Gå til innhold

Hva er mine rettigheter som sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har vært sykemeldt i 2 uker. Har kommer fra en tungt samlivsbrudd, jobben presser på pga lite Bemmaning, har hele det daglig omsorgen til barnet mitt, han har vært en del syk i det siste også pga barnehage start. Jeg er bare ikke meg selv i det siste, og er utbrent generelt. Da skrev legen meg en sykemeldt en måned til. 

sjefen min ringte meg to dager etter de fikk vite om forlenget sykemelding. Prøvde å grave, noe de ikke har egentlig lov til. Men spurte om det er noe til kunne gjøre eller tilrettelegge så jeg kommer meg på jobb så fort så mulig. Jeg vet dette er noe de må gjøre i forhold til arbeidsmiljøloven og de ønsker dialog med den som er sykemeldt. Men jeg ble nettopp forlenget sykemelding og det var legen som Bestemte dette. Jeg trenger tiden for å bli bedre. 

Sjefen var ikke overbevist om situasjonen min og kommenterte til og med slik ‘’du virker ikke så syk siden du er aktiv i sosiale media’’ da mener hun at jeg poster. Da sjefen fortalte dette ble jeg bare satt ut og etter sjefen la på ble jeg ble jeg sånn ‘’WTF hun har ikke rett til å si sånt?! ‘’. Uansett så poster jeg om mitt barn, ikke at jeg er ute å fester, ferier eller lignende. Så jeg slettet vedkommende på fb asap. Sjefen skulle lage en oppfølgingsplan via nav, den fikk jeg i dag. Snakket med vedkommende i går. Ble forlenget sykemelding for en uke siden.  

Skjønner de vil ha folk på jobb asap. Men det er en grunn for at jeg sykemeldte meg. Dette er førte gang jeg sykemelder meg på 3 år. Føler meg egentlig trakassert. Hva er mine rettigheter? Burde jeg snakke med fastlegen min om dette? Eller noen andre?  Tusen takk for alle tips og råd. 

Anonymkode: 23129...51b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge og høre hvordan det går med deg. Men hun gikk over streken ved å påstå du ikke virker syk. Du kan eventuelt bringe inn foreningen som en backup om hun fortsetter slik. 

• Liker 2
Skrevet

Sjefen ønsker deg tilbake på jobb. Er det ikke det du vil, ville jeg sett etter noe annet. Tross alt arbeidsgiver som betaler for at du går hjemme. 

Anonymkode: d5f7b...e83

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Tilrettelegging og oppfølging er noe en bedrift skal gjøre.  Men de har ikke noe med og grave etter hvorfor du er sykemeldt. Er du organisert synes jeg du skal ta den biten med at din leder driver med avhør om hvorfor du er sykemeldt , til tillitsmann's apparatet. Få klubben til og snakke med han.

Skrevet

Hvorfor poster du om barnet ditt i sosiale medier? Skrell bort alt som ikke er nødvendig og bli frisk igjen.

Anonymkode: 850dc...1a5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sjefen ønsker deg tilbake på jobb. Er det ikke det du vil, ville jeg sett etter noe annet. Tross alt arbeidsgiver som betaler for at du går hjemme. 

Arbeidsgiver betaler vel ikke mere eller 2 uker, er vel staten som betaler resten, så det er jo feil det du skriver der.

Anonymkode: d4458...f70

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tja, det er vel kun de første 14 dagene arbeidsgiver betaler? Deretter overtar vel nav. Noen må gjerne rette meg om jeg tar feil.

Skrevet

Jobben forskuttere som oftest  og vil få det refundert. Utenom arbeidsgiveravgift og feriepengeopptjenningen. Er som oftest et tapsprosjekt for arbeidsplassat arbeidstaker er borte

Anonymkode: 5ef64...7e4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Arbeidsgiver betaler vel ikke mere eller 2 uker, er vel staten som betaler resten, så det er jo feil det du skriver der.

Anonymkode: d4458...f70

Etter arbeisgiverperioden betaler NAV ja. Men sykemeldte arbeidstakere koster litt mer enn de rene sykepengene; arbeidsoppgaver som ikke blir gjort, kanskje de må betale andre for overtid for å ta unna,  kostnadene ved å ansette og lære opp en vikar. Etc.

Arbeidsgiver kan selvsagt ikke spørre om hvorfor du er syk, eller si at du ikke virker syk. Men de kan, og skal, spørre om hva de kan tilrettelegge for å få deg tilbake. Og det gjelder selv om sykemeldingen nettopp er forlenget. Du har mange rettigheter som sykemeldt, men også noen plikter. 

• Liker 3
Skrevet

Forresten, arbeidsgiver KAN bestride en sykemelding i arbeidsgiverperioden. Dersom de mistenker at arbeidstakeren faktisk ikke er syk. De kan i så fall også stoppe utbetalingen av sykepenger. Men da skal de jo informere om dette på en riktig og ryddig måte.

• Liker 2
Skrevet

Du har ikke bare rettigheter som sykemeldt, du har også plikter. Mange glemmer dette og vil helst bare fokusere på at de skal få penger uten å ha noe med arbeidsplassen å gjøre, sånn fungerer det ikke. Hvis jobben kan tilrettelegge (kortere dager, endret oppgaver, hjemmekontor f.eks) og du nekter samarbeid, så kan de melde dette tilbake til nav, og nav kan i verste fall stoppe sykepengene dine. Som regel blander ikke nav seg mye før det er gått 8 uker, som vil si at dersom sykemeldingen blir ytterligere forlenget og du ikke vil delta i arbeid med tilrettelegging, så vil nav sannsynligvis komme på banen. Arbeidsgiver kan også bestride sykemeldingen hvis de mistenker at du ikke faktisk er syk, eller de kan bestride på at du er vekke av sosiale årsaker, som ikke gir rett til sykepenger. Barn har forøvrig ingenting på SoMe å gjøre, droppe å eksponere barnet der. 

6 uker på andres regning for å kommet over førstesjokket ved et samlivsbrudd bør være mer enn tilstrekkelig, du kan ikke være vekke fra jobb helt til det nye livet er på stell. 

Anonymkode: 4487b...dd3

• Liker 3
Skrevet
Snedig skrev (1 time siden):

Tja, det er vel kun de første 14 dagene arbeidsgiver betaler? Deretter overtar vel nav. Noen må gjerne rette meg om jeg tar feil.

Du skjønner ikke at det koster for arbeidsgiver å ikke ha en person i arbeid..?

Anonymkode: 893aa...49b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...