AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #1 Skrevet 29. oktober 2021 Hei! Når byttet dere fra babybilstol til småbarnsbilstol? Synes babybilstolen begynner å bli litt liten, men han er ikke så fysisk av seg enda. Han klarer feks ikke sette seg opp sjøl. Gutten min er 7,5 mnd, veier ca 9,9 kg. Nå sitter han i en britax römer primo. Småbarnsstolen er en britax multi tech 2 etter eldste. Den kan brukes fra 9 kg og 9 mnd baby. Han er ikke 9 mnd enda. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 7d006...4f2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #2 Skrevet 29. oktober 2021 Vi bytta når babyen var 5mnd, hun kunne heller ikke sette seg opp selv, men hun satt godt med støtte. Har du hatt babyen I den nye stolen? Om babyen passer så ville jeg byttet. Anonymkode: 92b5c...534
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #3 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi bytta når babyen var 5mnd, hun kunne heller ikke sette seg opp selv, men hun satt godt med støtte. Har du hatt babyen I den nye stolen? Om babyen passer så ville jeg byttet. Anonymkode: 92b5c...534 Har ikke prøvd enda. Vegrer meg litt for stolen er litt slitsom mtp vask. Det er et dagsprosjekt å vaske trekket... Anonymkode: 7d006...4f2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #5 Skrevet 29. oktober 2021 Når barnet kan sitte selv med støtte uten å synke sammen, og det når opp til selene i stol nr 2, så kan du bytte. Babysetet er utvokst når hodet går over kanten. Ofte glemmer man å dra barnets rumpe ned mot skrittstroppen, så da tror man gjerne det er utvokst før det er. Men det betyr jo ikke at barnet ikke er for bredt for stolen, min fikk det så trangt at jeg byttet straks han satt godt med støtte 😁 Med det sagt, så er bilstol nr 2 tryggere mtp å ha rett helling for større babyer og barn. (45 grader for babysete, Max 35 grader på stol nr 2. Dess mindre helling på stol2, jo bedre) Anonymkode: 1f6a0...696 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #6 Skrevet 29. oktober 2021 9 mnd/9kg er bare veiledende og godkjenningsgruppen, så lenge barnet passer stolen og kan sitte med støtte som nevnt over her, så kan du bytte. Ikke kjent med Multitech, men vi har Max Way Plus og den passet mini fra ca 72 cm og 8kg, 10 mnd gammel. Jeg hadde byttet nå om barnet ditt passer stolen 🙂 Selene skal komme ut rett over skuldrene, eller nærmere skuldrene enn ørene, om det er vanskelig å bedømme. Anonymkode: 8df15...602
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #7 Skrevet 29. oktober 2021 Tusen takk for svar ❤️ Er det noen som veit hvilket sete jeg evt burde kjøpe om jeg bestemmer meg for et annet sete enn det jeg har? Er ikke heelt fornøyd 😅 Anonymkode: 7d006...4f2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #8 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for svar ❤️ Er det noen som veit hvilket sete jeg evt burde kjøpe om jeg bestemmer meg for et annet sete enn det jeg har? Er ikke heelt fornøyd 😅 Anonymkode: 7d006...4f2 Britax Max Way Plus og Klippan Opti er de to setene som varer lengst. Jeg har hørt mange er misfornøyde med Multitech, så er ikke veldig overrasket i grunn! Jeg er fornøyd med MWP, jeg syns Klippan var stygg (urelevant I know) og litt voldsom, nesten, men den tar egentlig relativt liten plass. Men MWP tar mindre plass 🙂 Har du god råd og ønsker isofix i stedet så er Axkid One en meget bra stol, den varer til 23 kg kontra andre isofixstoler som kun varer til 18kg. Den er også isofixstolen som tar minst plass. Isofix er velkjent for å ta mye plass 😅 Det er jo noe man bør vektlegge noe, ettersom mange snur for tidlig nettopp pga plass til fører og passasjer etc. Anonymkode: 8df15...602
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #9 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hei! Når byttet dere fra babybilstol til småbarnsbilstol? Synes babybilstolen begynner å bli litt liten, men han er ikke så fysisk av seg enda. Han klarer feks ikke sette seg opp sjøl. Gutten min er 7,5 mnd, veier ca 9,9 kg. Nå sitter han i en britax römer primo. Småbarnsstolen er en britax multi tech 2 etter eldste. Den kan brukes fra 9 kg og 9 mnd baby. Han er ikke 9 mnd enda. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 7d006...4f2 Da venter du til han blir 9 mnd. Enkelt og greit. Følg alltid sikkerhetsinstruksjonene når det kommer til bilstol. Anonymkode: 10ccf...1cf
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #10 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da venter du til han blir 9 mnd. Enkelt og greit. Følg alltid sikkerhetsinstruksjonene når det kommer til bilstol. Anonymkode: 10ccf...1cf Enkelt og greit? 9-25 kg - ca 9 mnd. Er vektklassen(!) til stolen. Ikke "sikkerhetsklassen". Anonymkode: 8df15...602
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #11 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Britax Max Way Plus og Klippan Opti er de to setene som varer lengst. Jeg har hørt mange er misfornøyde med Multitech, så er ikke veldig overrasket i grunn! Jeg er fornøyd med MWP, jeg syns Klippan var stygg (urelevant I know) og litt voldsom, nesten, men den tar egentlig relativt liten plass. Men MWP tar mindre plass 🙂 Har du god råd og ønsker isofix i stedet så er Axkid One en meget bra stol, den varer til 23 kg kontra andre isofixstoler som kun varer til 18kg. Den er også isofixstolen som tar minst plass. Isofix er velkjent for å ta mye plass 😅 Det er jo noe man bør vektlegge noe, ettersom mange snur for tidlig nettopp pga plass til fører og passasjer etc. Anonymkode: 8df15...602 Åå takk for godt råd 💕 nå ble jeg litt klokere. Jeg måtte Google klippan opti, og den var ikke mye fin nei. Det er litt viktig. Vi har ikke innmari god plass, vi har en Toyota rav fra 2007, så må nok bli en av de som tar liten plass. Isofix er veldig praktisk, så det må vi ha. Til eldste har vi cybex beltestol, og synes den er flott😊 får se litt på max way plus, har hørt mye bra om den☺️ Ikke veldig god råd, siden vi har såpass gammel bil, men ikke noe lån så da blir det sånn 😊om vi ikke bytter til stasjonsvogn, 😭 da blir det bedre plass.. Anonymkode: 7d006...4f2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #12 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da venter du til han blir 9 mnd. Enkelt og greit. Følg alltid sikkerhetsinstruksjonene når det kommer til bilstol. Anonymkode: 10ccf...1cf Det er tyske regler, vet ikke om det er det samme som gjelder i Norge.. 😊Kan nok vente 😊 Anonymkode: 7d006...4f2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #13 Skrevet 29. oktober 2021 Det viktigste er ikke alderen, barn kommer i ulike størrelser. Fokuser på vekten og lengden, at selen ligger der de skal. vi byttet ved 9mnd, kun fordi det «føltes tryggere» mtp langkjøring i sommerferien. Men vi kunne godt ventet til 1 år fordi hun er liten og passer inn i målene for babystolen. Anonymkode: 9405c...4ac
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #14 Skrevet 29. oktober 2021 De må ikke kunne sitte ordentlig før man bytter. Min store gutt måtte bytte ved 5 måneder, da var han over 75cm og veide rundt 10kg Anonymkode: 8dca0...a39
Hedda-78 Skrevet 30. oktober 2021 #15 Skrevet 30. oktober 2021 Isofix-monterte småbarnsstoler varer bare til barnet er 18 kg, mens beltemonterte småbarnsstoler varer til 25 kg. Så hvis du kjøper en isofix-festet stol nå, må du påregne å kjøpe en beltemontert stol etterpå for den siste tiden barnet skal sitte bakovervendt. Så du må altså kjøpe to småbarnsstoler. Like greit å kjøpe en beltemontert småbarnsstol nå, så vil du bare trenge å kjøpe én.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #16 Skrevet 30. oktober 2021 Hedda-78 skrev (28 minutter siden): Isofix-monterte småbarnsstoler varer bare til barnet er 18 kg, mens beltemonterte småbarnsstoler varer til 25 kg. Så hvis du kjøper en isofix-festet stol nå, må du påregne å kjøpe en beltemontert stol etterpå for den siste tiden barnet skal sitte bakovervendt. Så du må altså kjøpe to småbarnsstoler. Like greit å kjøpe en beltemontert småbarnsstol nå, så vil du bare trenge å kjøpe én. Hvis ikke man velge Axkid One, som er isofix og går til 23 kg 😊 Anonymkode: dd423...df2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #17 Skrevet 30. oktober 2021 Hedda-78 skrev (4 timer siden): Isofix-monterte småbarnsstoler varer bare til barnet er 18 kg, mens beltemonterte småbarnsstoler varer til 25 kg. Så hvis du kjøper en isofix-festet stol nå, må du påregne å kjøpe en beltemontert stol etterpå for den siste tiden barnet skal sitte bakovervendt. Så du må altså kjøpe to småbarnsstoler. Like greit å kjøpe en beltemontert småbarnsstol nå, så vil du bare trenge å kjøpe én. Takk for tips 😊 Vi lastet ned forbrukerrådets bilstol test a4 ark så vi skal se hvilken vi skaffer oss. Vi vurderer en kombistol som vi har bakovervendt 😊 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis ikke man velge Axkid One, som er isofix og går til 23 kg 😊 Anonymkode: dd423...df2 Den er kjempedyr 🙃 Får se 😊 Anonymkode: 7d006...4f2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #18 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for tips 😊 Vi lastet ned forbrukerrådets bilstol test a4 ark så vi skal se hvilken vi skaffer oss. Vi vurderer en kombistol som vi har bakovervendt 😊 Den er kjempedyr 🙃 Får se 😊 Anonymkode: 7d006...4f2 Drit i forbrukerrådet, pardon my french. Den eneste testen som er verdt å merke seg er plus-testen, det er den strengeste testen ift hvordan belastningen blir på hode/nakke i kollisjon. Sjekk om stolen du vurderer er plus-testet (dette står i infoen om stolen) så vet du at du har en trygg stol. Om den passer lenge vil ikke testen si noe om, så om du vil ha bakovervendt lenge er det fire stoler du bør merke deg: Klippan Century/Opti (Opti er samme stolen, bare med en godkjenning som går til 32kg fremfor 25) Max Way Plus Axkid Minikid 1 (ikke 2, den varer kortere) Axkid One (går dog bare til 23 kg, men om man insisterer på isofix er dne genial, dog svindyr) Anonymkode: 8df15...602 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #19 Skrevet 31. oktober 2021 Folk overdriver sjukt med hvor høy maksvekt du bør ha. Så mange som mener at nr. 2 stol som bare går til 18 kg må byttes ut før barnet er ferdig med å sitte bakovervent. Ikke alle barn er kjempestore og blir 18 kg før de skal snues. vår 6-åring sitter enda fint bakovervendt i Cybex sirona. Hun er 105 cm og 14 kg. Anonymkode: 3cb4e...7d2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #20 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Folk overdriver sjukt med hvor høy maksvekt du bør ha. Så mange som mener at nr. 2 stol som bare går til 18 kg må byttes ut før barnet er ferdig med å sitte bakovervent. Ikke alle barn er kjempestore og blir 18 kg før de skal snues. vår 6-åring sitter enda fint bakovervendt i Cybex sirona. Hun er 105 cm og 14 kg. Anonymkode: 3cb4e...7d2 Men barnet ditt hører sjeldenhetene til. For det første er det veldig få 6åringer som veier 14 kg, og isofix i seg selv har en absolutt maxvekt på 18 kg så man skal ikke kimse med vekten der. For det andre vokser man gjerne ut av isofixstoler i høyde før vekt, så ja, litt overdrivelse er det - det viktigste er å velge en stol som varer lenge i høyden, og ikke vekt. Likt som at det er gå 6åringer som veier 14kg, er det relativt få som veier over 25 år i den alderen og, men det bør nevnes for noen får store barn og ikke alle er klar over at isofix har en absolutt max vekt. At de varer kort lengdemessig er også nevneverdig. Anonymkode: 8df15...602
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå