Gå til innhold

Ovner som ikke blir varme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt problem siden jeg flyttet inn i fjor med at ovnene i leiligheten ikke blir varme. Den ene blir litt varm, de andre blir ikke varme i det hele tatt. Jeg tok det opp i forbindelse med reklamasjoner siden leiligheten er under 3 år gammel, men fikk beskjed om at jeg bare må lufte radiatorene. Så jeg kjøpte radiatornøkkel og luftet radiatorene i går, men det hjalp ikke noe. Blir fortsatt ikke varme utenom den ene ovnen som blir litt varm bare. En elektriker kom innom i dag for å fikse en annen reklamasjon, og da nevnte jeg det med at jeg har luftet radiatorene, men at det fortsatt ikke kommer varme. Han flirte bare av meg og sa at det er vann, ikke strøm så han kan ikke med det... 

Hva kan problemet være og er det noe jeg kan gjøre selv for å fikse det? Hva trenger jeg eventuelt av utstyr for å fikse? Eller er det best å kontakte noen (som ikke er elektriker da tydeligvis siden det ikke er strøm)?  Jeg så på denne videoen og vurderer å prøve det han gjør fra 03:14, men finner ikke ut hva det heter på norsk og vil gjerne lese om det på norsk i tillegg så jeg ikke gjør noe galt.

Anonymkode: dd2ff...6cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er røret inn dit varmt da? 

Hvis ikke kommer det ikke varmt vann dit og feilen ligger et annet sted. Da er det i så fall flere som ligger etter deg på vanntilførselen som også har kald ovn.

Anonymkode: b1fc3...1ac

Skrevet

Du får kontakte rørlegger.

Anonymkode: 16ce9...b93

• Liker 2
Skrevet

Du må ikke begynne å "fikse" på dette selv. Send en skriftlig reklamasjon og krev at utbygger ordner dette.

Det kan rett og slett være at vanntilførselen ikke er åpnet opp. En bekjent av meg hadde lignende opplevelse. Da kom rørlegger,åpnet opp for vannet og alt var ok. Skal selvsagt ikke skje at noe slikt blir glemt,og da er det ikke du som skal betale for rørlegger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er røret inn dit varmt da? 

Hvis ikke kommer det ikke varmt vann dit og feilen ligger et annet sted. Da er det i så fall flere som ligger etter deg på vanntilførselen som også har kald ovn.

Anonymkode: b1fc3...1ac

Bare til den ovnen som fungerer er røret varmt. På de andre ovnene er rørene ikke varme. 

MorTil2 skrev (4 timer siden):

Du må ikke begynne å "fikse" på dette selv. Send en skriftlig reklamasjon og krev at utbygger ordner dette.

Det kan rett og slett være at vanntilførselen ikke er åpnet opp. En bekjent av meg hadde lignende opplevelse. Da kom rørlegger,åpnet opp for vannet og alt var ok. Skal selvsagt ikke skje at noe slikt blir glemt,og da er det ikke du som skal betale for rørlegger.

Siste mulighet for å melde inn reklamasjon var mandag, jeg meldte inn dette da, men de sa bare at det går på eiers vedlikehold med å lufte radiator og avviste reklamasjonen. Men jeg har luftet radiator, merker nå at det hjalp på den ene ovnen som allerede funket litt, nå funker den ordentlig virker det som. Men de tre andre ovnene fungerer ikke i det hele tatt. Er det mulig at vanntilførselen er åpnet opp på én ovn men ikke de andre?

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bare til den ovnen som fungerer er røret varmt. På de andre ovnene er rørene ikke varme. 

Siste mulighet for å melde inn reklamasjon var mandag, jeg meldte inn dette da, men de sa bare at det går på eiers vedlikehold med å lufte radiator og avviste reklamasjonen. Men jeg har luftet radiator, merker nå at det hjalp på den ene ovnen som allerede funket litt, nå funker den ordentlig virker det som. Men de tre andre ovnene fungerer ikke i det hele tatt. Er det mulig at vanntilførselen er åpnet opp på én ovn men ikke de andre?

TS

Bor du i blokkleilighet? Ta kontakt med styret så kan de sikkert sette deg i kontakt med en vaktmester de bruker

Anonymkode: a401f...c13

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

B
Er det mulig at vanntilførselen er åpnet opp på én ovn men ikke de andre?

TS

Ja. Der jeg bodde før, hadde vi en luke i veggen i et skap (var ikke eget teknisk rom der). I den luken var det samlet alle vannrør til radiatorene og gulvvarme, og det var individuelle kraner på hvert enkelt rør. Kan det hende du har noe slikt? I så fall kan det hende bare noen kraner er åpne. 

Anonymkode: e8687...6dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bor du i blokkleilighet? Ta kontakt med styret så kan de sikkert sette deg i kontakt med en vaktmester de bruker

Anonymkode: a401f...c13

Bor i blokkleilighet ja… Usikker på om det går siden fristen for reklamasjoner har gått og leiligheten nå er over 3 år gammel. Men skader ikke å høre med dem.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2021 den 22.32):

TS

Har du fått utlevert en FDV (oversikt over vedlikehold av de ulike tekniske installasjonene)? Om det står der at dette er vedlikehold som skulle vært utført f eks 1 gang i året, så har de nok rett. 

Men synes du skrev at boligen var mindre enn 3 år? Det er 5 års reklamasjonsrett på nybygg etter Bustadsoppføringsloven.

Uansett, har du gjort det som du skal iforhold til lufting, og ovnene fortsatt ikke virker, er det reklamasjon. Har du hørt med produsenten eller de som installerte ovnene? Dessverre er min erfaring av utbyggere vrir seg unna ansvar så snart de ser en åpning for å gjøre det. 

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bor i blokkleilighet ja… Usikker på om det går siden fristen for reklamasjoner har gått og leiligheten nå er over 3 år gammel. Men skader ikke å høre med dem.

TS

Du har reklamert i tide, de har avvist reklamasjonen, du klager på deres avvisning. Du henviser til den nye opplysningen - nemlig at tilførselsrøret ikke er varmt, noe som kan tyde på at det er noe galt med vanntilførselen. 

Hvis du skal ha dette fikset selv er rørlegger rett instans.

Du må IKKE finne på å begynne å mekke på radiatoren selv for da risikerer du at du påfører vannskade i andre deler av huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...