Commander Skrevet 29. oktober 2021 #81 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ikke fattig men vokste opp i et fattig hjem og vet hvordan det er. Og jeg vet at det er hardere å ikke bli fattig selv når en vokser opp under dårligere kår en snittet. Vi var 5 søsken og kun 2 av oss er ok i dag. Jeg vet ikke hvorfor folk er blitt så likegyldige og media også? Synes dere/ dem, at bare det ikke er snakk om å sulte i hjel så er det ikke så farlig? De siste 10 årene har denne gruppen bare fått kutt og det uavhengig av alder. Samtidig har nesten absolutt alt føket i været og blitt mye dyrere. De fleste politiske partier snakker om at mat må bli dyrere, folk må kjøre nye el biler, tøffere å stå i arbeid, hardere å få trygd, mer krav til bygg og bo. For ikke å snakke om alt det i regi av miljø skal gjøre det meste mer vanskelig og det med strøm. Ergo blir det bare mer fattigdom. Så da er spørsmålet. Er dere likegyldig? Anonymkode: 2d132...cb0 Dette er faktisk forsket litt på. I gamle dager hvor man hadde en rik overklasse som arvet titler mm. Så var overklassen innforstått med at de var privilegerte og det førte til en hvis bevissthet rundt dette og at å være rik medførte et samfunnsansvar. Kom man fra en fattig familie hadde man få muligheter og kvinner hadde færre rettigheter og alle var klar for det. De fikk ikke skylden for at de var ressurssvake. De var født inn i det. Idag har vi velferdsstaten, gratis enhetsskole og like muligheter. Det har ført til en annen holdning. Siden alle har (tilsynelatende) like muligheter føler de med suksess at de har fortjent statusen de har. Og de som ikke har fått det til kan skylde seg selv. De dårlig stilte kunne ha gjort som dem. Gjort lekser, stått på, tatt de riktige valgene, studert og jobbet hardt, som de selv gjorde. Oppsummert kan man si at for 150 år siden var man født til fattigdom og var uten skyld for deres skjebne. Idag føler mange at fattige kan skylde seg selv pga av egne valg. Og dermed ikke deres problem. 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #82 Skrevet 29. oktober 2021 Whitesnake69 skrev (1 time siden): Min mor har minstepensjon på 11 000 kr og er alene med alt av husleie og regninger. Ta rede på fakta før du skriver ting. Mange uvitende folk her, man får supplerende sosialstønad om man har lite egen inntekt. De dekker strøm, helseutgifter over 350 pr måned, husleie og et livsopphold på ca 7.000 for enslige. Har man ikke til dette får man sosialstønad. Slutt å spre dårlig rykte om Norge, vi er verdens beste land å bo i, men mye vil ha mer!!! Anonymkode: 61d0d...ce7 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #83 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ikke fattig men vokste opp i et fattig hjem og vet hvordan det er. Og jeg vet at det er hardere å ikke bli fattig selv når en vokser opp under dårligere kår en snittet. Vi var 5 søsken og kun 2 av oss er ok i dag. Jeg vet ikke hvorfor folk er blitt så likegyldige og media også? Synes dere/ dem, at bare det ikke er snakk om å sulte i hjel så er det ikke så farlig? De siste 10 årene har denne gruppen bare fått kutt og det uavhengig av alder. Samtidig har nesten absolutt alt føket i været og blitt mye dyrere. De fleste politiske partier snakker om at mat må bli dyrere, folk må kjøre nye el biler, tøffere å stå i arbeid, hardere å få trygd, mer krav til bygg og bo. For ikke å snakke om alt det i regi av miljø skal gjøre det meste mer vanskelig og det med strøm. Ergo blir det bare mer fattigdom. Så da er spørsmålet. Er dere likegyldig? Anonymkode: 2d132...cb0 En del her på forumet er likegyldig, siden forumet er overtatt av Frp og Høyre "Cucks", men Stortingsvalget viste at flertallet ønsker å få ned forskjellene i Norge. Men ja, jeg er helt enig med deg i dine betraktninger på generell basis, så du har rett i det du sier. Det ER økende fattigdom i Norge og det er svært bekymringsfullt. Relativ fattigdom er veldig