Gå til innhold

Gi beskjed om sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kollega har vært sykemeldt i 1 måned. Sykemelding går ut denne uken. Hun kom innom jobb i dag kl 15 for å si at hun kom til å bli videre sykemeldt. Sjefen ble litt irritert og mente at hun kunne ha gitt beskjed før. Er vanskelig å skaffe vikar til Mandag på så seint på en Fredag. Men min kollega mener at sjefen burde ha ringt henne i går for å spørre om hun kom til å forlenge sykmelding. Hvem har rett her? 

Anonymkode: ea104...5cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff! Hater sånne kyllinger som kollega.

Anonymkode: 77493...c80

• Liker 1
Skrevet

Sånn jeg ser det, så burde din kollega gitt beskjed så fort hun hadde fått forlenget sykmelding.

Anonymkode: ac67b...344

• Liker 2
Skrevet

Kommer jo helt an på når sykmeldingen ble forlenget. Hvis hun nettopp hadde hatt en legetime der den ble forlenget så kunne hun jo ikke ha gitt beskjed tidligere. Er jo tross alt legen som sykmelder. 

• Liker 15
Skrevet

Den ansatte bør gir beskjed i god tid om at hun tror det blir forlenget sykemelding, folk vet som regel om det på forhånd. 

Anonymkode: dad33...134

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Den ansatte bør gir beskjed i god tid om at hun tror det blir forlenget sykemelding, folk vet som regel om det på forhånd. 

Anonymkode: dad33...134

Man vet ikke nødvendigvis hva legen bestemmer seg for, det kan være at legen endrer sykemeldingsgraden.

Anonymkode: e8aa4...423

• Liker 2
Skrevet

Man gir beskjed så snart man er sykemeldt. I tillegg er det naturlig å ha en dialog med arbeidsgiver hvor en kan synse litt ut fra status og form.

«Sykemeldingen går ut på søndag men jeg har legetime sent på fredag hvor jeg tror jeg vil bli sykemeldt i 1-2 uker til».

Så kan sjefen være mer involvert i risikoen med å skaffe vikar selv om det er mulig sykemeldingen ikke forlenges.

Uansett skjønner jeg ikke hvorfor du er involvert her. Dette er en sak mellom den som er sykemeldt og arbeidsgiver. Ikke alle kollegaene i tillegg.

• Liker 6
Skrevet

Jeg gir beskjed samme dag eller dagen før fordi det er da jeg har oppfølging fra legen. Jeg sykemelder meg selvfølgelig ikke fram i tid da jeg tross alt ikke leker syk og det er heller ikke min avgjørelse. Når jeg er syk så kan jeg også bli frisk, det er ikke noe jeg planlegger og det er heller ikke jeg som vurderer om jeg er klar for å jobbe. Det trenger jeg legen til, og hun må vurdere i nuet.

Anonymkode: ac6dd...533

• Liker 2
Skrevet

Sjefen viser sin irritasjon til kolleger, som faktisk ikke har noe med dette å gjøre, og er dermed så uprofesjonell at resten blir uinteressant. 

Anonymkode: 87065...ee1

• Liker 7
Skrevet

Han trenger ikke og si I fra sykemeldingen sendes digital bare og sende den så skjønner arbeidsgiver at du er syk.

Anonymkode: 9fd07...f9e

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Sjefen viser sin irritasjon til kolleger, som faktisk ikke har noe med dette å gjøre, og er dermed så uprofesjonell at resten blir uinteressant. 

Anonymkode: 87065...ee1

Hvordan vet du at sjefen viste det til kolleger? Kanskje det var kollegaen som fortalte om det, og at møtet/samtalen med sjefen pågikk bak lukkede dører?

Anonymkode: b84dc...a48

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han trenger ikke og si I fra sykemeldingen sendes digital bare og sende den så skjønner arbeidsgiver at du er syk.

Altså, hvor slapp kan man bli? De normale av oss gir beskjed om at sykefraværet blir forlenget selv om sykemeldingen sendes digitalt.

Anonymkode: e8aa4...423

• Liker 4
Skrevet

Litt todelt.. de få gangene jeg har vært sykemeldt har jeg hatt legetime på sykemeldingens siste dag for å se hvordan det går om jeg er frisk osv. Da har den noen ganger blitt forlenget og da har jeg ikke sagt ifra til arbeidsgiver før etter legetimen. Det har kun vært gradert sykemelding da og jeg jobber et sted uten behov for vikar så er ikke så viktig med rask beskjed for min sjef. 

Jobber man et sted der det trengs vikar synes jeg man skal være litt mer informativ mot arbeidsgiver. Selv om legen bestemmer så har man jo en viss anelse når man skal til legen om man er bedre eller ikke og kan si til sjefen at man har legetime den dagen og at det kan hende sykemelding blir forlenget. Helt sikkert kan man jo ikke si før man har vært hos legen men man kan jo iallfall gi en heads up om man selv merker man er dårlig fremdeles og derfor tror man må være mer borte.

Det er jo feks vanlig ved egenmelding å gi en ca. pekepinn på hvor syk man er/hvor lenge man tror man blir borte dersom man har en anelse (feks ligger man med influensa kan man jo gjerne si på første sykedag at man er ganske dårlig og sannsynligvis blir borte mer enn 1 dag)

Samtidig har hun også noe rett i at det er arbeidsgivers ansvar å følge opp, men det spørs vel også litt hvor lenge hun var sykemeldt. 

Anonymkode: 8af45...e60

Skrevet

Når man har 1 mnd sykemelding har man gjerne legetime samme dag eller dagen før den går ut. Snakker av erfaring. Da er det ikke alltid man selv vet hva legen vil. Jeg har følt at nå må jeg på jobb, mens legen holdt meg sykemeldt (det var også riktig vurdering av legen når jeg ser tilbake på det). Derfor er det vanskelig å gi beskjed tidlig i mange tilfeller.

Jeg skjønner det er vanskelig for arbeidsgiver, men det er også vanskelig for den som er syk.

Anonymkode: 85608...6a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sykemeldingen sendes ikke digitalt før du videresender den selv til arbeidsgiver fra din side på nav.

Hvis jobben din er å være struts kan du jo fortsette å holde hodet i sanda, men siden de fleste ikke jobber som struts er det helt normalt å gi beskjed til arbeidsgiver uavhengig av det digitale sykemeldingskonseptet.

• Liker 3
Skrevet

Det er arbeidsgivers ansvar å sørge for tilstrekkelig bemanning ved fravær, også ved uforutsett fravær. I tillegg er det arbeidsgivers ansvar å ha dialog med arbeidstaker for å få en forventet lengde på fraværet. Så her bør arbeidsgiver ta seg ei bolle. 

Anonymkode: f53a2...6b5

Skrevet

Hun hadde ikke trengt å komme innom engang. Hva angår bemanning, så er det problemet til din sjef. 

Anonymkode: f3fbe...fd4

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes din kollega var fantastisk som kom innom i det heletatt.

En annen ting er at deres sjef er absurslig useriøs som ytrer slik og involverer ansatte.

Av erfaring  så er har man somregel legetime samme dag sykemelding går ut. Uten unntak kjenner jeg kun til tilfeller hvor man blir sykemeldt oftest 14 dager om gangen og da har legetime siste dagen. Fryktelig for arbeidsgiver ja, men jeg er ikke kjent med at andre gjør det annerledes.

Så i mitt hode har din kollega gjort alt riktig og enda litt til. 

Skrevet

Sist jeg ble sykemeldt sendte jeg melding til sjefen på gaten utenfor legekontoret når jeg kom ut, man sier selvfølgelig i fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...