AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #1 Skrevet 29. oktober 2021 Statistikk sier oss at ca 15 % av kvinner ikke får barn før fylte 45. Men min gjetning er et det er utrolig få av disse som ikke på et eller annet tidspunkt ønsker seg eller prøver på å få barn. Stadig er det store oppslag i media om kvinner som valgte karrieren foran familie, og ikke er så gira på barn. Så kommer det fram i ettertid at de egentlig har hatt en lang og vond prøvetid eller et sterkt barneønske bak seg. Ref. Trine Skjei Grande, Line Andersen, osv. Det er også masse oppslag med kvinner i 20-30-årene som proklamerer at de aldri skal ha barn, pga klima/det er kjedelig/karriere osv. Men vipps, 10 år senere, har de aller fleste av dem barn. Men til hvilken pris? Hvor mange år med fortvilt prøving har de vært igjennom siden de utsatte det til langt oppi 30-årene, som vi ikke får høre om? Poenget mitt er bare at det virker som meg som vi i vårt samfunn tar innover oss hvor utrolig lite sannsynlig det er at du som kvinne i løpet av et livsløp på ett eller annet punkt ikke kommer til å ønske deg eller prøve på å få barn, så hvorfor fremstiller vi det for unge kvinner som at dette er et så veldig sannsynlig utfall. Det er det jo ikke! Eller hva? Burde vi ikke forberede unge kvinner i større grad på at barneønsket kommer til å melde seg? I stedet for å ha masse fortvilede kvinner i 30-årene løpende rundt etter jakt på en partner i siste liten, eller som må igjennom utallige dyre/smertefulle IVF-forsøk osv.? Anonymkode: 51154...46d 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #2 Skrevet 29. oktober 2021 Øh? Dette vet da de fleste fra før av. Alle kvinner og sikkert også noen menn får jo høre, gjerne av sine foreldre, at du er så ung, du kommer til å få lyst på barn. Man kan jo ikke tvinge frem barneønske før det er der heller. Anonymkode: 8f639...ade 16
stan Skrevet 29. oktober 2021 #3 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Burde vi ikke forberede unge kvinner i større grad på at barneønsket kommer til å melde seg? Hvordan gjør vi det? Utfordringen er jo at unge mennesker ikke tror på de rådene eldre mennseker gir. 1
S4050-R40B Skrevet 29. oktober 2021 #4 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Statistikk sier oss at ca 15 % av kvinner ikke får barn før fylte 45. Men min gjetning er et det er utrolig få av disse som ikke på et eller annet tidspunkt ønsker seg eller prøver på å få barn. *snip* Burde vi ikke forberede unge kvinner i større grad på at barneønsket *KAN* komme til å melde seg? I stedet for å ha masse fortvilede kvinner i 30-årene løpende rundt etter jakt på en partner i siste liten, eller som må igjennom utallige dyre/smertefulle IVF-forsøk osv.? Anonymkode: 51154...46d Det er og blir gjetning det, synd at sånne statistikker ikke sier noe om ønsket om barn / ikke i stand til å få barn. Endret litt på den der jeg. For om det er noe man får høre som frivillig barnfri, er det "du kommer angre", "du kommer skifte mening", "du må bare bli voksen før du skjønner det" osv, osv osv. Tviler veldig sterkt på at det er noen som er frivillig barnfri som ikke er klar over at eggene sine går ut på dato. Og om de endrer mening når de nærmer seg 30-35-40+ så har de valget om å finne partner som vil også vil ha barn /bruke IVF osv, eller leve med konsekvensene av sitt eget valg. Som AB 8f639...ade sier: man kan ikke tvinge fram barneønske før det er der. 7
Nymerïa Skrevet 29. oktober 2021 #5 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg kjenner ikke igjen framstillinga di fra mitt eget liv/ omgangskrets. De som har fått barn i 30-årene har alltid vært åpen for det. De jeg kjenner som er ufrivillig barnløse i 40-årene er det av andre grunner enn at de har ombestemt seg; en av dem har vært syk over lengre tid, en annen har vært singel så lenge jeg kan huske (og nei, hun har ikke masse ONS). Jeg sier ikke at det du beskriver ikke skjer, men jeg er ikke enig i at det er utbredt. Og det er noe uendelig nedlatende å si til noen som ikke ønsker barn "Å jo da, du kommer til å ønske det. Dette vet jeg bedre enn deg." Det har ingen hensikt og det er respektløst. 18
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #7 Skrevet 29. oktober 2021 Ikke alle kan få barn eller klare skaffe seg partner som vil ha barn med de Anonymkode: eb18f...400 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #8 Skrevet 29. oktober 2021 Din gjetning? Du synser og har ikke faktabasert belegg for påstanden din. Såklart er det mange kvinner som ikke ønsker barn, og som ikke angrer på avgjørelsen sin. Det finnes jo endel kvinner som får barn, men angrer på avgjørelsen sin. Burde ikke det oppta deg i større grad? Verre når det er to mennesker (mødre og barn) som rammes av kvinnenes valg, enn dersom en kvinne velger vekk barn og deretter angrer (går ikke ut over noe barn). Å få barn og leve i parforhold er ikke noe oppskrift på lykke for kvinner, ifølge forskning. Barnefri, single kvinner lever lykkeligere liv enn kvinner med mann og barn. Såklart finnes det mange kvinne med barn som trives med livet sitt. Men å få barn er en lykketyv for kvinner. Og så er det som regel intelligente, reflekterte kvinner som velger vekk barn. De har nok reflektert over sine valg og jeg synes det er flott at det finnes kvinner som kan bidra med andre ting her i verden, så kan kvinner med dårligere gener gjøre det de kan best: spre beina/genene sine. Anonymkode: 0f53e...a80 12
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #9 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke alle kan få barn eller klare skaffe seg partner som vil ha barn med de Anonymkode: eb18f...400 Eller klare finne seg en partner som DE vil ha barn med. Viktig å velge mann med omhu. Anonymkode: 0f53e...a80 1
AprilLudgate Skrevet 29. oktober 2021 #10 Skrevet 29. oktober 2021 Mja, her blander du epler og pærer. Personer som Siv Jensen, Trine Skei Grande osv har aldri fremmet ønske om å være frivillig singel og barnløs. De har fått gjentakende spørsmål fra media, og svarer så godt de kan på et ekstremt invaderende spørsmål. NRKs Line har vel aldri proklamert barnefrihet hun heller? På den andre siden har man dem som er åpent barnefrie. Årsaken til at man setter fokus på disse er fordi barnefrihet hos kvinner fortsatt er tabu og møter mye fordommer. Men først og fremst kommer overskriften fordi intervjuobjektet nevner det på spørsmål, og så lages det til overskriften. 7
Tuba Skrevet 29. oktober 2021 #11 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Din gjetning? Du synser og har ikke faktabasert belegg for påstanden din. Såklart er det mange kvinner som ikke ønsker barn, og som ikke angrer på avgjørelsen sin. Det finnes jo endel kvinner som får barn, men angrer på avgjørelsen sin. Burde ikke det oppta deg i større grad? Verre når det er to mennesker (mødre og barn) som rammes av kvinnenes valg, enn dersom en kvinne velger vekk barn og deretter angrer (går ikke ut over noe barn). Å få barn og leve i parforhold er ikke noe oppskrift på lykke for kvinner, ifølge forskning. Barnefri, single kvinner lever lykkeligere liv enn kvinner med mann og barn. Såklart finnes det mange kvinne med barn som trives med livet sitt. Men å få barn er en lykketyv for kvinner. Og så er det som regel intelligente, reflekterte kvinner som velger vekk barn. De har nok reflektert over sine valg og jeg synes det er flott at det finnes kvinner som kan bidra med andre ting her i verden, så kan kvinner med dårligere gener gjøre det de kan best: spre beina/genene sine. Anonymkode: 0f53e...a80 Selvsfølgelig er det mange kvinner som er lykkelige som single og barnløse. Men du trenger ikke være ufin, den siste setningen kunne du spart deg for. Bidrar ikke til en intelligent debatt! 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #12 Skrevet 29. oktober 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Viktig å velge mann med omhu. Anonymkode: 0f53e...a80 Og fortsatt så er det så mange som gjør en dårlig jobb i denne fasen, og ikke evner å sile ut de man ikke burde gå for. Anonymkode: 21053...9c3 1
Hr. Aktiv Skrevet 29. oktober 2021 #13 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Statistikk sier oss at ca 15 % av kvinner ikke får barn før fylte 45. Men min gjetning er et det er utrolig få av disse som ikke på et eller annet tidspunkt ønsker seg eller prøver på å få barn. Stadig er det store oppslag i media om kvinner som valgte karrieren foran familie, og ikke er så gira på barn. Så kommer det fram i ettertid at de egentlig har hatt en lang og vond prøvetid eller et sterkt barneønske bak seg. Ref. Trine Skjei Grande, Line Andersen, osv. Det er også masse oppslag med kvinner i 20-30-årene som proklamerer at de aldri skal ha barn, pga klima/det er kjedelig/karriere osv. Men vipps, 10 år senere, har de aller fleste av dem barn. Men til hvilken pris? Hvor mange år med fortvilt prøving har de vært igjennom siden de utsatte det til langt oppi 30-årene, som vi ikke får høre om? Poenget mitt er bare at det virker som meg som vi i vårt samfunn tar innover oss hvor utrolig lite sannsynlig det er at du som kvinne i løpet av et livsløp på ett eller annet punkt ikke kommer til å ønske deg eller prøve på å få barn, så hvorfor fremstiller vi det for unge kvinner som at dette er et så veldig sannsynlig utfall. Det er det jo ikke! Eller hva? Burde vi ikke forberede unge kvinner i større grad på at barneønsket kommer til å melde seg? I stedet for å ha masse fortvilede kvinner i 30-årene løpende rundt etter jakt på en partner i siste liten, eller som må igjennom utallige dyre/smertefulle IVF-forsøk osv.? Anonymkode: 51154...46d Jeg har datet flere slike damer og fellesnevneren her er karriere.
Hjerte Skrevet 29. oktober 2021 #14 Skrevet 29. oktober 2021 Det jeg får ut av denne diskusjonen er at vi som samfunn må slutte å blande oss inn i andres barneønsker og mangel på barneønsker. Om en kvinne ikke ønsker barn er det helt uinteressant at mange ombestemmer seg eller egentlig har ønsket seg barn hele tiden. Det er håpløst å bruke sånne "sannheter" som fasit. Og om hun ombestemmer seg, ja så har hun ombestemt seg. Enten i tide eller for sent. 9
Pås Skrevet 29. oktober 2021 #15 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): så kan kvinner med dårligere gener gjøre det de kan best: spre beina/genene sine. Mye klokt i det du skriver, men i siste setningen mistet du det helt! 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #16 Skrevet 29. oktober 2021 Kjenner meg ikke igjen i det TS skriver om. I min vennegjeng er det mange frivillig barnløse, vi er 40+ og ble kjent på skolen. De som er frivillig barnløse bestemte seg da de var rundt 25. Anonymkode: 40fcc...dd1 8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #17 Skrevet 29. oktober 2021 Hvorfor skal samfunnet ta inn over seg noe som helst? Det angår da ingen hvorfor noen ikke har barn. Anonymkode: d2dd8...f5e 8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #18 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg har 4 venninner som alle sier de er frivillig barnløse, men i realiteten så er det kun hun ene som faktisk ikke vil ha barn. Hun har sterilisert seg det gjorde hun så raskt hun kunne. De tre andre har prøvd å få barn men de er ikke i stand til å få barn av ulike grunner. Det er visst lettere og mindre spørsmål om de bare sier de er frivillig barnløse, de orker ikke denne "sympatien" om de er ¨åpne om at de ikke kan få barn. Anonymkode: 07198...872 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #19 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har 4 venninner som alle sier de er frivillig barnløse, men i realiteten så er det kun hun ene som faktisk ikke vil ha barn. Hun har sterilisert seg det gjorde hun så raskt hun kunne. De tre andre har prøvd å få barn men de er ikke i stand til å få barn av ulike grunner. Det er visst lettere og mindre spørsmål om de bare sier de er frivillig barnløse, de orker ikke denne "sympatien" om de er ¨åpne om at de ikke kan få barn. Anonymkode: 07198...872 Hvorfor tror folk at de i det hele tatt har krav på å vite grunnen? - Har du barn? - Nei. Bytt tema! Jeg er høyst frivillig barnløs og glad for at jeg har valgt det livet som passer meg best, og det livet er det ikke plass til barn i. Men alle de gangene jeg har fått et - Hvorfor har du ikke barn eller - Du ombestemmer deg nok er slitsomt. Slutt å bry dere! Anonymkode: 809ff...bb0 5
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 29. oktober 2021 #20 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg tror det skyldes negativ innstilling fra andre. Det er vel ikke politisk korrekt å si at man ikke vil ha barn. Det er så mange som spør og graver i personlige ting de ikke har noe med. Min datter valgte å sterilisere seg i 20-årene, og jeg betalte for det. Det var hennes valg, og ikke noe jeg har noe med. Jeg vet at valget ble gjort av helsemessige grunner, selv om andre ME-syke tar andre valg. Respekt fra meg. Jeg er i bestemoralderen og får også noe mas om barnebarn, men da svarer jeg bare noe tull og vås
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå