Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2002 #1 Skrevet 11. mars 2002 Vi har fått det og jeg er ikke stolt over det. Saken er den at vi nå vil ha en fest en gang i tiden fremover. Og naboene som har klaget bor under oss. Og som kjent så gir man jo nabovarsel til naboene som bor i nærheten når det skal være fest. Men jeg kan banne på at de under ikke vil/nekter/helst ser at vi ikke har fest pga det som har skjedd ( forståelig nok... ). Men så har jo vi rett på sosial omgang med venner/familie i vårt eget hjem. Jeg gjennomgikk en vanskelig periode akkurat rundt tiden da vi fikk klagen og utragerte på en utrolig feil måte:oops:, men det er jo ingen unnskyldning. Vi har 2 barn på 2 år og ca 3 1/2 mnd og det er vel unødvendig å si at det er ikke så lett når det gjelder hverdagen når man er utrolig sliten, trøtt og utbrent fra før. Jeg har nå tatt meg selv i nakken og vi har snakket sammen om dette, min samboer og jeg. Han vet hvordan jeg har det om dagen osv, men jeg føler likevel at jeg får ikke så mye forståelse derfra. Men når det gjelder naboene under så føler jeg at jeg nå må gå på tå og være musestille hver gang jeg skal noe. Jeg tør ikke en gang å trekke i snoren eller la min 3 mnd gamle sønn grine o.l. For da kommer vel de på døren og klager ennå en gang, tenker jeg stille for meg selv hver gang. I går så snublet jeg i vippestolen og falt langflat. Det ble en del bråk av det, men dette skjedde i ett-tiden på natta. Og et fat gikk rett i gulvet tidligere på dagen og datteren vår beynte å grine HØYT. Så nå nå har de vel sendt klage til styret ( skulle ikke forundre meg ). Så alt i alt, jeg er livredd for å gjøre den minste ting nå pga det som har skjedd, mens jeg samtidig har lyst til å fest uavhengig av det som har skjedd. Og med fest så er det jo også kjent at da bråker man gjerne litt mer enn vanlig. Men jeg håper jo inderlig at naboene kommer og sier ifra hvis det blir for ille. Så for tiden er det ikke noe kjekt å bo i denne blokken og jeg har mer lyst til å bare pakke tingene å flytte langt vekk herfra. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre i denne situasjonen. Ingen av oss har lyst til å snakke med dem om det som har skjedd og vi har mye mindre lyst til å gi nabovarsel til de når vi skal ha fest ( nettopp fordi fest betyr en del støy..... ). Jeg vil ikke gå sånn som dette hver dag helt til vi flytter, det blir for ille. Samboeren vil vente en periode til det har roet seg ned. kanskje best, men jeg tipper på at det blusser opp igjen hos naboen under når vi gir nabovarsel angående fest.... Og da er det gjort...... Hele dette innlegget ble sikkert bare tull, men det er min minste bekymring akkurat nå. Hilsen skamfull anonym:(
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2002 #3 Skrevet 11. mars 2002 Det er totalt latterlig at du føler deg som en syndebukk fordi du vil ha fest engang i blant. Ut i fra Norges lover har dere rett til å lage lyd fra 07.00 til 23.00 så lenge det ikke går ut på terror... Så viss dere i tilegg leverer nabovarsel så er jo bare det ett lite hyggelig vink fra dere om at dere kommer til å ha besøk. Kjenner flere kamerater som bor i blokk, og di har fest 2 ganger i månden minst, og der er det ikke problemer så lenge ingen har spydd i gangen eller ropt i gangen eller ringt på andres dører. Og musikken dempes selvsagt noe etter 23.00 men ganske passe høyt forde. Skulle jo tro at det var tatt ut i fra Boretslaget på NRK, Narvestad er vel ganske bra tatt på kornet i den serien.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2002 #4 Skrevet 11. mars 2002 Det som ummidelbart slår meg når jeg leser sitt innlegg er: vent med denne festen en stund til ting roer seg. Det er sikkert ikke så kjempeviktig å ha denne festen, jeg mener man kan jo ja sosial omgang med sine venner selv om man ikke fester?
Anni Skrevet 11. mars 2002 #5 Skrevet 11. mars 2002 Ja, hva skal man si til dette? Ser ut som du har 4 alternativer: 1. Snakke med naboene om situasjonen 2. Fortsette i samme tralten (m listing og hvisking) 3. Gi f*** i naboene og leve et normalt liv 4. Flytte.... Selv bor jeg i rekkehus. Det er ganske lytt her og klart man må ta visse hensyn. Reglene her sier vel at man har rett til å ha 4 fester i året, men tror ikke ville reagert om det ikke var altfor voldsomt og altfor ofte.. Vi er forøvrig flinke til å varsle naboene når vi har tenkt til å bråke utover normalt. Dette tror jeg de setter pris på. Vi er alltid åpne for å "flytte" bråket vårt til en annen dag om det skulle passe veldig dårlig for naboene. Sikkert ikke hyggelig om de skulle ha gamle tante Anna på kaffebesøk akkurat den dagen vi har planlagt å hakke opp betonggulvet på badet.. (JA, vi har pusset opp mye ) Visse hensyn bør man ta når man bor tett innpå andre, men det skal jo ikke styre hele livet heller! 12
Gjest gjest1 Skrevet 11. mars 2002 #6 Skrevet 11. mars 2002 Hei! Jeg har klaget på vår nabo, så her kan du kanskje få et lite innblikk i den andres situasjon: Situasjonen er at naboen vår spiller noe så sinnsykt j***** høy musikk SENT på natten, gjerne sånn i 2 - 3 tiden om natten. Dette skjedde flere ganger, og vi klaget til slutt. Naboen ga blanke i dette, og fortsatte som før. Etter at vi etterhvert nå har blandet inn styret har naboen roet seg, og ting har blitt litt mer levelig. Men det at vi har klaget betyr ikke at vi ikke aksepterer lyder fra ham. Han må også gjerne ha fest - men da vil vi gjerne ha et varsel om dette sånn at vi kan forberede oss på lite søvn den natten. Jeg tror derfor at dersom du tar en prat med naboen, og unnskylder hva det nå enn var som førte til klagen, så blir de kanskje litt vennligere innstilt. Da kan du kanskje få en avtale med de om at du varsler om fester som skal avholdes, slik at de får forberedt seg. Du kan jo også love å gjøre ditt for å holde støyen noenlunde under kontroll. Da føler naboen at du tar deres nattesøvn alvorlig, som gjør de mildere innstilt på lyder fra deg. Og dessuten - barnegråt om natten trenger man ikke unnskylde. Noe må man tåle når man bor i blokk. Så det synes jeg ikke du skal bry deg med. Dette var nå bare mine synspunkter da. Håper du finner en løsning på det!12
Kristian (71) Skrevet 11. mars 2002 #7 Skrevet 11. mars 2002 Kan vel med en gang slå fast at du ikke trenger å bekymre deg for at noe detter i gulvet med gjevne mellom rom eller at ungen din gråter. Det må man tåle som nabo når man bor i blokk. Ellers er vel reglene de fleste steder at det skal være ro etter kl. 23.00 med mindre man har sendt ut nabovarsel om at man skal ha fest og ber om forståelse for at det kan bli en del støy. Som regel kan det være smart å sette et klokkeslett for når man forventer at festen skal slutte eller om man f.eks. har tenkt seg ut på byen. Da vet naboene hva de har å forholde seg til. Som regel aksepterer vel de fleste at en fest varer til kl. 02.00 i hvert fall i helgen. Derimot skal man ikke forvente forståelse fra naboene om man kommer hjem fra byen på på natten og skal fortsette festen. Naboer som spiller høy musikk midt på natten i ukedagene trenger man ikke ha dårlig samvittighet for å klage til styret på. Det har med normal folkeskikk å gjøre.12
Silfen Skrevet 11. mars 2002 #8 Skrevet 11. mars 2002 Bor man i blokk, så godtar man også å leve med lyder rundt seg 24/7, det er bare sånn det er når man bor så tett innpå hverandre. Det er vidt forskjellig at et barn gråter, en kopp faller i golvet, man støvsuger o.l. enn at man spiller musikk på full guffe, bestemmer seg for å snekre, eller synger karaoke (ja, det skjer ) kl 03 på natta. Du har lov å være menneske fordi om du har duster( ja de er det, normale mennesker klage rikke uten grunn) til naboer. Har selv bodd i blokk store deler av mitt liv, har vært barn i blokk og har vært voksen MED barn i blokk, og ikke søren om jeg har gått rundt å listet meg fordi jeg er redd naboen skal bli sjenert! Men, jeg setter pris på nabovarsler, spesielt når jeg har små barn. Nå leier jeg en etasje i et hus, og jeg setter pris på varsel om fest her også. Jeg kan da legge andre planer, sove borte, om jeg vet det skal være fest utover natta. En gang har jeg ringt politiet pga bråk. Da var kl 03 og det var HØYLYTT, ikke litt bare, festing i nabohuset. Var høygravid og trengte den lille søvnen jeg kunne få. Men jeg følte meg som en egoist pga det, men men, hadde tross alt litt "lov" Før festen kunne det vært en ide og gitt nabovarsel personlig til denne naboen. Opptre rolig, si dere skal ha fest, men at dere selvfølgelig kommer til å ta hensyn til ordensreglene. (antar dere har det i blokken) Videre kan du si at de må bare komme om de syns musikken blir vel høy, og kanskje gi de et tlf nr de kan ringe om det blir sent og de ønsker musikken dempet. På den måte er dere veldig imøtekommende og naboen har ingenting å klage på. Når det gjelder personene som er i leiligheten deres skal du ikke være redd for å gå over golvet. Ingen ordensregler sier at folk må gå kl 23 og at man ikke kan sitte oppe hele natta å prate, spille lav musikk danse osv. Det er BRÅK man skal unngå og en fest som dempes kan ikke akkurat regnes som bråk, mener hvertfall jeg. Prøv å heve deg over dette og lev et normalt liv, ikke hysj på barnet ditt, ikke vær redd for å løpe over golvet, det er din leilighet og andre rundt deg er pent nødt til å vise at når man bor i blokk, så godtar man også andre mennesker og deres liv.
Astra Skrevet 12. mars 2002 #9 Skrevet 12. mars 2002 Selvom jeg er ganske stille, priser jeg meg nå lykkelig for at jeg bor på landet Her kan vi nesten bråke så mye vi vil, men det finnes grenser... Dessverre finnes det klagesyke naboer her også... Ei av dem klager på at folk kjører for fort forbi huset hennes, og den som får all vreden er stort sett meg (fordi jeg er yngst -hun tør ikke angripe naboene da de er eldre!). Begrunneslsen hennes er ikke at barn eller dyr kan bli overkjørt, neida. Hun klager pga støvet (grusvei) som hun får på bilen, garasjen og huset sitt som ligger klin inntil veien Må si jeg har vært forbanna noen ganger -det er jo ikke bare meg som kjører i 40 km/t (!!!) forbi huset hennes, men det er jeg som får vreden. Hun har satt en egen grense på 20 km/t -latterlig! Men pga at jeg er lei av å få kjeft følger jeg denne grensa (når jeg husker på det). Er ikke lei meg for å flytte snart, nei... Uansett -vanskelige naboer finnes overalt! Hadde nok vurdert å flytte hvis jeg ikke kunne bevege meg i mitt eget hjem uten å tenke på naboen...12
CEL. Skrevet 12. mars 2002 #10 Skrevet 12. mars 2002 Har dere ikke noen regler som sier at man skal klage til den beboer som bråker først, for så å sende inn skriftlig klage til styret hvis den første klagen ikke hjelper? Hvis noen naboer kommer på døren og sier at nå er det mye bråk og spør om dere kan dempe dere gjør dere vel det? Jeg har selv vært på fest der det ble sendt en securitas-vakt til leiligheten vår med beskjed om at vi måtte dempe oss. Da hadde vi ikke fått klage fra noen naboer personlig og klokken var ikke mer enn ni-ti på kvelden! Selv om det er satt ut nabovarsel mener jeg at man skal ta litt hensyn etter kl 23. Da hopper man ikke rundt på gulvet og spiller kjempehøy musikk. Det beste er jo å dra ut på byen, slik at man slipper mye bråk utover natta. Det er veldig viktig å sette ut nabovarsel i god tid! Jeg bor selv i rekkehus/leiligheter og vet hvordan det er å få beskjed et par timer i forveien! Det er ikke særlig gøy å få det når man skal på jobb dagen etter. _________________ ¤CEL¤1212[ Dette Innlegg er endret av: CEL. den 2002-03-12 09:28 ]
Polyanna Skrevet 12. mars 2002 #11 Skrevet 12. mars 2002 Hvis jeg forstod deg riktig så hadde du overreagert og gått i taket den gangen de klaget? Hva med å ta tyren ved hornene, inviter deg selv ned til dem eller dem opp til deg og be skikkelig om unnskyldning både for bråket den gangen og måten du reagerte på. Hvis du slenger på en blomst eller noe også (bare hvis du var HELT forferdelig), så har du virkelig "gjort bot" og forhåpentligvis fått tilgivelse. Du VET jo ikke om de reagerer på hverdagslyder, så SPØR dem! Si at du har prøvd å gå på tærne etterpå fordi du har hatt dårlig samvittighet, men at det ikke er så lett med to små barn. Og spør dem rett ut hva de hører og ikke hører, og hva de syns er plagsomt, om noe (vi spurte naboen om han hørte noe til oss, og fikk til vår overraskelse vite at han hørte NULL og niks, bortsett fra at vaskemaskinen hørtest ut som den kom gjennom taket når den sentrifugerte. Så nå vet vi det og kan planlegge deretter). Det er ingen grunn til å luske rundt og lure på hva folk mener, sånt blir det bare furstrasjon av! Spør og snakk! Det er det eneste som hjelper! 12
Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2002 #12 Skrevet 12. mars 2002 Til polyanna Jeg har ikke overreagert på at de har klaget. Langt i fra. Når det gjelder festen, så hadde vi tenkt å være her hos oss hele tiden. Altså ikke noe tur på byen.... Etter kl 2300 så kommer vi til å roe oss ned. Vi var på fest i helgen og de som hadde festen skrudde musikken på fullt volum ( innimellom ) sånn at det ristet i veggen. Jeg ble helt forferdet. Men så er de også tillitsvalg i blokken. Heldigvis var ikke naboen over de hjemme. Blir gjestene for høylytte, så får vi be de om å dempe seg ned eller så får vi sende dem hjem da. Men det spørs og hvem vi inviterer. Det var iallefall en på den festen som var høylytt. Og han snakker sånn til vanlig og, så han er jeg ekstremt usikker på..... Vi skal gi nabovarsel 2-3 dager i forveien sånn at de kan forberede seg. Vi har bodd her i ca 3 år og kommer nok til å bo her i noen år til og jeg vil ikke være på kanten med naboen hele tiden heller da.
Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2002 #13 Skrevet 12. mars 2002 Hm.......jeg misforstod visst innlegget ditt først polyanna:oops: Vi har ikke hatt det så lett med oss selv og andre ting i det siste akkurat rundt den tiden de klaget, og jeg utragerte på en meget feil måte, men det er ingen unnskyldning. Nå når ting har roet seg og det begynner å gå over så ser jeg jo hva jeg har gjort med tanke på naboene:oops:
Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2002 #14 Skrevet 12. mars 2002 Jeg får bare ikke til tegnet embarresed altså. Det irriterer meg. Ja ja det var iallefall det tegnet som skulle stå der....
HMSP Skrevet 12. mars 2002 #15 Skrevet 12. mars 2002 Hvis det var du ville ha til så må du huske mellomrom før og etter, ellers fungerer det ikke. 12
dextra Skrevet 12. mars 2002 #16 Skrevet 12. mars 2002 Vi var nødt til å ringe politiet for å roe ned våre naboer, etter å ha bedt dem dempe seg gjentatte ganger. Da hadde de fleste naboene rundt oss hatt særdeles høylytte fester av den typen det rister i veggene så du ikke kan høre deg selv tenke. vi klagde, men det ble ikke bedre før vi ringte politiet. da ble det stille og flere av dem ble kastet ut av huseier. INGEN av disse hadde meldt fra om festen på forhånd. Hadde de gjort dette, hadde også vår toleransegrense vært LANGT høyere. Men, selv om du skal ha fest, MÅ du vel ikke ha musikken på høyeste volum ? Når man bor i blokk MÅ man ta hensyn til naboene enten man vil eller ikke. iallefall etter kl 23, må musikken skrus betraktelig ned og lydnivået generelt må dempes. 12
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #17 Skrevet 27. desember 2014 Vi var nødt til å ringe politiet for å roe ned våre naboer, etter å ha bedt dem dempe seg gjentatte ganger.Da hadde de fleste naboene rundt oss hatt særdeles høylytte fester av den typen det rister i veggene så du ikke kan høre deg selv tenke.vi klagde, men det ble ikke bedre før vi ringte politiet. da ble det stille og flere av dem ble kastet ut av huseier.INGEN av disse hadde meldt fra om festen på forhånd. Hadde de gjort dette, hadde også vår toleransegrense vært LANGT høyere.Men, selv om du skal ha fest, MÅ du vel ikke ha musikken på høyeste volum ?Når man bor i blokk MÅ man ta hensyn til naboene enten man vil eller ikke.iallefall etter kl 23, må musikken skrus betraktelig ned og lydnivået generelt må dempes.12 Anonymous poster hash: 51d01...f85
Gjest Blomsterert Skrevet 27. desember 2014 #18 Skrevet 27. desember 2014 Vi har fått det og jeg er ikke stolt over det. Saken er den at vi nå vil ha en fest en gang i tiden fremover. Og naboene som har klaget bor under oss. Og som kjent så gir man jo nabovarsel til naboene som bor i nærheten når det skal være fest. Men jeg kan banne på at de under ikke vil/nekter/helst ser at vi ikke har fest pga det som har skjedd ( forståelig nok... ). Men så har jo vi rett på sosial omgang med venner/familie i vårt eget hjem. Jeg gjennomgikk en vanskelig periode akkurat rundt tiden da vi fikk klagen og utragerte på en utrolig feil måte:oops:, men det er jo ingen unnskyldning. Vi har 2 barn på 2 år og ca 3 1/2 mnd og det er vel unødvendig å si at det er ikke så lett når det gjelder hverdagen når man er utrolig sliten, trøtt og utbrent fra før. Jeg har nå tatt meg selv i nakken og vi har snakket sammen om dette, min samboer og jeg. Han vet hvordan jeg har det om dagen osv, men jeg føler likevel at jeg får ikke så mye forståelse derfra. Men når det gjelder naboene under så føler jeg at jeg nå må gå på tå og være musestille hver gang jeg skal noe. Jeg tør ikke en gang å trekke i snoren eller la min 3 mnd gamle sønn grine o.l. For da kommer vel de på døren og klager ennå en gang, tenker jeg stille for meg selv hver gang. I går så snublet jeg i vippestolen og falt langflat. Det ble en del bråk av det, men dette skjedde i ett-tiden på natta. Og et fat gikk rett i gulvet tidligere på dagen og datteren vår beynte å grine HØYT. Så nå nå har de vel sendt klage til styret ( skulle ikke forundre meg ). Så alt i alt, jeg er livredd for å gjøre den minste ting nå pga det som har skjedd, mens jeg samtidig har lyst til å fest uavhengig av det som har skjedd. Og med fest så er det jo også kjent at da bråker man gjerne litt mer enn vanlig. Men jeg håper jo inderlig at naboene kommer og sier ifra hvis det blir for ille. Så for tiden er det ikke noe kjekt å bo i denne blokken og jeg har mer lyst til å bare pakke tingene å flytte langt vekk herfra. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre i denne situasjonen. Ingen av oss har lyst til å snakke med dem om det som har skjedd og vi har mye mindre lyst til å gi nabovarsel til de når vi skal ha fest ( nettopp fordi fest betyr en del støy..... ). Jeg vil ikke gå sånn som dette hver dag helt til vi flytter, det blir for ille. Samboeren vil vente en periode til det har roet seg ned. kanskje best, men jeg tipper på at det blusser opp igjen hos naboen under når vi gir nabovarsel angående fest.... Og da er det gjort...... Hele dette innlegget ble sikkert bare tull, men det er min minste bekymring akkurat nå. Hilsen skamfull anonym:( Ok,dere har fått klage,og det er ikke særlig hyggelig. Men du lider litt vel mye under det når du er så nervøs! Bodd i blokk selv,og jeg likte å høre andre mennesker! Tenk at det er flere som meg,for det er det jo. Dere kan ha fest,så lenge dere gir varsel. Gi naboen under en juleglede(blomst),og si at dere er flere hos dere,så liv å høre er ikke til å unngå! Slapp av du bare. De er ditt hjem,med lyder som fra nettopp det. Hensyn må en ta. Det gjelder de naboene under deg også!
Nana Skrevet 27. desember 2014 #19 Skrevet 27. desember 2014 Tråden er fra 2002, så de har vel gjerne funnet ut av det nå... 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #20 Skrevet 27. desember 2014 Når man velger å bosette seg i en blokk, så aksepterer man samtidig at det ikke vil være like stille og rolig som det ville vært om man valgte å bosette seg i en enebolig. Likevel, jeg ser i hvert fall på det som god folkeskikk å sende ut nabovarsel om man planlegger å ha fest. Når det gjelder spørsmålet ditt; Ja, jeg har fått klage. Én gang. Har, i likhet som deg, verdens mest lydsensitive nabo i etasjen under meg. Jeg feiret bursdagen min en lørdag midt på sommeren, vi glemte klokka og kom oss ikke ut døra her før 23.20, som i utgangspunktet ikke er så skrekkelig seint for en lørdag å være. Neste dag lå det et brev i postkassa mi, hvor dama under meg (som lever på NAV og dermed ikke jobber) "pent" minnet meg på at man skal være stille kl 23, og avsluttet brevet med å skrive "neste gang kommer jeg ikke til å være like grei". Må innrømme at jeg gruer meg til å feire bursdagen min neste sommer, men jeg kommer fortsatt til å gjøre det. Anonymous poster hash: 6b2d2...2ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå