AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #1 Skrevet 29. oktober 2021 Hei. Jeg fødte i 2020, hadde en styrtfødsel på 2t og 13min, som resulterte i et blodtap på over 2.3 liter blod. Jeg hadde 180 i hvilepuls og en HB på 7.5 prosent. Jeg var så dårlig, jeg "så stjerner", har lenger hukommelsestap, klarte nesten ikke bevege meg, slet med trapper, produserte aldri melk og havnet i en alvorlig fødselsdepresjon. Jeg fikk kateter i 3 dager som resulterte i en uvi, som de først nektet for at gikk an.. så fikk jeg ikke jernoverføring før dag 5 (de "nektet" meg å reise hjem grunnet dårlig form). Jernoverføringen fikk jeg da jeg sa at jeg hadde bestemt meg for å forlate sykehuset enten de ville det eller ikke, og at de enten kan gi meg jern NÅ eller så går jeg ut herfra uten jern og får hjelp en annen plass.. Det var flere andre ting ved min fødsel og tiden etter som var veldig dårlig og som har etterlatt et "traume" i meg.. Jeg tenker fortsatt på fødsel og tiden etterpå hver morgen og hver kveld før jeg sovner, jeg kommer meg liksom ikke videre. Jeg vurderer å sende inn en pasientklage, og lurer derfor på om noen av dere har opplevd noe lignende? Og fikk dere blodoverføring? Anonymkode: 46ec5...372 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #2 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg har ikke opplevd det sammen men jeg synes du kan sende en klage om du føler du ble feilbehandlet eller dårlig behandlet (noe jeg synes det høres ut som du ble). Bare vær forberedt på at det ikke er sikkert det skjer noe men jeg synes man skal si ifra om dårlig behandling i helsevesenet så det blir formelt logget at det var noe som ikke var greit. Om ikke annet så kan du kanskje få en beklagelse eller en bedre forklaring på hva som skjedde som kan hjelpe deg med å prosessere hendelsen. At du tenker såpass mye på det fremdeles synes jeg du skal ta på alvor og snakke med fastlegen din om, så du kan bli henvist til feks psykolog eller liknende. Mulig det finnes egne tilbud for de som trenger noen å snakke med etter traumatiske fødsler, jeg vet at en venninne av meg fikk det iallfall men vet ikke detaljene. Anonymkode: 528cf...e1a 10
Anonymous 91 Skrevet 29. oktober 2021 #3 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg mistet 1,5 liter, men fikk ikke blodoverføring da til tross at jeg fikk det som lita 1
Interkarro Skrevet 29. oktober 2021 #4 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke opplevd det sammen men jeg synes du kan sende en klage om du føler du ble feilbehandlet eller dårlig behandlet (noe jeg synes det høres ut som du ble). Bare vær forberedt på at det ikke er sikkert det skjer noe men jeg synes man skal si ifra om dårlig behandling i helsevesenet så det blir formelt logget at det var noe som ikke var greit. Om ikke annet så kan du kanskje få en beklagelse eller en bedre forklaring på hva som skjedde som kan hjelpe deg med å prosessere hendelsen. At du tenker såpass mye på det fremdeles synes jeg du skal ta på alvor og snakke med fastlegen din om, så du kan bli henvist til feks psykolog eller liknende. Mulig det finnes egne tilbud for de som trenger noen å snakke med etter traumatiske fødsler, jeg vet at en venninne av meg fikk det iallfall men vet ikke detaljene. Anonymkode: 528cf...e1a Ok, takk for tips. Det skal jeg undersøke.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #5 Skrevet 29. oktober 2021 Skjønner ikke hvorfor du blander jernoverføring inn i dette, det er virkelig helt irrelevant ifh lav hb etter fødsel. Kroppen er lagd for å takle lav blodprosent etter fødsel, de som ikke er skapt for det er dagens unge kvinner som kun leser om graviditet og planlegger for kosemosoverdose med en perfekt baby etter fødsel, uten å være forberedt på realitetene. At du syns det var traumatisk betyr slett ikke at det var noe galt, trenger du å snakke med noen så er det vel lurt å kontakte jordmor eller fastlege for å få svar på det du lurer på. Du kan alltid sende pasientklage, men sjansen for at du får noe som helst gjennomslag er ganske liten. Anonymkode: a69ec...bc7 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #6 Skrevet 29. oktober 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner ikke hvorfor du blander jernoverføring inn i dette, det er virkelig helt irrelevant ifh lav hb etter fødsel. Kroppen er lagd for å takle lav blodprosent etter fødsel, de som ikke er skapt for det er dagens unge kvinner som kun leser om graviditet og planlegger for kosemosoverdose med en perfekt baby etter fødsel, uten å være forberedt på realitetene. At du syns det var traumatisk betyr slett ikke at det var noe galt, trenger du å snakke med noen så er det vel lurt å kontakte jordmor eller fastlege for å få svar på det du lurer på. Du kan alltid sende pasientklage, men sjansen for at du får noe som helst gjennomslag er ganske liten. Anonymkode: a69ec...bc7 Voldsomt ufølsomt svar? Å miste over 2 liter blod og være helt nede på under 8 i HB er langt mer enn å "ha litt lav hb etter fødsel". Jeg har 2 venninner som mistet en del blod pga. SA og pga komplikasjoner i svangerskapet (endte med at de måtte forløse prematurt pga blodtapet). Begge fikk både blodoverføring og jern. Jeg vet iallfall at hun med SA fikk jernsprøyter jevnlig i flere uker etterpå. Jeg vet ikke nøyaktiv HVOR mye de mistet da. Anonymkode: 528cf...e1a 24
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #7 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor du blander jernoverføring inn i dette, det er virkelig helt irrelevant ifh lav hb etter fødsel. Kroppen er lagd for å takle lav blodprosent etter fødsel, de som ikke er skapt for det er dagens unge kvinner som kun leser om graviditet og planlegger for kosemosoverdose med en perfekt baby etter fødsel, uten å være forberedt på realitetene. At du syns det var traumatisk betyr slett ikke at det var noe galt, trenger du å snakke med noen så er det vel lurt å kontakte jordmor eller fastlege for å få svar på det du lurer på. Du kan alltid sende pasientklage, men sjansen for at du får noe som helst gjennomslag er ganske liten. Anonymkode: a69ec...bc7 Noe av det mest idiotiske jeg har lest her på lenge, og det er tydelig at du ikke har peiling på hva du skriver om. Kjære TS. Det du har vært igjennom er en traumatisk opplevelse som hadde skremt livet av de fleste. Jeg opplevde selv et stort blodtap i forbindelse med første fødsel. Har en tilstand i livmoren som gjør at den trekker seg dårlig sammen. Dette visste de om på forhånd, men likevel ble det bagatellisert. Først etter flere dager med blodtap, gradvis dårligere allmenntilstand og gjentatte besvimelser tok de affære. Det å svime av alene på et sykehusrom mens blodet renner og renner og du kjenner hvordan du visner hen, gjør noe med et menneske. Jeg hadde dødsangst og var sikker på jeg ikke ville overleve. Det hadde jeg heller ikke gjort om ikke de hadde tatt aktivt grep. Ble til slitt utskrapning av livmor og 2 poser med blodoverføring. Var fysisk dårlig i lang tid etterpå. Etterhvert kom også andre problemer snikende. Har fått påvist post-traumatisk stress etter dette og fikk uten diskusjon innvilget planlagt keisersnitt ved neste fødsel. Da blødde det ikke i nærheten av like mye som første gang. Vil råde deg til å sende klage. Både til sykehuset og til Fylkeslegen. Legg vekt på hvilken stor belastning dette har gitt. De bør ikke komme unna med det de har gjort. Håper det går bra med deg ❤️ Anonymkode: ddc13...43a 9
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #8 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg mistet en del blod og fikk blodoverføring. De hadde i utgangspunktet ikke tenkt å gi det ettersom det vanligvis går ganske greit, men jeg gikk bare nedover i blodprosent i stedet for opp mens jeg lå på sykehuset, så da fikk jeg likevel. Hvis du føler at de har behandlet deg feil synes jeg ikke du skal ha for høy terskel for å sende inn en klage. Anonymkode: 53f63...20d 1
Interkarro Skrevet 29. oktober 2021 #9 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor du blander jernoverføring inn i dette, det er virkelig helt irrelevant ifh lav hb etter fødsel. Kroppen er lagd for å takle lav blodprosent etter fødsel, de som ikke er skapt for det er dagens unge kvinner som kun leser om graviditet og planlegger for kosemosoverdose med en perfekt baby etter fødsel, uten å være forberedt på realitetene. At du syns det var traumatisk betyr slett ikke at det var noe galt, trenger du å snakke med noen så er det vel lurt å kontakte jordmor eller fastlege for å få svar på det du lurer på. Du kan alltid sende pasientklage, men sjansen for at du får noe som helst gjennomslag er ganske liten. Anonymkode: a69ec...bc7 Så fint da.. siden det var de på sykehuset som ville at jeg skulle ha jernoverføring.. De bare ventet 5 dager med å gi det.. så da har vell disse kompetente menneskene lest om graviditet og planlagt for kosemoseoverdose med en perfekt baby etter fødsel.. i tillegg ga de meg 3 liter, så det var vell meningen at jeg skulle kose meg skikkelig! At jeg synes det var traumatisk kan også bety at det var nettopp det det var. Du har bare lest en brøkdel av historien. At jeg revnet fra ende til annen feks. er situasjoner de er trente på å unngå, og i de verste tilfellene skal det godt gjøres å få det til i det hele tatt når du er omringet av mennesker som skal forhindre blant annet dette.. Og om du mener at det i mange tilfeller ikke skyldes feil i kompetanse er du særdeles naiv.. du skriver som om du er så flink på mennesker og kropp, men du virker greit uvitende slik du fremlegger din fantastiske kommentar. Og tilslutt, jeg gir vell faen i gjennomslag.. Jeg ønsker å levere en klage for at slike tilfeller som dette skal skje sjeldnere. Tenk om det er du som skal føde neste gang, og møter på samme personer og havner i samme situasjon som meg. Da hadde du tenkt litt anderledes når det kommer til viktigheten av pasientklager, tenker jeg.. Dessuten, det var personell på sykehuset og andre instanser som oppfordret meg til å levere inn klage, da de selv så at det som har skjedd ikke var riktig. 8
Interkarro Skrevet 29. oktober 2021 #10 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Voldsomt ufølsomt svar? Å miste over 2 liter blod og være helt nede på under 8 i HB er langt mer enn å "ha litt lav hb etter fødsel". Jeg har 2 venninner som mistet en del blod pga. SA og pga komplikasjoner i svangerskapet (endte med at de måtte forløse prematurt pga blodtapet). Begge fikk både blodoverføring og jern. Jeg vet iallfall at hun med SA fikk jernsprøyter jevnlig i flere uker etterpå. Jeg vet ikke nøyaktiv HVOR mye de mistet da. Anonymkode: 528cf...e1a Takk 💙
Interkarro Skrevet 29. oktober 2021 #11 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg mistet en del blod og fikk blodoverføring. De hadde i utgangspunktet ikke tenkt å gi det ettersom det vanligvis går ganske greit, men jeg gikk bare nedover i blodprosent i stedet for opp mens jeg lå på sykehuset, så da fikk jeg likevel. Hvis du føler at de har behandlet deg feil synes jeg ikke du skal ha for høy terskel for å sende inn en klage. Anonymkode: 53f63...20d Det samme gjaldt meg. Blodprosenten sank mens jeg lå på sykehuset, men jeg fikk ingenting. 🤷♀️ Takk for svar, det er greit å høre andres opplevelser før jeg gjør noe mer.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #12 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg fødte i 2020, hadde en styrtfødsel på 2t og 13min, som resulterte i et blodtap på over 2.3 liter blod. Jeg hadde 180 i hvilepuls og en HB på 7.5 prosent. Jeg var så dårlig, jeg "så stjerner", har lenger hukommelsestap, klarte nesten ikke bevege meg, slet med trapper, produserte aldri melk og havnet i en alvorlig fødselsdepresjon. Jeg fikk kateter i 3 dager som resulterte i en uvi, som de først nektet for at gikk an.. så fikk jeg ikke jernoverføring før dag 5 (de "nektet" meg å reise hjem grunnet dårlig form). Jernoverføringen fikk jeg da jeg sa at jeg hadde bestemt meg for å forlate sykehuset enten de ville det eller ikke, og at de enten kan gi meg jern NÅ eller så går jeg ut herfra uten jern og får hjelp en annen plass.. Det var flere andre ting ved min fødsel og tiden etter som var veldig dårlig og som har etterlatt et "traume" i meg.. Jeg tenker fortsatt på fødsel og tiden etterpå hver morgen og hver kveld før jeg sovner, jeg kommer meg liksom ikke videre. Jeg vurderer å sende inn en pasientklage, og lurer derfor på om noen av dere har opplevd noe lignende? Og fikk dere blodoverføring? Anonymkode: 46ec5...372 Klag for Guds skyld!! Det er så utrolig viktig, om det gjelder feilbehandling eller rett og slett bare dårlig behandling fra pleierne. Vi helsearbeidere kan også melde avvik, men det har noe større kraft når det kommer fra pasienten selv. Vi er avhengige av klager for å gjøre helsetjenesten bedre! Anonymkode: 42f02...22e 5
moroklompen Skrevet 29. oktober 2021 #13 Skrevet 29. oktober 2021 (endret) Jeg miste nesten tre liter blod. Fikk blodoverføring og jern intravenøst da hb var nede på 7. Dette var på Ahus og de spurte hele tiden om hvordan formen var og om jeg følte jeg trengte mer jern. Følte meg svært godt ivaretatt. Har du gått til noen i etterkant av fødselen for å få bearbeidet alt? Ble du operert også? Det er jo fryktelig traumatisk å oppleve slike komplikasjoner ved fødsel. For min del tok det ett par år før fødselsdepresjone og de daglige tankene begynte å gi slipp. Endret 31. oktober 2021 av moroklompen 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #14 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg mistet 1,5 liter blod under første fødsel. Klarte ikke gå på do alene uten å besvime. Fikk jerntilskudd. Hb bare sank, da den var på 7,4 krevde mannen min blodoverføring (vi jobbet begge på sykehus). Dette var 2 dager etter fødsel. Jeg fikk 2 poser blod og ble som et nytt menneske. Anonymkode: 59004...5e7 3
Interkarro Skrevet 29. oktober 2021 #15 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Noe av det mest idiotiske jeg har lest her på lenge, og det er tydelig at du ikke har peiling på hva du skriver om. Kjære TS. Det du har vært igjennom er en traumatisk opplevelse som hadde skremt livet av de fleste. Jeg opplevde selv et stort blodtap i forbindelse med første fødsel. Har en tilstand i livmoren som gjør at den trekker seg dårlig sammen. Dette visste de om på forhånd, men likevel ble det bagatellisert. Først etter flere dager med blodtap, gradvis dårligere allmenntilstand og gjentatte besvimelser tok de affære. Det å svime av alene på et sykehusrom mens blodet renner og renner og du kjenner hvordan du visner hen, gjør noe med et menneske. Jeg hadde dødsangst og var sikker på jeg ikke ville overleve. Det hadde jeg heller ikke gjort om ikke de hadde tatt aktivt grep. Ble til slitt utskrapning av livmor og 2 poser med blodoverføring. Var fysisk dårlig i lang tid etterpå. Etterhvert kom også andre problemer snikende. Har fått påvist post-traumatisk stress etter dette og fikk uten diskusjon innvilget planlagt keisersnitt ved neste fødsel. Da blødde det ikke i nærheten av like mye som første gang. Vil råde deg til å sende klage. Både til sykehuset og til Fylkeslegen. Legg vekt på hvilken stor belastning dette har gitt. De bør ikke komme unna med det de har gjort. Håper det går bra med deg ❤️ Anonymkode: ddc13...43a Takk ❤ Opplevde mye av det samme, blodprosent falt mens jeg lå på sykehuset uten at de gjorde noen ting. 🤷♀️ Off, det forstår jeg har vært veldig traumatisk! Hvis en ikke har opplevd slikt selv tror jeg ikke det er mulig å forstå hvor skummelt det er -og oppleves. Jeg mistenker jeg har ptsd selv, uten at det har blitt diagnostisert. Godt å høre at du fikk hjelp tilslutt og at din andre fødsel gikk bedre. Takk for svar 💙
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #16 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg mistet 2,5 liter blod, men trengte ikke blodoverføring. Kroppen taklet blodtapet bra, og jeg var i helt grei form. Det er helt normalt at blodprosenten fortsetter å synke i flere dager, fikk jeg beskjed om. Siste måling på sykehuset var i underkant av 8. Første måling hos lege etter 6 dager viste at blodprosenten så vidt hadde begynt å stige igjen. Anonymkode: 09eea...c63 2
Interkarro Skrevet 29. oktober 2021 #17 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Klag for Guds skyld!! Det er så utrolig viktig, om det gjelder feilbehandling eller rett og slett bare dårlig behandling fra pleierne. Vi helsearbeidere kan også melde avvik, men det har noe større kraft når det kommer fra pasienten selv. Vi er avhengige av klager for å gjøre helsetjenesten bedre! Anonymkode: 42f02...22e Takk 💙
Pudderosa Skrevet 29. oktober 2021 #18 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg hadde hb på 7,2 etter fødsel, fikk beskjed om at de gir blod ved hb 7.
Interkarro Skrevet 29. oktober 2021 #19 Skrevet 29. oktober 2021 moroklompen skrev (8 minutter siden): Jeg miste nesten tre liter blod. Fikk blodoverføring og jern intravenøst da hb var nede på 7. Dette var på Ullevål og de spurte hele tiden om hvordan formen var og om jeg følte jeg trengte mer jern. Følte meg svært godt ivaretatt. Har du gått til noen i etterkant av fødselen for å få bearbeidet alt? Ble du operert også? Det er jo fryktelig traumatisk å oppleve slike komplikasjoner ved fødsel. For min del tok det ett par år før fødselsdepresjoner og de daglige tankene begynte å gi slipp. Det er godt å høre at du ble godt ivaretatt ❤ Det er slik det burde være for alle. Jeg tok kontakt med en psykolog selv, og gikk der i noen måneder. Jeg føler ikke jeg fikk noe ut av det dessverre. Må nok prøve igjen Så bra at depresjonen og tankene forsvant tilslutt! Takk for svar 💙
Ulrikke Skrevet 29. oktober 2021 #20 Skrevet 29. oktober 2021 Mistet drøyt to liter blod i 2005, fikk ikke blodoverføring, og heller ikke beskjed om å ta jern..... Litt traumatisk fødsel, så jeg må innrømme at tanken ikke streifet meg selv heller... Så et år etterpå var jeg på felgen, anpusten og svimmel, tomt for jern, B12 og jeg husker ikke hva..... Det ordnet seg jo, men det hadde jo vært greit å fikse det med en gang.... Klag, så må de ihvertfall se på hva de har gjort! Om ikke annet kan du unngå at andre opplever det samme! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå