AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #1 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg hører hele tiden at "det er frekt å spørre når man skal få barn" "hva hvis personen ikke får det til, har mistet, eller ikke ønsker barn". Og jeg tenker, hva så? Hvorfor er det sånn at det er så tabu og ekstremt privat å feks kunne svare "vi få det ikke til" "vi vil ikke ha flere" "vi ønsker ikke barn" "vi vil fokusere på jobb først". Jeg bare skjønner ikke hvorfor man ikke kan være mer åpen? Alle har jo tatt stilling til om de vil ha barn eller ikke, så hvorfor må vi trå sånn på eggeskall og ingen skal kunne snakke om det. Hvis alle bare aksepterte at alle tar sine valg og sliter med sitt, så kunne vi alle også åpent snakket om det. Uten at det var tabu, privat eller noe man måtte forsvare, Anonymkode: 7ed7f...120 18
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 29. oktober 2021 Fordi det er en PRIVATSAK som du ikke har noe med. Punktum. Anonymkode: 5d256...912 86
Fireflies Skrevet 29. oktober 2021 #3 Skrevet 29. oktober 2021 Du har ikke noe med å gjøre om andre skal ha barn eller ikke. Du vet ikke om alle har tatt et valg og noen ønsker ikke snakke om at de for ørnte gang har gjennomgått spontanabort. 41
TinaChristina Skrevet 29. oktober 2021 #4 Skrevet 29. oktober 2021 Fordi det går på det aller mest private. Jeg skjønner hva du mener, men dersom du tenker deg om et par ganger vil du nok forstå det. Blir det samme som helse, sykdom, sex og samliv. Ingen andre har noe med det. Vi kan heller vise oss som støttende, gode og åpne venner. Kanskje vil man da kunne bli stolt på og sagt noe til. Men man spør og graver ikke om slike ting. 18
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #5 Skrevet 29. oktober 2021 Alle har da ikke tatt stilling til om de vil ha barn eller ikke! Noen er usikre på om de vil, eller kan. For meg er det et ekstremt sårt spørsmål, og jeg hater det. Har aldri stilt det til noen andre heller av den grunn. Du kan ikke forvente at alle vil prate om alt, eller være åpne om alt. Man bør lære seg å respektere andres privatliv. Anonymkode: f0024...cb7 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 29. oktober 2021 Min erfaring er at de som stiller sånne spørsmål ofte heller ikke respekterer svaret de får. Spesielt ikke hvis det er nei, vi skal ikke ha noen barn. Anonymkode: 748bf...37e 52
NiceOrNothing Skrevet 29. oktober 2021 #7 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hører hele tiden at "det er frekt å spørre når man skal få barn" "hva hvis personen ikke får det til, har mistet, eller ikke ønsker barn". Og jeg tenker, hva så? Hvorfor er det sånn at det er så tabu og ekstremt privat å feks kunne svare "vi få det ikke til" "vi vil ikke ha flere" "vi ønsker ikke barn" "vi vil fokusere på jobb først". Jeg bare skjønner ikke hvorfor man ikke kan være mer åpen? Alle har jo tatt stilling til om de vil ha barn eller ikke, så hvorfor må vi trå sånn på eggeskall og ingen skal kunne snakke om det. Hvis alle bare aksepterte at alle tar sine valg og sliter med sitt, så kunne vi alle også åpent snakket om det. Uten at det var tabu, privat eller noe man måtte forsvare, Anonymkode: 7ed7f...120 Lurer litt på hvorfor du er så opptatt av det? Har som regel at folk forteller selv hva de ønsker å dele . Særlig når d gjelder private ting . 14
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #8 Skrevet 29. oktober 2021 Om noen spør meg så gidder jeg ikke å bry meg nok til å ta det negativt, men det er forskjell på folk. Det er kanskje forskjell på å spørre om "Når skal dere ha barn?", "Hvor mange barn skal dere ha?" og det å spørre om "Har du/dere lyst på barn?". Det er et forventningspress i de to første spørsmålene, mens det siste er et spørsmål hvor man kan snakke fritt uten press. Dette er mine tanker hvertfall. Anonymkode: 47255...e26 11
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #9 Skrevet 29. oktober 2021 Mener ikke at jeg har noe med valget deres å gjøre eller å kritisere det. Men syns genuint det er et spennende tema og hvis noen feks ikke ønsker barn kunne jeg tenke meg å høre hvorfor, ikke for å dømme. Det som er mitt poeng er at hvorfor er det så sensitivt å spørre noen "har dere planer om barn da?" og så få høre at det må jeg aldri spørre om for tenk om de ikke får det til, ja, men hva med å dele det med venner da? Eller familie? Er det jeg ikke forstår hvorfor det er så ekstremt personlig. Folk bretter ut om diagnoser, sexliv, slankekurer og jeg vet ikke hva, men det mest naturlige i verden det skal ingen snakke om.. Jeg syns bare det er litt rart og føler litt av det er en tabu kultur, særlig det å fortelle om en SA. Anonymkode: 7ed7f...120 3
Maleficenta Skrevet 29. oktober 2021 #10 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg hører hele tiden at "det er frekt å spørre når man skal få barn" "hva hvis personen ikke får det til, har mistet, eller ikke ønsker barn". Og jeg tenker, hva så? Hvorfor er det sånn at det er så tabu og ekstremt privat å feks kunne svare "vi få det ikke til" "vi vil ikke ha flere" "vi ønsker ikke barn" "vi vil fokusere på jobb først". Jeg bare skjønner ikke hvorfor man ikke kan være mer åpen? Alle har jo tatt stilling til om de vil ha barn eller ikke, så hvorfor må vi trå sånn på eggeskall og ingen skal kunne snakke om det. Hvis alle bare aksepterte at alle tar sine valg og sliter med sitt, så kunne vi alle også åpent snakket om det. Uten at det var tabu, privat eller noe man måtte forsvare, Anonymkode: 7ed7f...120 hvorfor har du sånn behov for å vite slikt da? 19
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #11 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg tenker det er ok å spørre om folk har barn, men om folk vil ha, kanskje du må bli bedre kjent med personen for å vite om den vil snakke om det eller ikke. Et annet spørsmål er "hva jobber du med?". Det er de som ikke jobber, og det spørsmålet kan også være litt ekkelt å bli spurt om. Anonymkode: 1252c...afd 4
Maleficenta Skrevet 29. oktober 2021 #12 Skrevet 29. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mener ikke at jeg har noe med valget deres å gjøre eller å kritisere det. Men syns genuint det er et spennende tema og hvis noen feks ikke ønsker barn kunne jeg tenke meg å høre hvorfor, ikke for å dømme. Det som er mitt poeng er at hvorfor er det så sensitivt å spørre noen "har dere planer om barn da?" og så få høre at det må jeg aldri spørre om for tenk om de ikke får det til, ja, men hva med å dele det med venner da? Eller familie? Er det jeg ikke forstår hvorfor det er så ekstremt personlig. Folk bretter ut om diagnoser, sexliv, slankekurer og jeg vet ikke hva, men det mest naturlige i verden det skal ingen snakke om.. Jeg syns bare det er litt rart og føler litt av det er en tabu kultur, særlig det å fortelle om en SA. Anonymkode: 7ed7f...120 er jo lov å spørre, men så har du de som ikke aksepterer svaret om noen f eks svarer at de ikke kan tenke seg mer enn et barn. Da kommer jamen vil du ikke gi barnet ditt søsken? eller stakkars barn som ikke får søsken. Eller om noen svarer de ikke vil ha varn i det hele tatt. Da kommer du ombestemmer deg nok, Tenk om du angrer, det er egoistisk å ikke få barn... osv,osv og bei. Folk bretter da ikke ut om sexlivet sitt til alt og alle Endret 29. oktober 2021 av Maleficenta 8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #13 Skrevet 29. oktober 2021 Det virker som du tror at du er den eneste personen som spør en barnløs om dette? En i høvelig alder som ikke har barn, får dette spørsmålet i enhver setting. Det er grenser for hvor mange ganger personen vil være åpen og sårbar ved å svare ærlig på dette spørsmålet, pluss at det er veldig sårt hvis man ønsker barn uten å få det til. Anonymkode: 533da...6c2 19
NiceOrNothing Skrevet 29. oktober 2021 #14 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mener ikke at jeg har noe med valget deres å gjøre eller å kritisere det. Men syns genuint det er et spennende tema og hvis noen feks ikke ønsker barn kunne jeg tenke meg å høre hvorfor, ikke for å dømme. Det som er mitt poeng er at hvorfor er det så sensitivt å spørre noen "har dere planer om barn da?" og så få høre at det må jeg aldri spørre om for tenk om de ikke får det til, ja, men hva med å dele det med venner da? Eller familie? Er det jeg ikke forstår hvorfor det er så ekstremt personlig. Folk bretter ut om diagnoser, sexliv, slankekurer og jeg vet ikke hva, men det mest naturlige i verden det skal ingen snakke om.. Jeg syns bare det er litt rart og føler litt av det er en tabu kultur, særlig det å fortelle om en SA. Anonymkode: 7ed7f...120 Du burde finne deg en hobby . Så du slipper å bruke så mye tid på å lure på hva andre gjør / skal ☺️ Det er langt fra det mest naturlige i hele verden for alle . Tvert imot 12
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #15 Skrevet 29. oktober 2021 Personlig er jeg enig med deg når det gjelder spørsmålene i seg selv. Jeg har vært ufrivillig barnløs, og syns det har vært greit både på prate det bort ("jeg har lyst på barn, men vi får se". Skulle du til Bodø i helga sa du!?") i situasjoner jeg følte mest for det, og å svare konkret og ærlig. Jeg er for åpenhet, når man kjenner det er tid og sted for åpenhet. Jeg syns det blir lettere da, både å håndtere egne utfordringer og å forstå andre mennesker. Men jeg tenker også at folk er ulike og må få velge selv. Det som gjør at jeg derimot til tider har syntes det var kjipt med spørsmål om barn, antall barn, når osv. var som en bruker over nevner at ikke alle er åpne for og respekterer svaret. Utsagn som "Skal ikke dere ha barn snart? Husk at den biologiske klokka går fortere og fortere. Det er faktisk bare å sette i gang, alt for mange som ikke skjønner det!" eller "ja, da kommer du til å angre, barn gir livet mening!!" inviterer ikke til videre samtale. Jeg tror få liker å bli fortalt at de bør ha barn, bør ha så og så mange barn, bør få dem nå, bør ikke få dem på minst fem år osv. Jeg vil gjerne høre om hva andre tenker om dette for seg selv. Men jeg syns det er så mange som høres ut til å mene at det som gjelder dem må være gjeldende for alle andre også. Anonymkode: 9b57c...a8b 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #16 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg hadde ikke brydd meg om jeg fikk det spørsmålet.. Anonymkode: 30a2f...2c5 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #17 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg hører hele tiden at "det er frekt å spørre når man skal få barn" "hva hvis personen ikke får det til, har mistet, eller ikke ønsker barn". Og jeg tenker, hva så? Hvorfor er det sånn at det er så tabu og ekstremt privat å feks kunne svare "vi få det ikke til" "vi vil ikke ha flere" "vi ønsker ikke barn" "vi vil fokusere på jobb først". Jeg bare skjønner ikke hvorfor man ikke kan være mer åpen? Alle har jo tatt stilling til om de vil ha barn eller ikke, så hvorfor må vi trå sånn på eggeskall og ingen skal kunne snakke om det. Hvis alle bare aksepterte at alle tar sine valg og sliter med sitt, så kunne vi alle også åpent snakket om det. Uten at det var tabu, privat eller noe man måtte forsvare, Anonymkode: 7ed7f...120 Fordi det er privatsak? Det har ingenting med "åpenhet" å gjøre. Hvorfor skal folk være "åpne" om høyst private tema? Anonymkode: 19df2...d5e 14
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #18 Skrevet 29. oktober 2021 Hva med å spørre folk hva de foretrekker av sex-stillinger? Kan være spennende samtaler det også. Eller hvilke sykdommer de har? Neste gang kan du jo innlede en samtale med «har du hatt chlamydia»? Så kan du jo begynne med å ramse opp dine svar på disse spørsmålene. Anonymkode: 02d5a...fa4 24
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #19 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mener ikke at jeg har noe med valget deres å gjøre eller å kritisere det. Men syns genuint det er et spennende tema og hvis noen feks ikke ønsker barn kunne jeg tenke meg å høre hvorfor, ikke for å dømme. Det som er mitt poeng er at hvorfor er det så sensitivt å spørre noen "har dere planer om barn da?" og så få høre at det må jeg aldri spørre om for tenk om de ikke får det til, ja, men hva med å dele det med venner da? Eller familie? Er det jeg ikke forstår hvorfor det er så ekstremt personlig. Folk bretter ut om diagnoser, sexliv, slankekurer og jeg vet ikke hva, men det mest naturlige i verden det skal ingen snakke om.. Jeg syns bare det er litt rart og føler litt av det er en tabu kultur, særlig det å fortelle om en SA. Anonymkode: 7ed7f...120 Fordi det er utrolig vondt å både miste og å ikke få det til. Det er skikkelig skikkelig vondt. Og det er ikke noe man orker å snakke med folk om. Anonymkode: badbb...086 17
Gjest Tamsi Skrevet 29. oktober 2021 #20 Skrevet 29. oktober 2021 Hadde dette vært like sårt for deg som det er for dem det gjelder, så hadde du helt sikkert skjønt dette. For noen som akkurat har gått gjennom sin fjerde spontanabort mens veninner på alle kanter er gravide, og mens slekta hinter og graver, så er ikke dette noe hyggelig å snakke om i lunsjen. Dessuten så aksepterer ikke alle andres meninger og ønsker rundt dette temaet. Ikke i det hele tatt..!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå