gir beskjed til arbeidsgiver med en gang du ser at dette medfører du kommer for sent - ingen grunn til oppsigelse.

B) Trikk og bane blir forsinket grunnet stor trafikk flere ganger pr måned - den ansatte sier fra til arbeidsgiver med en gang at de blir forsinket. Dersom arbeidsgiver ikke aksepterer at slike forsinkelser kan forekomme må arbeidsgiver gjøre den ansatte oppmerksom på at denne typen logistikk er den ansattes ansvar og ikke arbeidsgivers og at det forventes at den ansatte kommer tidsnok fremover.

Selv om jeg er helt enig i at advarsler ikke er en lovfestet rett, men en oppsigelse skal være saklig og det er dette punktet som gjør at mange arbeidsgivere bruker advarsler.

Å komme for sent fire ganger i oktober er mye - men jeg er veldig usikker på om det er avskjedsgrunn (grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen i hht AML § 15.14). Her er det forhold utenfor TS' kontroll som er grunn for forsinkelsen, men spørsmålet er hvordan TS har kommunisert med arbeidsgiver. 

Skrevet
Blondie65 skrev (38 minutter siden):

Å måtte gå på dagen betyr at man har gjort en grov forsømmelse - f.eks. tyveri eller svindel - helt bevisst. 

Å bli oppsagt med oppsigelse pga eget forhold betyr at man gjentatt ikke har rettet opp i adferd som ikke er akseptabelt. Å komme for sent kan være en oppsigelsesgrunn. Da tenker jeg at grunnen er at man ikke makter å stå opp om morgenen og altså gjentatt forsover seg. Å komme for sent pga t-bane og trikk kan være god nok grunn dersom du burde forstått at det kan forekomme og har mulighet til å ta tidligere bane og trikk. 

Eksempel:

A) All trikk og bane står i mange timer grunnet spesiell teknisk feil og du gir beskjed til arbeidsgiver med en gang du ser at dette medfører du kommer for sent - ingen grunn til oppsigelse.

B) Trikk og bane blir forsinket grunnet stor trafikk flere ganger pr måned - den ansatte sier fra til arbeidsgiver med en gang at de blir forsinket. Dersom arbeidsgiver ikke aksepterer at slike forsinkelser kan forekomme må arbeidsgiver gjøre den ansatte oppmerksom på at denne typen logistikk er den ansattes ansvar og ikke arbeidsgivers og at det forventes at den ansatte kommer tidsnok fremover.

Selv om jeg er helt enig i at advarsler ikke er en lovfestet rett, men en oppsigelse skal være saklig og det er dette punktet som gjør at mange arbeidsgivere bruker advarsler.

Å komme for sent fire ganger i oktober er mye - men jeg er veldig usikker på om det er avskjedsgrunn (grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen i hht AML § 15.14). Her er det forhold utenfor TS' kontroll som er grunn for forsinkelsen, men spørsmålet er hvordan TS har kommunisert med arbeidsgiver. 

Men er det utenfor TS sin kontroll når det tross alt har skjedd 4 ganger på en måned? Da må jo TS ta en tidligere buss rett og slett.

Hadde en kollega som holdt på på samme måte. Bussen var forsinka og det kunne jo ikke han noe for. Mente at han ikke kunne ta bussen som gikk før for da måtte han vente 20 minutter på jobben før han startet. Vi er mange som møter 20 min før bare for å ha tid til å ta en kaffe og være klar, så der virkelig ikke at det er et problem. Ta en tidligere buss om det må til. Ferdig snakka.

Anonymkode: 21f25...ba7

• Liker 36
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har arbeidet på samme arbeidsplass i 6 år. Seneste mnd kom jeg for seint 4 gng pga tbanen og trikken. Jeg kom forseint to ganger første året men ikke noe mer en 6 ganger totalt på 6 år. Og nå fick jeg sparken. Er det lov? Føler meg helt dritt…

Fire ganger for sent pga tbane og trikk tyder på at det sannsynligvis kunne vært unngått tredje og fjerde gang.  Hvis man leser et par tre rettsreferater fra oppsigelsessaker ser man at arbeidsgiver ofte vinner frem når arbeidstaker gjentatte ganger kommer for sent og ikke oppfyller den kontraktsfestede tiden.  Det man dog ikke kan lese fra referatet er om forsentkommingen er en ren formaliasak som går igjennom, i stedet for et problematisk bakteppe der det egentlig er andre grunner til at arbeidsgiver ønsker å kvitte seg med en medarbeider.

• Liker 8
Skrevet

Vil jo tenke det kommer an på hva slags jobb det er også? Jeg jobber på båt og sover hjemme. Kommer jeg forsent må båten gå uten meg og jeg får ikke kommet på jobb før syv timer senere. Har hørt at vi kan bli akterutseilt tre ganger og så sparken. 
Er jo forskjell på det, lærer, barnehage som skal åpne, butikk som skal åpne osv, kontra et lager hvor du pakker pakker liksom.

Anonymkode: f6ec2...d05

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei det er ikke noe krav om advarsel, det er en misforstålese mange tar som en sannhet. Det blir ofte praktisert advarsler i arbeidslivet fordi det gjør det lettere for arbeidsgiver ifht beviskrav når man vil sparke en ansatt, men det er ikke noe lovmessig krav.

TS dersom dette stemmer så antar jeg det ligger mer bak enn det du skriver her. For øvrig er det ditt ansavr å stille på jobb når du skal, fire forsentkomminger på en måned er ikke akseptabelt, da må du ta en tidligere buss for å være sikker på å stille presis. 

Anonymkode: b4c49...4a0

Men jeg kan jo ikke hjelpe Hvis trikken eller banen er sikkelie försinka. Tar alltid tidligare tbana. Men kan ikke ta å drive med å vare på jobb en time for fordi jeg ikke ska riskere å komme forseint….. jeg fick sparken Og jeg kødder ikke. Jeg ringe seff sjefen mens jeg satt på trikken og tbanen. Og det va 4 ganger med sikkelie forsinkelse og avik og tull. Tokk taxi en gang av dem fordi vi måtte gå av Etter hvart. Instillt. Men denne mnd har jeg vart så jævla uheldig. Jeg har jo jobba der 6 år. Ikke Noen super viktigt jobb direkt, alltså kreves ikke utandning. Og jeg har vart super Flink. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men jeg kan jo ikke hjelpe Hvis trikken eller banen er sikkelie försinka. Tar alltid tidligare tbana. Men kan ikke ta å drive med å vare på jobb en time for fordi jeg ikke ska riskere å komme forseint….. jeg fick sparken Og jeg kødder ikke. Jeg ringe seff sjefen mens jeg satt på trikken og tbanen. Og det va 4 ganger med sikkelie forsinkelse og avik og tull. Tokk taxi en gang av dem fordi vi måtte gå av Etter hvart. Instillt. Men denne mnd har jeg vart så jævla uheldig. Jeg har jo jobba der 6 år. Ikke Noen super viktigt jobb direkt, alltså kreves ikke utandning. Og jeg har vart super Flink. 

Jo, du må faktisk være en time tidligere om det er det som skal til for å ikke komme for sent.

Det er en gyldig oppsigelse årsak, jeg jeg skjønner lederen din godt.

Anonymkode: 5a2bd...23e

• Liker 9
Skrevet

Trodde dock ikke att norge var så extremt perfekte att for seint komming er ulivligt. Jeg kan godt ta en tbana å vare på jobb en time i Forvei. Men det blir jo 30 timer extra jobb hvar mnd. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, du må faktisk være en time tidligere om det er det som skal til for å ikke komme for sent.

Da må man jo få betalt 1 time extra. Pleier å vare på jobb ca 10 min før ikke en time?????? Det blir jo 30 timer extra hvar mnd? Om ikke mer Hvis man ska drive på sånn? 

Skrevet

Hvis du må velge mellom å komme en time for tidlig, eller å komme for sent, så må da jobben ligge fryktelig upraktisk til i forhold til hvor du bor?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trodde dock ikke att norge var så extremt perfekte att for seint komming er ulivligt. Jeg kan godt ta en tbana å vare på jobb en time i Forvei. Men det blir jo 30 timer extra jobb hvar mnd. 

Nei, det blir ikke ekstra jobb, det er lenger tid å reise veg bare.

Enten så får du ta taxi, førerkort og bil eller flytte nærmere jobben.

Arbeidsgiver skal ha deg på plass i arbeid i den tiden kontrakten tilsier at du skal være der. Vanskeligere er det ikke.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alltså det va sikkelie avvik så jeg ble over 1-2 Tim forsinket. Sykdom, avvik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...