Kattekvinne Skrevet 29. oktober 2021 #21 Skrevet 29. oktober 2021 Du vil ikke ha råd. Avviser alle muligheter. Jeg tror du bare vil at vi skal si "ååå stakkars! Ja, få hjelp av mamma og pappa". Ikke alt går, men du kan i det minste prøve. 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #22 Skrevet 29. oktober 2021 Du ber om tips, TS - men det er jo egentlig bare to måter å få bedre råd på. Enten må du kutte kostnader eller så må du øke inntekt. Så enkelt, og så vanskelig. Det er jo ikke så mange «quick fixes» i dette her. Å få seg jobb forstår jeg at ikke er et alternativ, ei heller å flytte. Det er jo de to absolutt letteste måtene å få mer penger på. Det som gjenstår er vel da å se på utgifter til mat, fritidsaktiviteter, reiser og liknende - men det vil neppe være mye å hente på det? Du har neppe dyre vaner? Det sier seg jo egentlig selv at inntekter på 8000 og bokostnader alene på 7000 ikke går opp. Men du er jo snart ferdig utdannet, kanskje foreldrene dine synes det er greit å sponse deg gjennom denne perioden? Hvis de synes det, så er det jo ingen krise. Så får du deg en godt betalt (?) jobb etterpå, og alt blir så mye bedre. Håper i hvert fall du får en godt betalt jobb når du jobber så hardt med studiene! Etter du er ferdig med å utdanne deg og har jobb kan du heller skjemme bort foreldrene dine litt eller betale dem tilbake om du vil. Anonymkode: 16614...727 8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #23 Skrevet 29. oktober 2021 Kattekvinne skrev (22 minutter siden): Du vil ikke ha råd. Avviser alle muligheter. Jeg tror du bare vil at vi skal si "ååå stakkars! Ja, få hjelp av mamma og pappa". Ikke alt går, men du kan i det minste prøve. Jo, jeg vil ha råd, men det er ikke alle rådene her som er oppdatert. Du kan jo komme med et selv om du vet hvordan det er å være student i 2021 Det er noen av disse rådene jeg har skrevet ned som nyttige da. Du må ikke tro at jeg avfeier alt, det gjør jeg altså ikke. Det er bare noen av kommentarene her som blir skrevet på en halvdum måte, og da får de halvdumme svar tilbake. Må jo ha det litt gøy på en fredagskveld. Ha en fortreffelig helg din husvarme @Kattekvinne! 😸 Anonymkode: 4cc12...c6f 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #24 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er nå på mitt siste år som student i Oslo. Er så utrolig flau over å måtte sende melding til mamma/pappa for å spørre etter penger, fordi jeg ikke har mer enn et par kroner igjen. Jeg betaler nærmere 7000kr i leie (15kvm) og får litt over 8000kr i studentlån. Så det sier seg selv at det ikke går opp. En deltidsjobb hadde vært fint, men det er litt vanskelig når jeg bokstavelig talt jobber med skole fra kl 09 - 18 (av og til lengre) hver eneste dag. I helgene jobber jeg enten med skole, eller så slapper jeg helt av fordi kroppen trenger det. Føler meg som en uansvarlig drittunge som er på kanten av å bli utbrent. Samtidig føler jeg det er bedre å skylde foreldrene mine litt penger framfor å begynne å bruke kredittkort (luksusfellen neste). Er det noen som vet eller har forslag til hvordan jeg kan få dette til å gå litt bedre? Anonymkode: 4cc12...c6f Ta kontakt med uwork, få deg skift én helg i måneden som er døgnbasert (fra fre-søn). Da får du praksis betalt for 16.5 timer i døgnet, på to døgn blir det 30 timer. Så slipper du å jobbe noe mer ellers i måneden da det skal holde til matutgifter og øvrige utgifter. Anonymkode: 1f10c...ab3 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #25 Skrevet 29. oktober 2021 Hva med å skaffe seg en sugardaddy? Vet om endel studiner i Oslo som har sugardaddy. Anonymkode: 0f096...5c5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #26 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du ber om tips, TS - men det er jo egentlig bare to måter å få bedre råd på. Enten må du kutte kostnader eller så må du øke inntekt. Så enkelt, og så vanskelig. Det er jo ikke så mange «quick fixes» i dette her. Å få seg jobb forstår jeg at ikke er et alternativ, ei heller å flytte. Det er jo de to absolutt letteste måtene å få mer penger på. Det som gjenstår er vel da å se på utgifter til mat, fritidsaktiviteter, reiser og liknende - men det vil neppe være mye å hente på det? Du har neppe dyre vaner? Det sier seg jo egentlig selv at inntekter på 8000 og bokostnader alene på 7000 ikke går opp. Men du er jo snart ferdig utdannet, kanskje foreldrene dine synes det er greit å sponse deg gjennom denne perioden? Hvis de synes det, så er det jo ingen krise. Så får du deg en godt betalt (?) jobb etterpå, og alt blir så mye bedre. Håper i hvert fall du får en godt betalt jobb når du jobber så hardt med studiene! Etter du er ferdig med å utdanne deg og har jobb kan du heller skjemme bort foreldrene dine litt eller betale dem tilbake om du vil. Anonymkode: 16614...727 Det var nettopp det da. Det er et uløselig problem. Dessverre er det altfor mange studenter som føler på akkurat det samme. Dessverre er det mange som kommer med de samme svarene. Man blir kalt det ene og det andre når man diskuterer det i offentligheten, og man får høre at "Når jeg var student så....levde jeg på smuler i fra rottene", som om det er på noen som helst måte relevant. Da må man som student i Oslo være avhengig av foreldre som kan gi deg et ekstra lån, eller så må man jobbe seg i hel. Dette er så enkelt som at studenter ikke får nok lån/støtte fra lånekassen, SiO har ikke nok kapasitet til å ta i mot alle studentene i byen og pga. lånehaier som skrur opp leieprisene til de grader. Jeg er en av de heldige som har foreldre som kan hjelpe meg, og jeg skal definitivt skjemme dem bort om ikke så veldig lenge. Anonymkode: 4cc12...c6f 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #27 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ta kontakt med uwork, få deg skift én helg i måneden som er døgnbasert (fra fre-søn). Da får du praksis betalt for 16.5 timer i døgnet, på to døgn blir det 30 timer. Så slipper du å jobbe noe mer ellers i måneden da det skal holde til matutgifter og øvrige utgifter. Anonymkode: 1f10c...ab3 Dette er til nå en av de beste svarene. Skal skjekke det ut. Takk! -TS Anonymkode: 4cc12...c6f
Kattekvinne Skrevet 29. oktober 2021 #28 Skrevet 29. oktober 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, jeg vil ha råd, men det er ikke alle rådene her som er oppdatert. Du kan jo komme med et selv om du vet hvordan det er å være student i 2021 Det er noen av disse rådene jeg har skrevet ned som nyttige da. Du må ikke tro at jeg avfeier alt, det gjør jeg altså ikke. Det er bare noen av kommentarene her som blir skrevet på en halvdum måte, og da får de halvdumme svar tilbake. Må jo ha det litt gøy på en fredagskveld. Ha en fortreffelig helg din husvarme @Kattekvinne! 😸 Anonymkode: 4cc12...c6f Kan hende jeg tolket de humoristiske svarene dine mer som frekke. 🙂 Sånt er vanskelig å forstå når man ikke snakker med noen ansikt til ansikt. Noen sier at å selge ting. Dette svarer du tullete på. Har du virkelig ingenting å selge? Jeg har selv vært der, og har venner som har vært der at de må selge ting. Det kan være en fin jakke man fikk en jul, mobiltelefon, lampe. Alt mulig. Det andre er som de andre sier bolig. Det virker som du synes å bo på under 15 kvm er hårreisende. Det synes jeg er litt respektløst. Alle jeg vet om har hatt mindre bolig enn dette når de studerte. Dette er bare et par år siden. Kjenner også et par som studerer fortsatt og de bor i kollektiv uten felles stue. Det er jo som andre sier bare inntekt som kan økes eller kutte ned på utgifter. Som student vet man jo omtrent hvor mye penger man har å rutte med og det virker ikke som du har planlagt. Her i Oslo har det også vært flere butikkjobber ledige i sommer på grunn av korona enn vanlig. Søkte du på mye før sommeren kom? Hva er du villig til å endre? Og hva tenkte du kom til å skje? 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #29 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg er selv student. Er ikke så glad i matlaging, kjøper sjelden nye klær og jobber i sommerferien + litt utenom, typisk en uke her og en der, men ikke snakk om mye. Kjøper en/to bøker hvert fag ellers låner jeg på biblioteket, får til og med venner til å låne om det er utlånt i egen skolebibliotek. Storhandler 1-2 ggr hver fjortende dag i matbutikken, 500-, pr tur. Aldri likt junk, så det går i vanlig husmannskost, egg, fisk, salat, bønner, grønnsaker, potet, knekkebrød, yoghurt, pålegg og frukt. Bruker 1600-1900-, på mat i måneden. Ellers bor jeg som deg via skolen, men betaler rett over 5000-, i en av Norges største byer. Til å være student føler jeg pengene strekker til, men så har jeg sjelden vært en av de som bruker mye penger. Hvis du står igjen med tusenlapp etter faste utgifter, betyr det at du aldri gjør noe sosialt med studievenner? Anonymkode: 7f214...af2 2
Kattekvinne Skrevet 29. oktober 2021 #30 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg er litt hard med deg. Men jeg vil bare at du skal gjøre deg noen refleksjoner. Du sier du føler du holder på å bli utbrent. Og om du gjør det, synes jeg det er en god unnskyldning for å skyve ting unna. Om det er første året ditt hjemmefra er dette også mer forstålig. Det var noen utgifter som kom overraskende på meg første året.
Knirke Skrevet 30. oktober 2021 #31 Skrevet 30. oktober 2021 11 hours ago, Kattekvinne said: Du vil ikke ha råd. Avviser alle muligheter. Jeg tror du bare vil at vi skal si "ååå stakkars! Ja, få hjelp av mamma og pappa". Ikke alt går, men du kan i det minste prøve. 🙄 Og dette svaret mener du er konstruktivt fordi.....? TS: Problemet er at studielånet ikke dekker levekostnadene lengre. Det gjorde knapt det for 20 år siden, og satsene har ikke økt i takt med prisstigningen. Man må ha deltids- eller sommerjobb for å få endene til å møtes, og det er svært vanskelig å få seg jobb i de store studentbyene, fordi det er så mange om beinet i tillegg til at det må passe med arbeidstiden. Jeg ville prøvd å få meg en jobb i julen. Altså der du jobber 7 dager i uken i hele juleferien. Jeg gjorde det da jeg gikk det siste året på Høyskolen og Lånekassen hadde sluttet å gi meg lån. Jobbet hele sommeren hver sommer også. 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #32 Skrevet 30. oktober 2021 Uff da, dette er leit, og jeg skjønner det er skamfullt å spørre foreldre om penger. Jeg har vært der jeg også da jeg hadde problemer med å dekke husleie for en sommer. Jeg burde ha søkt om sommerstipend fra Lånekassen pga nedsatt funksjonsevne og ikke mulighet for å jobbe, men gjort er gjort. Nå jobber jeg så mye jeg kan, og ser at det er nødvendig for å få ting til å gå opp med å ha en så høy husleie. Jeg har tilsvarende husleie som deg. Man er avhengig av å finne en jobb i den situasjonen man er i, og da må man være fleksibel med skolearbeidet. Per dags dato har jeg 4 jobber, derav 3 av de er veldig fleksible og jeg kan gjøre det når det passer med. Den fjerde er også fleksibel i og med at jeg er tilkalling og bestemmer hvor mye jeg skal jobbe, men jeg er jo da bundet 8-16 i hverdager når jeg jobber. Jeg jobber parallelt med skolearbeidet, og føler jeg har kommet så langt at det holder å følge med og gjøre det jeg skal for å komme videre. Jeg har ikke behov for å sitte så lenge hver dag med skolearbeidet, men hvis man trenger det, så er det jo et kjempestort problem med økonomi. Jeg søkte et legat en gang og mottok kr 10 000 kun fordi jeg tilhørte en spesiell plass. Kan du se om det er noe for deg? Mye handler også om hvor kreativ man er på å finne penger (uten å strekke lovens grenser så klart), og forsøke å søke på det man kan av stipender, legater og fleksible jobber man kan gjøre når som helst. Det siste er jo så klart et arbeid det også, men da kan du ta en time her og en time der når det passer deg. Det å selge noe er ikke en spesielt lur anbefaling for en stakkars student som ikke eier så mye. Det er mer for voksne personer i en midlertidig økonomisk knipe som har eiendelen av verdi. Sorry hvis jeg virker som en bedreviter, for det er ikke intensjonen. Jeg skjønner hvor surt det er, men samtidig vil jeg hjelpe deg litt tatt i utgangspunkt i arbeidskapasiteten din og fleksibiliteten din på studiet. Anonymkode: e0f89...252 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #33 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du ber om tips, TS - men det er jo egentlig bare to måter å få bedre råd på. Enten må du kutte kostnader eller så må du øke inntekt. Så enkelt, og så vanskelig. Det er jo ikke så mange «quick fixes» i dette her. Å få seg jobb forstår jeg at ikke er et alternativ, ei heller å flytte. Det er jo de to absolutt letteste måtene å få mer penger på. Det som gjenstår er vel da å se på utgifter til mat, fritidsaktiviteter, reiser og liknende - men det vil neppe være mye å hente på det? Du har neppe dyre vaner? Det sier seg jo egentlig selv at inntekter på 8000 og bokostnader alene på 7000 ikke går opp. Men du er jo snart ferdig utdannet, kanskje foreldrene dine synes det er greit å sponse deg gjennom denne perioden? Hvis de synes det, så er det jo ingen krise. Så får du deg en godt betalt (?) jobb etterpå, og alt blir så mye bedre. Håper i hvert fall du får en godt betalt jobb når du jobber så hardt med studiene! Etter du er ferdig med å utdanne deg og har jobb kan du heller skjemme bort foreldrene dine litt eller betale dem tilbake om du vil. Anonymkode: 16614...727 Ja, jeg er enig. I det minst kan man trøste seg med at dette er midlertidig. Anonymkode: e0f89...252
enkefru Skrevet 30. oktober 2021 #34 Skrevet 30. oktober 2021 Du er nok bare nødt til å få deg en deltidsjobb. Serveringsstedene skriker etter folk - de er også vant med studenter og at de har begrensninger hva arbeidstider gjelder (og mtp perioder etc). Ser også teatre, scener søker etter folk nå - det er juleforestillinger fremover, så det er bare å hive seg rundt! 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #35 Skrevet 30. oktober 2021 Fjugur skrev (4 minutter siden): Du er nok bare nødt til å få deg en deltidsjobb. Serveringsstedene skriker etter folk - de er også vant med studenter og at de har begrensninger hva arbeidstider gjelder (og mtp perioder etc). Ser også teatre, scener søker etter folk nå - det er juleforestillinger fremover, så det er bare å hive seg rundt! Har du hørt om noe som heter koronapandemien? Utelivsbransjen har fremdeles ikke kommet seg, og først i køen er alle de permitterte. Anonymkode: e0f89...252 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #36 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kan du ikke finne deg en billigere plass å bo? -Jo, men det er snakk om 4-5mnd til. Det koster 6550kr for leie her. Kan du selge noe? -Ja. Har du lyst til å kjøpe studentpakken min? Normalen er å jobbe minst to måneder i ferier, samt å ha deltidsjobb. Jeg kjenner ikke til et eneste studium hvor normalstudenten bruker ni timer daglig på studier. Hva gjør du, doktorgrad i kvantefysikk? -Normalen har ikke vært normalen på 1,5år. Det var null sjanse for sommerjobb. Hvem har sagt at jeg er normalstudenten? Jeg er studenten som faktisk kommer til å klare seg innenfor karrieveien jeg har valgt. Hva brukte du storstipendet til? Betale skolen og handle inn bøker. Du er kravstor. Du lager unnskyldninger. Voks opp. Jeg bodde på 13 kvm hybel. Jeg skulle ønske det var sant. SiO vil ikke sammarbeide med meg. Beskrivelsen av den gamle studenthybelen er ikke så ulik min, men jeg er såpass kravstor at jeg bor på hele 2kvm MER. Nesten 1000kr ekstra per kvm på de to siste. Så kravstor er jeg altså. -TS Anonymkode: 4cc12...c6f Jeg har en datter som studerer medisin i Oslo, hun klarer fint å jobbe hver annen helg, hatt sommerjobb også og det har ikke vært problem å få jobb for ungdommen her i hus selv nå under coronaen. Samme med mine barns venner,alle har jobb, Nå har ikke vår datter så store boutgifter som deg, vi kjøpte leilighet i Oslo, så hun betaler kun felles kostnad på ca 2500,-resten dekker vi som strøm, mobil, forsikring osv. Men det er tid nok for de fleste å jobbe litt ved siden av, de fleste får jobb om de går inn for det. Og mange studenter klarer seg bra innefor utdannelsen sin selvom de har jobb utenom, det er en unnskyldning du har som rettferdiggjør at du spør foreldrene dine om penger Anonymkode: 9455f...3f3 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #37 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har en datter som studerer medisin i Oslo, hun klarer fint å jobbe hver annen helg, hatt sommerjobb også og det har ikke vært problem å få jobb for ungdommen her i hus selv nå under coronaen. Samme med mine barns venner,alle har jobb, Nå har ikke vår datter så store boutgifter som deg, vi kjøpte leilighet i Oslo, så hun betaler kun felles kostnad på ca 2500,-resten dekker vi som strøm, mobil, forsikring osv. Men det er tid nok for de fleste å jobbe litt ved siden av, de fleste får jobb om de går inn for det. Og mange studenter klarer seg bra innefor utdannelsen sin selvom de har jobb utenom, det er en unnskyldning du har som rettferdiggjør at du spør foreldrene dine om penger Anonymkode: 9455f...3f3 Hvordan hjelper det TS at dere har kjøpt leilighet i Oslo som medfører at din datter kun betaler 2500 i faste utgifter i måneden? Hvordan hjelper det TS at din datter og andre du kjenner har fått sommerjobber, når TS åpenbart ikke har fått det? Snakk om å være sneversynt og kun se ting ifra sitt eget ståsted. Anonymkode: 3621e...ad1 11
Kattekvinne Skrevet 30. oktober 2021 #38 Skrevet 30. oktober 2021 1 hour ago, Knirke said: 🙄 Og dette svaret mener du er konstruktivt fordi.....? TS: Problemet er at studielånet ikke dekker levekostnadene lengre. Det gjorde knapt det for 20 år siden, og satsene har ikke økt i takt med prisstigningen. Man må ha deltids- eller sommerjobb for å få endene til å møtes, og det er svært vanskelig å få seg jobb i de store studentbyene, fordi det er så mange om beinet i tillegg til at det må passe med arbeidstiden. Jeg ville prøvd å få meg en jobb i julen. Altså der du jobber 7 dager i uken i hele juleferien. Jeg gjorde det da jeg gikk det siste året på Høyskolen og Lånekassen hadde sluttet å gi meg lån. Jobbet hele sommeren hver sommer også. Jeg beklager. Jeg er enig i at det ikke var spesielt konstruktivt. Jeg ble nok frustrert over hvordan TS svarte og ville røske litt vett inn i ham/henne. Prøve å si det litt lengre nede. Jeg var student for bare et par år siden. Lån+stipend dekket mine levekostnader, sparte til og med så smått til buffer. Har hatt to venner som også bare har levd på lån+stipend. Så det at lånet ikke dekker levekostnader er en forenkling. En forenkling jeg tror det er dumt å banke inn i hodene på folk, for om man ikke tror noe er mulig, så blir det plutselig ikke mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #39 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har en datter som studerer medisin i Oslo, hun klarer fint å jobbe hver annen helg, hatt sommerjobb også og det har ikke vært problem å få jobb for ungdommen her i hus selv nå under coronaen. Samme med mine barns venner,alle har jobb, Nå har ikke vår datter så store boutgifter som deg, vi kjøpte leilighet i Oslo, så hun betaler kun felles kostnad på ca 2500,-resten dekker vi som strøm, mobil, forsikring osv. Men det er tid nok for de fleste å jobbe litt ved siden av, de fleste får jobb om de går inn for det. Og mange studenter klarer seg bra innefor utdannelsen sin selvom de har jobb utenom, det er en unnskyldning du har som rettferdiggjør at du spør foreldrene dine om penger Anonymkode: 9455f...3f3 Det er ikke sammenlignbart. Som medisinstudent er det enkelt å få en relevant jobb, spesielt har det vært økt behov under pandemien. Det vet jeg veldig godt da jeg studerer medisin selv. Jeg har imidlertid ikke foreldre som har kjøpt bolig til meg, og presset om å dekke faste utgifter som en høy husleie er stressende for studenter. Datteren din har den luksusen at hun kan velge hvor mye hun vil jobbe ut ifra hvor mye inntekt og erfaring hun vil ha. Hun er ikke tvunget til det som andre studenter. Noen studieprogram har også et vanskeligere problem angående oppmøte enn på medisin. At du skriver at TS bruker unnskyldninger for å rettferdiggjøre å spørre om penger fra foreldrene samtidig som dere har sponset datteren deres med en leilighet er ganske vittig. Anonymkode: e0f89...252 9
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #40 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke sammenlignbart. Som medisinstudent er det enkelt å få en relevant jobb, spesielt har det vært økt behov under pandemien. Det vet jeg veldig godt da jeg studerer medisin selv. Jeg har imidlertid ikke foreldre som har kjøpt bolig til meg, og presset om å dekke faste utgifter som en høy husleie er stressende for studenter. Datteren din har den luksusen at hun kan velge hvor mye hun vil jobbe ut ifra hvor mye inntekt og erfaring hun vil ha. Hun er ikke tvunget til det som andre studenter. Noen studieprogram har også et vanskeligere problem angående oppmøte enn på medisin. At du skriver at TS bruker unnskyldninger for å rettferdiggjøre å spørre om penger fra foreldrene samtidig som dere har sponset datteren deres med en leilighet er ganske vittig. Anonymkode: e0f89...252 Begynte i jobben fær hun ble medisin student, jobben er ikke relevant til studiet pr.idag. Hun jobber i restaurant. Ingen som har sagt leilighet vi har kjøpt er sammenlignbart, men at ts unnskylder med at det er vanskelig å få jobb underr pandemien og at hun ikke klarer å jobbe. Medisinstudiet er krevende, det er det jeg vil frem til, og at du får jobb om du ønsker det. Har barn som har jobber, en går siste året på VGS. Og alle barnas venner har også jobber, handler mye om viljen. Min eldste har venner som studerer i bl.a Trondheim, Oslo og Bergen , flere har høy husleie, men alle jobber ved siden av uansett studie Anonymkode: 9455f...3f3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå