Gå til innhold

Hva bør gjøres med uvaksinerte? Poll

11223344

Policy for uvaksinerte  

355 stemmer

1. 1. Hva støtter dere av følgende for resterende voksne uvaksinerte i Norge som ikke vil ha korona vaksine?

• Tvangsvaksinere dem
      5
    • Gjøre livet vanskelig for dem, sparke dem fra jobb, testregime osv, hvis ikke de vaksinerer seg
      40
    • Påtvinge dem til å bruke smittevernsutstyr når de er på jobb eller blant folk innendørs utenfor hjemmet
      63
    • Hvis allerede hatt korona, la dem være
      18
    • La dem leve som alle andre
      229

Anbefalte innlegg

Jajajane skrev (1 time siden):

Men når vi nå ser at selv fullvaksinerte blir syke og smitter videre, når skal nok være nok? Hva om alle hadde vært vaksinerte, men smitten fortsetter, sånn vi ser det gjør. Tror du da det ikke blir videre tiltak? Selvfølgelig blir det det. Det er ikke pga antall vaksinerte/uvaksinerte vi har tiltak, vi har tiltak pga smitten/viruset. 

Jeg tror enkelte her må puste litt med magen, og tenke over hva dere egentlig ønsker for samfunnet... 

Dessverre er ikke vaksinen så bra som ønsket, og da må vi ha plan b, C, d osv... Nye tiltak kommer om smitten bare fortsetter. Vaksinert eller ei... 

Det dere vaksineskeptikere fortsatt ikke ser ut til å forstå, er at det ikke er noen som sier at vaksine hindrer all smitte. Men situasjonen hadde vært langt verre hvis det ikke var noen som er vaksinert, da vaksinerte i en del mindre grad smitter enn uvaksinerte siden det er færre som får gjennombruddsinfeksjon. 

Ja, nye tiltak kommer hvis det blir mange innleggelser, det er ikke smitten i seg selv som er hovedutfordringen nå, men i hvilken grad den fører til innleggelser. At det fortsatt er for mange uvaksinerte er en del av det regnestykket, siden det å være uvaksinert øker risikoen for innleggelse betraktelig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, RunM said:

Det er jo de som ikke kan vaksineres av medisinske grunner som virkelig bør håpe at alle andre vaksinerer seg. 

Jeg skjønner ikke helt hva dette har å gjøre med det jeg skrev. Kan du forklare?

Hvis noe gjør mitt liv enklere, så skal jeg ønske at andre utsettes for tvang, fattigdom og fordømmelse?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (2 timer siden):

Men når vi nå ser at selv fullvaksinerte blir syke og smitter videre, når skal nok være nok? Hva om alle hadde vært vaksinerte, men smitten fortsetter, sånn vi ser det gjør. Tror du da det ikke blir videre tiltak? Selvfølgelig blir det det. Det er ikke pga antall vaksinerte/uvaksinerte vi har tiltak, vi har tiltak pga smitten/viruset. 

Jeg tror enkelte her må puste litt med magen, og tenke over hva dere egentlig ønsker for samfunnet... 

Dessverre er ikke vaksinen så bra som ønsket, og da må vi ha plan b, C, d osv... Nye tiltak kommer om smitten bare fortsetter. Vaksinert eller ei... 

Tiltak har man på grunn av helsevesenets kapasitet. At flere tar vaksinen gjør at både færre smittes, og at de som er vaksinert og blir smittet blir mindre syke. Dette er faktum man må forholde seg til. 

Jeg ser ikke helt poenget med fortsette med argumentet "vaksinerte smitter også". Jeg antar at både du og andre som bruker dette er klar over at færre vaksinerte blir smittet I utgangspunktet. Dette forstår dere, så da blir det tullete å kjøre på med den samme gamle tralten.

Om vaksinen fungerer dårligere enn tenkt er det kun et argument for at flere er nødt til å ta den. Jeg tror både myndighetene og folk flest synes det er et bedre alternativ enn både nye runder med strenge tiltak eller kollaps av helsevesenet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (1 time siden):

Det dere vaksineskeptikere fortsatt ikke ser ut til å forstå, er at det ikke er noen som sier at vaksine hindrer all smitte. Men situasjonen hadde vært langt verre hvis det ikke var noen som er vaksinert, da vaksinerte i en del mindre grad smitter enn uvaksinerte siden det er færre som får gjennombruddsinfeksjon. 

Ja, nye tiltak kommer hvis det blir mange innleggelser, det er ikke smitten i seg selv som er hovedutfordringen nå, men i hvilken grad den fører til innleggelser. At det fortsatt er for mange uvaksinerte er en del av det regnestykket, siden det å være uvaksinert øker risikoen for innleggelse betraktelig. 

Har ingen problem med å skjønne at vaksinen ikke funker 100%, og har heller ingen problem med å skjønne hvorfor. Men den funker bra, i en kort periode. Så må man ha boostere, og ingen vet egentlig hvor mange. 

Å si at det er pga uvaksinerte man må ha så mange tiltak blir for dumt. Flere som hyler ut om dette, og det stemmer ikke. En pandemi går ikke over fordi flinke (egoistiske) nordmenn er fullvaksinerte. Viruset vil fortsette så lenge land nesten ikke har noe form for bekjempelse mot viruset. Men nordmenn er som nordmenn flest, vi ser kun oss selv. 

Vaksinen er frivillig, og det er slik det skal være. Jeg kommer ikke til å endre mening, får jeg korona, så får jeg korona. De færreste blir innlagt. Nå florerer det med virus av alle slag, og likevel har ikke myndighetene en plan b. Vi har visst om at vi har for få plasser på sykehus, for få helsepersonell. Men vi lener oss alt for mye på en vaksine vi vet for lite om. Det er ikke greit! 

Endret av Jajajane
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (11 minutter siden):

Har ingen problem med å skjønne at vaksinen ikke funker 100%, og har heller ingen problem med å skjønne hvorfor. Men den funker bra, i en kort periode. Så må man ha boostere, og ingen vet egentlig hvor mange. 

Å si at det er pga uvaksinerte man må ha så mange tiltak blir for dumt. Flere som hyler ut om dette, og det stemmer ikke. En pandemi går ikke over fordi flinke (egoistiske) nordmenn er fullvaksinerte. Viruset vil fortsette så lenge land nesten ikke har noe form for bekjempelse mot viruset. Men nordmenn er som nordmenn flest, vi ser kun oss selv. 

Vaksinen er frivillig, og det er slik det skal være. Jeg kommer ikke til å endre mening, får jeg korona, så får jeg korona. De færreste blir innlagt. Nå florerer det med virus av alle slag, og likevel har ikke myndighetene en plan b. Vi har visst om at vi har for få plasser på sykehus, for få helsepersonell. Men vi lener oss alt for mye på en vaksine vi vet for lite om. Det er ikke greit! 

Ingen har sagt at uvaksinerte står for all smitten, men når man er uvaksinert er det en del større risiko for å smitte videre. At flere land bør få tilgang til vaksiner er det neppe noen som stiller seg mot, men det er jo ikke at argument for at nordmenn ikke bør ta den. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (13 minutter siden):

Vaksinen er frivillig, men å rømme fra ansvaret får dere ikke. Det er et faktum at vi har en pandemisituasjon i Norge til nok mennesker har immunitet til at vi kan leve som normalt og at smitten ikke øker, men synker jevnlig. Hvor lang tid dette vil ta, er ikke godt å si, men nærmere en halv million norske nordmenn har bestemt seg for at de selv vil la dette fortsette en god stund.

Det er et ansvar uvaksinerte må ta, og om dette er å "få skyld", er egentlig ikke så interessant. Vi har alle et ansvar i dette landet, og noen velger å droppe å ta dette ansvaret. Da må man tåle å høre at man er en del av problemet. 

Jeg tror nok, dessverre, at vi snart kommer i en situasjon der de uvaksinerte også vil føle at de må trekke en større del av lasset også. Koronapass og begrensninger på hvor mange kan få være med i første omgang. Det er lettvinte tiltak for myndighetene å innføre først, da dette er kjent fra før, og rokker lite ved frivilligheten. Så får vi se hvorvidt det hjelper.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zemer skrev (3 timer siden):

Influensavaksinen er litt forandret fra år til år, fordi viruset forandrer seg.

Korona vaksinen er den samme selv om viruset har forandret seg.

Leste for lenge siden at mrna vaksinen skulle være enkel å gjøre om, hvorfor er så ikke dette gjort?

Influensavaksinen en får i år er ikke den en fikk i 2019.

Nettopp, men den er du ikke redd for å ta? Influensavaksinen er i praksis "nye" hvert år. Alle argumenter mot koronavaksinene kan også brukes mot disse vaksinene. Det gir med andre ord ingen mening å droppe koronavaksinen, mens man tar influensavaksine.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gjøres med uvaksinerte" ?? Kreve at de går merket med en gul stjerne godt synlig på klærne? Hm, kanskje helst ikke, tror det var prøvd en gang uten noe særlig bra resultat.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCFA skrev (1 time siden):

"Gjøres med uvaksinerte" ?? Kreve at de går merket med en gul stjerne godt synlig på klærne? Hm, kanskje helst ikke, tror det var prøvd en gang uten noe særlig bra resultat.

Holder vel fint lenge med munnbind.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (På 1.11.2021 den 6.04):

Det er ikke det det står, nei. Les på nytt og sett deg inn i hvordan vaksinene fungerer. 

Du får informere immunolog Anne Spurkland om dette som i dag er sitert i Dagbladet med sitatet: "Det er et samsvar mellom fallende antistoffer og beskyttelse mot infeksjon".

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Final Fantasy skrev (6 timer siden):

Du får informere immunolog Anne Spurkland om dette som i dag er sitert i Dagbladet med sitatet: "Det er et samsvar mellom fallende antistoffer og beskyttelse mot infeksjon".

Nå bedriver du stråmannsargunrntasjon. Les gjennom diskusjonen og se på det jeg faktisk svarer på, så slipper du slike misforståelser.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Example said:

Holder vel fint lenge med munnbind.

Har vært i Berlin og på Kreta dette året. Munnbind på transport og innendørs. Var man ikke vaksinert fikk man sitte ute. Var man vaksinert eller kunne vise siste prøvetaking så kunne man sitte inne på en restaurant.
Skulle ikke være så innmari vanskelig å ha i dette landet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peanut skrev (8 timer siden):

Har vært i Berlin og på Kreta dette året. Munnbind på transport og innendørs. Var man ikke vaksinert fikk man sitte ute. Var man vaksinert eller kunne vise siste prøvetaking så kunne man sitte inne på en restaurant.
Skulle ikke være så innmari vanskelig å ha i dette landet. 

Vi kommer nok dit etter hvert vi også. Det er viktig å holde samfunnet åpent og økonomien i gang. Vaksinemotstandere får ta byrden denne gangen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (40 minutter siden):

Vi kommer nok dit etter hvert vi også. Det er viktig å holde samfunnet åpent og økonomien i gang. Vaksinemotstandere får ta byrden denne gangen. 

Tviler dessverre på det vil skje. I Norge er det jo en for alle og alle for en på godt og vondt, så det blir vel tunge nedstengninger denne gangen også. Tipper det humper og går sånn cirka til juletider, men neste halvår vil Norge være stengt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
tom1986 skrev (Akkurat nå):

Ingenting, med unntak av at de bør dekke utgifter til evt sykehusopphold (pga korona) selv.

Vi betaler skatt på lik linje som andre. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (1 minutt siden):

Vi betaler skatt på lik linje som andre. 

Ekstremsituasjoner krever ekstremtiltak. Hvis jeg risikerer å måtte leve med brysomme smitteverntiltak fordi en haug med idioter frykter 5g-implantasjoner i vaksinene, så mener jeg det er helt greit at vaksinemotstanderne tar sykehusregninga ved evt innleggelse.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (På 30.10.2021 den 23.22):

Pollen viser også at de fleste i coronaforumet er vaksinemotstandere, som jeg trodde.    Vaksinestatistikken viser heldigvis at de fleste av oss følger rådene som gis.  

Hvordan?

Jeg er vaksinert men vil likevel ikke innføre restriksjoner for de uvaksinerte, det gjør meg ikke til en vaksinemotstander men en som setter personlig frihet høyt

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Hvordan?

Jeg er vaksinert men vil likevel ikke innføre restriksjoner for de uvaksinerte, det gjør meg ikke til en vaksinemotstander men en som setter personlig frihet høyt

Enig!!! Om jeg har eller ikke har tatt vaksinen er for ikke relevant for dette spørsmålet. Jeg vil også på vegne av de som ikke har tatt vaksinen ønske et fritt samfunn. Og det er jeg ikke alene om å mene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...