AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #1 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg er nå på mitt siste år som student i Oslo. Er så utrolig flau over å måtte sende melding til mamma/pappa for å spørre etter penger, fordi jeg ikke har mer enn et par kroner igjen. Jeg betaler nærmere 7000kr i leie (15kvm) og får litt over 8000kr i studentlån. Så det sier seg selv at det ikke går opp. En deltidsjobb hadde vært fint, men det er litt vanskelig når jeg bokstavelig talt jobber med skole fra kl 09 - 18 (av og til lengre) hver eneste dag. I helgene jobber jeg enten med skole, eller så slapper jeg helt av fordi kroppen trenger det. Føler meg som en uansvarlig drittunge som er på kanten av å bli utbrent. Samtidig føler jeg det er bedre å skylde foreldrene mine litt penger framfor å begynne å bruke kredittkort (luksusfellen neste). Er det noen som vet eller har forslag til hvordan jeg kan få dette til å gå litt bedre? Anonymkode: 4cc12...c6f
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #2 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg blir så forbanna grisekåt av hun her. Hun har nok noen gode tips... Anonymkode: 16abd...ce7 3
Akkar Skrevet 29. oktober 2021 #3 Skrevet 29. oktober 2021 Hva med å finne et billigere sted å bo? Hvis du sturderer såpass mye trenger du kanskje bare et lite rom? Ser på finn at rom i bofelleskap koster fra 4100. Hva med å sitte barnevakt fredag eller lørdag. Når barna sover kan du lese 10
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #4 Skrevet 29. oktober 2021 Foreldrene dine hjelper deg sikkert med glede. Det hadde jeg gjort for mine barn Anonymkode: d44f8...fd6 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #5 Skrevet 29. oktober 2021 Akkar skrev (19 minutter siden): Hva med å finne et billigere sted å bo? Hvis du sturderer såpass mye trenger du kanskje bare et lite rom? Ser på finn at rom i bofelleskap koster fra 4100. Hva med å sitte barnevakt fredag eller lørdag. Når barna sover kan du lese Det eneste jeg finner til den prisen er 7 kvm, langtidsleie eller parkeringsplasser. Jeg skal bare være student i et år til, og det er ikke aktuelt å flytte ut før jeg skal flytte inn med noen venner. 15kvm er også lite nok, det går knapt an å bevege seg rundt. Vil bare prøve å holde meg på overflaten de siste 4-5 månedene. Barnevakt er ikke så dumt, skal skjekke finn. Takk for svar :) -TS Anonymkode: 4cc12...c6f 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #6 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Foreldrene dine hjelper deg sikkert med glede. Det hadde jeg gjort for mine barn Anonymkode: d44f8...fd6 Det virker som at de gjør det, og jeg er utrolig glad for det. Det er bare jeg som ikke føler at jeg strekker til. Det er noe som skjer med en selv når man er 23 år, og må ringe til mamma og pappa for å få hjelp. Heldigvis er det bare 5mnd igjen. Anonymkode: 4cc12...c6f 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #7 Skrevet 29. oktober 2021 Enig i at for det fleste at det er bedre å spørre foreldrene om penger enn kredittkort. Men som andre spør, hvorfor har du valgt å bo såpass dyrt? Du kan da ha langtidsleie om det er et år igjen. Er som regel også mulig å spørre om dere kan korte ned litt. Eller hvorfor ikke bo i en studentbolig? Når du ikke jobber så synes jeg det er litt kravstort å bo såpass stort. Når jeg studerte bodde jeg som regel mye mindre. Var vel som regel 7-12 kvm. Kjente en som bodde på tre. Et par år går det fint, om man er for kravstor for å bo på et rom og ikke leilighet, så synes jeg man kan jobbe ved siden av. Anonymkode: 58864...31d 6
skruf Skrevet 29. oktober 2021 #8 Skrevet 29. oktober 2021 Du kan garantert finne deg en billigere plass å bo, 7000kr er ganske mye. Datteren min studerer i en av Norges største byer, hun bor sentralt i kollektiv med 4 andre og betaler 5500kr utenom strøm. Kan fort få et par tusen ekstra å rutte med ved å flytte. Likedan at du sparer endel av storstipendet som kommer i august og januar, fordeler det utover resten av året. Forstår godt at du ikke har kapasitet til å jobbe ved siden av et krevende studie. Men du kunne jo ha prøvd å fått deg sommerjobb og spart de pengene til studiestart. Barnevaktforslaget som en kom med lengre opp i tråden var også lurt, du kan studere mens ungene sover. Hva med å ønske deg penger til jul og bursdag? Litt kjedelig, men alle monner drar. Ta ei opprydding i klær og ting du ikke bruker og selg det på Finn eller Tise? Kan du å strikke? I såfall; ta på deg strikkeoppdrag mot betaling. Ift mat kan du gjøre noen kupp med dumpster-diving. Hvis du kan avse noen timer i uka så kan du melde deg til kommunen som støttekontakt. Du kan også spare mye på mat. Last ned appen mattilbud og planlegg ukesmeny ut i fra hva som er på tilbud. Prøv å handle en dag i uka, det sparer du mye penger på. Bruker du å kjøpe deg kaffe eller energidrikker så kjøp heller en thermos og ta med deg kaffe. Likedan matpakke. Og du; ikke ha dårlig samvittighet for å spørre foreldrene dine! Har de økonomi til deg så tror jeg nok de gladelig hjelper deg med noen kroner Jeg gir ikke datteren min en fast sum, og hun spør heller ikke om penger, men hun blir kjempeglad når jeg vippser henne noen kroner av og til. Vippser ikke fast hver måned, men sånn innimellom. I tillegg så vet jeg at bestemor også gir noen kroner i ny og ne. Det jeg betaler fast er linser og mobilregning, det tilbydde jeg meg å stå for så lenge hun studerer. Likedan reiseutgifter når det er ferie og hun har lyst hjem Det er ikke bare bare å være student, heldigvis er det bare en liten periode av livet ditt, ønsker deg masse lykke til🥰 9
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #9 Skrevet 29. oktober 2021 Normalen er å jobbe minst to måneder i ferier, samt å ha deltidsjobb. Jeg kjenner ikke til et eneste studium hvor normalstudenten bruker ni timer daglig på studier. Hva gjør du, doktorgrad i kvantefysikk? Anonymkode: 3bdf5...912 10
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #10 Skrevet 29. oktober 2021 Ja, hva brukte du storstipendet til? Jeg kjøpte en del bøker brukt, lånte på biblioteket og ønsket meg noen til bursdag. Og sommerjobb er vanlig, men da må du søke i god tid. Til januar burde du prøve å spare noe av storstipendet. Jeg delte omtrent alt utover. Ellers er det vel det vanlige, gå dit du kan, om du absolutt må, få deg måndskort. Spis billig. Mye bedre å bare måtte låne et par tusen av foreldrene dine enn fem tusen. Det må du kanskje før jul. For ikke så lett å få jobb SÅ fort. Eventuelt selge ting. Har du en gitar? Klær du kan unnse? Og så neste år spre ut stipendet/lånet. Da trenger du ikke en gang flytte om det er SÅ viktig for deg. Anonymkode: 58864...31d 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #11 Skrevet 29. oktober 2021 Kjenner en student som bor på 18 kvm i Oslo til 4900,- pr mnd. Kansjke han bare har hatt flaks, men jeg tror likevel 7000 er uvanlig dyrt. Så du må velge mellom å flytte (hvorfor "må" du bo med kompiser?), jobbe eller spørre foreldre. Eller plukke pant, men det er vel også jobb bare til elendig betaling. Anonymkode: fc2b5...b66 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #12 Skrevet 29. oktober 2021 Da jeg var student jobbet jeg i feriene, men ikke ellers. Hadde en stilling som ferievikar. Tjente såpass greit på det at jeg kunne spe på utbetalingene fra Lånekassen. Jeg fordelte dessuten de «store» utbetalingene gjennom året. Hadde samboer, som gjorde akkurat det samme, så vi var to som delte på utgifter. Litt enklere når man er to, men vi opplevde faktisk aldri å ha dårlig råd da vi var studenter. Anonymkode: 1f925...f36
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #13 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Enig i at for det fleste at det er bedre å spørre foreldrene om penger enn kredittkort. Men som andre spør, hvorfor har du valgt å bo såpass dyrt? Du kan da ha langtidsleie om det er et år igjen. Er som regel også mulig å spørre om dere kan korte ned litt. Eller hvorfor ikke bo i en studentbolig? Når du ikke jobber så synes jeg det er litt kravstort å bo såpass stort. Når jeg studerte bodde jeg som regel mye mindre. Var vel som regel 7-12 kvm. Kjente en som bodde på tre. Et par år går det fint, om man er for kravstor for å bo på et rom og ikke leilighet, så synes jeg man kan jobbe ved siden av. Anonymkode: 58864...31d Tro meg. Jeg ville heller foretrukket et rom på 7-12kvm når man har tilgang til en stue og bad utenom. Jeg har 15kvm som inneholder to kokeplater, et kjøleskap + et toalett kombinert med dusj. Det er en studenthybel. Hvorfor jeg bor så dyrt er så enkelt som at SiO ikke gav tilbud om plass (selv om jeg søkte i Januar). Det er også spesifikt 6550kr i leie. Anonymkode: 4cc12...c6f 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #14 Skrevet 29. oktober 2021 Hva studerer du? Det er ikke lenge til du er ferdigutdannet, så du rekker jo ikke å få deg sommerjobb, men du burde ha vurdert å flytte til studentbolig( eller prøve hvert år om du får plass der), samt en sommerjobb/deltidsjobb. Men hva er det du studerer som gjør at du jobber så mye med skole? Arkitektur? Anonymkode: 84600...313 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #15 Skrevet 29. oktober 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Tro meg. Jeg ville heller foretrukket et rom på 7-12kvm når man har tilgang til en stue og bad utenom. Jeg har 15kvm som inneholder to kokeplater, et kjøleskap + et toalett kombinert med dusj. Det er en studenthybel. Hvorfor jeg bor så dyrt er så enkelt som at SiO ikke gav tilbud om plass (selv om jeg søkte i Januar). Det er også spesifikt 6550kr i leie. Anonymkode: 4cc12...c6f Du er kravstor. Og du bare lager unnskyldinger og tar ikke noe eget ansvar. Nå er du voksen, jeg synes du skal prøve å vokse litt opp, prøv å planlegg, prøv å ta ansvar og stå på egne bein. Jeg bodde på 13 kvm hybel. Supert. Rommet på 7 kvm hadde et felles kjøkken jeg aldri brukte, for det stinket. Det andre 7kvm hadde et kjøkken på sikkert 10kvm som ble delt av 11 andre rom. Jeg prioriterte å ikke måtte jobbe hele året, da ble det mindre på bolig. Hvor er dette? I Oslo er 5500 kroner måneden i det minste forholdsvis enkelt å få. Anonymkode: 58864...31d 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #16 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg skjønner det er flaut å spørre foreldrene om hjelp, men du vet godt at det eneste som kan hjelpe deg i din situasjon er: jobb, flytte til et billigere sted eller få hjelp av foreldrene. Anonymkode: 84600...313 2
Gjest laPistola Skrevet 29. oktober 2021 #17 Skrevet 29. oktober 2021 Så lenge foreldrene dine har vilje og mulighet til og låne deg penger, så gjør det. Og flytte for noen måneder blir jo bare dumt, det koster både penger og tid. Det hadde selvsagt vært kjekt med en liten jobb, men du vet jo selv hva du har kapasitet til. Hvis du allerede begynner og bli utbredt.. nei, fokuser på og fullføre studier og ta flytting og jobb til sommeren, synes ikke det er noe nedtur for en student og låne/ få litt penger fra foreldrene, så sant de har økonomi til det selvsagt.
Jordbærkake34532 Skrevet 29. oktober 2021 #18 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, hva brukte du storstipendet til? Jeg kjøpte en del bøker brukt, lånte på biblioteket og ønsket meg noen til bursdag. Og sommerjobb er vanlig, men da må du søke i god tid. Til januar burde du prøve å spare noe av storstipendet. Jeg delte omtrent alt utover. Ellers er det vel det vanlige, gå dit du kan, om du absolutt må, få deg måndskort. Spis billig. Mye bedre å bare måtte låne et par tusen av foreldrene dine enn fem tusen. Det må du kanskje før jul. For ikke så lett å få jobb SÅ fort. Eventuelt selge ting. Har du en gitar? Klær du kan unnse? Og så neste år spre ut stipendet/lånet. Da trenger du ikke en gang flytte om det er SÅ viktig for deg. Anonymkode: 58864...31d I mitt tilfelle brukte jeg storstipendet på bøker. Det var ny lærerplan på studie og var få av bøkene man fant brukt, dette gjorde jeg måtte ut med 8000 på bøker.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #19 Skrevet 29. oktober 2021 Kan du ikke finne deg en billigere plass å bo? -Jo, men det er snakk om 4-5mnd til. Det koster 6550kr for leie her. Kan du selge noe? -Ja. Har du lyst til å kjøpe studentpakken min? Normalen er å jobbe minst to måneder i ferier, samt å ha deltidsjobb. Jeg kjenner ikke til et eneste studium hvor normalstudenten bruker ni timer daglig på studier. Hva gjør du, doktorgrad i kvantefysikk? -Normalen har ikke vært normalen på 1,5år. Det var null sjanse for sommerjobb. Hvem har sagt at jeg er normalstudenten? Jeg er studenten som faktisk kommer til å klare seg innenfor karrieveien jeg har valgt. Hva brukte du storstipendet til? Betale skolen og handle inn bøker. Du er kravstor. Du lager unnskyldninger. Voks opp. Jeg bodde på 13 kvm hybel. Jeg skulle ønske det var sant. SiO vil ikke sammarbeide med meg. Beskrivelsen av den gamle studenthybelen er ikke så ulik min, men jeg er såpass kravstor at jeg bor på hele 2kvm MER. Nesten 1000kr ekstra per kvm på de to siste. Så kravstor er jeg altså. -TS Anonymkode: 4cc12...c6f 7
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #20 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Normalen er å jobbe minst to måneder i ferier, samt å ha deltidsjobb. Jeg kjenner ikke til et eneste studium hvor normalstudenten bruker ni timer daglig på studier. Hva gjør du, doktorgrad i kvantefysikk? Anonymkode: 3bdf5...912 Jeg er ikke ts, men jeg går tar en siviløkonommaster og samtlige i klassen min sitter 10+ timer 5 dager i uka på lesesalen. Ellers er jeg helt enig i at normalen er å ha sommerjobb, men på grunn av coronapandemien i vår (landet var jo helt stengt ned) så endte det opp med at mange heller valgte å søke seg inn på sommerskole enn å stå enda en sommer uten å gjøre noe som helst. Det går jo litt utover økonomien Anonymkode: f9fda...f84 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå