Gå til innhold

Hva bør gjøres med uvaksinerte? Poll

11223344

Policy for uvaksinerte  

355 stemmer

1. 1. Hva støtter dere av følgende for resterende voksne uvaksinerte i Norge som ikke vil ha korona vaksine?

• Tvangsvaksinere dem
      5
    • Gjøre livet vanskelig for dem, sparke dem fra jobb, testregime osv, hvis ikke de vaksinerer seg
      40
    • Påtvinge dem til å bruke smittevernsutstyr når de er på jobb eller blant folk innendørs utenfor hjemmet
      63
    • Hvis allerede hatt korona, la dem være
      18
    • La dem leve som alle andre
      229

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Hvemsomhelst said:

Pollen viser også at de fleste i coronaforumet er vaksinemotstandere, som jeg trodde.    Vaksinestatistikken viser heldigvis at de fleste av oss følger rådene som gis.  

Man må være vaksinemotstander for å ønske et samfunn hvor alle regnes som likeverdige?

Heldigvis har alle mine vaksinerte venner og familiemedlemmer en helt annen oppfatning enn deg. De fleste mennesker er gode, og ønsker ikke å straffe uskyldige ved å inndra rettighetene deres.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hvemsomhelst
Pingvinboogie skrev (2 minutter siden):

Man må være vaksinemotstander for å ønske et samfunn hvor alle regnes som likeverdige?

Heldigvis har alle mine vaksinerte venner og familiemedlemmer en helt annen oppfatning enn deg. De fleste mennesker er gode, og ønsker ikke å straffe uskyldige ved å inndra rettighetene deres.

Ja ja, dere har iallfall en ganske aggressiv måte å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Hvemsomhelst said:

Pollen viser også at de fleste i coronaforumet er vaksinemotstandere, som jeg trodde.    Vaksinestatistikken viser heldigvis at de fleste av oss følger rådene som gis.  

For det første, at noen er skeptiske til covid vaksinen er ikke det samme som å være vaksinemotstander. Jeg kjenner mange som har tatt og ikke har tatt vaksinen. Felles for alle er at vi har respekt for hverandres valg. Jeg pleier ikke å putte folk i bås som en motstander bare fordi noen er uenige med meg.

For det andre, gikk ikke pollen ut på hva bør gjøres med uvaksinerte? Bare spørsmålet i seg får det til å høres ut som om man snakker om en gruppe man bør sky som pesten. Igjen, nok av vaksinerte som ikke ønsker et polarisert og delt samfunn hvor grupper blir satt opp mot hverandre. Og hvor de uvaksinerte får skylden for all smitte. så lenge det ikke er en plikt i Norge til å vaksineres, så må alle velge om de følger rådet eller ikke. Påfallende få stiller kritiske spørsmålet ved om rådet i seg selv er løsningen.

Endret av laraf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
laraf skrev (3 minutter siden):

For det første, at noen er skeptiske til covid vaksinen er ikke det samme som å være vaksinemotstander. Jeg kjenner mange som har tatt og ikke har tatt vaksinen. Felles for alle er at vi har respekt for hverandres valg. Jeg pleier ikke å putte folk i bås som en motstander bare fordi noen er uenige med meg.

For det andre, gikk ikke pollen ut på hva bør gjøres med uvaksinerte? Bare spørsmålet i seg får det til å høres ut som om man snakker om en gruppe man bør sky som pesten. Igjen, nok av vaksinerte som ikke ønsker et polarisert og delt samfunn hvor grupper blir satt opp mot hverandre. Og hvor de uvaksinerte får skylden for all smitte. så lenge det ikke er en plikt i Norge til å vaksineres, så må alle velge om de følger rådet eller ikke. Påfallende få stiller kritiske spørsmålet ved om rådet i seg selv er løsningen.

Alltid de samme kommentarene og hakking på alle som følger rådene, hakk i plata. Jeg trykket på valg 3.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hvemsomhelst said:

Ja ja, dere har iallfall en ganske aggressiv måte å svare på.

Hvem er «dere»?

Leste du svaralternativene i pollen? De første ordene i det du anser som de tre riktige alternativene gir et ganske klart bilde. Tvangsvaksinere. Gjøre livet vanskelig for dem.  Påtvinge.

Nydelig menneskesyn.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvemsomhelst
Pingvinboogie skrev (1 minutt siden):

Hvem er «dere»?

Leste du svaralternativene i pollen? De første ordene i det du anser som de tre riktige alternativene gir et ganske klart bilde. Tvangsvaksinere. Gjøre livet vanskelig for dem.  Påtvinge.

Nydelig menneskesyn.

Valg 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hvemsomhelst said:

Alltid de samme kommentarene og hakking på alle som følger rådene, hakk i plata. Jeg trykket på valg 3.

Du velger tydeligvis å tolke alt i verste mening. Synd, for da har du oversett noe av poenget mitt, alle gjør det de vil og må stå for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi nå vet at vaksinerte og uvaksinerte smitter like mye og vaksinen bare påvirker egne symptomer, så er det selvfølgelig at de burde få leve som resten.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, laraf said:

Bare det at denne tråden er opprettet sier meg hvor langt dette har kommet. Jeg håper det var ment som en spøk!

I kommunen hvor jeg jobber har nå et antall fullvaksinerte helsearbeidere hatt pasientkontakt, hvorav noen har blitt smittet. Så fort de er ute av karantene/isolasjon kan de jobbe igjen. En smittet uvaksinert skal ikke ha pasientkontakt. Logisk i perioden man er syk, men utover det hva er forskjellen? 

Jeg ser hva som skjer ellers i verden og var nysgjerrig hvor mange som syntes dette er greit og vil ha likedann her i Norge. Jeg er glad for at over 70% valgte siste alternativ, men fortsatt overrasket over hvor mange som gikk for nummer 2. Det er tegn på et sunt samfunn når man respekterer andres valg rundt sin egen helse.

Problemet med alt sammen sånn jeg ser det er egentlig politikk, jeg er helt sikker på at om helse hadde fått prioritet fra starten av så hadde man fikset covid før vaksinen var klar. Fordi mennesker er kreative og løsningsorienterte hvis man lar dem prøve seg.

Og jeg syntes forøvrig å kalle folk anti-vaxx er å dumme ned diskusjonen, jeg har enda ikke pratet med noen i virkeligheten som sier de ikke vil ha vaksinen fordi de er imot vaksiner, og jeg kjenner mange som ikke vil ha den.

Endret av 11223344
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sunnere å respektere andres ønske om å ikke bli smittet enn å tenke bare på en selv, spesielt viktig i helsesektoren og rundt pasienter, men også for resten av samfunnet. Er ikke for tvangsvaksinering så det er sagt, men i helsesektoren bør vi kunne forvente ansvarsfulle. Hvis andre ikke kan eller vil kan de holde seg hjemme. Vil hvertfall ikke la de gå løs, mens de går rundt og tenker at det holder med selvrespekten da tror de har, men som av andre bare sees på som egoisme.

Hvis noen ikke tilhører 'saueflokken' hvorfor må dere på død og liv presse dere innpå oss. Finn et annet beite da. Langt borte fra oss.

Endret av Lawyam
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (11 timer siden):

Er man vaksinemotstander om man ikke synes uvaksinerte skal skys som pesten? Selv om man selv har tatt vaksinen? 

Ok.

Supera skrev (10 timer siden):

Siden vi nå vet at vaksinerte og uvaksinerte smitter like mye og vaksinen bare påvirker egne symptomer, så er det selvfølgelig at de burde få leve som resten.

Det er jo bare tull, selv om man fortsatt kan bli smittet og dermed smitte andre om man er vaksinert, er sjangsen betraktelig lavere enn uten vaksine

Endret av Elaine Marley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (6 timer siden):

Er man vaksinemotstander om man ikke synes uvaksinerte skal skys som pesten? Selv om man selv har tatt vaksinen? 

Ok.

Det er jo bare tull, selv om man fortsatt kan bli smittet og dermed smitte andre om man er vaksinert, er sjangsen betraktelig lavere enn uten vaksine

På KG trenger man ikke være mot vaksiner for å være vaksinemotstander eller antivaxxxxxxxxxxxxxer.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vaksinerte blir fremdeles syke og de smitter fremdeles hverandre. Denne uken har jeg dett offentlige tall som sier at 54-56% av de innlagte er fullvaksinerte. Bare 25% er uvaksinerte. Resten har en vaksinedose. I hovedsak tar vi vaksinene for å beskytte oss selv mot alvorlig sykdom. Ikke for å hindre smitte. Å tvangsvaksinere noen eller ta fra dem rettigheter er helt bak mål. 

denne uk her, har vi hatt utbrudd på skolen til ungene mine. Tre av dem, er høyst sannsynlig smittet av foreldre som er fullvaksinerte. De testet positivt likt og alle hadde foreldre som hadde testet positivt før det brøt ut. 

det finnes og folk som faktisk ikke KAN ta vaksinen. Selv om alle glemmer den midt oppi dette. Måten samfunnet og verden har blitt på med vaksinering begynner minne meg faretruende om nazitysklands herjinger. Ikke like ille, absolutt ikke. Men det er fullt av dømming, stigmatisering, hetsing osv på de som ikke følger strømmen. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (13 minutter siden):

På KG trenger man ikke være mot vaksiner for å være vaksinemotstander eller antivaxxxxxxxxxxxxxer.

Ikke bare her dessverre. Media og sosiale media jevnt over har stemplet alle som ikke vil ta coronavaksinen for antivax

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (7 timer siden):

Har det slått deg at det kanskje handler om at de fleste her inne bare ser på menneskerettigheter og empati for andre som en fin ting? At et fritt valg faktisk er et fritt valg og at de fleste som har stemt kanskje er vaksinert selv? Men tydeligvis er litt mer oppegående i toppen enn du er?

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Example skrev (11 timer siden):

Flere vaksiner krever mer enn to doser. Norske 15-åringer tar i disse dager sin fjerde dose med vaksine mot blant annet polio.

Hvor lang tid går det mellom hver dose på feks Polio-vaksinen? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (41 minutter siden):

Hvor lang tid går det mellom hver dose på feks Polio-vaksinen? 

De tre første dosene tas vel fra barnet er tre til tolv måneder, deretter en fjerde dose når de er 15 år.

Flere doser av en vaksine er ikke unormalt. Så dette argumentet er dødfødt som argument mot koronavaksinene.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingvinboogie skrev (10 timer siden):

Hvis man havner i en situasjon der tiltak igjen blir nødvendig for å sikre kapasiteten på sykehusene, tror du virkelig de fleste nordmenn som har tatt vaksinen gledelig støtter tiltak for alle fordi noen skal ha rett til å nekte vaksinen?

Dette er ikke nødvendigvis et problem som oppstår, fordi så mange har tatt vaksinen. Det er ikke en problemstilling akkurat nå, heldigvis. Hvis det dog blir det, så tror jeg vreden mot de uvaksinerte vil øke. Dere må nok finne dere i det, samt det å måtte leve under strengere tiltak enn resten av befolkningen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (24 minutter siden):

Hvis man havner i en situasjon der tiltak igjen blir nødvendig for å sikre kapasiteten på sykehusene, tror du virkelig de fleste nordmenn som har tatt vaksinen gledelig støtter tiltak for alle fordi noen skal ha rett til å nekte vaksinen?

Dette er ikke nødvendigvis et problem som oppstår, fordi så mange har tatt vaksinen. Det er ikke en problemstilling akkurat nå, heldigvis. Hvis det dog blir det, så tror jeg vreden mot de uvaksinerte vil øke. Dere må nok finne dere i det, samt det å måtte leve under strengere tiltak enn resten av befolkningen. 

Om de gjør det gledelig eller ikke er da irrelevant, så lenge de innretter seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...