AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #1 Skrevet 29. oktober 2021 Flere av mine kollegaer som jobber fast i nattevaktstilling er nå gravide, noe som gjør at de er mye syke og noen er helt sykmeldt. Brannfakkel: hvorfor kan ikke disse gå over på dagvakter i stedet? Vi er presset i bemanning på ALLE vakter for tiden og det er i utgangspunktet ikke noe problem for ledelsen og bytte dem til dagtid. Skjønner godt at de ikke kan gå så mye natt da det forstyrrer hormonproduksjonen, men er selv fryktelig lei av at jeg blir presset til forskyvning til natt ukentlig fordi disse ansatte ringer seg inn syke hele tiden og ofte på kort varsel istedet for å avklare tiden fremover skikkelig. lurer på hva dere andre hadde gjort? Vært fleksible eller sykmeldt dere et helt svangerskap? Nå spør jeg kun på generelt grunnlag. Vet at mange får bekkenløsning og andre plager som gjør at andre tider på døgnet også blir problematisk. Men graviditet i seg selv burde jo ikke være sykdomsårsak. Anonymkode: e3058...0d8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #2 Skrevet 29. oktober 2021 Fordi graviditet i dag anses som en mulighet til å ha masse fri på statens bekostning. Gravide arbeidstakere er et helvete, det er derfor mange unngår å ansette kvinner i fertil alder. Nekt forskyvning hvis du ikke har lyst, det er ledelsens ansvar å ta tak i tilrettelegging eller å skaffe flere folk. Anonymkode: a25a2...064 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #3 Skrevet 29. oktober 2021 Har dere 2 over vært gravide? Jeg er førstegangsgravid nå og har ikke bekkenløsning men er utrolig overrasket over hvor mye andre plager jeg har og hvor dårlig jeg føler meg. Var kjempekvalm og dårlig i ukesvis, så trøtt som jeg aldri har vært før, surrete og svimmel, fått veldig lav blodprosent osv osv. Jeg har heldigvis en fysisk rolig jobb men selv det er slitsomt fordi hodet ikke henger med og jeg har nokså kompliserte arbeidsoppgaver. Det burde jo absolutt diskuteres tilrettelegging da heller enn å måtte ringe inn med egenmelding hele tiden, det er vel ganske vanlig at gravide i helsesektor får tilrettelegging og å bytte fra natt til dag er vel en ganske vanlig variant har jeg hørt. Det er jo noe arbeidsgiver bør ta opp med sine gravide arbeidstakere om de ikke har gjort det selv (mener arbeidsgiver har en plikt her til å både ta det opp + tilrettelegge så langt som mulig). Om dette går ut over din arbeidssituasjon kan du ta opp det med leder, ellers så merker jo ikke de problemet men bare dytter det over på deg og andre. Anonymkode: 91aaa...288 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #4 Skrevet 29. oktober 2021 Hos oss tas man ut av nattevakter og over på dag/kveld. Vi har ikke rene nattevakter da, men tredelt turnus. Synes det er en god løsning. vi begynner heller ikke turnus etter permisjon før man er ferdig med eventuell ammetid, da vi ikke kan avvikle dette på vakt. Anonymkode: 985f6...0e8 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #5 Skrevet 29. oktober 2021 Det er vel vanlig det? At arbeidsgiver tilrettelegger. Det avhenger jo om det er mulig, og det er arbeidsgivers ansvar. Anonymkode: c0aad...0bf 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #6 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Fordi graviditet i dag anses som en mulighet til å ha masse fri på statens bekostning. Gravide arbeidstakere er et helvete, det er derfor mange unngår å ansette kvinner i fertil alder. Nekt forskyvning hvis du ikke har lyst, det er ledelsens ansvar å ta tak i tilrettelegging eller å skaffe flere folk. Anonymkode: a25a2...064 Verken jeg, eller noen jeg kjenner, har brukt graviditeten som en mulighet for å ha masse fri på statens bekostning. Nå har jeg hatt et svært ukomplisert svangerskap så langt (uke 34), men i frykt for at en av mine kolleger eller sjefer tenker som deg så har jeg ikke turt å ta ut en eneste egenmeldingsdag hele svangerskapet. Jeg hadde halvannen måned med en sammenhengende, grusom hodepine, men jeg gikk på jobb likevel for at min graviditet ikke skulle være en byrde for andre. Nå er jeg inne i en hektisk periode på jobb, og kjenner at jeg ikke henger med som før og kunne trengt litt avlastning, men jeg ønsker fortsatt ikke å være en byrde for andre. Jeg har kontorjobb altså, så jeg flyr ikke bena av meg bokstavelig talt, men jeg er konstant stressa. Det er jo bare teit, jeg burde kunne tatt en egenmeldingsdag eller tre da jeg var dårlig, eller bedt om avlastning nå, det er jo ingen som takker en for å stå i det akkurat. Mye mulig det finnes unntak som er slik du beskriver, men de aller fleste er ikke sånn, og de holdningene dine gjør det bare ekstra vanskelig for gravide i arbeidslivet. Anonymkode: 60179...6ee 6
Fireflies Skrevet 29. oktober 2021 #7 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Flere av mine kollegaer som jobber fast i nattevaktstilling er nå gravide, noe som gjør at de er mye syke og noen er helt sykmeldt. Brannfakkel: hvorfor kan ikke disse gå over på dagvakter i stedet? Vi er presset i bemanning på ALLE vakter for tiden og det er i utgangspunktet ikke noe problem for ledelsen og bytte dem til dagtid. Dette må arbeidsgiver sørge for. Hvis årsaken er at de ikke kan gå natt, så må arbeidsgiver se om tilrettelgging til dag kan være en løsning. Det er ikke noe en som er sykemeldt kan bestemme.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #8 Skrevet 29. oktober 2021 Da er det nok en grunn om de ikke har blitt flyttet til dag, dersom det er mulig hos dere, at man ikke har lyst til å jobbe dag er ikke noe legen eller arbeidsgiver godtar, tilrettelegging er førstepri. Jeg er nå gravid og har «kjempet» meg gjennom på jobb hittil, tatt ut noen feriedager her og der, men ikke hatt noe sykefravær enda, og det er jeg stolt over, tross at jeg faktisk burde holdt meg hjemme til tider. I utgangspunktet så skal ikke gravide løfte, noe jeg gjør alt for mye på jobb, legen er bekymret og ønsker meg egentlig over på svangerskapspenger ettersom leder har sagt det er vanskelig å få tilrettelagt. Ønsker selvfølgelig ikke det, syntes det er lenge nok å gå de 8 mnd. Etter barnet er født om jeg ikke skal måtte være hjemme nå før også. Men tilbake til saken, du har ikke noe med det! Ei heller kollegene dine å diskutere dette er fjollete, men skjønner at det kan være irriterende når de ringer på kort varsel. Men å få tilrettelagt innen helse, slik jeg forstår dette er, er veldig vanskelig virker det som, det er i hvert fall min erfaring, det er enten sykemelding ellers går du som en hel ansatt, du kan ikke komme på jobb å kun gjøre det du klarer. Det er enten eller, og det er veldig kjedelig for oss som virkelig vil, for det er nok av oppgaver som ikke krever tunge løft, og tyngre pasientstell. Anonymkode: 608e3...51c
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #9 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men tilbake til saken, du har ikke noe med det! Ei heller kollegene dine å diskutere dette er fjollete, men skjønner at det kan være irriterende når de ringer på kort varsel. Anonymkode: 608e3...51c Jeg forstår at jeg i utgangspunktet ikke har noe med det, men det går utover min helse også når jeg som i utgangspunktet ikke har nattevakt i turnus nå går 3 forskjellige vakter Ila en uke og har opptil 70 timers arbeidsuke. Må omstille meg hele tiden. Synes det blir litt urettferdig når de gravide sitter og diskuterer hvordan de ønsker det seg imellom flere dager før og så gir de ikke beskjed til sjef om at de ikke kommer før samme dag. Kunne gitt beskjed lenge før og kanskje jeg kunne sluppet å slite meg fullstendig ut. Anonymkode: e3058...0d8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #10 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg forstår at jeg i utgangspunktet ikke har noe med det, men det går utover min helse også når jeg som i utgangspunktet ikke har nattevakt i turnus nå går 3 forskjellige vakter Ila en uke og har opptil 70 timers arbeidsuke. Må omstille meg hele tiden. Synes det blir litt urettferdig når de gravide sitter og diskuterer hvordan de ønsker det seg imellom flere dager før og så gir de ikke beskjed til sjef om at de ikke kommer før samme dag. Kunne gitt beskjed lenge før og kanskje jeg kunne sluppet å slite meg fullstendig ut. Anonymkode: e3058...0d8 Men da er det noe du bør ta opp med leder, eventuelt din lege, enn å diskutere her.. Anonymkode: 608e3...51c 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #11 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men da er det noe du bør ta opp med leder, eventuelt din lege, enn å diskutere her.. Anonymkode: 608e3...51c Dette er ett diskusjonsforum. Det er lov å lufte frustrasjon og høre andres meninger. Anonymkode: e3058...0d8 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #12 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Dette er ett diskusjonsforum. Det er lov å lufte frustrasjon og høre andres meninger. Anonymkode: e3058...0d8 Problemet er at du legger ansvaret på den gravide, når det er leder og/eller arbeidsgiver som er problemet. De er pliktig til å tilrettelegge, og om de gravide enda blir satt opp på nattevakter til tross for at det er velkjent at gravide skal unngå nattevakter, så er det leder som er vanskelig. Av og til ønsker kanskje ikke arbeidstaker å gå over til dag, men det kan ikke du vite at er tilfellet her. Grunnen til det er at ikke alle arbeidsplasser har gode tariffavtaler som sikrer tillegget man mister ved å bytte vekk nattearbeidet. Om arbeidsgiver selv ikke er villig til dette, må man holde ut til man får søke svangerskapspenger for grunnlaget. Som gravid med nattarbeid har man rett på tilrettelegging, og svangerskapspenger hvis dette ikke er mulig. Mest sannsynlig er ikke dine gravide kollegaer opplyst om dette. Husk at man er gravid en, to, kanskje tre ganger, av og til fire eller fem eller enda flere, men det er sjeldnere. En arbeidsgiver har omtrent til en hver tid gravide på arbeidsplassen, og bør ha riktig så god kunnskap om tilretteleggingsmulighetene og sykepenge- og svangerskapspengeprosessen. Men som ditt innlegg viser er viljen til å samarbeide og hensynta gravide ofte på feil side av skalaen, og man blir heller sett på som den vanskelige som er gravid. Anonymkode: c589c...ba3 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #13 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg forstår at jeg i utgangspunktet ikke har noe med det, men det går utover min helse også når jeg som i utgangspunktet ikke har nattevakt i turnus nå går 3 forskjellige vakter Ila en uke og har opptil 70 timers arbeidsuke. Må omstille meg hele tiden. Synes det blir litt urettferdig når de gravide sitter og diskuterer hvordan de ønsker det seg imellom flere dager før og så gir de ikke beskjed til sjef om at de ikke kommer før samme dag. Kunne gitt beskjed lenge før og kanskje jeg kunne sluppet å slite meg fullstendig ut. Anonymkode: e3058...0d8 Her er det leder som må ta samtaler med de gravide ansatte og tilrettelegge en arbeidsordning for dem som gir størst mulig grad av forutsigbarhet og som fungerer for alle parter. Anonymkode: bbf5f...27c
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #14 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 29.10.2021 den 11.04): Flere av mine kollegaer som jobber fast i nattevaktstilling er nå gravide, noe som gjør at de er mye syke og noen er helt sykmeldt. Brannfakkel: hvorfor kan ikke disse gå over på dagvakter i stedet? Vi er presset i bemanning på ALLE vakter for tiden og det er i utgangspunktet ikke noe problem for ledelsen og bytte dem til dagtid. Skjønner godt at de ikke kan gå så mye natt da det forstyrrer hormonproduksjonen, men er selv fryktelig lei av at jeg blir presset til forskyvning til natt ukentlig fordi disse ansatte ringer seg inn syke hele tiden og ofte på kort varsel istedet for å avklare tiden fremover skikkelig. lurer på hva dere andre hadde gjort? Vært fleksible eller sykmeldt dere et helt svangerskap? Nå spør jeg kun på generelt grunnlag. Vet at mange får bekkenløsning og andre plager som gjør at andre tider på døgnet også blir problematisk. Men graviditet i seg selv burde jo ikke være sykdomsårsak. Anonymkode: e3058...0d8 Det er forresten ikke mulig å «sykmelde seg et helt svangerskap». Det er legen som skriver ut sykmelding, det er ikke noe den gravide bestemmer selv. Det er også svært sjelden at man har plager/sykdommer som tilsier at man automatisk blir sykmeldt i hele eller store deler av svangerskapet. Plager kan variere mye gjennom svangerskapet - de kan bli bedre, forsvinne eller forverres over tid. Så dine gravide kolleger kan ikke - med noen (ofte alvorlige) unntak - planlegge om, hvordan eller hvor mye de skal jobbe om to uker, eller om to måneder. I mitt første svangerskap var jeg ikke sykmeldt i det hele tatt, men fikk svangerskapspenger 20% den siste måneden (var så dårlig i starten av svangerskapet at jeg burde vært sykmeldt). I mitt andre svangerskap var jeg 50-100% sykmeldt hele tiden. I mitt siste svangerskap varierte sykmeldingsgraden fra 70% (i starten) og gradvis ned til 0% i slutten av andre og tredje trimester. Det var ikke mulig for meg å planlegge noe av dette. Anonymkode: bbf5f...27c
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #15 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er forresten ikke mulig å «sykmelde seg et helt svangerskap». Det er legen som skriver ut sykmelding, det er ikke noe den gravide bestemmer selv. Det er også svært sjelden at man har plager/sykdommer som tilsier at man automatisk blir sykmeldt i hele eller store deler av svangerskapet. Plager kan variere mye gjennom svangerskapet - de kan bli bedre, forsvinne eller forverres over tid. Så dine gravide kolleger kan ikke - med noen (ofte alvorlige) unntak - planlegge om, hvordan eller hvor mye de skal jobbe om to uker, eller om to måneder. I mitt første svangerskap var jeg ikke sykmeldt i det hele tatt, men fikk svangerskapspenger 20% den siste måneden (var så dårlig i starten av svangerskapet at jeg burde vært sykmeldt). I mitt andre svangerskap var jeg 50-100% sykmeldt hele tiden. I mitt siste svangerskap varierte sykmeldingsgraden fra 70% (i starten) og gradvis ned til 0% i slutten av andre og tredje trimester. Det var ikke mulig for meg å planlegge noe av dette. Anonymkode: bbf5f...27c Nå er det vel ikke det at gravide blir sykmeldt som plager TS, men det at de Absolutt skal gå netter i stedet for dagvakter, for deretter å melde seg syk med egenmelding typ timer før arbeidstid. Det er selvfølgelig greit at man er i dårlig form som gravid, men om dette er et problem så er det ofte (spesielt innen helse) en fordel om de kan jobbe dagvakter i stedet. Man er gjerne bedre bemannet på dagtid enn på natt. Anonymkode: 985f6...0e8
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #16 Skrevet 31. oktober 2021 Jeg er sjelden syk, men da jeg var gravid måtte jeg sykemeldes. Først pga kvalme, svimmelhet, deretter influensa og lungebetennelse og så bekkenløsning. Varierte mellom 100-50% sykemelding. Kunne ikke gjøre min vanlige jobb og måtte derfor jobbe tilrettelagt. Var dritkjedelig og skulle hele tiden ønske jeg kunne jobbe min normale jobb, men det var ikke mulig. På min jobb er det forøvrig ikke lov å tvinge folk til å jobbe utenfor oppsatt turnus. Vi kan takke ja, med kompensasjon, men har ikke arbeidsgiver nok folk, er det deres problem. Anonymkode: 023c6...fcc 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #17 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 30.10.2021 den 17.35): Problemet er at du legger ansvaret på den gravide, når det er leder og/eller arbeidsgiver som er problemet. De er pliktig til å tilrettelegge, og om de gravide enda blir satt opp på nattevakter til tross for at det er velkjent at gravide skal unngå nattevakter, så er det leder som er vanskelig. Av og til ønsker kanskje ikke arbeidstaker å gå over til dag, men det kan ikke du vite at er tilfellet her. Grunnen til det er at ikke alle arbeidsplasser har gode tariffavtaler som sikrer tillegget man mister ved å bytte vekk nattearbeidet. Om arbeidsgiver selv ikke er villig til dette, må man holde ut til man får søke svangerskapspenger for grunnlaget. Anonymkode: c589c...ba3 Jeg har jo hørt noen av de si at de har fått tilbud om dag, men at de ikke har lyst å bytte fordi de ikke liker dagvakter.. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nå er det vel ikke det at gravide blir sykmeldt som plager TS, men det at de Absolutt skal gå netter i stedet for dagvakter, for deretter å melde seg syk med egenmelding typ timer før arbeidstid. Det er selvfølgelig greit at man er i dårlig form som gravid, men om dette er et problem så er det ofte (spesielt innen helse) en fordel om de kan jobbe dagvakter i stedet. Man er gjerne bedre bemannet på dagtid enn på natt. Anonymkode: 985f6...0e8 Takk. som sagt; jeg skjønner at det kan være mange plager som gravid, og arbeidsgivere er ofte for dårlig til å tilrettelegge. Men vi ikke gravide har også en helse å ivareta. Det er noen av oss som blir ekstremt hardt presset til forskyvninger vi ikke ønsker fordi det er en desperasjon for å få noen på kort varsel. Hadde de kunnet si ifra til leder før samme dag hadde de kanskje ordnet en bedre nattvakt en ei som er fullstendig utslitt av overtid. Hun ene visste at hun skulle være syk en uke før hun gav beskjed sist gang, hun ville bare ikke si noe før. Anonymkode: e3058...0d8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå