Gå til innhold

Hva bør gjøres med uvaksinerte? Poll

11223344

Policy for uvaksinerte  

355 stemmer

1. 1. Hva støtter dere av følgende for resterende voksne uvaksinerte i Norge som ikke vil ha korona vaksine?

• Tvangsvaksinere dem
      5
    • Gjøre livet vanskelig for dem, sparke dem fra jobb, testregime osv, hvis ikke de vaksinerer seg
      40
    • Påtvinge dem til å bruke smittevernsutstyr når de er på jobb eller blant folk innendørs utenfor hjemmet
      63
    • Hvis allerede hatt korona, la dem være
      18
    • La dem leve som alle andre
      229

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for spekulasjoner, latterliggjøring og brudd på retningslinjene på korona-rommet. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (44 minutter siden):

Hvilke rutiner som gjelder i helsevesenet nå vet jeg ikke, men det er tross alt viktigere at uvaksinert personell bruker smittevernsutstyr.

Men igjen, å bejuble at vaksinene ikke fungerer som håpet er ikke spesielt lurt, særlig om en ikke vil ta den selv. Jo dårligere de virker, jo flere må ta dem for at vi skal ha en normal hverdag. Det er et faktum. 

Så lenge alle kan smitte videre hvorfor skal da ikke alle bruke munnbind I nærkontakt med pasienter? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, zemer said:

Så lenge alle kan smitte videre hvorfor skal da ikke alle bruke munnbind I nærkontakt med pasienter? 

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, LCFA said:

Tror en del av de lider av sprøyteangst, men de synes det er mindre flaut og tøffere å opptre som antivax'er. Disse kan hjelpes hvis vaksinen gis i et tempo og under forhold som de føler de har litt kontroll på. Det var et bra prosjekt på dette i Bergen der en del fikk tatt vaksinen som eller ikke ville ha gjort det.

Hvorfor må alltid begrepet antivaxer blandes inn i enhver diskusjonen? At noen ikke vil ta denne spesifikke vaksinen gjør det dem til antivaxer? Noen har sprøyteangst, noen har medisinske årsaker, noen er skeptiske osv osv. Er det ikke veldig forenklende og lite saklig å alltid måtte koke ned ting til  enten svart eller hvitt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, laraf said:

Hvorfor må alltid begrepet antivaxer blandes inn i enhver diskusjonen? At noen ikke vil ta denne spesifikke vaksinen gjør det dem til antivaxer? Noen har sprøyteangst, noen har medisinske årsaker, noen er skeptiske osv osv. Er det ikke veldig forenklende og lite saklig å alltid måtte koke ned ting til  enten svart eller hvitt? 

Ja, det er nok omtrent fire grupper av uvaksinerte i landet nå. Antivaxere, de som leger har anbefalt å ikke ta, de med sprøyteskrekk og de aller yngste.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere årsaker til manglende beskyttelse fra vaksinen enn man får inntrykk av. Uten dyp eller filosofisk forskning.

Det finnes t.eks de som har fått kraftige bivirkninger av vaksinen og som må avvente lenge med dose to. For disse kan det sitte langt inne å ta noe mer vaksine i det hele tatt. Dette behøver ikke nødvendigvis være eldre mennesker.

Hvis man ønsker seg et mål av antistoffer idag vil man normalt ikke få tallverdiene sine opplyst. Kun et innenfor, eller ikke. Har hørt om unntak. Noen påstår det ikke er mulig, akkurat. Tenker det kan være litt styrt dette her, slik at ikke hver og en tufs går rundt i nabolaget og triumferer med sitt resultat. Ingen responderer helt likt.

Forskere hadde hatt enda litt mer innsikt hvis det ble gjennomført rutinemessige målinger av antistoffer. Umulig å fremskaffe et empirisk materiale uten dette. Men muligens enda vanskeligere å gjennomføre enn selve vaksineringen..

Forøvrig har vi kanskje de mest glemte, og som finnes i alle aldersgrupper. De med Iivslange medisiner(immunsupprimerte pasienter, etter transplantasjoner. Disse utsatte har fått dose tre for lengst, håper jeg. 

Men nå vet vel samtlige dette snart, at dagens vaksine ikke holder fullt så godt lenger heller. Vi må fortere frem til de oppgraderte vaksinene. Eller skal alt gammelt selges ut først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Hvilke rutiner som gjelder i helsevesenet nå vet jeg ikke, men det er tross alt viktigere at uvaksinert personell bruker smittevernsutstyr.

Men igjen, å bejuble at vaksinene ikke fungerer som håpet er ikke spesielt lurt, særlig om en ikke vil ta den selv. Jo dårligere de virker, jo flere må ta dem for at vi skal ha en normal hverdag. Det er et faktum. 

Noen velger selv å bruke munnbind hos oss, både vaksinerte og uvaksinerte. Vi har ikke retningslinjer på at munnbind skal brukes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, LCFA said:

Ja, det er nok omtrent fire grupper av uvaksinerte i landet nå. Antivaxere, de som leger har anbefalt å ikke ta, de med sprøyteskrekk og de aller yngste.

Noen er kanskje anti vaksine generelt, men jeg kjenner mange som har tatt andre vaksiner, og lar egne barn få vaksine mor barnesykdommer etc., men som allikevel er skeptiske til denne. Hver med sin grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laraf skrev (30 minutter siden):

Noen er kanskje anti vaksine generelt, men jeg kjenner mange som har tatt andre vaksiner, og lar egne barn få vaksine mor barnesykdommer etc., men som allikevel er skeptiske til denne. Hver med sin grunn. 

Som her. Mine barn har fulgt programmet bortsett fra eldste som fikk vaksine nekt etter mmr vaksinen. De som er mindre enn han har tatt den. Jeg tar influensavaksine hvert år. Dattera mi tok hpv for litt siden. Men, denne korona vaksinen tar vi ikke enda.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laraf skrev (1 time siden):

Fordi antivaxxere gjerne ikke ønsker å bli kalt dette. De forsøker gjerne å pynte på det ved å hevde at de tar andre vaksiner, men "akkurat denne" står de over. De har gjerne gjort litt egen "research" og funnet noen argumenter for hvorfor man ikke tar den. Og ja, skepsisen forstås fordi den er ny, det har gått fort og det å ta vaksiner kan føles litt ekkelt. Det er lettere å ikke forholde seg til det at man har en pandemi og la det stå til. Den følelsen tror jeg mange kan kjenne seg igjen i.

Sympatien forsvinner dog rett ut av vinduet når man sitter på Facebook, Kvinneguiden og andre steder og diskuterer dette, leter opp feilinformasjon om vaksinene, sprer dette for å kjempe imot. Samtidig som man ikke er med å gjøre noe for å avslutte denne pandemien. 

Hvor lenge skal vi stå i dette fordi noen har bestemt seg for at deres sprøyteskrekk går over alt? Da tenker jeg at det kanskje er på tide å fordele tiltakene der de hører hjemme.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Fordi antivaxxere gjerne ikke ønsker å bli kalt dette. De forsøker gjerne å pynte på det ved å hevde at de tar andre vaksiner, men "akkurat denne" står de over. De har gjerne gjort litt egen "research" og funnet noen argumenter for hvorfor man ikke tar den. Og ja, skepsisen forstås fordi den er ny, det har gått fort og det å ta vaksiner kan føles litt ekkelt. Det er lettere å ikke forholde seg til det at man har en pandemi og la det stå til. Den følelsen tror jeg mange kan kjenne seg igjen i.

Sympatien forsvinner dog rett ut av vinduet når man sitter på Facebook, Kvinneguiden og andre steder og diskuterer dette, leter opp feilinformasjon om vaksinene, sprer dette for å kjempe imot. Samtidig som man ikke er med å gjøre noe for å avslutte denne pandemien. 

Hvor lenge skal vi stå i dette fordi noen har bestemt seg for at deres sprøyteskrekk går over alt? Da tenker jeg at det kanskje er på tide å fordele tiltakene der de hører hjemme.

Vi blir kalt det fordi vi ikke ønsker å bli kalt det? 😅Gjør ingenting? Hva vet du om det? Mange bruker forsatt munnbind.  Sympatien forsvinner når en sitter på KG, vel det gjør jo strengt tatt du og. Lider ikke av sprøyteskrekk overhodet. Har og måtte sette sprøyter på meg selv pga ivf forsøk.

Ikke alle har samme klokketro på vaksinen som deg, du må tåle at vi har forskjellige meninger. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Example said:

Dette!

En ting er å ikke vaksinere seg, men å sitte dag og ut dag inn på Facebook og KG og poste at man "har lest at" og "hørt at" og spre direkte feilinformasjon bidrar til vaksinefrykt. Man skulle jo tro at de forsto at de for hver person de skremmer fra å ta vaksinen gjør det verre for seg selv, men åpenbart ikke.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Warrior skrev (8 timer siden):

La de bruke smittevernutstyr på jobb og blant folk innendørs. Ikke la de få lov til å være i nærheten av eldre, kronisk syke, og de med nedsatt immunforsvar. 

La alle bruke smittevernutstyr i nærheten av utsatte pasienter. Hva er så farlig med å innføre den regelen?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du jobber med mennesker innenfor helse og omsorg så mener jeg at de burde ferdes fritt. Helsepersonell som ikke vil la seg vaksinere derimot, får ikke lenger lov til å jobbe innenfor yrket sitt hvis de fortsatt nekter vaksinering. Det vil da gjelde sykepleiere, hjemmesykepleiere som stort sett har kontakt med eldre mennesker, ansatte på sykehjem, leger, helse sekretær, øyelege, fysioterapeut, psykologer, spesialister feks innen øre/nese/hals, jordmødre etc..

Unntaket her er hvis man er allergisk mot vaksinasjon. Det argumentet er gyldig, men da bør vedkommende tvangsplasseres til en avdeling/nytt sted hvor de har lite pasient kontakt. De må også bruke smittevern utstyr. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Example skrev (32 minutter siden):

Det handler vel ikke så mye om hvorvidt de såkalte antivaxxerne/vaksinemotstanerne syns betegnelsen er smigrende eller ikke, men om at denne betegnelsen ikke forklarer noe som helst eller er et argument for noe som helst annet enn brukerens motvilje mot personene som får dette stempelet.

Gjentatt bruk av slike uttrykk er et tegn på at brukeren enten er en person som enten ikke er i stand til å argumentere for en sak og bare reagerer følelsesmessig på all uenighet, eller prøver å dekke over at de egentlig ikke har så mange argumenter, eller det er ren manipulering.

For de som mener at betegnelsen blir uriktig brukt på dem er det også en stråmann. I likhet med stort sett hele innholdet i innlegget sitert over.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (33 minutter siden):

Med mindre du jobber med mennesker innenfor helse og omsorg så mener jeg at de burde ferdes fritt. Helsepersonell som ikke vil la seg vaksinere derimot, får ikke lenger lov til å jobbe innenfor yrket sitt hvis de fortsatt nekter vaksinering. Det vil da gjelde sykepleiere, hjemmesykepleiere som stort sett har kontakt med eldre mennesker, ansatte på sykehjem, leger, helse sekretær, øyelege, fysioterapeut, psykologer, spesialister feks innen øre/nese/hals, jordmødre etc..

Unntaket her er hvis man er allergisk mot vaksinasjon. Det argumentet er gyldig, men da bør vedkommende tvangsplasseres til en avdeling/nytt sted hvor de har lite pasient kontakt. De må også bruke smittevern utstyr. 

Med hvilken begrunnelse? Dårlige holdninger? Nyere kunnskap tyder jo på at vaksinen ikke egnet til å hindre smitte, og da vil det jo ikke være stor forskjell i smittsomhet blant helsepersonell, vaksinert eller ei.. 

Endret av Pivot
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (53 minutter siden):

Med hvilken begrunnelse? Dårlige holdninger? Nyere kunnskap tyder jo på at vaksinen ikke egnet til å hindre smitte, og da vil det jo ikke være stor forskjell i smittsomhet blant helsepersonell, vaksinert eller ei.. 

Den må være noe effektiv til å forhindre smitte, men 100 prosent effektiv er den ikke. Grunnen til at jeg sier det er at jeg vet feks om barnefamilier hvor barn har hatt corona, men foreldrene ikke har blitt smittet selv om de var i samme hustand, og tett opp på hverandre. Foreldrene testet seg flere ganger mens barna var syke + litt i etterkant og ingen av de fikk corona. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (1 time siden):

Den må være noe effektiv til å forhindre smitte, men 100 prosent effektiv er den ikke. Grunnen til at jeg sier det er at jeg vet feks om barnefamilier hvor barn har hatt corona, men foreldrene ikke har blitt smittet selv om de var i samme hustand, og tett opp på hverandre. Foreldrene testet seg flere ganger mens barna var syke + litt i etterkant og ingen av de fikk corona. 

Det ser dårlig ut for vaksinene og smitte videre... Det er ingen statistisk sammenheng mellom vaksinegrad og smitte når man sammenligner data fra 68 land:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8481107/

Sitat

At the country-level, there appears to be no discernable relationship between percentage of population fully vaccinated and new COVID-19 cases in the last 7 days (Fig. 1). In fact, the trend line suggests a marginally positive association such that countries with higher percentage of population fully vaccinated have higher COVID-19 cases per 1 million people.

Sitat

The sole reliance on vaccination as a primary strategy to mitigate COVID-19 and its adverse consequences needs to be re-examined

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...