Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det ble lite flørting mellom Troms og Finnmark, og en kan vel si det ble lite tid til dating og kjærlighet. 

Troms var villig, men Finnmark brå nektet, og kanskje vi kan si det er en viss stahet i finnmarksbefolkning som kom til uttrykk. 

Dermed har regjeringen gitt klarsignal til at ryggelysene kan slås på, og ved bruk av ryggekamera hjelp så vil Finnmark gå til opprinnelig posisjon. Eller mon tro om ikke siste ord er sagt...

Endret av Egenskap
Videoannonse
Annonse
Gjest solavskjerming
Skrevet

Galskap å oppheve sammenslåingen. Først er det brukt enorme summer på sammenslåingen, og nå skal det brukes masse penger på å dele fylkene igjen.

Montro hvor mange av innbyggerne som faktisk har merket noe til endringene?

Gjest Sitronmelisse
Skrevet
solavskjerming skrev (8 minutter siden):

Galskap å oppheve sammenslåingen. Først er det brukt enorme summer på sammenslåingen, og nå skal det brukes masse penger på å dele fylkene igjen.

Montro hvor mange av innbyggerne som faktisk har merket noe til endringene?

Det var galskap å slå sammen fylkene med tvang i utgangspunktet. Det er der feilen ligger. Nå rettes feilen opp. Så håper jeg alle maktkåte Høyrepolitikere har lært noe for fremtiden.

Ble slått sammen ved et plutselig benkeforslag:

«Presidenten:
Det voteres over forslag nr. 16, fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre. Forslaget lyder: «Troms fylkeskommune og Finnmark fylkeskommune slås sammen fra 1. januar 2020.»
Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne har varslet at de vil stemme imot.
Votering: Forslaget fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre ble bifalt med 96 mot 73 stemmer. (Voteringsutskrift kl. 19.53.50)»

Skrevet

Svære avstander gjorde jo hele sammenslåingen urealistisk. Den var basert på folketall, men ignorerte geografi. Og dermed samferdsel og mange andre ting.

Høyre hadde voldsomt mange skrivebordsreformer som ikke passet i verden.

• Liker 3
Skrevet

har det egentlig noe å si hvilke fylke man tilhører? ville kanskje vært verre om man splittet opp kommunen. 

Det er da et folk som ble særdeles ødelagt når grenseskille skulle definere landegrenser i forumtid: skoltesamer. Da skulle Finlandsgrense, Russlandsgrense og Norgesgrense defineres. Deres levesett ble jo innskrumpet radikalt. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Egenskap
Skrevet
Egenskap skrev (1 minutt siden):

har det egentlig noe å si hvilke fylke man tilhører? ville kanskje vært verre om man splittet opp kommunen. 

Det er da et folk som ble særdeles ødelagt når grenseskille skulle definere landegrenser i forumtid: skoltesamer. Da skulle Finlandsgrense, Russlandsgrense og Norgesgrense defineres. Deres levesett ble jo innskrumpet radikalt. 

Det kommer faktisk helt an på hvilket fylke man kommer fra. For meg som er vokst opp i tidligere Akershus, så er lite av min identitet og historie knyttet opp mot fylket. Derfor har jeg få følelser knyttet til sammenslåingen, og merker ingenting til om vi heter Viken eller Akershus. 

Min påstand er at i Finnmark er det helt motsatt. Gjennom generasjoner har fylket vært knyttet opp mot identitet, og det å være Finnmarking er en viktig del av folks historie og forståelse av dem selv. Tenk på andre verdenskrig, og Finnmarks historie fra den gang. Det er rett og slett historieløst synes jeg, og faktisk et alvorlig overgrep å slå sammen Finnmark og Troms med et pennestrøk, til tross for at Finnmark forsøkte å si nei. 

Det er gjort flere store overtramp mot folk i vårt øverste fylke flere ganger i historien. Det er ikke like alvorlig å slå sammen fylkene som det var å forsøke å utrydde det samiske språk, historie og identitet, men det er fryktelig historieløst, og en skamplett på den daværende regjeringens kappe. 

Skrevet (endret)
gullhjerte skrev (29 minutter siden):

Det kommer faktisk helt an på hvilket fylke man kommer fra. For meg som er vokst opp i tidligere Akershus, så er lite av min identitet og historie knyttet opp mot fylket. Derfor har jeg få følelser knyttet til sammenslåingen, og merker ingenting til om vi heter Viken eller Akershus. 

Min påstand er at i Finnmark er det helt motsatt. Gjennom generasjoner har fylket vært knyttet opp mot identitet, og det å være Finnmarking er en viktig del av folks historie og forståelse av dem selv. Tenk på andre verdenskrig, og Finnmarks historie fra den gang. Det er rett og slett historieløst synes jeg, og faktisk et alvorlig overgrep å slå sammen Finnmark og Troms med et pennestrøk, til tross for at Finnmark forsøkte å si nei. 

Det er gjort flere store overtramp mot folk i vårt øverste fylke flere ganger i historien. Det er ikke like alvorlig å slå sammen fylkene som det var å forsøke å utrydde det samiske språk, historie og identitet, men det er fryktelig historieløst, og en skamplett på den daværende regjeringens kappe. 

men selve om tanken var god fra tidligere regjering, de ville forsterke administrasjon og gi langt flere tilbud til mange mennesker i en fylke. Da måtte de utelukke følelser og historie. 

Endret av Egenskap
Skrevet
Egenskap skrev (2 timer siden):

men selve om tanken var god fra tidligere regjering, de ville forsterke administrasjon og gi langt flere tilbud til mange mennesker i en fylke. Da måtte de utelukke følelser og historie. 

Ja, hva er fasiten etter to år da? Har det blitt en styrket administrasjon og flere tilbud til de som bor der? Tilbakemeldingene fra Finnmarkingene tilsier ikke det... 

Ja, så lenge det ikke rammer en selv så er det ikke vanskelig å legge følelser og historie til side. 

Skrevet

Jeg tror finnmark vil ha godt av forsterket administrasjon og tilbud 

Skrevet
Egenskap skrev (2 timer siden):

Nei, tanken var ikke god. Den var sentralisering av makt og mer til de som har mye fra før. Og overkjøring av demokratiske spilleregler..

• Liker 1
Gjest solavskjerming
Skrevet
gullhjerte skrev (1 time siden):

Ja, hva er fasiten etter to år da? Har det blitt en styrket administrasjon og flere tilbud til de som bor der? Tilbakemeldingene fra Finnmarkingene tilsier ikke det... 

Ja, så lenge det ikke rammer en selv så er det ikke vanskelig å legge følelser og historie til side. 

Har ikke hørt noen privatpersoner som har merket noe til endringene. 

Gjest Anonobilis
Skrevet

Jeg merker meg at de som ønsker at nye fylker skal oppløses ofte er de samme som til stadighet klager over ufornuftig statlig pengebruk. Mon tro om de evner å se selvmotsigelsen selv. Det blir ikke mindre dyrt av å bruke masse penger på å omgjøre en dyr sammenslåing.

Skrevet
Egenskap skrev (På 29.10.2021 den 14.13):

Troms var villig, men Finnmark brå nektet, og kanskje vi kan si det er en viss stahet i finnmarksbefolkning som kom til uttrykk.

Mulig jeg er helt på bærtur, men er ikke problemet at Finnmark mer blir underlagt Troms og så ligger alle beslutninger sentralt et sted som ikke er i nærheten av å forstå forholdene i Finnmark?

Ikke rart man er sta når man innser at folk som er langt borte og har null kontakt med din hverdag skal bestemme alt.

• Liker 2
Skrevet
Anonobilis skrev (1 time siden):

Jeg merker meg at de som ønsker at nye fylker skal oppløses ofte er de samme som til stadighet klager over ufornuftig statlig pengebruk. Mon tro om de evner å se selvmotsigelsen selv. Det blir ikke mindre dyrt av å bruke masse penger på å omgjøre en dyr sammenslåing.

Vi skulle gjerne sluppet at det må brukes penger på å omgjøre tvangssammenslåingen vi var i mot fra begynnelsen av. Det er ingen selvmotsigelser her, hadde vi fått viljen ville Troms og Finnmark forblitt egne fylker. 

• Liker 1
Skrevet
solavskjerming skrev (2 timer siden):

Har ikke hørt noen privatpersoner som har merket noe til endringene. 

Nei, og jeg har snakket med flere som har fått konsekvenser i forhold til jobb pga sammenslåingen, så da er vi vel like langt da. 

Kunne ønske meg en liste over de positive effektene av sammenslåingen, hvis det finnes noen. 

Skrevet

hvilke uttalelser finnes det fra byen Tromsø om sammenslåingen og evt. fylkene blir skrotet. For Tromsø har jo stormakt i landsdelen slik det sees ut nå. 

Gjest Anonobilis
Skrevet
35 minutter siden, Imariuz said:

Vi skulle gjerne sluppet at det må brukes penger på å omgjøre tvangssammenslåingen vi var i mot fra begynnelsen av. Det er ingen selvmotsigelser her, hadde vi fått viljen ville Troms og Finnmark forblitt egne fylker. 

Pengebruk for å omgjøre noe som allerede har skjedd er fortsatt pengebruk. Men greit nok. Det virker jo som at folkene der oppe verdsetter en splitt såpass mye at det får koste hva det koste vil, så får man heller klage på pengebruken i ettertid som seg hør og bør.

Skrevet
Anonobilis skrev (3 timer siden):

Pengebruk for å omgjøre noe som allerede har skjedd er fortsatt pengebruk. Men greit nok. Det virker jo som at folkene der oppe verdsetter en splitt såpass mye at det får koste hva det koste vil, så får man heller klage på pengebruken i ettertid som seg hør og bør.

Jeg sammenligner det med en bil som er krasja. Det er sure penger, men det må fikses. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...