Gå til innhold

Vil ikke bli overlesset med ting/ræl til baby - hvordan si i fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid med vårt første barn. Vi har stor familie, og flere søsken som har barn. Når barnet kommer blir det nok mange gaver, og jeg skriver ikke dette for at jeg er utakknemmelig for at vi har en gavmild familie altså. Men jeg er redd for å bli overøst med masse gaver vi ikke trenger/liker, klær og leker som ikke er vår smak, at vi får arve ting som ikke passer inn, og at det rett og slett blir fullt av babyting her. Vi har en enebolig, men ikke allverdens med plass til ting likevel. 

Jeg er veldig bevisst på hva jeg liker og ikke liker, både av klær og leker. Jeg er ikke noe glad i plast, liker naturmaterialer og litt mer nøytrale ting. Hvordan kan vi si i fra på en fin måte hva slags ting vi ønsker oss, og hva vi ikke ønsker oss, uten å høres utakknemmelige ut? Selvsagt kan jeg bare ta i mot det vi får, og ikke bruke det, men det er jo mye bedre å få ting som blir brukt, og mer miljøvennlig ikke minst. 

Anonymkode: bad80...1eb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er gravid med vårt første barn. Vi har stor familie, og flere søsken som har barn. Når barnet kommer blir det nok mange gaver, og jeg skriver ikke dette for at jeg er utakknemmelig for at vi har en gavmild familie altså. Men jeg er redd for å bli overøst med masse gaver vi ikke trenger/liker, klær og leker som ikke er vår smak, at vi får arve ting som ikke passer inn, og at det rett og slett blir fullt av babyting her. Vi har en enebolig, men ikke allverdens med plass til ting likevel. 

Jeg er veldig bevisst på hva jeg liker og ikke liker, både av klær og leker. Jeg er ikke noe glad i plast, liker naturmaterialer og litt mer nøytrale ting. Hvordan kan vi si i fra på en fin måte hva slags ting vi ønsker oss, og hva vi ikke ønsker oss, uten å høres utakknemmelige ut? Selvsagt kan jeg bare ta i mot det vi får, og ikke bruke det, men det er jo mye bedre å få ting som blir brukt, og mer miljøvennlig ikke minst. 

hahahaaa. lykke til når ungen blir så stor ar det vil velge leker og utseendet på klær selv. Da har din smak fint lite å si du...

• Liker 49
Skrevet

Er dere sist ut til å få barn? I så fall kan dere jo ta imot det brukte og heller bare gi det videre hvis det ikke passer dere.

Ang. nye gaver får dere ønske dere ting med byttelapp da, hvis de ikke hører på de konkrete gaveønskene.

Anonymkode: 41cc2...dc5

• Liker 4
Skrevet
Maleficenta skrev (3 minutter siden):

hahahaaa. lykke til når ungen blir så stor ar det vil velge leker og utseendet på klær selv. Da har din smak fint lite å si du...

Det synes ikke jeg. Man ser tydelig at en bestemt stil gjerne går igjen i familier, selv når barna er store.

Anonymkode: 0b777...769

• Liker 2
Skrevet

Bare å innfinne seg med at man får mye rart :P ønskelister gir man kun på forespørsel. Du kan ev. peile temaet rundt bordet ang forbruk ol. Og si at dere primært ønsker dere/kommer til å kjøpe brukt til babyen pga miljøet.

Bytt ting med byttelapp om du ikke liker det - resten beholder man, og ev. selger videre uåpnet når barnet blir litt større. 

• Liker 6
Skrevet

Dere kan kanskje si ifra at dere heller ønsker at pengene går til Barnespar konto istedenfor til mange små gaver ? eller lage en ønskeliste? 

• Liker 4
Skrevet
Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Det tar vi heller når den tid kommer, så får jeg heller velge etter min smak mens baby er liten nok til å ikke ha meninger :)

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er dere sist ut til å få barn? I så fall kan dere jo ta imot det brukte og heller bare gi det videre hvis det ikke passer dere.

Ang. nye gaver får dere ønske dere ting med byttelapp da, hvis de ikke hører på de konkrete gaveønskene.

Vi er ikke sist, men de fleste av søsknene på begge sider har barn fra før. Blir mange søskenbarn å potensielt arve fra. Men er det OK å fortelle hvilke ønsker vi har, eller er det frekt? Å for eksempel si at vi ønsker oss leker i tre, og uten sterke farger? Dette er jo folk som garantert kommer til å gi oss gaver, så er jo ikke slik at vi forventer å få ting fra folk som ikke vil gi..

• Liker 1
Skrevet

Hva med å heller være takknemlig over å få så mye, se gjennom fingrene med at alt babytøy og leker ikke er "deres stil" og spare pengene? Jeg har en kollega nå som fikk barn, og det eneste de har kjøpt selv er et par strømpebukser, bodyer, ny madrass til sengen og et sett sengetøy. Alt annet har de fått og med glede tatt imot, det er ikke så lenge det brukes uansett og det sparer dem for masse penger. Liker godt den tankegangen, det er miljøvennlig, det er økonomisk og de færreste babyplagg er utslitt. 

Og babyer trenger sterke farge å se på for å fange interessen, at det ikke passer inn i ditt interiørmagasinhjem er strengt tatt mindre relevant. 

Anonymkode: 91f7d...fe6

• Liker 39
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det synes ikke jeg. Man ser tydelig at en bestemt stil gjerne går igjen i familier, selv når barna er store.

Anonymkode: 0b777...769

Kanskje det. Men de 15 årene i mellomtiden (om barnet har noe det skulle ha sagt da), begynner med frost/barbie/traktor-klær, og går over i magetopper/joggebukser/'gangster' og alt mulig annet. 

• Liker 6
Skrevet

Om ikke allerede gjort, lær dere å selge / gi bort / markedsføre ting på finn.no for å kanalisere rælet ut igjen. Babyræl må sirkulere.

Anonymkode: fd39e...507

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det tar vi heller når den tid kommer, så får jeg heller velge etter min smak mens baby er liten nok til å ikke ha meninger :)

Vi er ikke sist, men de fleste av søsknene på begge sider har barn fra før. Blir mange søskenbarn å potensielt arve fra. Men er det OK å fortelle hvilke ønsker vi har, eller er det frekt? Å for eksempel si at vi ønsker oss leker i tre, og uten sterke farger? Dette er jo folk som garantert kommer til å gi oss gaver, så er jo ikke slik at vi forventer å få ting fra folk som ikke vil gi..

Det er som med alle andre gave-situasjoner : Hvis noen spør hva du ønsker deg så kan du selvsagt si det, hvis ikke er det bare å ta i mot, smile og takke pent.

Anonymkode: 1cb2d...24a

• Liker 8
Skrevet

Jeg er i samme båt. Vi gikk heldigvis gjennom en del av "arvetingene" sammen, og da kunne jeg si at det hadde vi ikke behov for, eller det er ikke helt min smak. Var bare ærlig rett og slett.

Nå er jeg veldig "rett frem" og har vært tydelig på at jeg ikke er superfan av skikkelig ROSA rosa f.eks, og har fortalt hva jeg liker, så har ikke opplevd å få klær jeg ikke liker hvertfall😅 Når det gjelder utstyr så lagde jeg tidlig en liste over alt det vi trengte, som vi selv handler ut i fra, og da har det vært naturlig for familien å spørre om det er noe på den vi mangler. Da får vi jo det vi ønsker oss.

Med leker må jeg svelge noen kameler. Det hadde så klart vært superflott hvis alt var i duse, nøytrale farger som passet interiøret, men en baby har svært lite utbytte av det. Der er det så klart best med farger. Det betyr jo ikke at det ikke kan være fint og søtt likevel😊

Skulle jeg få noe jeg ikke liker så tar jeg det i mot med et smil, så får vi se om vi setter det bort eller bruker det. 

Og til kommentaren lenger opp om når ungene vokser opp og bestemmer selv: Det er jo en helt annen sak, den tiden kommer nok, men frem til da kan jeg jo velge å unngå Elsa og Anna kjoler f.eks. Tror ikke babyen protesterer på det.

Anonymkode: dde39...62f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og til kommentaren lenger opp om når ungene vokser opp og bestemmer selv: Det er jo en helt annen sak, den tiden kommer nok, men frem til da kan jeg jo velge å unngå Elsa og Anna kjoler f.eks. Tror ikke babyen protesterer på det.

Helt riktig. 

Den tiden kommer gjerne rundt to-årsalderen...

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

at vi får arve ting som ikke passer inn,

Hvis du er opptatt av miljø, burde jo virkelig muligheten til å arve brukt være viktigere for deg enn hvorvidt det passer inn i din stil og smak. Det neste av babyutstyr bruker man en begrenset tid, det er ikke snakk om de vil dominere interiøret i årevis.

Man kan si hva man ønsker seg hvis man blir spurt, men gaver er gaver og ikke bestillinger. Og selv når man blir spurt er det litt sært å gå i detaljer om hvilke farger man foretrekker på leker og klær...

• Liker 14
Skrevet (endret)
Daria skrev (6 minutter siden):

Hvis du er opptatt av miljø, burde jo virkelig muligheten til å arve brukt være viktigere for deg enn hvorvidt det passer inn i din stil og smak. Det neste av babyutstyr bruker man en begrenset tid, det er ikke snakk om de vil dominere interiøret i årevis.

Man kan si hva man ønsker seg hvis man blir spurt, men gaver er gaver og ikke bestillinger. Og selv når man blir spurt er det litt sært å gå i detaljer om hvilke farger man foretrekker på leker og klær...

Nettopp! For ikke å snakke om hvordan det blir i stua om et par år uansett...😉

Det er INGEN som har leker og klær til en 4 åring og oppover tilpasset 'foreldrenes stil'. Isåfall så mangler de litt på foreldreegenskapene. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 10
Skrevet

Mht farger, så er klare, sterke farger og kontraster bra for små babyer.

Anonymkode: 6e87f...728

• Liker 30
Skrevet

Men du, du skriver at de er gavmilde. Hvordan er de når de kjøper julegaver etc.? Pleier de å spørre om ønsker da? I vår familie er det kultur for å spørre om gaveønsker til jul/bursdag og synes egentlig at alle oppførte seg nokså likt da vi fikk baby.

• Liker 2
Skrevet

TS her.

Noen ting med masse farger blir det selvsagt, men ALT trenger ikke være knæsj plastikk til barn tenker jeg. Det handler ikke bare om smaken min heller, men om at jeg er redd det skal bli for mye ting. Vi har ikke allverdens med plass, og jeg vil ikke ha huset fylt av ting som vi ikke bruker eller ikke liker.. Det er dumt om de gir oss ting som bare blir stuet bort på mørkeloftet..

Jeg tar gjerne i mot brukte ting altså, har ingenting i mot at ting er brukt før verken klær eller leker. Men jeg er redd det blir mye, og at vi liksom får "alt" som søsknene våre har spart på igjennom et tosifret tall barn. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men du, du skriver at de er gavmilde. Hvordan er de når de kjøper julegaver etc.? Pleier de å spørre om ønsker da? I vår familie er det kultur for å spørre om gaveønsker til jul/bursdag og synes egentlig at alle oppførte seg nokså likt da vi fikk baby.

Ja, du sier noe der, det kan godt hende de spør hva vi ønsker oss, i alle fall noen av de.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her.

Noen ting med masse farger blir det selvsagt, men ALT trenger ikke være knæsj plastikk til barn tenker jeg. Det handler ikke bare om smaken min heller, men om at jeg er redd det skal bli for mye ting. Vi har ikke allverdens med plass, og jeg vil ikke ha huset fylt av ting som vi ikke bruker eller ikke liker.. Det er dumt om de gir oss ting som bare blir stuet bort på mørkeloftet..

Jeg tar gjerne i mot brukte ting altså, har ingenting i mot at ting er brukt før verken klær eller leker. Men jeg er redd det blir mye, og at vi liksom får "alt" som søsknene våre har spart på igjennom et tosifret tall barn. 

Tenker det er naturlig å spørre hva dere trenger og ønsker dere, og da sier dere jo det. Som jeg skrev lenger opp så har jeg sagt nei til arveting, rett og slett fordi vi ikke har behov for det eller "vil ha det". Og det er jo lov😊 De forsto selvsagt at vi ikke har plass til å lagre alt mulig hvis vi ikke kommer til å bruke det. Nå troppet de ikke opp her med fulle esker da, da hadde jeg jo ikke bedt de ta med seg alt hjem igjen tror jeg. De spurte om vi ville gå gjennom det de hadde, så kunne vi plukke ut det vi ønsket oss. Føler det er det mest normale.

Anonymkode: dde39...62f

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker, dette kommer til å skje uansett 🙈 Det er så uunngåelig at det nesten ikke vits å grue seg til. Du kan og bør selvsagt si ifra, at du ikke egentlig ønsker noe. Hva med å si at dere har allerede handlet alt som trengs? Men, det kommer til å skje uansett, at dere får gaver - og det kommer til å massevis av ting som du absolutt ikke får bruk for. Vet ikke, som sko, hettegensere og jeans til babyer. 😂 Fra folk som enten ikke har barn i det heletatt, eller hadde barn veldig lenge siden og har glemt alt. 🤷😅

Jeg kan bare si at det finnes heldigvis loppemarked og finn.no, hvor man kan selge og gi bort tingene. 

Spar også av noe med lapper på, om du trenger barselgaver til venninner i nærmeste fremtid. 

Anonymkode: 2ed6a...86f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...