AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #1 Skrevet 29. oktober 2021 Alle mennesker er jo til en viss grad overfladiske. Hvorfor snakkes det så mye om åpenhet og psykisk helse?? Enten det er øvrige familiemedlemmer, venner eller kollegaer det gjelder- ja jeg holder litt avstand så klart.. Hvis jeg har hatt en konflikt med mamma (veldig sjelden, men hender), nevner jeg det ikke i jobbsammenheng. Eller i bursdagsselskap. Ikke hos venninner heller. Jeg har veldig gode venner jeg ellers har dype samtaler med, men å utbrodere familiesaker til andre gjør jeg sjelden. Av og til kan jeg ta det opp med en bror eller søster, men der stopper det altså. Av andre hører jeg at jeg "har det lett" i livet. Er det jeg som er unormal eller har samfunnets forventning om åpenhet gått for langt? Anonymkode: 23106...76e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #2 Skrevet 29. oktober 2021 Det er så vanskelig å mene noe om den debatten synes jeg, fordi det er så mange nyanser og ulike problemer som faller under "psykiske vansker" nå for tiden. Det er jo bra å kunne snakke åpent om følelser og de som har traumer og problemer fortjener all hjelp og støtte men.. Jeg håper i hvert fall fokuset snart går over til å handle om samfunnet og hvorfor folk føler seg så slitne og dårlige, ensomme og engstelige, når så mange sliter så er det et strukturelt problem ikke enkeltindivider som må fikses med en eller annen terapi. Jeg mener vi er som dyr i bur fra vi går inn porten til skole og barnehage og til vi ånder ut på sykehjemmet, og det gjør såklart noe med psyken vår. Vi trenger fellesskap, natur, nærhet, mestring (ikke konkurranse om karakterer og medaljer), men dette kan ikke hyperkapitalismen levere. Så blir folk psykisk syke da, fattig og rik. Anonymkode: b2574...49c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #3 Skrevet 29. oktober 2021 Det ene utelukker ikke det andre. Du er vel normal på den måten du er. Det er vel personlighet det kommer an på. Noen er åpne og noen holder ting for seg selv. At det i samfunnet nå er lettere å være åpen enn før tyve år siden gjør det bare lettere for både dem som deler og de som vil holde ting for seg selv. Tror ingen forventer at alle skal dele åpent og ærlig, men de som gjør det viser vei for andre som har det behovet. Og det er syns jeg er veldig positivt. Du har vel bare rett og slett ikke behov for å dele, mens mange har behov som er lettere nå enn før. Anonymkode: 030a3...e3f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå