Gå til innhold

Du som er singel - er du for LITE kravstor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakka med en venninne her om dagen. Vi kom inn på temaet om min tilværelse som singel. Spørsmålet var kort sagt; hva gjør jeg "feil"? Hun kom med en teori som jeg har tenkt en del på og jeg lurer om noen her kjenner seg igjen? 

Min venninnes teori er at kvinner i dag har en del ting/krav som skal krysses av på ei liste. Han skal være en viss høyde, viss inntekt, gavmild, presis på tidspunkt, brunt hår osv osv osv. Ettersom kvinnene har så mange meninger/preferanser om hvordan de vil at deres drømmemann skal være, så er disse kvinnene mer tydelige ovenfor mannen. 

Det vil si at hvis mannen kommer for sent til en avtale, så sier hun i fra om at hun ikke liker det. Hun roser mannen for at han har det yrket hun vil en partner skal ha. Med andre ord så sjekkes mannen opp mot denne "kravslista" og han får tilbakemelding på om/når han krysser av - på godt og vondt.

Når kvinnen er mer tydelig blir det lettere for mannen å vite hvordan han skal gå frem for å få henne. 

Så har du ei som meg, i følge min venninne. Jeg har ingen slike, tydelige krav (og nei det gjør meg ikke til noen bedre person, smartere person eller noe sånt!). Problemet er da at mennene ikke vet hvor de har meg eller hva de skal gjøre/oppføre seg ovenfor meg. 

En kvinne med klare og tydelige krav blir som en hjelpende hånd gjennom spillet. Spiller man mitt spill derimot blir det som å skyte i blinde og ikke ane hva man skal gjøre. 

Hva tenker dere om dette? 

Anonymkode: 0f21b...bbb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, kanskje du da ønsker en mann som ikke har behov for så mye rettledning🤷‍♀️
Jeg syns din venninne legger fram et forhold som en transaksjon, og kanskje det er litt slik det fungerer i dagens date-verden, men det betyr ikke at det passer for deg eller at den typen menn som dukker opp der passer for deg.

Ikke tro du ikke har krav eller ønsker, for det har du jo, de er bare ikke så overfladiske som dem hun nevner og dermed vanskeligere å definere.

Anonymkode: 64b77...e20

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, kanskje du da ønsker en mann som ikke har behov for så mye rettledning🤷‍♀️
Jeg syns din venninne legger fram et forhold som en transaksjon, og kanskje det er litt slik det fungerer i dagens date-verden, men det betyr ikke at det passer for deg eller at den typen menn som dukker opp der passer for deg.

Ikke tro du ikke har krav eller ønsker, for det har du jo, de er bare ikke så overfladiske som dem hun nevner og dermed vanskeligere å definere.

Anonymkode: 64b77...e20

Takk for en super tilbakemelding! Fint at du modererer det noe "enkle" spørsmålet mitt!

Skrevet

Nja, jeg er nok mellomtingen. Jeg har lite krav, men et er at de skal være selvstendig og selvtenkende, de bør vite hvordan de skal oppføre seg uten å få rettledning. Om en mann ikke vet hvordan nærme seg en kvinne, uten sjekkliste, og uten konkrete tilbakemeldinger, så er han for lite selvtenkende for meg. Forventer han tilbakemeldinger på hver minste ting, så er han for kravstor. Man skal da virkelig ikke måtte si i fra at det er negativt komme for sent for eksempel, ikke til ett voksent menneske...

• Liker 2
Skrevet

Jeg har heller ikke sånne overfladiske krav, men jeg har jo noen krav til hvordan jeg ønsker at en partner skal være. Ønsker ikke å være sammen med hvem som helst.

Jeg synes det hørtes litt rart ut om man da blir mer utydelig. Mulig de overfladiske kravene er lettere å forholde seg til? At det er tydelige og konkrete ting? Det passer bedre med det mange menn ser på som viktig ved seg selv og hva de kan tilby?

Mens ting som går på personlighet, verdier og sånt er litt vanskeligere kanskje. Vet ikke, men jeg kommer ikke til å begynne å sette krav til mannens jobb, inntekt og utseende siden jeg synes det er mindre viktig i en relasjon.

Anonymkode: 6799c...063

• Liker 1
Skrevet

Tja. Det er veldig stor forskjell på å ha preferanser på attributter og på hvordan en vil bli behandlet.

Utseende (høyde, hårfarge, etnisitet osv.), utdannelsesnivå, jobb m.m. er jo ting som "er der". Man kan selvsagt videreutdanne seg eller skifte jobb, men den motivasjonen bør uansett komme innenfra. Så på disse punktene tar man jo mannen som han kommer, og det gir lite mening i å gi tilbakemelding på dette, annet enn som en eventuell avvisning.

Når det gjelder hvordan man blir behandlet, så skal man selvsagt gi tilbakemelding på det. 

Jeg tror de fleste kvinner som feiler i datingmarkedet eller som ender opp med menn som ikke fungerer, har høye krav til attributter, og lave krav til hvordan de skal bli behandlet. De blir overbegeistret når de finner en kjekk og høy mann med god jobb, såpass at de ikke vil si noe når han glemmer å ringe eller kommer for sent til avtaler, fordi de er livredde for å miste ham. Og han vil dermed oppfatte at denne kvinnen føler hun har gjort et kupp - og at han antakeligvis ikke har det.

• Liker 3
Skrevet

Det eneste kravet mitt er at jeg er forelsket i han og han er forelsket i meg.

Anonymkode: 4c567...2f1

• Liker 1
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (6 minutter siden):

Tja. Det er veldig stor forskjell på å ha preferanser på attributter og på hvordan en vil bli behandlet.

Utseende (høyde, hårfarge, etnisitet osv.), utdannelsesnivå, jobb m.m. er jo ting som "er der". Man kan selvsagt videreutdanne seg eller skifte jobb, men den motivasjonen bør uansett komme innenfra. Så på disse punktene tar man jo mannen som han kommer, og det gir lite mening i å gi tilbakemelding på dette, annet enn som en eventuell avvisning.

Når det gjelder hvordan man blir behandlet, så skal man selvsagt gi tilbakemelding på det. 

Jeg tror de fleste kvinner som feiler i datingmarkedet eller som ender opp med menn som ikke fungerer, har høye krav til attributter, og lave krav til hvordan de skal bli behandlet. De blir overbegeistret når de finner en kjekk og høy mann med god jobb, såpass at de ikke vil si noe når han glemmer å ringe eller kommer for sent til avtaler, fordi de er livredde for å miste ham. Og han vil dermed oppfatte at denne kvinnen føler hun har gjort et kupp - og at han antakeligvis ikke har det.

Kunne du utdypet dette litt? Har jeg forstått deg rett i at det du sier er at hvis en kvinne ikke sier i fra på f. eks forsentkomming, så synes mannen at han ikke har fått en skikkelig dame? Mener ikke å høres krass ut! Lurer oppriktig! 

Jeg er ikke flink på å gi tilbakemeldinger på ting. Er man for sen og sier unnskyld (har en grunn) klarer jeg ikke bli sur og føler derfor ikek for å si i fra. Glemmer han å ringe opp igjen blir jeg ikke sur fordi jeg har en tendens til å glemme slikt selv. 

Er redd jeg fremstår som en pudding

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kunne du utdypet dette litt? Har jeg forstått deg rett i at det du sier er at hvis en kvinne ikke sier i fra på f. eks forsentkomming, så synes mannen at han ikke har fått en skikkelig dame? Mener ikke å høres krass ut! Lurer oppriktig! 

Jeg er ikke flink på å gi tilbakemeldinger på ting. Er man for sen og sier unnskyld (har en grunn) klarer jeg ikke bli sur og føler derfor ikek for å si i fra. Glemmer han å ringe opp igjen blir jeg ikke sur fordi jeg har en tendens til å glemme slikt selv. 

Er redd jeg fremstår som en pudding

Selvsagt er det lite fruktbart å bli sur, og hvis man har en unnskyldning for hvorfor man er forsinket er det en helt grei sak. I tidlig datingfase har det også lite for seg å irettesette folk, men jeg ville tatt det som et signal om hans interesse. 

Ideelt sett så skal jo fyren synes du er super, glede seg til å treffe deg, rydde plass i kalenderen og ville gjøre et godt inntrykk. Man "glemmer" heller ikke å ringe et menneske man er betatt av. 

Skrevet

TS igjen. 

Jeg har absolutt meninger om hvordan jeg ønsker å bli behandlet i et forhold. Absolutt! Men jeg er ikke flink på å si i fra når dette ikke blir innfridd og særlig i en datingfase. 

Poenget med å date er jo for å bli kjent. Kanskje blir det noe mer, kanskje ikke. Men jeg føler ikke jeg har noen "rett" til å komme med tilbakemeldinger på oppførselen til daten når vi kun er i datingfasen. Er han kjedelig? Er han for selvopptatt? Liker jeg ikke hvordan han snakker til servitøren? Ja da holder jeg de meningene for meg selv. Jeg ser ikke poenget med å gi tilbakemeldinger på dette da han er en egen person, jeg er ikke hans mor og jeg har ikke noen plikt til å oppdra han. 

Liker jeg ikke det jeg ser? Vel, da er det mitt ansvar å avslutte det. 

Skrevet
Lønnesirup01 skrev (1 minutt siden):

Selvsagt er det lite fruktbart å bli sur, og hvis man har en unnskyldning for hvorfor man er forsinket er det en helt grei sak. I tidlig datingfase har det også lite for seg å irettesette folk, men jeg ville tatt det som et signal om hans interesse. 

Ideelt sett så skal jo fyren synes du er super, glede seg til å treffe deg, rydde plass i kalenderen og ville gjøre et godt inntrykk. Man "glemmer" heller ikke å ringe et menneske man er betatt av. 

Men la oss si da at en mann ikke svarer på en melding. Eller, han bruker lang tid på å svare på en melding.  Skal man si at man synes det er dårlig gjort? Skal man avslutte relasjonen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Men la oss si da at en mann ikke svarer på en melding. Eller, han bruker lang tid på å svare på en melding.  Skal man si at man synes det er dårlig gjort? Skal man avslutte relasjonen? 

Dette blir jo helt hypotetisk, alt må sees i en sammenheng. Hvis jeg liker fyren men han ikke gir nok, så vil jeg ta et steg tilbake.

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

TS igjen. 

Jeg har absolutt meninger om hvordan jeg ønsker å bli behandlet i et forhold. Absolutt! Men jeg er ikke flink på å si i fra når dette ikke blir innfridd og særlig i en datingfase. 

Poenget med å date er jo for å bli kjent. Kanskje blir det noe mer, kanskje ikke. Men jeg føler ikke jeg har noen "rett" til å komme med tilbakemeldinger på oppførselen til daten når vi kun er i datingfasen. Er han kjedelig? Er han for selvopptatt? Liker jeg ikke hvordan han snakker til servitøren? Ja da holder jeg de meningene for meg selv. Jeg ser ikke poenget med å gi tilbakemeldinger på dette da han er en egen person, jeg er ikke hans mor og jeg har ikke noen plikt til å oppdra han. 

Liker jeg ikke det jeg ser? Vel, da er det mitt ansvar å avslutte det. 

Hvis du avslutter det, så er jo det det samme som å si fra - det er en reaksjon på hans handlinger. 

Jeg snakket jo her om hva man skal tolerere, ikke nøyaktig hvordan man "sier fra".

Skrevet
Lønnesirup01 skrev (20 minutter siden):

Dette blir jo helt hypotetisk, alt må sees i en sammenheng. Hvis jeg liker fyren men han ikke gir nok, så vil jeg ta et steg tilbake.

Hvis du avslutter det, så er jo det det samme som å si fra - det er en reaksjon på hans handlinger. 

Jeg snakket jo her om hva man skal tolerere, ikke nøyaktig hvordan man "sier fra".

Skjønner! Jeg tror jeg bare var veldig på dette med "Hvordan si i fra" fordi jeg er redd det er det som er mitt problem. Jeg vil gjerne lære meg hvordan jeg sier i fra. 

Skrevet

De jeg kjenner som lett blir evig single er de som blir superforelsket med en gang i alle som viser dem interesse, og så er mest opptatt av at fyren skal like dem videre heller enn å vurdere hvor godt de passer sammen eller om han er en fyr de egentlig vil være sammen med.

Jeg har ingen overfladiske kriterier. Men har høy terskel for å gå inn i forhold. Jeg faller ikke så lett for noen, men opplever ofte at de da ønsker det samme som meg. Bruker tid på å få seriøse følelser og å bestemme meg for at jeg vil gå inn i noe. Blir kjent på ordentlig først. 

Alle har vel litt høyere terskel for å reagere på ting i en datingfase, men samtidig merker man vel ting bedre også. Om jeg synes det er plagsomt om folk kommer for sent og jeg dater en fyr med tendensen så hadde jeg nok sagt at det er noe som irriterer meg sånn generelt. Eller latt være å gå videre om han virket kronisk og ikke hadde veldig gode sider som veide opp for det. 

Nå er jeg typen som lett er litt sent ute selv, så det skulle nok litt til før det plaget meg. Men om han hadde vært mye sent ute i en datingfase hadde jeg lett tolket det som at han kanskje ikke var så himla interessert. Jeg er jo en treiging selv, men klarer jo å møte opp i tide til det jeg anser som viktig.

Det kan hende "fasiten" er en middelvei. Man ønsker jo noen som viser seg selv i datingfasen, ikke bare tilpasser seg en periode for å få deg på kroken. Samtidig er det jo fint med tilbakemeldinger på hvorfor noen liker deg. Å skryte over at noen har "riktig" yrke høres overfladisk ut, å si at man har respekt for eller ser opp til yrkesgruppen derimot er jo et fint kompliment. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har veldig vanskelig for å gå inn i forhold, for mitt krav er veldig høyt - jeg må være forelsket. På ekte. Det skjer så sjelden, så jeg er ikke så sikker på om det vil skje igjen. Jeg er ikke en kjærestejente, altså en som savner kjæreste på generelt grunnlag. Jeg ønsker kjærlighet, gjensidig sådan. Det er jaggu ikke lett å finne. 

Skrevet

Hm kanskje. Jeg er mann og er alltid vært single. De jeg likte visste jeg ikke særlig mye om. Bare falt for dem med en gang jeg så dem. Ble avvist av alle. Kanskje fordi jeg er langt over dem. 

Så ja kanskje jeg skulle vært mer kritisk og da hadde jeg funnet en som ikke avviste meg. 

Anonymkode: bbf84...24e

Skrevet

Hørt om at noen faktisk ønsker selv å være singel, og kan ikke fordra kjærlighetsrelasjoner?

Skrevet
KjøttOPP skrev (1 minutt siden):

Hørt om at noen faktisk ønsker selv å være singel, og kan ikke fordra kjærlighetsrelasjoner?

Jo da, men her snakker vi om de som er single og gjerne skulle vært i et forhold :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo da, men her snakker vi om de som er single og gjerne skulle vært i et forhold :) 

Regner med at du tenker på deg selv her, for slik kan en ikke anta om andre, da man ikke selv har skoen på

Skrevet

Jeg har på ingen måte for lite krav, men jeg har nok av de. Men mine krav er som de er fordi jeg har det så sinnsykt bra som singel at det skal veldig mye til for at det blir bedre i et forhold.

Jeg skjønner ikke hvorfor venninne di mener at kvinner må si i fra til mannen når han ikke evner å leve opp til normal folkeskikk. Venninna di mener tydeligvis at mannen skal behandles som et barn. For det er det hun gjør ved å si i fra at hun ikke liker han kommer for sent eller skryter over at han har en jobb hun liker...

Anonymkode: 20839...747

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...