Gå til innhold

Mistet 2.3l blod etter fødsel. Fikk dere blodoverføring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilken bakdel? Det rapporteres vel om ca 20 tilfeller av komplikasjoner etter blodoverføring i året? 

Anonymkode: 6540b...a6f

I så fall er det alvorlig underrapportering. 
Jeg hadde Hb på 5,6, og en dramatisk fødsel, men der var jo ingens «feil». Det ER farlig å føde, sånn er det bare. I dag overlever vi heldigvis stort sett likevel, både mor og barn. Blodoverføring eller ikke i etterkant når alt har gått bra, syns jeg er en detalj som blir litt rart å henge seg opp i. 

Anonymkode: 9c879...42e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mistet 1,5 liter blod under selve fødselen og blødde en del etterpå også. Fikk 5 overføringer på den uka jeg var innlagt

Anonymkode: e6f3f...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I så fall er det alvorlig underrapportering. 
Jeg hadde Hb på 5,6, og en dramatisk fødsel, men der var jo ingens «feil». Det ER farlig å føde, sånn er det bare. I dag overlever vi heldigvis stort sett likevel, både mor og barn. Blodoverføring eller ikke i etterkant når alt har gått bra, syns jeg er en detalj som blir litt rart å henge seg opp i. 

Anonymkode: 9c879...42e

Men kanskje du kan opplyse om bakdelene ved blodoverføring da? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

https://nhi.no/sykdommer/blod/ulike-blodsykdommer/reaksjon-pa-blodoverforing/ 
Har sett folk havne på intensiv i ukeavis med blant annet fulminant nyresvikt. Så man skal ikke gi blod i tide og utide. Unge friske kvinner tåler et ganske stort blodtap og greier fint å fylle opp igjen selv, selv om det kan ta litt tid. 

Anonymkode: f40c6...0a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke personen du spør og jeg har ikke noen mening om at blodoverføring er galt, men det gir vel en viss risiko ved neste graviditet pga. at man kan få sånne antistoffer i blodet. Men det er jo noe de sjekker allerede i uke 12 og antar de kan kan gjøre noe med det kanskje om det er tilfelle på samme måte som om man er rhesus negativ og sånn..

Anonymkode: 528cf...e1a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Rart ikje dere vet bedre bakdelen med blodoverføring da siden dere begge jobber på sykehus. Jeg hadde 6,5 i hb etter exu, hverken jeg eller mannen, som begge jobber på sykehuset, ville  at jeg skulle få blodoverføring. 

Rumpa ved blodoverføring? Hva snakker du om? 

Anonymkode: 3ebb2...34f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

https://nhi.no/sykdommer/blod/ulike-blodsykdommer/reaksjon-pa-blodoverforing/ 
Har sett folk havne på intensiv i ukeavis med blant annet fulminant nyresvikt. Så man skal ikke gi blod i tide og utide. Unge friske kvinner tåler et ganske stort blodtap og greier fint å fylle opp igjen selv, selv om det kan ta litt tid. 

Men her forteller altså folk om nedsatt almenntilstand i ukesvis. I ukervhvor en nyfødt også krever at mor er frisk. Hvor er da bakdelen ved å få overføring når bivirkninger av alvorlig grad er uhyre sjeldne? Å gå med lav hb er da heller absolutt ikke bra. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet et par liter og fikk blodoverføring på dag 3. Det jeg har vært irritert over i ettertid er at ingen fortalte meg at det kunne være grunnen til at melka forsvant samme sekund som jeg finn bruk for den omtrent. Jeg skal føde på nytt til våren og kommer til å forlange blodoverføring med en gang for å unngå svimmelhet, hukommelsestap, dårlig form, melkemangel etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er negative til blodoverføring. Har dere opplevd å miste så mye blod. Det er helt grusomt. Kaldsvetting, hjertebank, intens hodepine var symptomer jeg hadde, og jeg holdt på å svime av i dusjen på sykehuset. I tillegg kommer jo renselsen som gir ytterligere blodtap.  

Hvor god mamma klarer man å være i denne formen? Legen som behandlet meg anbefalte at jeg fikk blodoverføring for å kunne ta av meg barnet mitt på best mulig måte. Miste melken gjør man ofte også med så lite blod, fordi kroppen holder på reservene. 

uhyre sjelden at man får komplikasjoner av blodoverføring 

Anonymkode: 2ef92...607

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noe automatikk i at man får blodoverføring selvom man har mistet mye blod, desverre. Ofte kan kroppen ordne opp selv, eller man tåler det greit å ha mistet mye blod. Det er jo ikke helt risikofritt å få blodoverføring heller. 

Selv mistet jeg ca 1,5 liter blod under fødsel. Dagen etter hadde jeg HB på 8,4 og senere samme dag var den på 7,9. 12 timer senere var den på 6,2... Dette til tross for at jeg fikk jerntabletter 2 ganger for dagen. Jeg fikk streng beskjed om å ikke reise meg fra sengen alene (dette var under pandemien da partner ikke fikk være med på barsel = jeg var ikke i stand til å skifte bleie på barnet mitt, bysse det osv). Melken kom heller ikke, noe legene mente skyldtes den lave blodprosenten - at kroppen prioriterte nødvendige organer og ikke produserte melk. Jeg var helt elendig og kritthvit. Etterspurte blodoverføring flere ganger men fikk det ikke før ca 5 timer etter målingen på 6,2. Da fikk jeg to poser og følte meg raskt bedre og fikk reise hjem dagen etter. I ettertid måtte jeg en periode ta 200 mg jern for dagen - det er en høy dose... 

Om du er misfornøyd med behandlingen du fikk vil jeg råde deg til å kontakte sykehuset. Spesielt hvis du tenker å få flere barn... Jeg var i samtale med sykehuset grunnet en traumatisk fødsel og nevnte da også dette med blodoverføring som tok så lang tid. Det står nå i journalen min at om noe tilsvarende skjer neste gang, så skal jeg få blodoverføring mye tidligere. 

Anonymkode: 094d1...d74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulrikke skrev (På 29.10.2021 den 13.30):

Mistet drøyt to liter blod i 2005, fikk ikke blodoverføring, og heller ikke beskjed om å ta jern..... Litt traumatisk fødsel, så jeg må innrømme at tanken ikke streifet meg selv heller... Så et år etterpå var jeg på felgen, anpusten og svimmel, tomt for jern, B12 og jeg husker ikke hva..... Det ordnet seg jo, men det hadde jo vært greit å fikse det med en gang....

Klag, så må de ihvertfall se på hva de har gjort! Om ikke annet kan du unngå at andre opplever det samme!

Det nasjonale retningslinjene sier at du skal få overføring hvis du har 7 i hb eller lavere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det nasjonale retningslinjene sier at du skal få overføring hvis du har 7 i hb eller lavere

De retningslinjene bør kun være en pekepinne. Det er pasientens tilstand som bør avgjøre om det er behov for transfusjon.

Jeg hadde selv en Hb på 7,0 etter fødsel og taklet det greit, men det var forbi jeg allerede hadde en Hb på 9,8 før fødsel så blodtapet var ikke så stort. Hadde utgangspunktet vært en Hb på 12, hadde jeg sikkert gått i gulvet.

Kroppen venner seg til å ha lav Hb hvis blodtapet går over lang tid. En pasient med en Hb på 4-tallet kan dermed være i fin form. (Nå snakker jeg ikke om gravide.) Poenget mitt er at man bør ta en titt på hvilken Hb pasienten hadde i utgangspunktet og hvordan allmenntilstanden er, og ikke bare på hva som er grensen for transfusjon. 

Ellers bør man unngå transfusjon hvis mulig da det kan oppstå komplikasjoner under og etter transfusjon, samt hvis man senere skulle ha behov for transfusjon. Kroppen kan ha dannet antistoffer og da tar det tid å få klargjort blod. Dette er forøvrig det samme som kan oppstå ved graviditet. Det er alltid en risiko for at man danner antistoffer. 

Anonymkode: 53e8e...8ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om jeg mistet blod. Antagelig ikke siden det aldri ble nevnt. Men jeg målte HB 5 mnd etter fødsel og den var på 7. egentlig litt rart de ikke måler sånt ifm med barseloppfølging

Anonymkode: 7f9af...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i blodbank, og ved vårt sykehus er det svært sjelden man gir blod til kvinner etter fødsel dersom Hb er over 7.0. 

Blodprodukter gis kun når det er høyst nødvendig både fordi det ikke er risikofritt å motta blod, og fordi det ofte er mangel på blod i Norge. 

Kvinner som har gjennomgått fødsel blir generelt  sett på som friske, og Hb stabiliserer seg oftest normalt av seg selv uten blodoverføringer. 

Anonymkode: 2a638...16e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dere som er negative til blodoverføring. Har dere opplevd å miste så mye blod. Det er helt grusomt. Kaldsvetting, hjertebank, intens hodepine var symptomer jeg hadde, og jeg holdt på å svime av i dusjen på sykehuset. I tillegg kommer jo renselsen som gir ytterligere blodtap.  

Hvor god mamma klarer man å være i denne formen? Legen som behandlet meg anbefalte at jeg fikk blodoverføring for å kunne ta av meg barnet mitt på best mulig måte. Miste melken gjør man ofte også med så lite blod, fordi kroppen holder på reservene. 

uhyre sjelden at man får komplikasjoner av blodoverføring 

Ah! Hvorfor visste jeg ikke dette!? Det gir jo Veldig menig. Jeg trodde det var min feil når melka ikke kom😢

Anonymkode: 4026a...526

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber i blodbank, og ved vårt sykehus er det svært sjelden man gir blod til kvinner etter fødsel dersom Hb er over 7.0. 

Blodprodukter gis kun når det er høyst nødvendig både fordi det ikke er risikofritt å motta blod, og fordi det ofte er mangel på blod i Norge. 

Kvinner som har gjennomgått fødsel blir generelt  sett på som friske, og Hb stabiliserer seg oftest normalt av seg selv uten blodoverføringer. 

Anonymkode: 2a638...16e

Når man har mistet masse blod så er man ikke «frisk» og nybakte mødre har faktisk en baby å ta seg av, de kan ikke ligge stille i sengen og ta tiden til hjelp for å bli «friske». Og som du ser her så har folk med han langt under 7 blitt nektet blodoverføring. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De retningslinjene bør kun være en pekepinne. Det er pasientens tilstand som bør avgjøre om det er behov for transfusjon.

Jeg hadde selv en Hb på 7,0 etter fødsel og taklet det greit, men det var forbi jeg allerede hadde en Hb på 9,8 før fødsel så blodtapet var ikke så stort. Hadde utgangspunktet vært en Hb på 12, hadde jeg sikkert gått i gulvet.

Kroppen venner seg til å ha lav Hb hvis blodtapet går over lang tid. En pasient med en Hb på 4-tallet kan dermed være i fin form. (Nå snakker jeg ikke om gravide.) Poenget mitt er at man bør ta en titt på hvilken Hb pasienten hadde i utgangspunktet og hvordan allmenntilstanden er, og ikke bare på hva som er grensen for transfusjon. 

Ellers bør man unngå transfusjon hvis mulig da det kan oppstå komplikasjoner under og etter transfusjon, samt hvis man senere skulle ha behov for transfusjon. Kroppen kan ha dannet antistoffer og da tar det tid å få klargjort blod. Dette er forøvrig det samme som kan oppstå ved graviditet. Det er alltid en risiko for at man danner antistoffer. 

Anonymkode: 53e8e...8ac

Ok, jeg gikk selv fra 11- 7 og klarte ikke å fungere. Sikkert derfor jeg fikk overføring på 7. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ah! Hvorfor visste jeg ikke dette!? Det gir jo Veldig menig. Jeg trodde det var min feil når melka ikke kom😢

Nei, kjære deg! Kroppen holder nok på reservene pga blodtapet. Jeg fikk heller ikke nok melk etter å ha mistet mye blod, men det var først da ungen var stor at en lege fortalte meg dette

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...