AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #1 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg har fått diagnosen bipolar. Jeg tror nå jeg er inne i en hypoman fase. Hvordan kan jeg takle dette best mulig? Jeg har type 2 og slitt mest med depresjoner og fått behandling/innleggelse for det. Har ikke hatt hypomani som dette på flere år og aldri fått behandling for disse periodene. Men jeg kjenner kredittkortgjelden øker, søvnen minsker, eurforifølelse, kreativ ++ Noen med erfaring? Jeg skader jo meg selv... Anonymkode: 2cd91...420
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #2 Skrevet 29. oktober 2021 Går du på stemningsstabiliserende? Ville kontaktet hjelpeapparatet. Anonymkode: db8a3...97b 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #3 Skrevet 30. oktober 2021 Det eneste som stopper det er å sove masse. Jeg tar seroquel, pick your poison. Det er nok å ta det i 2 netter. Anonymkode: a853a...210 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #4 Skrevet 30. oktober 2021 Helt enig med den som sier at du bør ødelegge kredittkortet. Jeg har ikke brukt kredittkort på 14 år, og har ikke hatt noe negativt skje ved å ikke bruke kredittkort. Anonymkode: fc487...48d 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #5 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig med den som sier at du bør ødelegge kredittkortet. Jeg har ikke brukt kredittkort på 14 år, og har ikke hatt noe negativt skje ved å ikke bruke kredittkort. Anonymkode: fc487...48d Jeg er ikke TS, men det tror jeg også jeg bør gjøre. Takk for en påminnelse. Trengte kredittkort sårt i en periode, men nå er det ødeleggende for meg. Veldig skamfullt å skrive, men det er heldigvis aldri forseint å snu selv om det føles håpløst ut. Anonymkode: 9d7be...3d2 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #6 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 29.10.2021 den 22.55): Noen med erfaring? Anonymkode: 2cd91...420 Ja, jeg har rikelig erfaring. Kjøp deg oransje briller. Såkalte blueblockere. Og bruk dem! Dette høres ut som tull og kjerringråd, men det er forska mye på dette ved Bipolar-senteret i Trondheim. Poenget er at hypomane er følsomme for blått lys (som i dataskjerm). Oransje briller blokkerer blått lys. I Trondheim har de innredet rom som er fri for blått lys der de installerer folk som blir lagt inn med mani. Jeg har sjøl oransje briller som jeg bruker når jeg kjenner at hypomanien kommer snikende. Jeg kjenner hjernen roe ned straks jeg tar på meg brillene. Det ligger info på hjemmesida til sykehuset i Trondeim, men jeg fant det ikke i farten. Du kan lese mer om opplegget her. https://forskning.no/psykologi/oransje-briller-kan-vaere-losningen-for-bipolare/437813 Anonymkode: a6c33...13c 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #7 Skrevet 31. oktober 2021 Vil gjerne bytte med deg. Sover du lite også? Her er det masse surr og frem og tilbake angående diagnose, men jeg vet at jeg blir hypoman av og til uansett, og jeg gjør konkrete grep for å trigge det. Hva et problemet? Har også økt pengebruk, og litt ubetalt på diverse innkjøp for tiden og jeg var veldig seksuelt aktiv i hele sonner, men det bekymrer meg ikke. Tror forresten ikke det var pga hypomani, men noen ukloke valg bare - ikke bruk det som unnskyldning. Bli kvitt det kredittkortet og nyt turen. Eneste gangene jeg tenker at, jo, nå er jeg kanskje litt hypoman, det er når jeg ser det på søvnen at jeg blir umenneskelig energisk. Blir ikke bekymret da heller, for mani har jeg ikke vært borti.. Hvis du har type 1 ville jeg kanskje sagt noe til behandler om forandringene du kjenner på. For DA kan du jo få ekte problemer. Anonymkode: a0ea9...166
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #8 Skrevet 31. oktober 2021 Har du noen som kan være med deg og være litt veileder når du feks drar frem kredittkortet. Anonymkode: 47ad8...b45
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #9 Skrevet 31. oktober 2021 Du må bli kjent med deg selv på nytt. Jeg har vært bipolar mesteparten av livet, men det er først nå med medisiner jeg kan begynne å forstå hva som skjer. Jeg har en samboer som merker når jeg begynner å bli maniske, det hjelper. Han ser tegnene jeg overhodet ikke ser selv. Jeg tar det roligere, bokstavelig talt saktere, setter meg mer i arbeid med helt banalt husarbeid f.eks og jobber enda hardere for å holde på rutiner og tar sovetabletter for å få sove. Uten søvn og rutiner blir jeg hypomanisk med en gang. Prøver også å legge færrest mulig planer, mine triggere er happenings, altså avtaler, planer, ting som skal gjøres, planlegging osv. - det sender meg rett opp fra 0-100, og kan lett kaste meg rett ut av en depresjon. Det føles som det kommer fra ingensteder. Jeg MÅ ta medisiner og jeg trenger periodevis hjelp samtidig. Loggfører også tanker/opplevelser/humør og andre ting som spiller inn i hverdagen. Vil ikke påstå jeg ser et klart mønster enda, men har blitt bedre kjent med triggerne mine. Har lest meg opp også, bl.a funnet ut av jeg kan være mixed - både deprimert og hypoman samtidig i perioder. Anonymkode: 808f9...be3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå