Gå til innhold

Lei av å skrubbe regntøy og uteklær for sand og jord.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kaster bort tid hver kveld på dette her. Har 3 unger i barnehage og de klarer selvfølgelig gnu klærne i alt som finnes ute. Helt greit det. 

Men barnehagen krever at alt av utetøy er helt rent og pent til dagen etter. Det holder ikke å ta høytrykkspyler og spyle av dritten. Dette må enten skrubbes med klut eller hives til vask. Skal ikke være spor av sand igjen, fordi noen unger har astma. 

Både på småbarns og på storbarns er altså dette her et problem. Det har da for svarte aldri vært så mange astma unger i landet som nå. Og hvorfor? Jo fordi de lever alt for sterilt. Barn trenger å være borti dritt og det gjelder også sand - noen få berg sorter. Blir disse barna virkelig verre av at uteklær som henger i eget lokale har spor av sand på seg? 

Herregud. 

Anonymkode: 4e09c...81f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er heldig vi som ikke har barn med astma. Men for noen foreldre, sånn som deg, blir det tydeligvis vanskelig å se for seg hvor ille det faktisk kan være for disse barna. 

Du får snakke med barnehagen om enklere måter å rengjøre yttertøy på, og om du muligens har misforstått noe.

Anonymkode: 1f3a7...805

• Liker 6
Skrevet

Dette hørtes rart ut. Kan disse ungene være ute da, i den samme skitten og sanden? Jeg hadde latt klærne tørke, og så børstet godt av. Ikke mye vits i dyr regntett dress, om den skal vaskes daglig… Hør med bhg. I løpet av 10 år med bhgbarn, har vi garantert møtt på astmatikere, men aldri fått slike krav. 

Anonymkode: d4494...68c

• Liker 5
Skrevet

Dette er det rareste jeg har hørt! Hvordan påvirker det barn med astma at regntøy er skittent? De er jo uansett ute i støv og skitt? De trenger jo ikke å ta med skittent regntøy inn på avdelingen der barna leker, det kan jo bare plukkes av ute eller i yttergang

Vår barnehage har rutinen at når regntøyet er blitt skittent henges det på knagg utenfor døra og vi må ta det med hjem. Ofte bare lar jeg det tørke og rister det, eller spyler - av og til hiver i maskinen.

Jeg har selv jobbet i mange barnehager og aldri vært borti det du beskriver. 

Anonymkode: ef5a8...a6a

• Liker 5
Skrevet

Hadde alltid dobbelt sett som jeg byttet med så jeg ikke trengte å stresse med å få ting tørt til dagen etter om jeg måtte. Hadde riktignok ikke en barnehage som plasserte ut utetøy til å ta med hjem for vask hver dag, men når det ble  hengt utenfor, barnehagen pleide å spyle over det verste for å ikke få med så mye inn hvis noen bar på det. 

Anonymkode: f7cc3...e7e

• Liker 2
Skrevet

Samme regel i barnehagen vår. Utetøy må vaskes over når det er skittent, det vil si hver dag. Viser også til inneklima. Har endt med å kjøpe så jeg har dobbelt, da det er et sabla stress å få det tørt til neste morgen...

Anonymkode: f16c2...670

• Liker 2
Skrevet

Slå knyttneven i bordet og be barna oppføre seg som voksne.

• Liker 2
Skrevet

I barnehagen jeg jobber i har vi en utekran med slange utenfor døra til garderobene. Når regntøyet er skikkelig skittent så spyler vi barna før vi de går inn. Praktisk og gøy😂 

Når barna har kledd av seg henger vi alt til tørk på et stativ. Regntøy går kun hjem til vask til helgen. 

Anonymkode: 32f78...176

• Liker 1
Skrevet

Hadde bedt barnehagen dokumentere at dette er nødvendig. Altså ja, man vasker over, skyller, utetøy når det er mye sand og skit, men at det skal være helt rent hver dag er neppe nødvendig av hensyn til astmatikere. Yttertøyet henger vel i egen yttergarderobe også? 

Anonymkode: b15cf...d94

• Liker 2
Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage i en mannsalder, og har aldri hørt argumentet om astmatikere i forbindelse med skittent yttertøy i garderoben. Men det er noe herk å kle på 20 unger møkkete klær dag etter dag for oss ansatte. Klærne mine er grå av tørket sand og skit når vi er ferdig, og garderobegulvet ser ut som en potetåker. 

Vi kler av ungene utenfor døra til avdelingen, og henger regntøy/vått tøy på knagger utenfor døra, slik at foreldrene kan ta det med hjem og ordne det til dagen etter. Vi har ikke mulighet til å spyle av utendørs før vi går inn igjen, dessverre. Så da er det eneste fornuftige at det er foreldrenes ansvar å sørge for rene klær til dagen etter. Om man har dobbelt sett med regntøy, så slipper man styre med dette hver kveld. 

Anonymkode: 6cb88...591

• Liker 2
Skrevet

Vi har det heldigvis ikke en slik regel i vår barnehage. Barnehagen byttet nemlig dekk på uteområder til mer miljøvennlig alternativ enn plastkuler. Det ble pukk og grus. 😱🙈 Barna er så sykt skitne i klærne. 😱 

Anonymkode: 69c71...6c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har det heldigvis ikke en slik regel i vår barnehage. Barnehagen byttet nemlig dekk på uteområder til mer miljøvennlig alternativ enn plastkuler. Det ble pukk og grus. 😱🙈 Barna er så sykt skitne i klærne. 😱 

Dere har pukk og grusdekke i hele barnehagen? Ikke gress eller asfalt?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere har pukk og grusdekke i hele barnehagen? Ikke gress eller asfalt?

Ingen asfalt. Men gress - jo. 

Skrevet

Ja det er kjipt det regntøyet. Men så er det som du sier, noen unger som bare er borti alt . Og ser ut som en liten sandhaug, eller gjørmekladd, på slutten av hver dag. Og vel er det gøy akkurat da for en pode eller ti. Men inntørket gjørme, er kjipt å ta på dagen etter. Så på sølete dager, må sånt gås over. Og du vil bli overrasket over hvor mange som ikke gjør det. Jeg tror det godt kan påvirke inneklima. Eller en med astma. 

Men jeg tenker likevel mest på den poden som skal ta på seg regntøyet jeg da. Regntøy er klamt fra før. Men legg til halvfuktig, stivt av gjørme, sand i alle åpninger de prøver å lære å ta hender / bein ut, samt flekkete av leverpostei. eller makrell eller med spor av barnehagens ulike terreng.

Det er så ekkelt.

At det må skrubbes, så ikke ett spor av sand er igjen, som du sier, det tror jeg ikke helt på. Jeg sier ikke du lyver, men det er mye « er det så nøye da», så kanskje den som sa det fikk nok.

For at regntøy må gås over, ja..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...