Gå til innhold

Hvordan komme under 750.000 i lønn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å tjene et par hundrelapper?

Tror folk på ramme alvor at det vil være snakk om tiervis av tusen kroner i mindre skatt for "vanlige folk"? De som tjener mindre enn 750.000,- skal få mindre skatt. Vi snakker om maks 50-100,- pr. måned. Ren symbolpolitikk spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo bytte jobb til en kommunal jobb. De fleste jobber der ligger du under 750k.

Anonymkode: e6084...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du kan jo bytte jobb til en kommunal jobb. De fleste jobber der ligger du under 750k.

Og for min del så kunne toppskatt fint startet på 600k også. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du utbetalt i måneden på 750.000 brutto i året?

Anonymkode: ed13a...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye har du utbetalt i måneden på 750.000 brutto i året?

Anonymkode: ed13a...cde

Vet ikke.. lenge siden jeg tjente så «lite», rundt 40.000 tenker jeg. Med 900.000 har jeg 47.000.

Veldig mye jobb for de siste kronene, så tenker det beste er om jeg tar en 2-3 måneder ekstra ferie hvert år.

Bruke litt mindre penger på tull og  heller kose meg på stranda.

Anonymkode: 71e67...f3c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare å gi beskjed til lønningskontoret at du ikke vil ha mer en 750 000 i lønn og fraskriver det fremtidige lønnsøkninger, så order dei det for deg. Bedriften er happy og du er tydligvis happy..😏

Anonymkode: b0419...eb4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta mer ferie.

Du har ingen plikt til å jobbe mer enn du vil for å få råd til ting du ikke trenger.

Du bidrar med mer skatt enn de fleste andre uansett, og er blant de få som ikke er tapsprosjekt for landet.

Du skylder dem ingenting. 

Anonymkode: f15c2...244

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hokus og Pokus hei filiokus,

Trollet på KG sover du?

Nå skal du trolle

Plage oss alle,

heisann du AB kom frem, tjohei!

Anonymkode: fa950...bd4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønna mi er på 795 tusen, og jeg trodde jeg hadde det veldig godt betalt, inntil nylig når Større sa at alle som kjenner under 750 skal få skattelette, fordi de tjener lite? 😳😱 Så jeg er også litt i sjokk. Er ikke 750 tusen mye mer enn snitt inntekt? 

Anonymkode: bc793...1d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Lønna mi er på 795 tusen, og jeg trodde jeg hadde det veldig godt betalt, inntil nylig når Større sa at alle som kjenner under 750 skal få skattelette, fordi de tjener lite? 😳😱 Så jeg er også litt i sjokk. Er ikke 750 tusen mye mer enn snitt inntekt? 

Anonymkode: bc793...1d8

Du har åpenbart lest det du vil lese og har manglende forståelse...

Anonymkode: eaf2c...2f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet til rødgrønne er at alle skal ha likt utbetalt uansett om du er på trygd eller driver en stor bedrift. 

Det som er fint i Norge er at det er en god blanding for det byttes mellom høyre og venstresuden annenhver gang så det blir noe midt imellom 

Anonymkode: e1e9b...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som har eget AS er det meget lett; vi justerer bare ned lønnen til 750 000. Overskuddet blir større, og potensielt utbytte blir større.

Anonymkode: 4c36c...1a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (På 29.10.2021 den 14.59):

Du kan alltids få vippsen min 🥰

Anonymkode: 9e488...e25

Haha bästa svaret ! Du kan gärna få vippsen min också ☺️♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Vet ikke.. lenge siden jeg tjente så «lite», rundt 40.000 tenker jeg. Med 900.000 har jeg 47.000.

Veldig mye jobb for de siste kronene, så tenker det beste er om jeg tar en 2-3 måneder ekstra ferie hvert år.

Bruke litt mindre penger på tull og  heller kose meg på stranda.

Har du krav på så mye ferie da? Er ikke alltid man bare kan ta ferie, selv om den er ubetalt.

Men du kan gi til veldedighet. Det kan trekkes av på skatten.

Anonymkode: 86ed1...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For oss som har eget AS er det meget lett; vi justerer bare ned lønnen til 750 000. Overskuddet blir større, og potensielt utbytte blir større.

Hvis du faktisk har eget AS bør du kankje sette deg inn i reglene?

Du betaler først 22% skatt av overskudd, og deretter ca 30% skatt av utbytte. Alternativet er 14% arbeidsgiveravgift og kanskje 35% skatt.

Det er omtrent like mye skatt på aksjeinntekter som lønn. Ofte mer.

Du kan utsette skatten og forrente en større sum. Det er alt du kan oppnå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du faktisk har eget AS bør du kankje sette deg inn i reglene?

Du betaler først 22% skatt av overskudd, og deretter ca 30% skatt av utbytte. Alternativet er 14% arbeidsgiveravgift og kanskje 35% skatt.

Det er omtrent like mye skatt på aksjeinntekter som lønn. Ofte mer.

Du kan utsette skatten og forrente en større sum. Det er alt du kan oppnå.

Jeg har satt meg inn i reglene, det har ikke du. Marginalskatt på inntekt over 750 000 er betydelig høyere en 35%, 46,4% faktisk (+arbeidsgiveravgift). Og den er altså varslet øket. Det problemet løser jeg ved å sette ned lønnen min, og salte ned overskuddet i AS’et.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har satt meg inn i reglene, det har ikke du. Marginalskatt på inntekt over 750 000 er betydelig høyere en 35%, 46,4% faktisk (+arbeidsgiveravgift). Og den er altså varslet øket. Det problemet løser jeg ved å sette ned lønnen min, og salte ned overskuddet i AS’et.

Dette er faktisk et godt alternativ.. det vil jo i tillegg til økt fleksibilitet mht når man tar ut lønn/utbytte også sannsynligvis øke inntektene en hel del. Ulempen er at det er litt mer styr.. 

Gjetter at nåværende arbeidsgiver ikke kommer til å være en kjempefan av en slik ordning, men det er kanskje på tide å kutte et litt unødvendig mellomledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...