ille når man ser flertallet av mennesker rundt seg, "kose seg i livet" der de har leiligheter, hus, biler, hytter, båter, topp helse, arv fra foreldrene og alt annet som følger med av diverse goder. Mange av de friske menneskene som jobber og har rundt gjennomsnittslønna i Norge er allerede vinnere i samfunnet etter 3 - 5 år, da de har opparbeidet seg maks satser på diverse velferdsgoder hvis det skulle skje dem noe. Mens syke og fattige folk, derimot, kan bare drømme om å være en del av middelklassen. Mens middelklassen drømmer om rikdom, for rikingene koser seg selvsagt enda mer enn det middelklassen gjør. Vi har akkurat nå flere hundre tusener av mennesker i Norge som bor definitivt i relativ fattigdom, under EU sin definerte fattigdomsgrense. Det er mange mennesker. Hadde man samlet fattige mennesker i Norge, så ville det ha blitt Norges største by, som matcher innbyggertallet i hele Oslo. De på høyresiden som liker å benekte fattigdom og som tilber de rike, kommer alltid til å bable noe om at de fleste "sulter ikke i Norge", men det er ikke det nivået vi skal se på, for vi er ikke Afrika. Politikere her til lands skal være ansvarlige for innbyggere her i landet. Hva andre land gjør med sine innbyggere er ikke vårt problem. Ironisk nok har de fattige landene i verden alltid penger til kjøp av våpen og store palasser og luksusbiler for diktatoren, men ikke nok til resten av befolkningen. Rart det der. Ergo er mange av disse landene ikke fattige egentlig, men de har politisk vanstyre, inkludert korrupsjon. De økonomisk-avanserte samfunnene i Vesten er bygd opp på andre måter enn de fattige samfunnene andre steder i verden. For eksempel er man gjerne overlatt til seg selv her i Norge, mens i andre land, har man gjerne en kultur der man har en familie rundt seg og de prøver å hjelpe hverandre. Mens i vestlige land er man overlatt til seg selv, der man alene som enten syk eller fattig må kjempe med nebb og klør for å kunne få det en har rett på av minimumsatser som er blitt, som du sier, kuttet hardt i de siste årene med Høyre / Frp-regjeringen. Så istedet for å sammenligne "våre fattige" med Afrika, er det mer riktig å sammenligne med fengsel her i Norge. Til og med mordere i fengsel har i mange tilfeller bedre boforhold, inkludert servert 3 måltider om dagen enn det et 6-sifret antall personer i Norge har som "frie mennesker". Du skulle bare sett noen av de nedslitte, kommunale boligene / hyblene. Fengselsrommene ser betydelig bedre ut. https://www.nrk.no/sorlandet/dette-er-norges-nye-kvinnefengsel-1.14510157 Faktisk så ser disse rommene i fengselet bedre ut enn en del studenthybler. Nå støtter jeg ikke at man skal gjøre det jævlig for fangene i fengselet, for da kan de lett falle tilbake til gamle vaner. Det er bare å se på USA. Men kravet bør være at man løfter de i relativ fattigdom OVER nivået det mordere og pedo-ene i fengselet nyter av. Som sagt, det er ikke kødd engang med tanke på en del studenthybler og kommunale hybler og hvor dårligere de er enn fengselsopphold. Den sosiale stønaden er også latterlig og tragisk. Burde økes til SIFO satsen, og en rekke andre ting som du riktig har påpekt. Anonymkode: 2b7d4...244 13
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #84 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En del her på forumet er likegyldig, siden forumet er overtatt av Frp og Høyre "Cucks", men Stortingsvalget viste at flertallet ønsker å få ned forskjellene i Norge. Men ja, jeg er helt enig med deg i dine betraktninger på generell basis, så du har rett i det du sier. Det ER økende fattigdom i Norge og det er svært bekymringsfullt. Relativ fattigdom er veldig ille når man ser flertallet av mennesker rundt seg, "kose seg i livet" der de har leiligheter, hus, biler, hytter, båter, topp helse, arv fra foreldrene og alt annet som følger med av diverse goder. Mange av de friske menneskene som jobber og har rundt gjennomsnittslønna i Norge er allerede vinnere i samfunnet etter 3 - 5 år, da de har opparbeidet seg maks satser på diverse velferdsgoder hvis det skulle skje dem noe. Mens syke og fattige folk, derimot, kan bare drømme om å være en del av middelklassen. Mens middelklassen drømmer om rikdom, for rikingene koser seg selvsagt enda mer enn det middelklassen gjør. Vi har akkurat nå flere hundre tusener av mennesker i Norge som bor definitivt i relativ fattigdom, under EU sin definerte fattigdomsgrense. Det er mange mennesker. Hadde man samlet fattige mennesker i Norge, så ville det ha blitt Norges største by, som matcher innbyggertallet i hele Oslo. De på høyresiden som liker å benekte fattigdom og som tilber de rike, kommer alltid til å bable noe om at de fleste "sulter ikke i Norge", men det er ikke det nivået vi skal se på, for vi er ikke Afrika. Politikere her til lands skal være ansvarlige for innbyggere her i landet. Hva andre land gjør med sine innbyggere er ikke vårt problem. Ironisk nok har de fattige landene i verden alltid penger til kjøp av våpen og store palasser og luksusbiler for diktatoren, men ikke nok til resten av befolkningen. Rart det der. Ergo er mange av disse landene ikke fattige egentlig, men de har politisk vanstyre, inkludert korrupsjon. De økonomisk-avanserte samfunnene i Vesten er bygd opp på andre måter enn de fattige samfunnene andre steder i verden. For eksempel er man gjerne overlatt til seg selv her i Norge, mens i andre land, har man gjerne en kultur der man har en familie rundt seg og de prøver å hjelpe hverandre. Mens i vestlige land er man overlatt til seg selv, der man alene som enten syk eller fattig må kjempe med nebb og klør for å kunne få det en har rett på av minimumsatser som er blitt, som du sier, kuttet hardt i de siste årene med Høyre / Frp-regjeringen. Så istedet for å sammenligne "våre fattige" med Afrika, er det mer riktig å sammenligne med fengsel her i Norge. Til og med mordere i fengsel har i mange tilfeller bedre boforhold, inkludert servert 3 måltider om dagen enn det et 6-sifret antall personer i Norge har som "frie mennesker". Du skulle bare sett noen av de nedslitte, kommunale boligene / hyblene. Fengselsrommene ser betydelig bedre ut. https://www.nrk.no/sorlandet/dette-er-norges-nye-kvinnefengsel-1.14510157 Faktisk så ser disse rommene i fengselet bedre ut enn en del studenthybler. Nå støtter jeg ikke at man skal gjøre det jævlig for fangene i fengselet, for da kan de lett falle tilbake til gamle vaner. Det er bare å se på USA. Men kravet bør være at man løfter de i relativ fattigdom OVER nivået det mordere og pedo-ene i fengselet nyter av. Som sagt, det er ikke kødd engang med tanke på en del studenthybler og kommunale hybler og hvor dårligere de er enn fengselsopphold. Den sosiale stønaden er også latterlig og tragisk. Burde økes til SIFO satsen, og en rekke andre ting som du riktig har påpekt. Anonymkode: 2b7d4...244 Dette her er et så godt poeng at de aller færreste forstår det. Anonymkode: ad67b...19a 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #85 Skrevet 29. oktober 2021 Fattigdom i Norge og fattige nordmenn er ikke et tema, men det blir brukt som unnskyldning når det gjelder kriminelle innvandre og kriminelle med innvandrerbakgrunn. Nå skal vi også gi 14 milliarder til fattige land i klimabistand, penger som garantert havner hos korrupte ledere. Men det er kanskje ikke så viktig siden selve handlingen vil sikre Støre og likesinnede godt betalte jobber i utlandet. https://www.nrk.no/norge/store-dobler-penger-til-klimabistand-1.15708427 Anonymkode: a8dba...603 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #86 Skrevet 29. oktober 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Nav, du kan jo google det. Anonymkode: bc6e6...d36 Hva om Nav ikke gjør jobben sin/feiler med å stille opp? Man går ikke lenge uten mat før kroppen begynner å feile og klappe sammen, og det er ikke lett å overleve i norske minusgrader uten bolig. Og det er ikke trygt for en kvinne å lete etter en ny sofa hver kveld. Det gir heller ikke overskudd og trygghet til å komme seg på beina når man bruker alle sine krefter på å overleve time for time, hverken for kvinner eler menn. Jeg har vært der hvor jeg måtte kjempe meg igjennom akkurat dette, -har du? Anonymkode: d5f51...e06 4
Entern Skrevet 29. oktober 2021 #87 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En del her på forumet er likegyldig, siden forumet er overtatt av Frp og Høyre "Cucks", men Stortingsvalget viste at flertallet ønsker å få ned forskjellene i Norge. Men ja, jeg er helt enig med deg i dine betraktninger på generell basis, så du har rett i det du sier. Det ER økende fattigdom i Norge og det er svært bekymringsfullt. Relativ fattigdom er veldig ille når man ser flertallet av mennesker rundt seg, "kose seg i livet" der de har leiligheter, hus, biler, hytter, båter, topp helse, arv fra foreldrene og alt annet som følger med av diverse goder. Mange av de friske menneskene som jobber og har rundt gjennomsnittslønna i Norge er allerede vinnere i samfunnet etter 3 - 5 år, da de har opparbeidet seg maks satser på diverse velferdsgoder hvis det skulle skje dem noe. Mens syke og fattige folk, derimot, kan bare drømme om å være en del av middelklassen. Mens middelklassen drømmer om rikdom, for rikingene koser seg selvsagt enda mer enn det middelklassen gjør. Vi har akkurat nå flere hundre tusener av mennesker i Norge som bor definitivt i relativ fattigdom, under EU sin definerte fattigdomsgrense. Det er mange mennesker. Hadde man samlet fattige mennesker i Norge, så ville det ha blitt Norges største by, som matcher innbyggertallet i hele Oslo. De på høyresiden som liker å benekte fattigdom og som tilber de rike, kommer alltid til å bable noe om at de fleste "sulter ikke i Norge", men det er ikke det nivået vi skal se på, for vi er ikke Afrika. Politikere her til lands skal være ansvarlige for innbyggere her i landet. Hva andre land gjør med sine innbyggere er ikke vårt problem. Ironisk nok har de fattige landene i verden alltid penger til kjøp av våpen og store palasser og luksusbiler for diktatoren, men ikke nok til resten av befolkningen. Rart det der. Ergo er mange av disse landene ikke fattige egentlig, men de har politisk vanstyre, inkludert korrupsjon. De økonomisk-avanserte samfunnene i Vesten er bygd opp på andre måter enn de fattige samfunnene andre steder i verden. For eksempel er man gjerne overlatt til seg selv her i Norge, mens i andre land, har man gjerne en kultur der man har en familie rundt seg og de prøver å hjelpe hverandre. Mens i vestlige land er man overlatt til seg selv, der man alene som enten syk eller fattig må kjempe med nebb og klør for å kunne få det en har rett på av minimumsatser som er blitt, som du sier, kuttet hardt i de siste årene med Høyre / Frp-regjeringen. Så istedet for å sammenligne "våre fattige" med Afrika, er det mer riktig å sammenligne med fengsel her i Norge. Til og med mordere i fengsel har i mange tilfeller bedre boforhold, inkludert servert 3 måltider om dagen enn det et 6-sifret antall personer i Norge har som "frie mennesker". Du skulle bare sett noen av de nedslitte, kommunale boligene / hyblene. Fengselsrommene ser betydelig bedre ut. https://www.nrk.no/sorlandet/dette-er-norges-nye-kvinnefengsel-1.14510157 Faktisk så ser disse rommene i fengselet bedre ut enn en del studenthybler. Nå støtter jeg ikke at man skal gjøre det jævlig for fangene i fengselet, for da kan de lett falle tilbake til gamle vaner. Det er bare å se på USA. Men kravet bør være at man løfter de i relativ fattigdom OVER nivået det mordere og pedo-ene i fengselet nyter av. Som sagt, det er ikke kødd engang med tanke på en del studenthybler og kommunale hybler og hvor dårligere de er enn fengselsopphold. Den sosiale stønaden er også latterlig og tragisk. Burde økes til SIFO satsen, og en rekke andre ting som du riktig har påpekt. Anonymkode: 2b7d4...244 Veldig, veldig gode poenger. 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #88 Skrevet 29. oktober 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er ikke fattig men vokste opp i et fattig hjem og vet hvordan det er. Og jeg vet at det er hardere å ikke bli fattig selv når en vokser opp under dårligere kår en snittet. Vi var 5 søsken og kun 2 av oss er ok i dag. Jeg vet ikke hvorfor folk er blitt så likegyldige og media også? Synes dere/ dem, at bare det ikke er snakk om å sulte i hjel så er det ikke så farlig? De siste 10 årene har denne gruppen bare fått kutt og det uavhengig av alder. Samtidig har nesten absolutt alt føket i været og blitt mye dyrere. De fleste politiske partier snakker om at mat må bli dyrere, folk må kjøre nye el biler, tøffere å stå i arbeid, hardere å få trygd, mer krav til bygg og bo. For ikke å snakke om alt det i regi av miljø skal gjøre det meste mer vanskelig og det med strøm. Ergo blir det bare mer fattigdom. Så da er spørsmålet. Er dere likegyldig? Anonymkode: 2d132...cb0 Fordi halvparten helst vil hjelpe fattige fra andre steder enn Norge, og den andre halvparten helst ikke vil hjelpe noen i det hele tatt. Anonymkode: a5d3e...990 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #89 Skrevet 29. oktober 2021 Det dere glemmer her er at fattigdom i Norge er tyngre på det psyskiske enn det fysiske. Ja, man har husly, ja, man har mat så man ikke sulter ihjel. Ja, man får helsehjelp hvis det står om liv eller død. Men man skiller seg ut blant mengden. Og det å ikke være en del av fellesskapet er veldig tungt - psykisk. "Alle" har klær uten hull og flekker. Mens man som fattig, relativ fattig, går med klærne til de faller fra hverandre og ikke kan brukes mer. "Alle" har hjem som er trygge for både barn og dyr å leve i. Mens man som fattig kanske lever blant mugg, råte, lekkasje og svært kalde innetempereaturer (hvis man er heldig nok til å eie noe selv i det hele tatt). "Alle" kan kjøpe det de trenger i dagligvarebutikken når det trengs, mens man som fattig kanskje må vente til neste uke før man har råd til nytt kjøkkenpapir eller ketchup. Ikke fordi de tingene alene er så dyre, men fordi man ikke kan ta seg råd til det hvis man vet man også trenger matvarer for å klare seg lenge nok. Å risikere å ikke ha råd til en middag eller to fordi man kjøpte kjøkkenpapir istedet er en byrde man kjenner på som fattig. Det knyter seg i magen av å ikke passe inn, av å føle seg "stygg" sammenlignet med "alle" andre som kan farge håret sitt, klippe det hos frisør, kjøpe de klærne som passer kroppen deres, gå i sko som ser fine ut. Det blir en ekstra jobb bare å prøve å passe inn i flokken av andre nordmenn. Når jeg var liten var det enda verre. Da skulle vi jo ha med sykkel, ski, skøyter o.l. på skolen innimellom, når vi skulle ha aktivitetsdager. Alle hadde helt greit utstyr. Jeg hadde ofte ikke noe som helst, foruten noen gamle ting som var så nedslitt og gamle at selv lærerne nesten lo når de så det jeg kom med. Nok en gang: jo, jeg overlevde, men fy faen det har tæret på psyken min. Sånne småting som bygger seg opp over tid, som i seg selv ikke er så tunge, men som sammenlagt veier en ned. Dag etter dag, måned etter måned, år etter år... Et helt liv med unnskyldninger for hvorfor jeg ikke har penger, hvorfor jeg går i de klærne jeg går i, hvorfor jeg klipper håret mitt selv... Jeg tror ikke folk kan forstå det helt med mindre de har opplevd det selv. Anonymkode: 7ed30...de0 15
Entern Skrevet 29. oktober 2021 #90 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det dere glemmer her er at fattigdom i Norge er tyngre på det psyskiske enn det fysiske. Ja, man har husly, ja, man har mat så man ikke sulter ihjel. Ja, man får helsehjelp hvis det står om liv eller død. Men man skiller seg ut blant mengden. Og det å ikke være en del av fellesskapet er veldig tungt - psykisk. "Alle" har klær uten hull og flekker. Mens man som fattig, relativ fattig, går med klærne til de faller fra hverandre og ikke kan brukes mer. "Alle" har hjem som er trygge for både barn og dyr å leve i. Mens man som fattig kanske lever blant mugg, råte, lekkasje og svært kalde innetempereaturer (hvis man er heldig nok til å eie noe selv i det hele tatt). "Alle" kan kjøpe det de trenger i dagligvarebutikken når det trengs, mens man som fattig kanskje må vente til neste uke før man har råd til nytt kjøkkenpapir eller ketchup. Ikke fordi de tingene alene er så dyre, men fordi man ikke kan ta seg råd til det hvis man vet man også trenger matvarer for å klare seg lenge nok. Å risikere å ikke ha råd til en middag eller to fordi man kjøpte kjøkkenpapir istedet er en byrde man kjenner på som fattig. Det knyter seg i magen av å ikke passe inn, av å føle seg "stygg" sammenlignet med "alle" andre som kan farge håret sitt, klippe det hos frisør, kjøpe de klærne som passer kroppen deres, gå i sko som ser fine ut. Det blir en ekstra jobb bare å prøve å passe inn i flokken av andre nordmenn. Når jeg var liten var det enda verre. Da skulle vi jo ha med sykkel, ski, skøyter o.l. på skolen innimellom, når vi skulle ha aktivitetsdager. Alle hadde helt greit utstyr. Jeg hadde ofte ikke noe som helst, foruten noen gamle ting som var så nedslitt og gamle at selv lærerne nesten lo når de så det jeg kom med. Nok en gang: jo, jeg overlevde, men fy faen det har tæret på psyken min. Sånne småting som bygger seg opp over tid, som i seg selv ikke er så tunge, men som sammenlagt veier en ned. Dag etter dag, måned etter måned, år etter år... Et helt liv med unnskyldninger for hvorfor jeg ikke har penger, hvorfor jeg går i de klærne jeg går i, hvorfor jeg klipper håret mitt selv... Jeg tror ikke folk kan forstå det helt med mindre de har opplevd det selv. Anonymkode: 7ed30...de0 Godt sagt! 2
Entern Skrevet 29. oktober 2021 #91 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi halvparten helst vil hjelpe fattige fra andre steder enn Norge, og den andre halvparten helst ikke vil hjelpe noen i det hele tatt. Anonymkode: a5d3e...990 Dessverre tror jeg du har helt rett i dette. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #92 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Personlig fordi en må være rimelig skyld i det selv for å være fattig i Norge i dag. Anonymkode: bc6e6...d36 Nope, helse og oppvekst har mye å si. Anonymkode: 3fe49...ff5 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #93 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nope, helse og oppvekst har mye å si. Anonymkode: 3fe49...ff5 Nei, man er ikke fattig på satsene til nav. Har kanskje ikke mye ekstra, men er ikke fattig. Synes synd på de som har flere barn og etter det har blitt uforskyldt eneforsørger og ufør. Men til denne gruppen er det mye stønader, heldigvis. Men sikkert veldig kjipt å ha lite romslig økonomi med flere barn. Anonymkode: bc6e6...d36
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #94 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hva om Nav ikke gjør jobben sin/feiler med å stille opp? Man går ikke lenge uten mat før kroppen begynner å feile og klappe sammen, og det er ikke lett å overleve i norske minusgrader uten bolig. Og det er ikke trygt for en kvinne å lete etter en ny sofa hver kveld. Det gir heller ikke overskudd og trygghet til å komme seg på beina når man bruker alle sine krefter på å overleve time for time, hverken for kvinner eler menn. Jeg har vært der hvor jeg måtte kjempe meg igjennom akkurat dette, -har du? Anonymkode: d5f51...e06 Skal de løpe etter deg med pengesekken da eller hva? Om du ikke får tak i mat på flere dager så «kroppen klapper sammen» tør jeg påstå at det enten er selvforskyld eller at en er så syk at en burde være innlagt. Anonymkode: bc6e6...d36 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #95 Skrevet 29. oktober 2021 Commander skrev (3 timer siden): Dette er faktisk forsket litt på. I gamle dager hvor man hadde en rik overklasse som arvet titler mm. Så var overklassen innforstått med at de var privilegerte og det førte til en hvis bevissthet rundt dette og at å være rik medførte et samfunnsansvar. Kom man fra en fattig familie hadde man få muligheter og kvinner hadde færre rettigheter og alle var klar for det. De fikk ikke skylden for at de var ressurssvake. De var født inn i det. Idag har vi velferdsstaten, gratis enhetsskole og like muligheter. Det har ført til en annen holdning. Siden alle har (tilsynelatende) like muligheter føler de med suksess at de har fortjent statusen de har. Og de som ikke har fått det til kan skylde seg selv. De dårlig stilte kunne ha gjort som dem. Gjort lekser, stått på, tatt de riktige valgene, studert og jobbet hardt, som de selv gjorde. Oppsummert kan man si at for 150 år siden var man født til fattigdom og var uten skyld for deres skjebne. Idag føler mange at fattige kan skylde seg selv pga av egne valg. Og dermed ikke deres problem. Du tror menneskelig psykologi er så enkelt? Høres nesten ut som om du mener at utfallet er rent genetisk. Det å vokse opp i ett fattig hjem kan trykke barnet ned ganske tidlig og få negativt utfall. F eks å ikke få være med på fotball, ikke ha det samme utstyret som andre generelt etc. Går rett på selvsikkerheten det der og den er j@vlig viktig. Enda verre om rus og overgrep er inni bildet. Noen klarer seg uansett hvor de vokser opp og noen blir kanskje enda sterkere. Men de fleste blir ikke dette. Anonymkode: 2d132...cb0 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #96 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Personlig fordi en må være rimelig skyld i det selv for å være fattig i Norge i dag. Anonymkode: bc6e6...d36 Enig! Synes folk er raske med å dra "fattigkortet" bare fordi ungen ikke har siste Iphonen. Har du mat på bordet, tak over hodet og klarer å betale for deg, er du ikke fattig. Anonymkode: 5a544...0be 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #97 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Nei, man er ikke fattig på satsene til nav. Har kanskje ikke mye ekstra, men er ikke fattig. Synes synd på de som har flere barn og etter det har blitt uforskyldt eneforsørger og ufør. Men til denne gruppen er det mye stønader, heldigvis. Men sikkert veldig kjipt å ha lite romslig økonomi med flere barn. Anonymkode: bc6e6...d36 Nå ja, hadde besøk av en for noen uker siden og skulle ikke tro han hadde spist på en uke når han fikk servert middag. Satsene er ganske lave og har blitt kuttet av kommunene i senere tid. Tror det er snakk om å klare seg på 6000 her pluss 2000 i bostøtte. Må spare på shampoen til evt jobb intervju da. Anonymkode: 2d132...cb0 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #98 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig! Synes folk er raske med å dra "fattigkortet" bare fordi ungen ikke har siste Iphonen. Har du mat på bordet, tak over hodet og klarer å betale for deg, er du ikke fattig. Anonymkode: 5a544...0be Du overlever ja, men du ligger dårlig an til det meste her i livet. Anonymkode: 2d132...cb0 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #99 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei du har ikke svart på dette. Fattigdom handler om hvor mye penger en har og hvordan man prioriterer bruken av disse. Traumer har ingenting med dette å gjøre. Anonymkode: ad67b...19a Er du seriøs? Anonymkode: 55f3d...e19 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #100 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er du seriøs? Anonymkode: 55f3d...e19 Som svar på samme spørsmål tidligere: Ja. Det er likegyldig om en har traumer eller ikke om en har samme antallet kroner tilgjengelig som en som ikke har det. Anonymkode: ad67b...19a 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå