Gå til innhold

Hund doping/konkurranse spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det noen her som har kunnskap om antidoping reglene til nkk? Hvis hunden går på smertestillende kan man få dispensasjon til å konkurrere i rolige aktiviteter som f.eks rally eller smeller hvis veterinær sier det er forsvarlig og bra for hunden?

Eller hvordan regnes tiden hvis hunden har stoppet å bruke medisiner og skal begynne å konkurrere igjen? Hvis utgangspunktet er medisin med 14 døgn’s karenstid og siste medisin gis kl 10 på tirsdag, er hunden utenfor karenstiden kl 12 på tirsdag 2 uker etterpå?

Jeg skal selvfølgelig ikke konkurrere med en hund som er syk og hvis veterinær fraråder det.

Noen som vet noe om slike ting?

Anonymkode: 8288b...56e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her

Takk jeg har allerede lest regelverket, det er forståelse/tolkning jeg ønsker å bli mer sikker på. Det virker som hunden må gå på medisiner lenge nok til at det er i grenseland ifht konkurranse vi er meldt på for lenge siden. Så jeg håpte noen hadde egne erfaringer eller kjenner noen som har konkurrert rett etter periode med medisinering.

Anonymkode: 8288b...56e

Skrevet

Har du undersøkt om det er mulighet for å få dispensasjonsskriv fra veterinær?

Vet det ikke er helt sammenlignbart, men jeg fikk et sånt et til den ene hesten min. Han gikk på kortisontabletter fast gjennom knottsesongen og fikk kortisoninjeksjon 1-2 ganger i løpet av sommeren på grunn av sommereksem (knottallergi), og hadde derfor egentlig ikke lov til å konkurrere store deler av året. Men vi fikk med oss et skriv fra veterinær som vi skulle vise frem dersom vi ble tatt ut i dopingkontroll og dersom det var veterinærsjekk innlagt i konkurransen. Skrivet hadde gyldighetsdato (fra første injeksjon til karenstiden for siste tablett var ute) og vi fikk et nytt et hver vår.

Anonymkode: 83147...eb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...