Gå til innhold

Hva bør gjøres med uvaksinerte? Poll

11223344

Policy for uvaksinerte  

355 stemmer

1. 1. Hva støtter dere av følgende for resterende voksne uvaksinerte i Norge som ikke vil ha korona vaksine?

• Tvangsvaksinere dem
      5
    • Gjøre livet vanskelig for dem, sparke dem fra jobb, testregime osv, hvis ikke de vaksinerer seg
      40
    • Påtvinge dem til å bruke smittevernsutstyr når de er på jobb eller blant folk innendørs utenfor hjemmet
      63
    • Hvis allerede hatt korona, la dem være
      18
    • La dem leve som alle andre
      229

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke nødvendigvis noen motsetninger mellom flere av disse alternativene. 

Personlig mener jeg at man skal forsøke å pushe flere til å ta vaksinen, særlig innenfor visse bransjer. Uvaksinert helsepersonell bør ikke ha pasientkontakt. Dersom det da ikke er oppgaver igjen, bør man utlyse stillingene deres. De som av medisinske grunner ikke kan ta vaksiner, bør man prøve å omplassere.

Med lav smitte i samfunnet bør det være så lite tiltak som mulig, også blant uvaksinerte. Dersom man igjen ser behovet bør man bruke koronapasset mer aktivt, pålegge munnbind og nekte uvaksinerte å delta i større forsamlinger av mennesker. Målet bør være så få tiltak som mulig, men at de må differensieres mot de som ikke har immunitet mot korona, altså ikke vært smittet eller tatt vaksiner.

Dersom dette ikke virker bør man vurdere obligatorisk vaksinering av alle voksne.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leve som andre selvfølgelig. Noe annet vil være helt merkelig, spesielt nå med mutasjoner som deltavarianten AY. 4.3. som i følge Ørjan Olsvik, professor ved institutt for medisinsk biologi  «ikke bryr seg like mye om du er vaksinert»

Det er varianten som dominerer i blant annet Tromsø nå. Da kan man ikke akkurat forsvare frislipp av vaksinerte og innesperring av uvaksinerte.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holde dem unna helseinstitusjoner.

Holde dem på avstand.

NOE må de kunne gjøre om de ikke vil/kan vaksinere seg for å hindre å spre smitte de også, ærlig talt. Så munnbind, avstand og smittetiltak. Burde kunne forventes av voksne uten tvangstiltak.

Endret av Lawyam
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saueflokken er mange av de uvaksinerte som breker i kor om de samme «argumentene».
Ikke en av dem klarer å «tenke selv». Det er det YouTube og div konspirasjonsnettsteder som gjør for dem.😑 

Tenker at i arbeid med sårbare og syke har de overhodet ingenting å gjøre - ellers må de leve som vanlig for min del. Men at det får konsekvenser for enkelte i form av at andre reagerer på valget de har tatt- det må de tåle å stå i.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pingvinboogie skrev (10 timer siden):

Leve som andre selvfølgelig. Noe annet vil være helt merkelig, spesielt nå med mutasjoner som deltavarianten AY. 4.3. som i følge Ørjan Olsvik, professor ved institutt for medisinsk biologi  «ikke bryr seg like mye om du er vaksinert»

Det er varianten som dominerer i blant annet Tromsø nå. Da kan man ikke akkurat forsvare frislipp av vaksinerte og innesperring av uvaksinerte.

Enda et argument for at flere må vaksineres. Jo dårligere effekt av vaksinene, jo flere må ta dem.

Neste gang en vaksinemotstander jubler innvendig av slike nyheter bør vedkommende egentlig innse at det kun er ett skritt videre mot at en selv må ta vaksine.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for kommentar til moderering og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det at denne tråden er opprettet sier meg hvor langt dette har kommet. Jeg håper det var ment som en spøk!

I kommunen hvor jeg jobber har nå et antall fullvaksinerte helsearbeidere hatt pasientkontakt, hvorav noen har blitt smittet. Så fort de er ute av karantene/isolasjon kan de jobbe igjen. En smittet uvaksinert skal ikke ha pasientkontakt. Logisk i perioden man er syk, men utover det hva er forskjellen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Lawyam said:

Holde dem unna helseinstitusjoner.

Holde dem på avstand.

NOE må de kunne gjøre om de ikke vil/kan vaksinere seg for å hindre å spre smitte de også, ærlig talt. Så munnbind, avstand og smittetiltak. Burde kunne forventes av voksne uten tvangstiltak.

Har mange venner og familie som jobber i helsevesenet. Det er ikke utelukkende uvaksinerte som smitter. Betyr ikke det etter denne logikken at både de med og uten vaksine bør holdes unna helseinstitusjoner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Example said:

Det er ikke nødvendigvis noen motsetninger mellom flere av disse alternativene. 

Personlig mener jeg at man skal forsøke å pushe flere til å ta vaksinen, særlig innenfor visse bransjer. Uvaksinert helsepersonell bør ikke ha pasientkontakt. Dersom det da ikke er oppgaver igjen, bør man utlyse stillingene deres. De som av medisinske grunner ikke kan ta vaksiner, bør man prøve å omplassere.

Med lav smitte i samfunnet bør det være så lite tiltak som mulig, også blant uvaksinerte. Dersom man igjen ser behovet bør man bruke koronapasset mer aktivt, pålegge munnbind og nekte uvaksinerte å delta i større forsamlinger av mennesker. Målet bør være så få tiltak som mulig, men at de må differensieres mot de som ikke har immunitet mot korona, altså ikke vært smittet eller tatt vaksiner.

Dersom dette ikke virker bør man vurdere obligatorisk vaksinering av alle voksne.

Skremmende samfunn du fremmer her. På min arbeidsplass (i kontakt med små barn) er flere ansatte med vaksine smittet. Etter isolasjon er de tilbake i jobb som før og da ser jeg ikke forskjell mellom dem og en uvaksinert kollega. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laraf skrev (22 minutter siden):

Har mange venner og familie som jobber i helsevesenet. Det er ikke utelukkende uvaksinerte som smitter. Betyr ikke det etter denne logikken at både de med og uten vaksine bør holdes unna helseinstitusjoner? 

Nei!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Lawyam said:

Nei!

Den logikken kan jeg bare ikke skjønne. Skulle gjerne høre hvorfor du mener dette. 

Endret av laraf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laraf skrev (1 time siden):

Skremmende samfunn du fremmer her. På min arbeidsplass (i kontakt med små barn) er flere ansatte med vaksine smittet. Etter isolasjon er de tilbake i jobb som før og da ser jeg ikke forskjell mellom dem og en uvaksinert kollega. 

Vel, det minner mye om det samfunnet vi har hatt de siste snart to årene. Eneste forskjellen er at vaksiner har gjort at vi nå kan åpne opp, samt de som har tatt dem. Noen har valgt å la være, men er heldige og bor i et land med høy oppslutning om vaksiner. Dersom deres manglende innsats gjør at vi igjen havner i en situasjon der tiltak er den eneste løsningen, er det rett og rimelig at de uvaksinerte tar hovedbyrden. Dette fungerer også som win-win i den forstand at flere velger å ta vaksinen om de selv må leve med tiltak.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11223344 skrev (22 timer siden):

Av ren nysgjerrighet.

stemte nr 3, går an og tenke lengre enn sin egen nese, de er tydeligvis redde og tror på alt negative som blir skrevet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sykepleier og uvaksinert. Men siden det brukes vikarbyrå på jobben min pga SYKEPLEIERMANGEL, så er det lite sannsynlig at jeg blir omplassert. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Pollen viser også at de fleste i coronaforumet er vaksinemotstandere, som jeg trodde.    Vaksinestatistikken viser heldigvis at de fleste av oss følger rådene som gis.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...