Gå til innhold

Hva bør gjøres med uvaksinerte? Poll

Policy for uvaksinerte  

355 stemmer

1. 1. Hva støtter dere av følgende for resterende voksne uvaksinerte i Norge som ikke vil ha korona vaksine?

• Tvangsvaksinere dem
      5
    • Gjøre livet vanskelig for dem, sparke dem fra jobb, testregime osv, hvis ikke de vaksinerer seg
      40
    • Påtvinge dem til å bruke smittevernsutstyr når de er på jobb eller blant folk innendørs utenfor hjemmet
      63
    • Hvis allerede hatt korona, la dem være
      18
    • La dem leve som alle andre
      229

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet
Pingvinboogie skrev (18 timer siden):

Jeg synes det er virkelig skremmende med kommentarer her i tråden om at uvaksinerte bør pålegges å bruke munnbind overalt for at vaksinerte skal kunne se hvem de er og holde seg unna dem. Det samme med kommentarer om at det er vi som holder pandemien gående og bør miste rettighetene våre. Det er et menneskesyn som hører hjemme i et annet århundre.

Den satt og jeg merker at jeg ser meg ekstra om på bane og buss når jeg bruker munnbind - tenker folk at jeg er en ikke-vaksinert?

Altså jødestjerner er noe jeg ikke ønsker å assosieres med i noen som helst slags form. Enten står vi inne for at vaksinering skal være 100 % frivillig eller så må vi ta noen grep rundt eget tankesett. Kanskje spesielt med tanke på at noen ikke er vaksinert av medisinske grunner slik som deg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kom det endelig, heldigvis, et skriv fra helsedirektoratet om personell som jobber de svakere i samfunnet. Så får hver enkelt arbeidsplass vurdere enkeltvis hva som må til, men det gir rom for å omplassere vedkommende eller påtvinge verneutstyr ved behov. Takk for at det finnes noen som nå kan ta disse avgjørelsene. Jeg jobber selv innen helse og omsorg på bolig og jeg synes det er fascinerende at disse det gjelder har hatt sin fulle rett til å være helt tett oppi særdeles svake brukere, og vifte med at de ikke ønsker å vaksinere seg.

Dette er snakk om mennesker som får helse/omsorgstjenster av staten Norge, som ikke kan velge selv hvem som skal være rundt de, i DERES EGNE HJEM(!) Har tenkt mine tanker i stillhet og høylytt, endelig kommer det en fornuftig føring. 

Hurra! 

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet
Example skrev (15 timer siden):

Dette blir feil fokus. Reisebegrensninger er kun et midlertidig tiltak, og når som helst vil man få en smitteøkning når det åpnes for det. Vi har også sett det skje når det har vært strenge begrensninger.

Det som er avgjørende er imnuniteten i befolkningen. Den må opp på et høyt nivå, enten gjennom vaksiner eller gjennomgått sykdom. Man kan stenge Norge fullstendig I flere år, men den dagen man åpner vil ny smitte komme inn og treffe oss om befolkningen ikke har immunitet. 

Derfor vet man allerede nå at det er vaksine eller smitte for de aller fleste av oss, det er ingen vei utenom. 

De tiltakene vi har vært gjennom har kun vært for å kjøpe tid til å få vaksinert befolkningen, samt spre smitten ut i tid. Vi vet allerede nå at de fleste av de rundt 400 000 voksne nordmennene som ikke er vaksinert, vil bli smittet. Så er klart om man skal presse på for å få vaksinert dem, eller om de skal gjennomgå sykdommen. Mye tyder på at vaksineeffekten for en del eldre er såpass dårlig, at de vil bli dratt med i fallet. At de blir smittet samtidig er også noe som ikke går fordi mange nok blir så syke av dette. 

Dermed ligger det an til at man sannsynligvis vil gjøre noe for både pushe flere til å vaksinere seg, samt hindre at de uvaksinerte blir smittet over et kort tidsrom.

Du misforstår. Jeg mener at vi må gjøre begge deler: kreve testing av personer som skal reise inn og ut av Norge til røde land og opprettholde moderate smitteverntiltak inne i landet.

Jeg vil gjerne ha 100 % vaksinering, både du og jeg vet at det ikke kommer til å skje. For å oppnå høyest mulig vaksinasjonsgrad må vi spre ordentlig og saklig informasjon, ikke true og begynne med uthengingstaktikker og forskjellsbehandling fordi vi har sagt at vaksiner skal være frivillig. Frivillig betyr ikke "vaksiner deg eller mist jobben". Har det slått deg at Kari som er covidvaksineskeptiker, Ole som er anti-vaxxer og Line som ikke kan ta vaksine av helsemessige årsaker vil få det samme presset tredd ned over hodet, og med tiltak som "vaksiner deg eller bli omplassert" blir Line kanskje nødt å utlevere personopplysninger til uvedkommende? 

Løsningen er faktabasert informasjon i de kanaler det er forventet at de fleste leser og ser. F.eks. synes jeg at i tillegg til denne stripen: 
image.thumb.png.a59bb1485d0daaa89daa07340052439f.png
kunne det stått

Antall tilfeller av bivirkninger, herav alvorlige og langvarige. For det er faktisk etter hvert svært interessante tall som kan motvirke noe av covidvaksineskepsisen.

Gjest Blondie65
Skrevet
laraf skrev (10 timer siden):

Hvorfor må alltid begrepet antivaxer blandes inn i enhver diskusjonen? At noen ikke vil ta denne spesifikke vaksinen gjør det dem til antivaxer? Noen har sprøyteangst, noen har medisinske årsaker, noen er skeptiske osv osv. Er det ikke veldig forenklende og lite saklig å alltid måtte koke ned ting til  enten svart eller hvitt? 

Hvis man har sprøyteangst er man ikke skeptisk til denne vaksinen. 

Om man er antivaxxer eller kun skeptisk til covidvaksinen beror på hva man bruker som argument. Hvis man insisterer på å kalle de som ikke er skeptisk til covidvaksinen for medlem av saueflokken og kun bruker kilder som stammer fra kjente konspirasjonsmiljøer må en tåle å bli kalt antivaxxer fordi en bruker den samme argumentasjonen og teknikken som antivaxxere. Du vet "går som en and, snakker som en and ..." - det viser seg veldig ofte at vi da har med en and å gjøre ... 

Skrevet
tussi84 skrev (7 timer siden):

Den må være noe effektiv til å forhindre smitte, men 100 prosent effektiv er den ikke. Grunnen til at jeg sier det er at jeg vet feks om barnefamilier hvor barn har hatt corona, men foreldrene ikke har blitt smittet selv om de var i samme hustand, og tett opp på hverandre. Foreldrene testet seg flere ganger mens barna var syke + litt i etterkant og ingen av de fikk corona. 

Det du nevner som eksempel der har skjedd i både vaksinerte og uvaksinerte familier - alle blir ikke smittet som nærkontakt. 

Det gjenstår å se om vaksinen har noen effekt i det hele tatt når det gjelder å forhindre smitte:

– Vaksinen er ikke egnet til å hindre smitte. Det er ikke veldig stor forskjell på smittsomhet blant ikke-vaksinerte og vaksinerte, sier professor Ulvestad.

Kilde: https://www.tv2.no/a/14321028/

• Liker 7
Skrevet
zemer skrev (9 timer siden):

Hva mener du med igjen?

Før i tiden hadde man obligatoriske vaksineprogrammer som regelrett utryddet sykdommer. Det er langt mer effektivt, - også slipper vi å ha uvaksinerte tullinger som går rundt i samfunnet vårt sånn som nå.

• Liker 5
Skrevet
jokke1 skrev (1 time siden):

Nå kom det endelig, heldigvis, et skriv fra helsedirektoratet om personell som jobber de svakere i samfunnet. Så får hver enkelt arbeidsplass vurdere enkeltvis hva som må til, men det gir rom for å omplassere vedkommende eller påtvinge verneutstyr ved behov. Takk for at det finnes noen som nå kan ta disse avgjørelsene. Jeg jobber selv innen helse og omsorg på bolig og jeg synes det er fascinerende at disse det gjelder har hatt sin fulle rett til å være helt tett oppi særdeles svake brukere, og vifte med at de ikke ønsker å vaksinere seg.

Dette er snakk om mennesker som får helse/omsorgstjenster av staten Norge, som ikke kan velge selv hvem som skal være rundt de, i DERES EGNE HJEM(!) Har tenkt mine tanker i stillhet og høylytt, endelig kommer det en fornuftig føring. 

Hurra! 

Du kan jo lese denne artikkelen, og vurdere på nytt om hetsen mot uvaksinert helsepersonell er velbegrunnet eller ikke:

https://www.tv2.no/a/14321028/

Sitat: Professor Elling Ulvestad ved Pandemisenteret i Bergen mener det er en avsporing av problemet.

– Fullvaksinerte kan bli smittet med SARS-CoV-2 og smitte videre til de eldre og syke i vel så stor grad som hva uvaksinerte kan. Det blir feil å henge ut uvaksinert personell som farligere for de eldre enn vaksinert personell, sier Ulvestad.

• Liker 11
Skrevet

"Kan". Og jeg vet ikke med deg, men fordi at jeg har hatt en del som ikke ønsket å ta vaksine rundt meg på jobb og sett på hvordan de oppfører seg så synes jeg det er forferdelig merkelig at det også er disse som skal klemme flest og mest mulig, koste hva der koste vil. Antibac skal heller ikke brukes "fordi vi trenger bakterier". Bildet er ikke svart hvitt, men det handler om langt mer enn hva som skjer på arbeidsplassen. Det handler om livsstil og ellers hvilke forhåndsregler man tar. Du har vel sett charter svein og gjengens gruppeklemm forran stortinget? Når jeg ser at de ikke tar hensyn til å ville bruke antibac så er det klart at jeg blir skeptisk til å ha de dinglende rundt sårbare mennesker. Jeg er ikke muslim, men om jeg skulle inn i en moské av en eller annen grunn så hadde jeg ikke løpt inn med gjørmete sko. Det handler om å vise respekt for andre enn seg selv. Der din frihet starter, stopper min type-ting 🥴

• Liker 3
Skrevet (endret)
jokke1 skrev (34 minutter siden):

"Kan". Og jeg vet ikke med deg, men fordi at jeg har hatt en del som ikke ønsket å ta vaksine rundt meg på jobb og sett på hvordan de oppfører seg så synes jeg det er forferdelig merkelig at det også er disse som skal klemme flest og mest mulig, koste hva der koste vil. Antibac skal heller ikke brukes "fordi vi trenger bakterier". Bildet er ikke svart hvitt, men det handler om langt mer enn hva som skjer på arbeidsplassen. Det handler om livsstil og ellers hvilke forhåndsregler man tar. Du har vel sett charter svein og gjengens gruppeklemm forran stortinget? Når jeg ser at de ikke tar hensyn til å ville bruke antibac så er det klart at jeg blir skeptisk til å ha de dinglende rundt sårbare mennesker. Jeg er ikke muslim, men om jeg skulle inn i en moské av en eller annen grunn så hadde jeg ikke løpt inn med gjørmete sko. Det handler om å vise respekt for andre enn seg selv. Der din frihet starter, stopper min type-ting 🥴

Det er vel ingenting som tyder på at voksne uvaksinerte generelt er noe mer uforsiktige enn andre, selv om du opplever det slik i din omgangskrets. Tvert imot så er det vel større sjanse for at uvaksinerte er meget bevisste på at de ikke har vaksinebeskyttelse, hva nå enn den beskyttelsen måtte vise seg å være når alt kommer til alt. Min erfaring er heller at en del vaksinerte proklamerer at de er fullvaksinerte når de er forkjølet, eller ikke holder avstand, og med det mener at her er det ingen korona å frykte.. 

Endret av Pivot
  • Liker 6
Skrevet
2 hours ago, jokke1 said:

Hurra! 

Men hva om det er du som smitter noen neste gang? Ville du ha vært ok med at du ble omplassert på lik linje med en uvaksinert kollega?  

Skrevet (endret)
laraf skrev (6 minutter siden):

Men hva om det er du som smitter noen neste gang? Ville du ha vært ok med at du ble omplassert på lik linje med en uvaksinert kollega?  

Jeg tar fortsatt forhåndsregler og har ikke klemt verken mor eller far siden corona startet.. Da synes jeg det er uheldig at noen som er imot medisin og vaksiner generelt på død og liv skal føle at det er naturlig at jeg klemmer disse.. "omgangskrets" høres valgfritt.. Enn så lenge så har jeg ikke kunnet velge kolleager. Det jeg håper jeg nå blir valgt for meg med det nye skrivet jeg linker til.

Det kan selfølgelig være at jeg smitter noen, men jeg har fulgt anbefaling om vaksine og tar som sagt enda forhåndsregler som under første kaos-uken.. 

Ps beklager skrivefeil. Vært våken hele natten, i omsorgsyrke🙃

Endret av jokke1
  • Liker 4
Skrevet
jokke1 skrev (4 minutter siden):

Jeg tar fortsatt forhåndsregler og har ikke klemt verken mor eller far siden corona startet.. Da synes jeg det er uheldig at noen som er imot medisin og vaksiner generelt på død og liv skal føle at det er naturlig at jeg klemmer disse.. "omgangskrets" høres valgfritt.. Enn så lenge så har jeg ikke kunnet velge kolleager. Det jeg håper jeg nå blir valgt for meg med det nye skrivet jeg linker til.

Det kan selfølgelig være at jeg smitter noen, men jeg har fulgt anbefaling om vaksine og tar som sagt enda forhåndsregler som under første kaos-uken.. 

Ps beklager skrivefeil. Vært våken hele natten, i omsorgsyrke🙃

Gitt det man mener å vite om smitte, hva er det som er så farlig med å klemme noen?
Er det noe som tilsier at koronaviruset smitter gjennom huden?

• Liker 2
Gjest Warrior
Skrevet
zemer skrev (10 timer siden):

La alle bruke smittevernutstyr i nærheten av utsatte pasienter. Hva er så farlig med å innføre den regelen?

Selvfølgelig, men uvaksinerte burde ikke være i nærheten av de i det hele tatt synes jeg.

Skrevet
Vinterjenta skrev (2 timer siden):

Før i tiden hadde man obligatoriske vaksineprogrammer som regelrett utryddet sykdommer. Det er langt mer effektivt, - også slipper vi å ha uvaksinerte tullinger som går rundt i samfunnet vårt sånn som nå.

Les om vaksine skadene også.

• Liker 5
Skrevet
4 hours ago, Blondie65 said:

Den satt og jeg merker at jeg ser meg ekstra om på bane og buss når jeg bruker munnbind - tenker folk at jeg er en ikke-vaksinert?

Altså jødestjerner er noe jeg ikke ønsker å assosieres med i noen som helst slags form. Enten står vi inne for at vaksinering skal være 100 % frivillig eller så må vi ta noen grep rundt eget tankesett. Kanskje spesielt med tanke på at noen ikke er vaksinert av medisinske grunner slik som deg.

Det er direkte skremmende å lese folks holdninger. Ordet tvang brukes mer enn jeg har sett før. Tvangsvaksiner dem, tvangsomplasser dem, tving dem til å bruke munnbind når de er sammen med andre. 

Noen er så ‘snille’ at de tenker på oss som ikke kan vaksineres av medisinske grunner. Vi skal ikke være nødt til å miste jobben, bare tvangsomplasseres til et sted hvor vi ikke har kontakt med mennesker.

• Liker 5
Skrevet
Blondie65 skrev (4 timer siden):

Du misforstår. Jeg mener at vi må gjøre begge deler: kreve testing av personer som skal reise inn og ut av Norge til røde land og opprettholde moderate smitteverntiltak inne i landet.

Jeg vil gjerne ha 100 % vaksinering, både du og jeg vet at det ikke kommer til å skje. For å oppnå høyest mulig vaksinasjonsgrad må vi spre ordentlig og saklig informasjon, ikke true og begynne med uthengingstaktikker og forskjellsbehandling fordi vi har sagt at vaksiner skal være frivillig. Frivillig betyr ikke "vaksiner deg eller mist jobben". Har det slått deg at Kari som er covidvaksineskeptiker, Ole som er anti-vaxxer og Line som ikke kan ta vaksine av helsemessige årsaker vil få det samme presset tredd ned over hodet, og med tiltak som "vaksiner deg eller bli omplassert" blir Line kanskje nødt å utlevere personopplysninger til uvedkommende? 

Løsningen er faktabasert informasjon i de kanaler det er forventet at de fleste leser og ser. F.eks. synes jeg at i tillegg til denne stripen: 
image.thumb.png.a59bb1485d0daaa89daa07340052439f.png
kunne det stått

Antall tilfeller av bivirkninger, herav alvorlige og langvarige. For det er faktisk etter hvert svært interessante tall som kan motvirke noe av covidvaksineskepsisen.

Jeg er ikke uenig i fremgangsmåten, og det er jo i grunn det man har gjort frem til nå. Det er jo også derfor myndighetene er tydelige på frivilligheten rundt vaksinene. 

Så er spørsmålet om det holder til slutt. Da kan det være at man må endre taktikk. Med tanke på de tiltakene og de innskrenkelsene vi har vært gjennom det siste halvannet året, så vil jeg si at dette neppe er verre. Om valget står mellom nye strenge tiltak som gjelder alle eller press på de uvaksinerte, er nok valget enkelt. Jeg vil også tro at dette egentlig presser seg frem selv da det vil bli svært vanskelig å få alle de vaksinerte med på en ny runde fordi noen skal få slippe ei sprøyte. Det er det nok liten motivasjon for blant de fleste når det kommer til stykket.

• Liker 3
Skrevet
Example skrev (1 time siden):

Jeg er ikke uenig i fremgangsmåten, og det er jo i grunn det man har gjort frem til nå. Det er jo også derfor myndighetene er tydelige på frivilligheten rundt vaksinene. 

Så er spørsmålet om det holder til slutt. Da kan det være at man må endre taktikk. Med tanke på de tiltakene og de innskrenkelsene vi har vært gjennom det siste halvannet året, så vil jeg si at dette neppe er verre. Om valget står mellom nye strenge tiltak som gjelder alle eller press på de uvaksinerte, er nok valget enkelt. Jeg vil også tro at dette egentlig presser seg frem selv da det vil bli svært vanskelig å få alle de vaksinerte med på en ny runde fordi noen skal få slippe ei sprøyte. Det er det nok liten motivasjon for blant de fleste når det kommer til stykket.

Men når vi nå ser at selv fullvaksinerte blir syke og smitter videre, når skal nok være nok? Hva om alle hadde vært vaksinerte, men smitten fortsetter, sånn vi ser det gjør. Tror du da det ikke blir videre tiltak? Selvfølgelig blir det det. Det er ikke pga antall vaksinerte/uvaksinerte vi har tiltak, vi har tiltak pga smitten/viruset. 

Jeg tror enkelte her må puste litt med magen, og tenke over hva dere egentlig ønsker for samfunnet... 

Dessverre er ikke vaksinen så bra som ønsket, og da må vi ha plan b, C, d osv... Nye tiltak kommer om smitten bare fortsetter. Vaksinert eller ei... 

• Liker 8
Skrevet
Jajajane skrev (11 minutter siden):

Men når vi nå ser at selv fullvaksinerte blir syke og smitter videre, når skal nok være nok? Hva om alle hadde vært vaksinerte, men smitten fortsetter, sånn vi ser det gjør. Tror du da det ikke blir videre tiltak? Selvfølgelig blir det det. Det er ikke pga antall vaksinerte/uvaksinerte vi har tiltak, vi har tiltak pga smitten/viruset. 

Jeg tror enkelte her må puste litt med magen, og tenke over hva dere egentlig ønsker for samfunnet... 

Dessverre er ikke vaksinen så bra som ønsket, og da må vi ha plan b, C, d osv... Nye tiltak kommer om smitten bare fortsetter. Vaksinert eller ei... 

Influensavaksinen er litt forandret fra år til år, fordi viruset forandrer seg.

Korona vaksinen er den samme selv om viruset har forandret seg.

Leste for lenge siden at mrna vaksinen skulle være enkel å gjøre om, hvorfor er så ikke dette gjort?

Influensavaksinen en får i år er ikke den en fikk i 2019.

• Liker 8
Skrevet
Pingvinboogie skrev (1 time siden):

Det er direkte skremmende å lese folks holdninger. Ordet tvang brukes mer enn jeg har sett før. Tvangsvaksiner dem, tvangsomplasser dem, tving dem til å bruke munnbind når de er sammen med andre. 

Noen er så ‘snille’ at de tenker på oss som ikke kan vaksineres av medisinske grunner. Vi skal ikke være nødt til å miste jobben, bare tvangsomplasseres til et sted hvor vi ikke har kontakt med mennesker.

Det er jo de som ikke kan vaksineres av medisinske grunner som virkelig bør håpe at alle andre vaksinerer seg. 

• Liker 4
Skrevet
zemer skrev (1 time siden):

Influensavaksinen er litt forandret fra år til år, fordi viruset forandrer seg.

Korona vaksinen er den samme selv om viruset har forandret seg.

Leste for lenge siden at mrna vaksinen skulle være enkel å gjøre om, hvorfor er så ikke dette gjort?

Influensavaksinen en får i år er ikke den en fikk i 2019.

MRNA vaksinen er relativt enkel å forandre, men man gjør det jo ikke siden effekten fortsatt er god nok. Selv om den er lavere enn for alfavarianten med eksisterende vaksiner er det likevel et hav av forskjell kontra å være uvaksinert. 

• Liker 2
  • Opprett ny...